Vad säger man?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Vad säger man?

    Fick just veta att en bekants nära anhörig gått bort. Kommer att stöta på henne och jag känner mig helt handfallen inför vad man säger. Beklagar sorgen låter väldigt gammalmodigt, stelt och opersonligt, säger man så? Helst vill jag bara ge henne en kram men vi känner inte varandra så väl.
  2. 1
    Vad säger man? Fick just veta att en bekants nära anhörig gått bort. Kommer att stöta på henne och jag känner mig helt handfallen inför vad man säger. Beklagar sorgen låter väldigt gammalmodigt, stelt och opersonligt, säger man så? Helst vill jag bara ge henne en kram men vi känner inte varandra så väl.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Jag har hört vad som hänt kan man säga - och så kanske man kan krama om ändå - beroende på hur det känns då.
  4. 2
    Jag har hört vad som hänt kan man säga - och så kanske man kan krama om ändå - beroende på hur det känns då.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    När det gäller sorg finns inget opersonligt i att beklaga sorgen tycker jag. Säg att du vet vad som hänt, att du är ledsen för hennes skull och säg att du tänker på henne, kanske du får en öppning. Allt som kommer från hjärtat går direkt till hjärtat, det är jag övertygad om. Visa din omtanke på det sätt som känns bäst för dig, då blir det allra allra bäst! Lycka till!
  6. 3
    När det gäller sorg finns inget opersonligt i att beklaga sorgen tycker jag. Säg att du vet vad som hänt, att du är ledsen för hennes skull och säg att du tänker på henne, kanske du får en öppning. Allt som kommer från hjärtat går direkt till hjärtat, det är jag övertygad om. Visa din omtanke på det sätt som känns bäst för dig, då blir det allra allra bäst! Lycka till!
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Visst kan man säga att man beklagar sorgen, fast jag förstår om du tycker det känns lite stelt och gammalmodigt. Kanske du kan säga "Jag är ledsen för din/er skull..."?
  8. 4
    Visst kan man säga att man beklagar sorgen, fast jag förstår om du tycker det känns lite stelt och gammalmodigt. Kanske du kan säga "Jag är ledsen för din/er skull..."?
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Man säger: "Jag hörde vad som hänt. Får jag ge dig en kram?" Sedan kramar man personen om den ser ut att vilja ha en kram. Var beredd på tårar, både egna och andras.
    För man FÅR krama även helt okända människor när man känner att det är något som behövs!

    Om hon inte vill ha en kram så fortsätter du bara med något i stil med "så fruktansvärt jobbigt, jag lider med dig/er"
  10. 5
    Man säger: "Jag hörde vad som hänt. Får jag ge dig en kram?" Sedan kramar man personen om den ser ut att vilja ha en kram. Var beredd på tårar, både egna och andras.
    För man FÅR krama även helt okända människor när man känner att det är något som behövs!

    Om hon inte vill ha en kram så fortsätter du bara med något i stil med "så fruktansvärt jobbigt, jag lider med dig/er"
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    Då min mamma gick bort så brydde jag mig inte om VAD folk sa, utan det viktiga för mej var att dom sa nåt. De som låtsades som om allt var som vanligt sårade mej (då det gällde mina vänner alltså). "Jag har hört vad som hänt och tänkt på dej!", "Jag beklagar." Sen är det väl aldrig fel att fråga hur personen mår! Jag fick kramar av både närmare och mera avlägsna bekanta, och då är jag ingen kramig person i vanliga fall.
  12. 6
    Då min mamma gick bort så brydde jag mig inte om VAD folk sa, utan det viktiga för mej var att dom sa nåt. De som låtsades som om allt var som vanligt sårade mej (då det gällde mina vänner alltså). "Jag har hört vad som hänt och tänkt på dej!", "Jag beklagar." Sen är det väl aldrig fel att fråga hur personen mår! Jag fick kramar av både närmare och mera avlägsna bekanta, och då är jag ingen kramig person i vanliga fall.
  13. Aleandra
    #7
    Det viktiga är inte vad du säger utan att du säger något och visar att du vet vad som hänt.
  14. 7
    Det viktiga är inte vad du säger utan att du säger något och visar att du vet vad som hänt.
  15. Medlem sedan
    Feb 1998
    #8
    Jag håller med om att det inte är det viktiga vad du säger. Säg precis vad som helst...

    Jag vet när jag var väldigt dålig förra julen och när jag var på skolans lucia i kyrkan. Då var det ett flertal lärare och rektorn som inte ens kom fram och sa något till mig. Ingen inte ens jag visste om jag skulle överleva och jag har haft bra och mycket kontakt med skolan.

    Utav allt jag får välja så är tystnaden och vända bort huvudet det värsta. Jag tog hellre att dom frågade mig rakt ut om jag skulle dö än att de bara vände bort huvudet.

    Så mitt råd är_säg_något...
  16. 8
    Jag håller med om att det inte är det viktiga vad du säger. Säg precis vad som helst...

    Jag vet när jag var väldigt dålig förra julen och när jag var på skolans lucia i kyrkan. Då var det ett flertal lärare och rektorn som inte ens kom fram och sa något till mig. Ingen inte ens jag visste om jag skulle överleva och jag har haft bra och mycket kontakt med skolan.

    Utav allt jag får välja så är tystnaden och vända bort huvudet det värsta. Jag tog hellre att dom frågade mig rakt ut om jag skulle dö än att de bara vände bort huvudet.

    Så mitt råd är_säg_något...
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Tack för bra svar! kände mig helt låst men nu tror jag det kommer bli helt ok.
  18. 9
    Tack för bra svar! kände mig helt låst men nu tror jag det kommer bli helt ok.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    _Nånting_!

    Nästan vad som helst, bara man inte är tyst. "Jag hörde och jag vet inte vad jag ska säga men jag är så ledsen för din skull." duger fint.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  20. 10
    _Nånting_! Nästan vad som helst, bara man inte är tyst. "Jag hörde och jag vet inte vad jag ska säga men jag är så ledsen för din skull." duger fint.
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    nästan vad som helst

    är bättre än inget alls!!
    "hörde vad som hänt,jag är jätteledsen,känns dumt men jag vet verkligen inte vad jag ska säga
    Förr var förr...Nu är nu!
  22. 11
    nästan vad som helst är bättre än inget alls!!
    "hörde vad som hänt,jag är jätteledsen,känns dumt men jag vet verkligen inte vad jag ska säga
  23. Medlem sedan
    Feb 2008
    #12
    "Jag hörde vad som hänt, jag är jätteledsen för din skull."

    Det räcker långt att bara visa att man finns där om personen behöver det. Och det inte bara i den akuta sorgfasen utan lång tid efter.

    När min mamma dog (jag var vuxen men rätt ung) hade jag en kompis som ringde varje dag och bara pratade lite om allt möjligt. Det var fantastiskt skönt och betydde enormt mycket för mig just då!
  24. 12
    "Jag hörde vad som hänt, jag är jätteledsen för din skull."

    Det räcker långt att bara visa att man finns där om personen behöver det. Och det inte bara i den akuta sorgfasen utan lång tid efter.

    När min mamma dog (jag var vuxen men rätt ung) hade jag en kompis som ringde varje dag och bara pratade lite om allt möjligt. Det var fantastiskt skönt och betydde enormt mycket för mig just då!

Liknande trådar

  1. Åter igen säger min son "varfölr säger
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 15:24
  2. Nu säger jag godnatt och jag säger det
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 06:42
  3. Säger upp mig
    By Lo-X in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 22:52
  4. Sonen säger att pappa säger
    By Mamman1 in forum Separation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 12:30
  5. Säger hej
    By Alexandra * 3 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar