Åkpåse i hårdlift??
_0902 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    Åkpåse i hårdlift??

    Hej.. Väntar barn i slutet av februari och har gått och varit så nöjd över att allt nu är inköpt och fixat.. Tills jag kom på att jag inte vet hur vi ska göra med vagnen?? Har en Större Briovagn med hårdlift, behöver man en åkpåse eller räcker det med den tunna madrassen+ filt på och sen en filt på bebisen? Hade inte hårdlift till min förstfödde kille för 7 år sen och han var dessutom född i slutet på april och då var det ju inte kallt... Någon som har tips? / Lis
  2. 1
    Åkpåse i hårdlift?? Hej.. Väntar barn i slutet av februari och har gått och varit så nöjd över att allt nu är inköpt och fixat.. Tills jag kom på att jag inte vet hur vi ska göra med vagnen?? Har en Större Briovagn med hårdlift, behöver man en åkpåse eller räcker det med den tunna madrassen+ filt på och sen en filt på bebisen? Hade inte hårdlift till min förstfödde kille för 7 år sen och han var dessutom född i slutet på april och då var det ju inte kallt... Någon som har tips? / Lis
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Var bor du? Det beror ju helt på hur kallt det blir... Det är inget måste med åkpåse i hårdliften, där är så ombonat ändå, om det inte blir jättekallt ute. Ett par filtar räcker gott, och då är det dessutom lättare att reglera värmen. Om du är osäker på hur mycket som är lagom så ska barnet inte bli svettigt i nacke/rygg t.ex. då är han/hon för varm. En termometer i vagnen hjälper till att hålla koll. Lägg en extra fleecefilt nere vid fötterna så isolerar det extra. Jag har bara använt åkpåse då vi varit i fjällen och inte på hemmaplan, men så bor vi i Skåne. Barnen har sovit ute i alla väder, men även om vi får minusgrader så handlar det ju inte om extrema väderförhållanden, max runt 5-10 minusgrader... Lycka till!
  4. 2
    Var bor du? Det beror ju helt på hur kallt det blir... Det är inget måste med åkpåse i hårdliften, där är så ombonat ändå, om det inte blir jättekallt ute. Ett par filtar räcker gott, och då är det dessutom lättare att reglera värmen. Om du är osäker på hur mycket som är lagom så ska barnet inte bli svettigt i nacke/rygg t.ex. då är han/hon för varm. En termometer i vagnen hjälper till att hålla koll. Lägg en extra fleecefilt nere vid fötterna så isolerar det extra. Jag har bara använt åkpåse då vi varit i fjällen och inte på hemmaplan, men så bor vi i Skåne. Barnen har sovit ute i alla väder, men även om vi får minusgrader så handlar det ju inte om extrema väderförhållanden, max runt 5-10 minusgrader... Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    hej! Jag har oxå en hårdlift å hade nog tänkt att ha den tunna madrassen,ett täcke finns vagntäcke,å en liten kudde.. sen kommer ja ha skyddet som man har över hårdliften, vet inte va d heter men d man sätter med blixtlås runt om.. sen givetvis en liten overall på bebis.. så kör me täcke iställer för åkpåse för ja tycker d känns mer ombonat men d e ju en smaksak.
  6. 3
    hej! Jag har oxå en hårdlift å hade nog tänkt att ha den tunna madrassen,ett täcke finns vagntäcke,å en liten kudde.. sen kommer ja ha skyddet som man har över hårdliften, vet inte va d heter men d man sätter med blixtlås runt om.. sen givetvis en liten overall på bebis.. så kör me täcke iställer för åkpåse för ja tycker d känns mer ombonat men d e ju en smaksak.
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    Jag bor i Stockholm så det är ju inte polarkyla iallafall.. Gör som ni tycker (och som jag var inne lite på själv) och använder filtar (tipset med fleecefilt vid fötterna var superbra!) och liten kudde + överdraget då. Har köpt en bra vinteroverall också, man får kolla bebin då och då när man är ute på långpromenader.. Tack båda två för snabba och bra svar!! Uppskattas.. Hälsningar från mig som önskar bebin ville komma ut typ.. NU!
  8. 4
    Jag bor i Stockholm så det är ju inte polarkyla iallafall.. Gör som ni tycker (och som jag var inne lite på själv) och använder filtar (tipset med fleecefilt vid fötterna var superbra!) och liten kudde + överdraget då. Har köpt en bra vinteroverall också, man får kolla bebin då och då när man är ute på långpromenader.. Tack båda två för snabba och bra svar!! Uppskattas.. Hälsningar från mig som önskar bebin ville komma ut typ.. NU!
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5

    Vi hade åkpåse i vår hårdlift

    med ettan som är född 19 februari -06. Också boende i stockholm. Honom klädde vi i fleeceoverall. Tyckte det var enormt praktiskt. Hade åkpåse ända fram till slutet av april och valde att istället klä honom lite lättare ju varmare det blev ute. I maj bytte vi till fleecefilt och vanlig filt beroende på temperaturen.

    Tyckte det var rätt gosigt också att kokonga in honom i påsen sådär i början. Och som sagt, lättare att klä av honom om det skulle bli för varmt istället för att stå utan extrafiltar.

    Man vet ju aldrig hur vintrarna här i Sthlm blir, men blir det kallare så går det ju alltid att åka och köpa en åkpåse om/när behovet uppstår
  10. 5
    Vi hade åkpåse i vår hårdlift med ettan som är född 19 februari -06. Också boende i stockholm. Honom klädde vi i fleeceoverall. Tyckte det var enormt praktiskt. Hade åkpåse ända fram till slutet av april och valde att istället klä honom lite lättare ju varmare det blev ute. I maj bytte vi till fleecefilt och vanlig filt beroende på temperaturen.

    Tyckte det var rätt gosigt också att kokonga in honom i påsen sådär i början. Och som sagt, lättare att klä av honom om det skulle bli för varmt istället för att stå utan extrafiltar.

    Man vet ju aldrig hur vintrarna här i Sthlm blir, men blir det kallare så går det ju alltid att åka och köpa en åkpåse om/när behovet uppstår
  11. Medlem sedan
    Sep 2008
    #6

    Ja, det ser ju onekligen mysigt ut med bebis i åkpåse... Antar att du hade en som passade din hårdlift bra då, har fått för mig att det ska bli så trångt men det kanske det inte blir?
    Jag är helt lost när det gäller åkpåsar, verkar finnas så många sorter... Ska man kanske köpa en som hör till vagnen isf? En Brio-åkpåse?
    Man vet ju inte hur kallt det blir, det har du rätt i. Har både en fleeceoverall (den känns för tunn utan åkpåse) och en dunoverall (som känns för tjock i åkpåse) så det spelar väl ingen roll hur man gör då, kanske bra att ha en åkpåse hemma om det skulle bli flera minusgrader... Jag promenerar ju lätt en timme hur kallt det än är...
  12. 6
    Ja, det ser ju onekligen mysigt ut med bebis i åkpåse... Antar att du hade en som passade din hårdlift bra då, har fått för mig att det ska bli så trångt men det kanske det inte blir?
    Jag är helt lost när det gäller åkpåsar, verkar finnas så många sorter... Ska man kanske köpa en som hör till vagnen isf? En Brio-åkpåse?
    Man vet ju inte hur kallt det blir, det har du rätt i. Har både en fleeceoverall (den känns för tunn utan åkpåse) och en dunoverall (som känns för tjock i åkpåse) så det spelar väl ingen roll hur man gör då, kanske bra att ha en åkpåse hemma om det skulle bli flera minusgrader... Jag promenerar ju lätt en timme hur kallt det än är...
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7

    Hmmm, ja våra åkpåsar vi har

    är nog lite mindre än de som säljs idag när jag tänker efter. De är nämligen från när jag var liten och min mamma har sytt två av dem, svärmor den tredje Vi har väldigt liten hårdlift också, en Emmaljunga citykorg som hör till City Cross modellen. I dessa passar våra åkpåsar perfekt. Den ena var lite större och gick att använda till sittdelen till hösten och kommande vintern då sonen blev ett. Efter det har vi inte använt åkpåse mer, eftersom han aldrig suttit still i vagn som tvååring (och då alltid haft stövlar på sig), då bytte vi till varmt fårskinn och eventuellt en fleecefilt över sig om han somnat i vagnen utomhus.

    Vi har en till vagn på landet, en EL med mjuklift som är lika stor som deras hårdlift och där finns utrymme för mycket större åkpåse. Det bästa är väl att prova åkpåsarna i affären i en likadan vagn som ni har. Men som du säger så borde vagntillverkaren ha åkpåsar som passar perfekt i sina egna vagnar.
  14. 7
    Hmmm, ja våra åkpåsar vi har är nog lite mindre än de som säljs idag när jag tänker efter. De är nämligen från när jag var liten och min mamma har sytt två av dem, svärmor den tredje Vi har väldigt liten hårdlift också, en Emmaljunga citykorg som hör till City Cross modellen. I dessa passar våra åkpåsar perfekt. Den ena var lite större och gick att använda till sittdelen till hösten och kommande vintern då sonen blev ett. Efter det har vi inte använt åkpåse mer, eftersom han aldrig suttit still i vagn som tvååring (och då alltid haft stövlar på sig), då bytte vi till varmt fårskinn och eventuellt en fleecefilt över sig om han somnat i vagnen utomhus.

    Vi har en till vagn på landet, en EL med mjuklift som är lika stor som deras hårdlift och där finns utrymme för mycket större åkpåse. Det bästa är väl att prova åkpåsarna i affären i en likadan vagn som ni har. Men som du säger så borde vagntillverkaren ha åkpåsar som passar perfekt i sina egna vagnar.

Liknande trådar

  1. Hårdlift
    By Jeanikee in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 09:52
  2. hårdlift
    By Anna_84 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 11:05
  3. hårdlift el mjuklift
    By banydyme in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 08:13
  4. en hårdlift
    By toktroll in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 16:29
  5. Hårdlift?
    By Tinni in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 19:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar