Gnällig 6-åring
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Gnällig 6-åring

    Min "minsting" är väldigt gnällig. Istället för att fråga i vanlig ton så gnäller han fram vad han vill. Eller pratar lite bebisspråk. Är det jag som skapat detta?? Hur kan man få honom till att sluta gnälla?
  2. 1
    Gnällig 6-åring Min "minsting" är väldigt gnällig. Istället för att fråga i vanlig ton så gnäller han fram vad han vill. Eller pratar lite bebisspråk. Är det jag som skapat detta?? Hur kan man få honom till att sluta gnälla?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Tror de flesta barn

    tar fram den gnälliga tonen ibland. Alltså inget man som föräldrar skapar, men däremot får man som förälder arbeta bort det.
    Jag brukar svara trevligt och påpeka den gnälliga tonen. Om barnet tex ber om något, tex "maaaamaaa, kan jag fåååå ett glas mjöööölk *gnäll*" så svarar jag "javisst, men bara om du frågar med en trevlit ton". Jag hämtar inte mjölk förrän jag har fått en trevlig fråga.
    Jag tror dom ibland faller in i gnället per automatik och behöver bli påminda. Det roliga är att om jag låter irriterad nån gång så säger femåringen "mamma, nu får du tala i en trevligare ton". Och då skärper jag mig
  4. 2
    Tror de flesta barn tar fram den gnälliga tonen ibland. Alltså inget man som föräldrar skapar, men däremot får man som förälder arbeta bort det.
    Jag brukar svara trevligt och påpeka den gnälliga tonen. Om barnet tex ber om något, tex "maaaamaaa, kan jag fåååå ett glas mjöööölk *gnäll*" så svarar jag "javisst, men bara om du frågar med en trevlit ton". Jag hämtar inte mjölk förrän jag har fått en trevlig fråga.
    Jag tror dom ibland faller in i gnället per automatik och behöver bli påminda. Det roliga är att om jag låter irriterad nån gång så säger femåringen "mamma, nu får du tala i en trevligare ton". Och då skärper jag mig
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    *S* De är för söta de små liven Tack för bra tips, det ska jag köra med
  6. 3
    *S* De är för söta de små liven Tack för bra tips, det ska jag köra med
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #4
    Tar tacksamt emot tips för min 6-åring är likadan. De kanske är inne i en speciell gnäll-ålder
  8. 4
    Tar tacksamt emot tips för min 6-åring är likadan. De kanske är inne i en speciell gnäll-ålder
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    det där är nog lite av 6-åringens baksida. känner igen min yngste när han var 6-år.

    jag gjorde faktiskt som Vimse. Bad sonen fråga igen på ett trevligt sätt.

    Det är nog ganska jobbigt att vara 6-år. Nu är sonen i förpuberteten och börjar bli lynnig. verkar också jobbigt.
  10. 5
    det där är nog lite av 6-åringens baksida. känner igen min yngste när han var 6-år.

    jag gjorde faktiskt som Vimse. Bad sonen fråga igen på ett trevligt sätt.

    Det är nog ganska jobbigt att vara 6-år. Nu är sonen i förpuberteten och börjar bli lynnig. verkar också jobbigt.

Liknande trådar

  1. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 16:06
  2. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 19:27
  3. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 15:24
  4. gnällig, sur 4 åring
    By Juienne in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 17:56
  5. gnällig, sur 4 åring
    By Julienne in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 14:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar