Ångest!
Resesnack
  1. Pinsamt rädd
    #1

    Ångest!

    Jag har ångest mest hela tiden nu. Är det inte oro för att flyga så är det oro för parasiter och är det inte oro för parasiter så är det oro för hudcancer! Just hudcancer är det som oroar allra mest just nu efter att ha följt en tjej på hennes blogg en kort tid där hon tyvärr fått spridning till hjärnan och det finns inget att göra åt det. Nu har jag själv några prickar som ska tas bort och kollas upp. Är ju helt nojjig nu fast att risken inte borde vara jättestor så finns den ju där! Och nog har man bränt sig några gånger och en gång riktigt illa så jag fick ligga i kallt vatten för det kändes som jag skulle brinna upp, Annars blir jag oftast lite röd de första dagarna och sen riktigt brun. Jag har mörkt hår, mörka ögon och blir som sagt brun. Men jag tycker att med åren har det kommit prickar på en både här och där, Nu har jag fastnat i detta och är jätteorolig för semestern till medelhavet till sommaren (juni månad). Så hur gör vi nu? Vi åker ju dit för att sola och bada och inte kan vi ju sitta inne när solen tar som mest mellan 11-15!!!!!! Okej några utflykter kan vi nog lägga på den tiden mitt på dagen och istället bada på eftermidagen. Men vissa dagar kanske man vill bada hela dagen. Vi använder oss av fysikaliska solskyddsfaktor hög sån de första dagarna och går sen ner lite. Vi kommer nog redan innan vi åker ha lite färg då vi brukar vara ute mycket på försommaren på eftermiddagarna i trädgården (det minskar iaf risken att bränna sig) Också barnen som jag oroar mig för jättemycket. Det är ju nästan värre att bränna sig i barndomen än som vuxen sägs det! Barnen är 3, 7 och 9 år gamla. Hur löser vi det att skydda dem? Tröja med långa armar låter så svettigt. När vi var på Kreta så (undrar om någon verkligen läser ända hit förresten) hade yngsta barnet solskyddskläder och hölls i skuggan och blev brun som en pepparkaka på benen och underarmarna men inte det minsta röd. Men i år blir det ju omöjligt att hålla dem i skuggan och är det varmt i vattnet så ligger nog alla mest där. Funderar på om skjortor kunde vara något att ha på dem uppe på stranden?Det är ju iaf luftigt och skönt! Hur mycket skyddar en skjorta? Hur gör ni när ni åker utomlands? Oroar ni er för hudcancer? Alltså jag menar så att ni får ånget för det? Risken att drabbas är ju trots allt liten men ändå får jag smått panik! Håller ni er och era barn i skuggan när ni är utomlands mellan kl 11-15? Vad gör ni då? Är ni på stranden och sitter under parasollen? Vi brukar inte hyra solstolar då de oftast inte finns ända nere vid vattnet och barnen vill ju leka och gräva i sanden som är lite blöt. Vi brukar ju vara på stranden några timmar och sen går vi till poolen någon timme innan vi går och vilar middag. Kanske kan man försöka att vila middag innan man går till poolen så undviker man lite av den starka solen. Hur tänker ni om detta? Hela vår familj blir bruna men kan bli lite lite lätt röda de första dagarna.

    Ge mig alla era bästa soltips!

    Någon som kan tipsa om en kräm att ha i ansiktet?
  2. 1
    Ångest! Jag har ångest mest hela tiden nu. Är det inte oro för att flyga så är det oro för parasiter och är det inte oro för parasiter så är det oro för hudcancer! Just hudcancer är det som oroar allra mest just nu efter att ha följt en tjej på hennes blogg en kort tid där hon tyvärr fått spridning till hjärnan och det finns inget att göra åt det. Nu har jag själv några prickar som ska tas bort och kollas upp. Är ju helt nojjig nu fast att risken inte borde vara jättestor så finns den ju där! Och nog har man bränt sig några gånger och en gång riktigt illa så jag fick ligga i kallt vatten för det kändes som jag skulle brinna upp, Annars blir jag oftast lite röd de första dagarna och sen riktigt brun. Jag har mörkt hår, mörka ögon och blir som sagt brun. Men jag tycker att med åren har det kommit prickar på en både här och där, Nu har jag fastnat i detta och är jätteorolig för semestern till medelhavet till sommaren (juni månad). Så hur gör vi nu? Vi åker ju dit för att sola och bada och inte kan vi ju sitta inne när solen tar som mest mellan 11-15!!!!!! Okej några utflykter kan vi nog lägga på den tiden mitt på dagen och istället bada på eftermidagen. Men vissa dagar kanske man vill bada hela dagen. Vi använder oss av fysikaliska solskyddsfaktor hög sån de första dagarna och går sen ner lite. Vi kommer nog redan innan vi åker ha lite färg då vi brukar vara ute mycket på försommaren på eftermiddagarna i trädgården (det minskar iaf risken att bränna sig) Också barnen som jag oroar mig för jättemycket. Det är ju nästan värre att bränna sig i barndomen än som vuxen sägs det! Barnen är 3, 7 och 9 år gamla. Hur löser vi det att skydda dem? Tröja med långa armar låter så svettigt. När vi var på Kreta så (undrar om någon verkligen läser ända hit förresten) hade yngsta barnet solskyddskläder och hölls i skuggan och blev brun som en pepparkaka på benen och underarmarna men inte det minsta röd. Men i år blir det ju omöjligt att hålla dem i skuggan och är det varmt i vattnet så ligger nog alla mest där. Funderar på om skjortor kunde vara något att ha på dem uppe på stranden?Det är ju iaf luftigt och skönt! Hur mycket skyddar en skjorta? Hur gör ni när ni åker utomlands? Oroar ni er för hudcancer? Alltså jag menar så att ni får ånget för det? Risken att drabbas är ju trots allt liten men ändå får jag smått panik! Håller ni er och era barn i skuggan när ni är utomlands mellan kl 11-15? Vad gör ni då? Är ni på stranden och sitter under parasollen? Vi brukar inte hyra solstolar då de oftast inte finns ända nere vid vattnet och barnen vill ju leka och gräva i sanden som är lite blöt. Vi brukar ju vara på stranden några timmar och sen går vi till poolen någon timme innan vi går och vilar middag. Kanske kan man försöka att vila middag innan man går till poolen så undviker man lite av den starka solen. Hur tänker ni om detta? Hela vår familj blir bruna men kan bli lite lite lätt röda de första dagarna.

    Ge mig alla era bästa soltips!

    Någon som kan tipsa om en kräm att ha i ansiktet?
  3. Anonym
    #2
    Terapi, eller avstå resa...? Om du har sådan ångest, är det värt att resa då?
  4. 2
    Terapi, eller avstå resa...? Om du har sådan ångest, är det värt att resa då?
  5. Pinsamt rädd
    #3
    Jo men jag har ju varit utomlands många gånger förut och det lär ju bara göra det hela ännu värre om jag låter mina knepiga tankar och ångest hindra mig från att leva! Det kommer ju sluta med att jag inte kan gå utanför dörren om jag låter dessa tankar vinna över mig liksom och det vill jag ju inte! Det var inte det jag ville med mitt inlägg! Jag ville ha tips på hur vi gör för att skydda oss från solen borde inte ha svamlat så mycket!
  6. 3
    Jo men jag har ju varit utomlands många gånger förut och det lär ju bara göra det hela ännu värre om jag låter mina knepiga tankar och ångest hindra mig från att leva! Det kommer ju sluta med att jag inte kan gå utanför dörren om jag låter dessa tankar vinna över mig liksom och det vill jag ju inte! Det var inte det jag ville med mitt inlägg! Jag ville ha tips på hur vi gör för att skydda oss från solen borde inte ha svamlat så mycket!
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Till barnen kan jag tipsa om solskyddskläder, det finns t ex hos PoP eller kan beställas från sunmate, sunblock och andra leverantörer. Googla på solskyddskläder, så kommer du få en massa länkar att kika på.

    Hela min familj är väldigt ljus i hyn, barnen har rött hår och både maken och jag var rödhåriga som barn (även om vi nu är bruna resp blonda i håret). Vi borde alltså tåla solen sämre än ni gör, men det hindrar oss inte från att resa på badsemester. Vi är noga med att smörja oss, försöker vara i skuggan när det går, har solskyddskläder på barnen. Sen är det bara att hoppas på det bästa! Om vi får hudcancer är det troligare att vi fått det för att vi varit slarviga med att skydda oss hemma i Sverige än att vi får det pga en utlandsresa. När vi är utomlands är vi väldigt noga med att smörja och skydda oss, hemma slarvar vi lättare. Det känns ju inte lika "farligt" här.
  8. 4
    Till barnen kan jag tipsa om solskyddskläder, det finns t ex hos PoP eller kan beställas från sunmate, sunblock och andra leverantörer. Googla på solskyddskläder, så kommer du få en massa länkar att kika på.

    Hela min familj är väldigt ljus i hyn, barnen har rött hår och både maken och jag var rödhåriga som barn (även om vi nu är bruna resp blonda i håret). Vi borde alltså tåla solen sämre än ni gör, men det hindrar oss inte från att resa på badsemester. Vi är noga med att smörja oss, försöker vara i skuggan när det går, har solskyddskläder på barnen. Sen är det bara att hoppas på det bästa! Om vi får hudcancer är det troligare att vi fått det för att vi varit slarviga med att skydda oss hemma i Sverige än att vi får det pga en utlandsresa. När vi är utomlands är vi väldigt noga med att smörja och skydda oss, hemma slarvar vi lättare. Det känns ju inte lika "farligt" här.
  9. \\Thomas
    #5
    Det där med solskyddskläder gäller inte bara barnen, utan finns även för vuxna, och vi har skaffat det numera och är supernöjda.
  10. 5
    Det där med solskyddskläder gäller inte bara barnen, utan finns även för vuxna, och vi har skaffat det numera och är supernöjda.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Det skriver jag under på! Köpte en solskyddströja till mig själv på semestern i år. Perfekt att ta till timmarna mitt på dagen när inte kräm räcker till för mig. Annars kan jag bara säga att vi är jättenoga med att smörja in oss själva och barnen, hålla oss i skuggan rent allmänt och ofta på rummet/restaurangen/massagen runt lunch. Barnen har ALDRIG bränt en fläck på sig, trots 5 resor till Thailand och 1 till Medelhavet.
  12. 6
    Det skriver jag under på! Köpte en solskyddströja till mig själv på semestern i år. Perfekt att ta till timmarna mitt på dagen när inte kräm räcker till för mig. Annars kan jag bara säga att vi är jättenoga med att smörja in oss själva och barnen, hålla oss i skuggan rent allmänt och ofta på rummet/restaurangen/massagen runt lunch. Barnen har ALDRIG bränt en fläck på sig, trots 5 resor till Thailand och 1 till Medelhavet.
  13. Medlem sedan
    Jun 1998
    #7
    Ja, du har snurrat in dig i din oro, det är uppenbart. Så här har vi alltid gjort, i Sverige som utomlands: Vakna hyggligt tidigt, äta frukost, bada ett par timmar i poolen eller på stranden, dra oss tillbaka för lunch, på restaurant, i skuggan med medhavd matsäck eller till hotellet. Lunch och siesta fram till tresnåret, eller strandpromenad med lätta kläder, typ bomullsskjorta och solhatt. Har ni parasoll så är det utmärkt - vem VILL vara i gassande sol en hel dag? Det orkar då inte mina ungar och verkligen inte jag heller.
  14. 7
    Ja, du har snurrat in dig i din oro, det är uppenbart. Så här har vi alltid gjort, i Sverige som utomlands: Vakna hyggligt tidigt, äta frukost, bada ett par timmar i poolen eller på stranden, dra oss tillbaka för lunch, på restaurant, i skuggan med medhavd matsäck eller till hotellet. Lunch och siesta fram till tresnåret, eller strandpromenad med lätta kläder, typ bomullsskjorta och solhatt. Har ni parasoll så är det utmärkt - vem VILL vara i gassande sol en hel dag? Det orkar då inte mina ungar och verkligen inte jag heller.
  15. Medlem sedan
    Jun 1998
    #8
    Glömde - tar ett badpass till på eftermiddagen eller kvällen. Man behöver ju inte alls tänka i vanliga tider.
  16. 8
    Glömde - tar ett badpass till på eftermiddagen eller kvällen. Man behöver ju inte alls tänka i vanliga tider.
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    Oj...det låter jobbigt...

    alltså - på med solkräm. Solkläder på barnen om de godtar det...sitt i skuggan när de inte är i vattnet. Solhatt på. Jag förstår egentligen inte problemet, våra barn har aldrig bränt sig när vi varit i solen utomlands...Är du så väldigt orolig kanske du borde söka hjälp för att hantera dina oroskänslor...
  18. 9
    Oj...det låter jobbigt... alltså - på med solkräm. Solkläder på barnen om de godtar det...sitt i skuggan när de inte är i vattnet. Solhatt på. Jag förstår egentligen inte problemet, våra barn har aldrig bränt sig när vi varit i solen utomlands...Är du så väldigt orolig kanske du borde söka hjälp för att hantera dina oroskänslor...
  19. Pinsamt rädd
    #10
    Jo du har rätt! Jag har som sagt lätt för att fastna i tankar och oroar mig mycket periodvis. Men jag tänker ju inte låta det påverka mitt liv och låta bli att göra sånt jag är rädd för. Då tror jag att jag kommer begränsa min vardag så jag till slut inte kan göra så mycket saker som jag egentligen vill.

    Tack för dina råd!
  20. 10
    Jo du har rätt! Jag har som sagt lätt för att fastna i tankar och oroar mig mycket periodvis. Men jag tänker ju inte låta det påverka mitt liv och låta bli att göra sånt jag är rädd för. Då tror jag att jag kommer begränsa min vardag så jag till slut inte kan göra så mycket saker som jag egentligen vill.

    Tack för dina råd!
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    Enligt de senaste rönen

    tror jag att fördelarna med solande överväger. Vi behöver solen som ger oss d-vitamin och stärker vårt skelett. Det var vad jag läste för en tid sedan. Men bränna sig ska man ju absolut inte. Jag tycker att ni verkar vara kloka och akta er för solen. Tänk på att varje morgon smörja er noggrant över hela kroppen (fysikalisk solkräm är suverän). Låt torka in och klä sedan på er. Solhatt på. Sedan kan ni bada ett par timmar. Fyll på med mer solkräm. Sedan kanske det är dags för lunch i skuggan. Passa på att vila lite också. På så vis undviker man ju en hel del av den värsta strålningen. Framemot kl 2 kanske man är redo att gå ut igen i solen.
    Våra barn blev knappt röda tack vare fysikalisk solkräm, knappt några märken efter baddräkten heller efter medelhavssemester i juni.
    Kanske kan ni välja poolbad istället för havet? Där är ju strålningen mindre.
    Hoppas att du kan njuta av semestern!
  22. 11
    Enligt de senaste rönen tror jag att fördelarna med solande överväger. Vi behöver solen som ger oss d-vitamin och stärker vårt skelett. Det var vad jag läste för en tid sedan. Men bränna sig ska man ju absolut inte. Jag tycker att ni verkar vara kloka och akta er för solen. Tänk på att varje morgon smörja er noggrant över hela kroppen (fysikalisk solkräm är suverän). Låt torka in och klä sedan på er. Solhatt på. Sedan kan ni bada ett par timmar. Fyll på med mer solkräm. Sedan kanske det är dags för lunch i skuggan. Passa på att vila lite också. På så vis undviker man ju en hel del av den värsta strålningen. Framemot kl 2 kanske man är redo att gå ut igen i solen.
    Våra barn blev knappt röda tack vare fysikalisk solkräm, knappt några märken efter baddräkten heller efter medelhavssemester i juni.
    Kanske kan ni välja poolbad istället för havet? Där är ju strålningen mindre.
    Hoppas att du kan njuta av semestern!
  23. Medlem sedan
    Jan 2002
    #12

    Känner igen mig lite

    Jag har helt klart blivit nojjigare med åren när det gäller solen.
    Som yngre solade jag rent av vårdslöst och brände mig ständigt och jämt.
    Min väckarklocka blev när man fann ett märke på ryggen för ca 1 år sedan som hade cellförändringar i sig (OBS ej malignt melanom, bara förstadie till att EV utvecklas). Det togs bort ganska mycket vävnad runtomkring denna av säkerhetsskäl. Vid det tillfället hade jag ett samtal med hudläkaren/kirurgen och han menade på att det ska till mycket olyckliga omständigheter för att en leverfläck ska utvecklas till en malign melanom.
    Jag ska tillägga att jag har måååånga fläckar som jag årligen måste kolla upp, men jag vet att en fläck måste igenom ganska många stadier för att bli farlig och har man bara koll på sin hud och observerar förändringar så behöver man inte oroa sig. Likaså kan man ju inte isolera sig från solen.
    Jag har helt klart blivit försiktigare och lite orolig är man ju förståss, men det måste jag försöka hantera utan att gå till överdrift.
    Att sola sakta, dvs mycket skugga, tunna luftiga kläder och hög solskyddsfaktor som komplement är ju bra saker att tänka på. Jag försöker att inte lita på solskyddsfaktorn för mycket. Risken finns tycker jag att man "lurar" hudens naturliga skydd och utsätter den för längre tid i solen än va som är lämpligt, i tron att den gör hela jobbet. Där är solskyddskläder överlägset bäst tycker jag.
    När vi reser så lyssnar vi mycket till vad våra kroppar säger och bryr oss inte så mycket om vad klockan är. Vi kan likaväl vara ute vid poolen eller stranden mellan 11-15, som att andra dagar kanske ta en siesta. Ibland orkar man och vissa dagar orkar man inte. Ingen klocka alltså, men sunt förnuft, parasoll och lite gott omdöme räcker långt.

    Hoppas du kan slappna av lite inför resan. Tveka inte att söka hjälp om den här rädslan tar över dina tankar mer ändå. Jag har fått veta att en resa till solen då och då inte utlöser hudcancer, det är svårare att få än så (tack o lov). Vi behöver solen, våran hud behöver den, men med måtta.
    Sola sakta och njut av resan!
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  24. 12
    Känner igen mig lite Jag har helt klart blivit nojjigare med åren när det gäller solen.
    Som yngre solade jag rent av vårdslöst och brände mig ständigt och jämt.
    Min väckarklocka blev när man fann ett märke på ryggen för ca 1 år sedan som hade cellförändringar i sig (OBS ej malignt melanom, bara förstadie till att EV utvecklas). Det togs bort ganska mycket vävnad runtomkring denna av säkerhetsskäl. Vid det tillfället hade jag ett samtal med hudläkaren/kirurgen och han menade på att det ska till mycket olyckliga omständigheter för att en leverfläck ska utvecklas till en malign melanom.
    Jag ska tillägga att jag har måååånga fläckar som jag årligen måste kolla upp, men jag vet att en fläck måste igenom ganska många stadier för att bli farlig och har man bara koll på sin hud och observerar förändringar så behöver man inte oroa sig. Likaså kan man ju inte isolera sig från solen.
    Jag har helt klart blivit försiktigare och lite orolig är man ju förståss, men det måste jag försöka hantera utan att gå till överdrift.
    Att sola sakta, dvs mycket skugga, tunna luftiga kläder och hög solskyddsfaktor som komplement är ju bra saker att tänka på. Jag försöker att inte lita på solskyddsfaktorn för mycket. Risken finns tycker jag att man "lurar" hudens naturliga skydd och utsätter den för längre tid i solen än va som är lämpligt, i tron att den gör hela jobbet. Där är solskyddskläder överlägset bäst tycker jag.
    När vi reser så lyssnar vi mycket till vad våra kroppar säger och bryr oss inte så mycket om vad klockan är. Vi kan likaväl vara ute vid poolen eller stranden mellan 11-15, som att andra dagar kanske ta en siesta. Ibland orkar man och vissa dagar orkar man inte. Ingen klocka alltså, men sunt förnuft, parasoll och lite gott omdöme räcker långt.

    Hoppas du kan slappna av lite inför resan. Tveka inte att söka hjälp om den här rädslan tar över dina tankar mer ändå. Jag har fått veta att en resa till solen då och då inte utlöser hudcancer, det är svårare att få än så (tack o lov). Vi behöver solen, våran hud behöver den, men med måtta.
    Sola sakta och njut av resan!

Liknande trådar

  1. Ångest
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 20:17
  2. Pust! ångest ångest
    By Mustardseed in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 15:15
  3. Ångest!
    By Vågar inte in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 11:57
  4. Ångest
    By Snart41 in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 15:30
  5. ångest ångest ågest...
    By -jenna- in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 09:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar