barnbidrag??
Vårdbidrag/försäkringar
  1. anonymt namn
    #1

    barnbidrag??

    Mitt barn fyller 16 i vår, jag började fundera på barnbidraget, det byts väl ut till studiebidrag, mitt barn går under LSS och då är ju min fråga kommer vi inte få nåt barndidrag över sommaren i år??
  2. 1
    barnbidrag?? Mitt barn fyller 16 i vår, jag började fundera på barnbidraget, det byts väl ut till studiebidrag, mitt barn går under LSS och då är ju min fråga kommer vi inte få nåt barndidrag över sommaren i år??
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vet inte om det är nån skillnad för att barnet tillhör LSS. Men min äldsta fyllde 16 i maj och vi fick sista barnbidraget i juni tror jag. Sen kom studiebidraget i slutet av september.
  4. 2
    Vet inte om det är nån skillnad för att barnet tillhör LSS. Men min äldsta fyllde 16 i maj och vi fick sista barnbidraget i juni tror jag. Sen kom studiebidraget i slutet av september.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Ja enligt FK stämmer det att vi fick sista i juni. Vi var utan sedan i 2 månader innan studiebidraget. Men den dottern har alltså inget funktionshinder, kanske är det annorlunda om man tillhör LSS, men jag tror inte det.
    http://www.forsakringskassan.se/priv...er/barnbidrag/
  6. 3
    Ja enligt FK stämmer det att vi fick sista i juni. Vi var utan sedan i 2 månader innan studiebidraget. Men den dottern har alltså inget funktionshinder, kanske är det annorlunda om man tillhör LSS, men jag tror inte det.
    http://www.forsakringskassan.se/priv...er/barnbidrag/
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Du får barnbidrag t om det kvartal barnet fyller 16, du kan söka förlängt barnbidrag om barnet fortfarande går i grundskola eller särskola. Har man fler barn har man rätt till flerbarnstillägg om barnet har studiebidrag eller förlängt barnbidrag, men man måste söka det själv, det kommer inte automatiskt.
  8. 4
    Du får barnbidrag t om det kvartal barnet fyller 16, du kan söka förlängt barnbidrag om barnet fortfarande går i grundskola eller särskola. Har man fler barn har man rätt till flerbarnstillägg om barnet har studiebidrag eller förlängt barnbidrag, men man måste söka det själv, det kommer inte automatiskt.
  9. lenee
    #5

    förlängt bb

    Förlängt barnbidrag

    Om ditt barn däremot går kvar i grundskolan eller i särskola betalar Försäkringskassan förlängt barn*bidrag från och med kvartalet efter 16-årsdagen. Du behöver inte ansöka om förlängt barnbidrag. Skolan är skyldig att lämna uppgifter om dessa elever
    Så det blir under dessa omsändigheter bb under sommaren , även när ditt barn ungdom går i gymnasium Hör med skolans kurator hon borde veta eller fk direkt
  10. 5
    förlängt bb Förlängt barnbidrag

    Om ditt barn däremot går kvar i grundskolan eller i särskola betalar Försäkringskassan förlängt barn*bidrag från och med kvartalet efter 16-årsdagen. Du behöver inte ansöka om förlängt barnbidrag. Skolan är skyldig att lämna uppgifter om dessa elever
    Så det blir under dessa omsändigheter bb under sommaren , även när ditt barn ungdom går i gymnasium Hör med skolans kurator hon borde veta eller fk direkt
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Ja, så är det, jag trodde att jag fick ansöka om det, men det skedde nog automatiskt.
  12. 6
    Ja, så är det, jag trodde att jag fick ansöka om det, men det skedde nog automatiskt.
  13. Anonym
    #7
    tack för ditt svar, gör jag det på försäkringskassan?
  14. 7
    tack för ditt svar, gör jag det på försäkringskassan?
  15. Anonym
    #8
    tack snälla, mitt barn går i särskola, på gymnasiet.
  16. 8
    tack snälla, mitt barn går i särskola, på gymnasiet.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Fst bara tills 20:e juni,,,,sen är ju det kvartalet slut
  18. 9
    Fst bara tills 20:e juni,,,,sen är ju det kvartalet slut
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Men nu fattar jag inte,,,,hur kan barnet fylla 16 nu i år och redan gå på gymnasiet? Har han/hon hoppat över en klass?
  20. 10
    Men nu fattar jag inte,,,,hur kan barnet fylla 16 nu i år och redan gå på gymnasiet? Har han/hon hoppat över en klass?
  21. Anonym
    #11
    Ja alltså, de kunde inte handikapp anpassa högstadiet här så han fick börja ett år tidigare på gymnasiet, som är nybyggd och bra för funktionshindrade.
  22. 11
    Ja alltså, de kunde inte handikapp anpassa högstadiet här så han fick börja ett år tidigare på gymnasiet, som är nybyggd och bra för funktionshindrade.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Aha ja då fattar jag
  24. 12
    Aha ja då fattar jag
  25. Medlem sedan
    Jan 2001
    #13
    Ja, flerbarnstillägg söker du där.
  26. 13
    Ja, flerbarnstillägg söker du där.
  27. lenee
    #14

    för att det inte ska bli

    något glapp just med tanke på att din son redan går i gymnasitet ( vanligt att man gör så och ofta en bra lösning när inte högstdiet har en bra särskola att erbjuda ) Hör med skolans kurator det är han hon som sänder in till fk om förlängt bb ,
  28. 14
    för att det inte ska bli något glapp just med tanke på att din son redan går i gymnasitet ( vanligt att man gör så och ofta en bra lösning när inte högstdiet har en bra särskola att erbjuda ) Hör med skolans kurator det är han hon som sänder in till fk om förlängt bb ,
  29. lenee
    #15

    det stämmer inte

    förlängt bb har man till man går ut tredje året på gymnastiet sedan tar aktivitetsersätning vid förlängd skolgång över
  30. 15
    det stämmer inte förlängt bb har man till man går ut tredje året på gymnastiet sedan tar aktivitetsersätning vid förlängd skolgång över
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Men nu fattar jag inte vad du menar,,,,förälängt barnbidrag får man ju bara till kvartalet efter att barnet fyllt 16 år,,,,så står det på FK's hemsida och även i den text du själv klistrat in längre upp i tråden. Sen tar ju studiebidrag över.
    Mitt barn fyllde 16 i maj, då fick vi vanligt barnbidrag till och med juni,,,sista utbetalningen alltså 20:e juni. För sonen som kommer fylla 16 i februari (om några år alltså) så måste jag ansöka om förlängt barnbidrag, annars får vi ju sista vanliga barnbidraget i mars det året. Men det förlängda barnbidraget betalas ut till kvartalet efter att barnet fyllt 16 år, alltså fortfarande bara till 20:e juni.
    Sen tar ju studiebidraget över.
  32. 16
    Men nu fattar jag inte vad du menar,,,,förälängt barnbidrag får man ju bara till kvartalet efter att barnet fyllt 16 år,,,,så står det på FK's hemsida och även i den text du själv klistrat in längre upp i tråden. Sen tar ju studiebidrag över.
    Mitt barn fyllde 16 i maj, då fick vi vanligt barnbidrag till och med juni,,,sista utbetalningen alltså 20:e juni. För sonen som kommer fylla 16 i februari (om några år alltså) så måste jag ansöka om förlängt barnbidrag, annars får vi ju sista vanliga barnbidraget i mars det året. Men det förlängda barnbidraget betalas ut till kvartalet efter att barnet fyllt 16 år, alltså fortfarande bara till 20:e juni.
    Sen tar ju studiebidraget över.
  33. Anonym
    #17
    jag har bara ett barn.
  34. 17
    jag har bara ett barn.
  35. Anonym
    #18
    tack!
  36. 18
    tack!
  37. Medlem sedan
    Jan 2001
    #19
    Jag tror hon menar förlängt barnbidrag om barnet går i särskola, då får man det så länge barnet går i skolan (särskola)
  38. 19
    Jag tror hon menar förlängt barnbidrag om barnet går i särskola, då får man det så länge barnet går i skolan (särskola)
  39. Anonym
    #20
    Det var precis det jag menade
  40. 20
    Det var precis det jag menade
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barnbidrag
    By LenaWilma in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 19:28
  2. Barnbidrag
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 15:32
  3. Barnbidrag
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 16:54
  4. Barnbidrag
    By yinyang in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:34
  5. barnbidrag
    By verne in forum _0607 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 10:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar