Att jobba o lämna bebis???
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Att jobba o lämna bebis???

    vet att vi har en bra föräldraförsdäkring i vårt land.Men ibland ändras förutsättningarna...JAG kan va hemma ett år minst,men om min sambo under tiden blir långtidssjukskriven eller uppsagd och arbetslös,då minskar inkomsterna enormt så jag kanske måste börja jobba .....eller det är klart,jag skulle ju sparat en massa INNAM jag blev gravid!!!!

    Ser inga problem att man av olika skäl börjar jobba tidigt,tror det viktigaste för barnet är att det är i goda händer och en mormor är väl jättebra?????

    Dessutom är man väl förälder längre än bara de 1,5 första året(dfå man är hemma o föräldraledig),men det verkar glömmas bort känns det som i diskussionen med nån som skulle lämna bebis till mormor...

    Man planerar väl för HELA barnets liv,framtid osv......
    Förr var förr...Nu är nu!
  2. 1
    Att jobba o lämna bebis??? vet att vi har en bra föräldraförsdäkring i vårt land.Men ibland ändras förutsättningarna...JAG kan va hemma ett år minst,men om min sambo under tiden blir långtidssjukskriven eller uppsagd och arbetslös,då minskar inkomsterna enormt så jag kanske måste börja jobba .....eller det är klart,jag skulle ju sparat en massa INNAM jag blev gravid!!!!

    Ser inga problem att man av olika skäl börjar jobba tidigt,tror det viktigaste för barnet är att det är i goda händer och en mormor är väl jättebra?????

    Dessutom är man väl förälder längre än bara de 1,5 första året(dfå man är hemma o föräldraledig),men det verkar glömmas bort känns det som i diskussionen med nån som skulle lämna bebis till mormor...

    Man planerar väl för HELA barnets liv,framtid osv......
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Precis sa! Tack xaramia! :-) Tycker det är helt galet denna hysteriska fokusering som sker pa de första manaderna. Manga barn skulle kanske vara betydligt mer betjänta av att pappa var hemma halvtid när barnet är i puberteten än att bebisen far vara hemma med mamma vid 6 manader alder. Det finns inga "sanningar" här.
  4. 2
    Precis sa! Tack xaramia! :-) Tycker det är helt galet denna hysteriska fokusering som sker pa de första manaderna. Manga barn skulle kanske vara betydligt mer betjänta av att pappa var hemma halvtid när barnet är i puberteten än att bebisen far vara hemma med mamma vid 6 manader alder. Det finns inga "sanningar" här.
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Jag håller med er fullständigt. Jag ska tillbaka till jobbet när min son är 1 år. Skall dessutom gå in och arbeta redannu lite då och då. Han är idag 5.5 månad och då får hans pappa eller någon släkting ta hand om honom vid de få tillfällen det kommer att ske. Fokus måste läggas på barnet men inte enbart på den första tiden... det är många år framåt som barnet kommer att behöva sina föräldrar.
  6. 3
    Jag håller med er fullständigt. Jag ska tillbaka till jobbet när min son är 1 år. Skall dessutom gå in och arbeta redannu lite då och då. Han är idag 5.5 månad och då får hans pappa eller någon släkting ta hand om honom vid de få tillfällen det kommer att ske. Fokus måste läggas på barnet men inte enbart på den första tiden... det är många år framåt som barnet kommer att behöva sina föräldrar.
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Jag håller med dig alldeles i stora drag, men kan inte låta bli att påpeka att t ex arbetslöshet inte behöver innebära att Calle böörjar i förskolan -det bör kanske snarare innebära mamma på jobbet, pappa föräldraledig.
  8. 4
    Jag håller med dig alldeles i stora drag, men kan inte låta bli att påpeka att t ex arbetslöshet inte behöver innebära att Calle böörjar i förskolan -det bör kanske snarare innebära mamma på jobbet, pappa föräldraledig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Calle kommer va hemma så

    länge det bara går,vi kommer pussla så mkt vi kan och anlita mormor om vi båda jobbar.
    Jag menade mest att en lön+ f-penning är MER än f-pennening + A-kassa så då fr man kanske jobba fast barnet inte fyllt 1 år om man har möjlighet att jobba....och då kan mormor passa barnet /bebisen
    Förr var förr...Nu är nu!
  10. 5
    Calle kommer va hemma så länge det bara går,vi kommer pussla så mkt vi kan och anlita mormor om vi båda jobbar.
    Jag menade mest att en lön+ f-penning är MER än f-pennening + A-kassa så då fr man kanske jobba fast barnet inte fyllt 1 år om man har möjlighet att jobba....och då kan mormor passa barnet /bebisen
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Ja,mormor är absolut inte att förakta.Min mormor hade ofta hand om mig från det att jag var spädbarn.Däremot skulle jag själv inte lämna bort ett så litet barn om jag inte var absolut tvungen.
    Men återigen,alla har sina skäl.
  12. 6
    Ja,mormor är absolut inte att förakta.Min mormor hade ofta hand om mig från det att jag var spädbarn.Däremot skulle jag själv inte lämna bort ett så litet barn om jag inte var absolut tvungen.
    Men återigen,alla har sina skäl.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    nä jag skulle heller

    inte lämna ettså litet barn o inte om jag inte absolut måste.....men jag överväger själv att åka iväg en vecka o jobba ,Calle är då 6 mån.

    EN fördel vi haft av att jag är f-ledig o sambon arb lösär ju att vi båda har /har haft hand om Calle lika mycket från början.Har inte ammat mer än några veckor i början så för oss är det självklart att Calle är lika trygg med båda....känns kanon
    Förr var förr...Nu är nu!
  14. 7
    nä jag skulle heller inte lämna ettså litet barn o inte om jag inte absolut måste.....men jag överväger själv att åka iväg en vecka o jobba ,Calle är då 6 mån.

    EN fördel vi haft av att jag är f-ledig o sambon arb lösär ju att vi båda har /har haft hand om Calle lika mycket från början.Har inte ammat mer än några veckor i början så för oss är det självklart att Calle är lika trygg med båda....känns kanon
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    Jo, men självklart -men här i vårt knarriga hus skulle ju maken tveklöst ha tagit f-penning och jag jobbat om han blev arbetslös och jag hade jobbet kvar. Förstår du vad jag menar? Varför ska barnet vara hos mormor när en alldeles förträfflig förälder (pappan) finns hemma?
  16. 8
    Jo, men självklart -men här i vårt knarriga hus skulle ju maken tveklöst ha tagit f-penning och jag jobbat om han blev arbetslös och jag hade jobbet kvar. Förstår du vad jag menar? Varför ska barnet vara hos mormor när en alldeles förträfflig förälder (pappan) finns hemma?
  17. Medlem sedan
    Nov 2006
    #9
    Men i ditt ställe -sambon är alltså hemma?- skulle jag ju återgå i arbete i rödaste rappet och låta pappan ta ut sin föräldraledighet.
  18. 9
    Men i ditt ställe -sambon är alltså hemma?- skulle jag ju återgå i arbete i rödaste rappet och låta pappan ta ut sin föräldraledighet.
  19. Medlem sedan
    Jun 2003
    #10

    ja men jag

    VILL ju inte tillbaks till mitt gamla jobb....
    Min rygg pallar inte det heller än...

    Just nu är pappan f-ledig o jag "bara" ledig,söker en massa jobb hela tiden....
    Förr var förr...Nu är nu!
  20. 10
    ja men jag VILL ju inte tillbaks till mitt gamla jobb....
    Min rygg pallar inte det heller än...

    Just nu är pappan f-ledig o jag "bara" ledig,söker en massa jobb hela tiden....
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11

    jag läste inte

    diskussionen jättenoga,men pappan kanske är sjuk?? har funktionshinder?? ska läsa tillbaks i tråden.....
    Förr var förr...Nu är nu!
  22. 11
    jag läste inte diskussionen jättenoga,men pappan kanske är sjuk?? har funktionshinder?? ska läsa tillbaks i tråden.....
  23. Medlem sedan
    Nov 2006
    #12
    Aaah. Då fattar jag -ni har bytt plats, så du söker jobb och han är f-ledig. Det funkar ju lika bra som nåt annat, såklart. Håller tummar och tår för nytt och hållbart jobb.
  24. 12
    Aaah. Då fattar jag -ni har bytt plats, så du söker jobb och han är f-ledig. Det funkar ju lika bra som nåt annat, såklart. Håller tummar och tår för nytt och hållbart jobb.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Oj, jag har inte läst tillbaka alls -jag dykerr bara rakt i alltihop utan att se mig för.
  26. 13
    Oj, jag har inte läst tillbaka alls -jag dykerr bara rakt i alltihop utan att se mig för.
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14

    vi söker jobb båda

    sambon tar f-penning,får utt dubbelt mot mig....

    som nödlösning har jag gamla jobbet att återgå till tids nog men hoppas på nytt.Ongen hörde ens av sig när jag var gravid o förlorade barnet i v 23... och har redan nu sagt att jag gärna hoppar in extra kvällar o helger men INGEN ringer.Blev inte tillfrågad ang julfest mm mm.....känns inte som jag vill tillbaks då liksom....

    Får vi BÅDA jobb o det strular har mormor lovat att ta Calle....
    Förr var förr...Nu är nu!
  28. 14
    vi söker jobb båda sambon tar f-penning,får utt dubbelt mot mig....

    som nödlösning har jag gamla jobbet att återgå till tids nog men hoppas på nytt.Ongen hörde ens av sig när jag var gravid o förlorade barnet i v 23... och har redan nu sagt att jag gärna hoppar in extra kvällar o helger men INGEN ringer.Blev inte tillfrågad ang julfest mm mm.....känns inte som jag vill tillbaks då liksom....

    Får vi BÅDA jobb o det strular har mormor lovat att ta Calle....
  29. Medlem sedan
    Nov 2006
    #15
    Men å vad trist med förra jobbet. Det låter som en smart reservplan, och skönt för er båda att verkligen kunna hoppa på nya jobb med kort varsel.
  30. 15
    Men å vad trist med förra jobbet. Det låter som en smart reservplan, och skönt för er båda att verkligen kunna hoppa på nya jobb med kort varsel.
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16
    Jag tror att det är viktigt att ett spädbarn får knyta an till en eller några få personer. Mamman och pappan ligger ju oftast närmast till hands, men visst kan det vara en annan person också, men då ska den personen finnas tillgänglig större delen av tiden.
  32. 16
    Jag tror att det är viktigt att ett spädbarn får knyta an till en eller några få personer. Mamman och pappan ligger ju oftast närmast till hands, men visst kan det vara en annan person också, men då ska den personen finnas tillgänglig större delen av tiden.
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Där de ekonomiska ramarna tillåter.
    1. Är en kvinna arbetslös så kan ju hon likaväl ta Fl eftersom hon är arbetslös.

    2. Blir en man arbetslös så tar kvinna FL eftersom mannen ändå är hemma..


    Samtidigt att lämna till mormor efter två månad sätter nog standarden för frramtiden.
  34. 17
    Där de ekonomiska ramarna tillåter.
    1. Är en kvinna arbetslös så kan ju hon likaväl ta Fl eftersom hon är arbetslös.

    2. Blir en man arbetslös så tar kvinna FL eftersom mannen ändå är hemma..


    Samtidigt att lämna till mormor efter två månad sätter nog standarden för frramtiden.
  35. Medlem sedan
    Jan 2005
    #18
    Jo visst har barnet det bra men jag kan tycka att det är en så kort tid i livet man har så små barn och jag vill verkligen tok-njuta! Jobba kan man ju göra massor med år till sen. Men som du skriver, kan den andra av något skäl inte dra in pengar blir man ju tvungen.

    Sen tror jag anknytningen är jätteviktig och den får man ju med små barn inte genom kvalitetsstunder utan genom kvantitet - att vara med dem mycket.
  36. 18
    Jo visst har barnet det bra men jag kan tycka att det är en så kort tid i livet man har så små barn och jag vill verkligen tok-njuta! Jobba kan man ju göra massor med år till sen. Men som du skriver, kan den andra av något skäl inte dra in pengar blir man ju tvungen.

    Sen tror jag anknytningen är jätteviktig och den får man ju med små barn inte genom kvalitetsstunder utan genom kvantitet - att vara med dem mycket.

Liknande trådar

  1. Lämna en 9 mån bebis
    By ~Ida~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 23:23
  2. lämna bort bebis
    By Anonym in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 20:07
  3. lämna bebis med pappa
    By anonymt namn nu in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 07:04
  4. Lämna bebis hemma?
    By Nizze in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:02
  5. Lämna bebis hos släkten
    By jorunn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 12:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar