Behandlas ditt barn i Linköping?
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    Behandlas ditt barn i Linköping?

    Hej!
    Vår son föddes (april 06) med bilaterala klubbfötter och hade ett tufft år med skenor, skor, skavsår och operationer. Nu behandlas han efter Ponseti-metoden med skor och stålskena nattetid och ortopediska skor dagtid och det fungerar rätt bra faktiskt. : ) Hans högerfot har alltid varit sämst och den har nu börjat vrida sig inåt igen samt att han går på yttersidan (supinerar med foten) därför har det bestämts att en senförflyttning ska göras i vår. Ev måste en större op genomföras där man går in i hälen och tar ut en kil och/eller flyttar halva hälen åt sidan för att kompensera balansen i foten. Vid en senförflyttning får han belasta foten med gips efter op men om de större op utförs är det gips i 6 veckor UTAN belastning. Vi förstår inte hur det ska fungera. Rullstol? Dagis? Undrar nu om någon annan har erfarenhet av just de här operationerna? M v h orolig mamma
  2. 1
    Behandlas ditt barn i Linköping? Hej!
    Vår son föddes (april 06) med bilaterala klubbfötter och hade ett tufft år med skenor, skor, skavsår och operationer. Nu behandlas han efter Ponseti-metoden med skor och stålskena nattetid och ortopediska skor dagtid och det fungerar rätt bra faktiskt. : ) Hans högerfot har alltid varit sämst och den har nu börjat vrida sig inåt igen samt att han går på yttersidan (supinerar med foten) därför har det bestämts att en senförflyttning ska göras i vår. Ev måste en större op genomföras där man går in i hälen och tar ut en kil och/eller flyttar halva hälen åt sidan för att kompensera balansen i foten. Vid en senförflyttning får han belasta foten med gips efter op men om de större op utförs är det gips i 6 veckor UTAN belastning. Vi förstår inte hur det ska fungera. Rullstol? Dagis? Undrar nu om någon annan har erfarenhet av just de här operationerna? M v h orolig mamma
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Hej!
    Min dotter behandlas också i Linköping, jag är otroligt nöjd med vården där. Hon är dock inte opererad mer än hälsenan för ca ett år sedan. Hon kommer antagligen också behöva genomgå senförflyttning och häljusteringen framöver...
    Men inför den första operationen så hade jag en massa frågor. Jag fick en telefontid hos en sköterska som svarade på alla mina frågor. Kanske vore något för er? Annars tycker jag att både staffan och olov brukar ge bra info bara man säger åt dom att förklara på "svenska"!

    Lycka till, berätta gärna hur det går!
  4. 2
    Hej!
    Min dotter behandlas också i Linköping, jag är otroligt nöjd med vården där. Hon är dock inte opererad mer än hälsenan för ca ett år sedan. Hon kommer antagligen också behöva genomgå senförflyttning och häljusteringen framöver...
    Men inför den första operationen så hade jag en massa frågor. Jag fick en telefontid hos en sköterska som svarade på alla mina frågor. Kanske vore något för er? Annars tycker jag att både staffan och olov brukar ge bra info bara man säger åt dom att förklara på "svenska"!

    Lycka till, berätta gärna hur det går!
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Vår son

    genomgick senförflyttningen två veckor före jul och hade sedan gips i sex veckor som han inte skulle belasta. Men det gjorde han i alla fall och det har gått bra. Vi hade lite tur mitt i alltihop eftersom vi ändå skulle vara lediga över jul, men han var hemma de två första veckorna och sedan efter juluppehållet, kunde han varit på dagis. Han klarade allt precis som innan: toabesök, klä på sig, förflytta sig osv. Det enda han inte kunde, var att följa med till skogen eftersom han inte kunde ha någon stövel på den foten.

    Nu har han fått en individuell plastskena som han har på nätterna och det fungerar mycket bättre än DB-skorna som han tog av sig på nätterna när han gick upp på toa.

    Vår kille är 4½ och behandlas också i Linköping. Vi har varit mycket nöjda med allt, ffa det bemötande han fick i samband med operationen.

    Lycka till!
  6. 3
    Vår son genomgick senförflyttningen två veckor före jul och hade sedan gips i sex veckor som han inte skulle belasta. Men det gjorde han i alla fall och det har gått bra. Vi hade lite tur mitt i alltihop eftersom vi ändå skulle vara lediga över jul, men han var hemma de två första veckorna och sedan efter juluppehållet, kunde han varit på dagis. Han klarade allt precis som innan: toabesök, klä på sig, förflytta sig osv. Det enda han inte kunde, var att följa med till skogen eftersom han inte kunde ha någon stövel på den foten.

    Nu har han fått en individuell plastskena som han har på nätterna och det fungerar mycket bättre än DB-skorna som han tog av sig på nätterna när han gick upp på toa.

    Vår kille är 4½ och behandlas också i Linköping. Vi har varit mycket nöjda med allt, ffa det bemötande han fick i samband med operationen.

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jan 2009
    #4
    Hej och tack för svar!
    Jag undrar om det finns några i Linköping med nära omnejd som skulle vilja träffas ute på en fika eller liknande och prata lite om våra barn med klubbfötter och våra erfarenheter?/T
  8. 4
    Hej och tack för svar!
    Jag undrar om det finns några i Linköping med nära omnejd som skulle vilja träffas ute på en fika eller liknande och prata lite om våra barn med klubbfötter och våra erfarenheter?/T
  9. anonymt namn
    #5
    Det skulle jag absolut kunna tänka mig. Mejla mig! [email protected]
  10. 5
    Det skulle jag absolut kunna tänka mig. Mejla mig! [email protected]
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Javisst!

    Vi kan träffas. Jag jobbar som en dåre varje vardag, så jag kan inte före kl 18 i veckorna. Men helgerna är fria och då kan ju också sonen vara med. Mejla till [email protected]
  12. 6
    Javisst! Vi kan träffas. Jag jobbar som en dåre varje vardag, så jag kan inte före kl 18 i veckorna. Men helgerna är fria och då kan ju också sonen vara med. Mejla till [email protected]
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Hej!
    Jag är också den som jättegärna träffar andra föräldrar till barn med klumpfot! Min mail är [email protected].
    Bor i Linköping, i Haninge.
    Vore intressant!
  14. 7
    Hej!
    Jag är också den som jättegärna träffar andra föräldrar till barn med klumpfot! Min mail är [email protected].
    Bor i Linköping, i Haninge.
    Vore intressant!
  15. Medlem sedan
    Aug 2009
    #8
    Hej
    Jag är helt ny på detta område, både på denna sida och som mamma till en "klubbfotskille". Sonen får sin behandling i Linköping och därför tänkte jag att det vore intressant att ha kontakt med någon i omnejd och som träffar samma läkarpersonal. Mvh camarm
  16. 8
    Hej
    Jag är helt ny på detta område, både på denna sida och som mamma till en "klubbfotskille". Sonen får sin behandling i Linköping och därför tänkte jag att det vore intressant att ha kontakt med någon i omnejd och som träffar samma läkarpersonal. Mvh camarm
  17. Medlem sedan
    Dec 2010
    #9
    Här finns flera www.klumpis.se
  18. 9
    Här finns flera www.klumpis.se

Liknande trådar

  1. Har ditt barn CVI?
    By ylwiz in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 15:12
  2. någon ung i Linköping som ska ha barn?
    By Jenny_holmberg in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 18:04
  3. Om ditt barn kom ut som...
    By Anonym in forum Föräldraskap
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 19:37
  4. Föd ditt barn!
    By Camillafrilans in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 12:45
  5. Vem är ditt barn?
    By norpisen in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 08:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar