Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt)
Föräldraskap
  1. Gaaah
    #1

    Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt)

    VAD ska man göra hemma med två småkillar: en 4-åring och en 1,5-åring när det är mörkt och kallt ute efter dagis? Låta dem leka själva i lekrummet? Nej, då börjar de ofelbart slåss. Leka med modellera? Nej, då kastar 1,5-åringen all modellera på golvet eller äter upp den. Spela TV-spel med storebror? Nej, då stänger 1,5-åringen av TV:n, sätter igång DVD-spelaren eller stoppar spelet hela tiden. Rita? Pennorna flyger åt alla håll...Pärlplattor? Skulle inte tro det. Spela fotboll? Hmm, nja, ingen höjdare då det finns en TV i vardagsrummet och brorsorna hela tiden ska ha samma boll. Bygga koja? Raseras lätt av 1,5-åringen. Bygga tågbana? Raseras också....O.s.v. Baka? Se modelleran...

    Det går heller inte att leka med den ena och låta den andra vara själv för 1.5-åringen plockar ur diskmaskinen alternativt sätter igång diskmaskinen, river ur gamla kartonger eller alla kökslådor, blomkrukor eller annat. Leker jag med 1.5-åringen behöver 4-åringen genast hjälp med 1000 saker NU.

    Idag fick jag avbryta mig två gånger på toaletten medan jag skulle kissa. Hur lång tid kan det ta att kissa totalt sett? 30 sekunder?

    Jag har försökt tänka på att de blir stora snabbt och att de inte vill vara med mig lika mycket då, jag är tacksam för att de inte är sjuka eller att jag är sjuk, jag är glad för att vi har det bra annars och jag är glad för att jag överhuvudtaget kunde få barn men jag får ändå inte ihop en fungerande vardagstillvaro på eftermiddagarna.

    Det är nästan omöjligt att diska, städa eller laga mat innan maken kommer hem och då blir eftermiddagarna så LÅNGA. Vad gör man med en icke-självlekande 4-åring och en liten 1,5-årig racer-busunge hemma?
  2. 1
    Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt) VAD ska man göra hemma med två småkillar: en 4-åring och en 1,5-åring när det är mörkt och kallt ute efter dagis? Låta dem leka själva i lekrummet? Nej, då börjar de ofelbart slåss. Leka med modellera? Nej, då kastar 1,5-åringen all modellera på golvet eller äter upp den. Spela TV-spel med storebror? Nej, då stänger 1,5-åringen av TV:n, sätter igång DVD-spelaren eller stoppar spelet hela tiden. Rita? Pennorna flyger åt alla håll...Pärlplattor? Skulle inte tro det. Spela fotboll? Hmm, nja, ingen höjdare då det finns en TV i vardagsrummet och brorsorna hela tiden ska ha samma boll. Bygga koja? Raseras lätt av 1,5-åringen. Bygga tågbana? Raseras också....O.s.v. Baka? Se modelleran...

    Det går heller inte att leka med den ena och låta den andra vara själv för 1.5-åringen plockar ur diskmaskinen alternativt sätter igång diskmaskinen, river ur gamla kartonger eller alla kökslådor, blomkrukor eller annat. Leker jag med 1.5-åringen behöver 4-åringen genast hjälp med 1000 saker NU.

    Idag fick jag avbryta mig två gånger på toaletten medan jag skulle kissa. Hur lång tid kan det ta att kissa totalt sett? 30 sekunder?

    Jag har försökt tänka på att de blir stora snabbt och att de inte vill vara med mig lika mycket då, jag är tacksam för att de inte är sjuka eller att jag är sjuk, jag är glad för att vi har det bra annars och jag är glad för att jag överhuvudtaget kunde få barn men jag får ändå inte ihop en fungerande vardagstillvaro på eftermiddagarna.

    Det är nästan omöjligt att diska, städa eller laga mat innan maken kommer hem och då blir eftermiddagarna så LÅNGA. Vad gör man med en icke-självlekande 4-åring och en liten 1,5-årig racer-busunge hemma?
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Jag skulle låta fyraåringen ha sina lekstunder i lugn och ro och låta den lille vara med mamma.
  4. 2
    Jag skulle låta fyraåringen ha sina lekstunder i lugn och ro och låta den lille vara med mamma.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Ha, ha, ha....Måste skratta lite då jag tror det du beskriver är min framtid. Jag har 3 & 1 gamla pojkar. I dagsläget funkar det att ha dem lekandes i lekrummet, helst med flexitracks. Då får den store se till att den lille har en bil som han leker med & den store får ha de två andra, annars blir det kivande. Annars får den store titta på film medans den lille är med mig och lagar mat. Ibland sitter de båda vid bordet och lägger pussel, men det brukar vara en ganska kort stund, så det gäller att ha stämplar, kritor eller något annat med också, för att förlänga den lugna stunden.
    Något annat jag har börjat göra är att sätta dem ibadet tillsammans på eftermiddagen. Då varva de båda ner ordentligt och kan sedan sätta sig med en frukt och invänta middagen.
    Ibland får de hjälpa till att göra en eftermiddags-smoothie, det älskar de. Då kan de sitta med det där glaset & sugröret hur läng som helst!!!
    Men som sagt var...än så länge är den lille bara 1 och den store 3, det är kanske annorlunda än att ha en 4 & 1,5.
    Hoppas ni hittar en lugnare eftermiddag!
  6. 3
    Ha, ha, ha....Måste skratta lite då jag tror det du beskriver är min framtid. Jag har 3 & 1 gamla pojkar. I dagsläget funkar det att ha dem lekandes i lekrummet, helst med flexitracks. Då får den store se till att den lille har en bil som han leker med & den store får ha de två andra, annars blir det kivande. Annars får den store titta på film medans den lille är med mig och lagar mat. Ibland sitter de båda vid bordet och lägger pussel, men det brukar vara en ganska kort stund, så det gäller att ha stämplar, kritor eller något annat med också, för att förlänga den lugna stunden.
    Något annat jag har börjat göra är att sätta dem ibadet tillsammans på eftermiddagen. Då varva de båda ner ordentligt och kan sedan sätta sig med en frukt och invänta middagen.
    Ibland får de hjälpa till att göra en eftermiddags-smoothie, det älskar de. Då kan de sitta med det där glaset & sugröret hur läng som helst!!!
    Men som sagt var...än så länge är den lille bara 1 och den store 3, det är kanske annorlunda än att ha en 4 & 1,5.
    Hoppas ni hittar en lugnare eftermiddag!
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Måste berömma dig till en början, att du kan knipa så bra
    Tänk, att man inte kan få kissa i fred ens?

    Jag har en fyraochetthalvtåring och en tio månaders. Det går hyfsat att dom leker på sitt rum, men jag känner igen din tillvaro från ibland. För mig funkar det bäst att sätta stora framför en film medan lilla är med mig i köket när jag lagar mat och sånt. Jag försöker också få stora att jhälpa mig mid maten och att duka osv, medan lilla kravallar i ett av skåpen (plastbunkar och grejer). fast ibland blir då stora sotispå att det är ok att lilla drar fram saker så då ska stora göra samma sak. SUCK.

    Ja du, vad gör man! Väntar på att dom ska bli större. Bärsele på ryggen är ett annat knep. Då vet man var man har lilla åtminstone. Och har händerna till att hjälpa stora.
  8. 4
    Måste berömma dig till en början, att du kan knipa så bra
    Tänk, att man inte kan få kissa i fred ens?

    Jag har en fyraochetthalvtåring och en tio månaders. Det går hyfsat att dom leker på sitt rum, men jag känner igen din tillvaro från ibland. För mig funkar det bäst att sätta stora framför en film medan lilla är med mig i köket när jag lagar mat och sånt. Jag försöker också få stora att jhälpa mig mid maten och att duka osv, medan lilla kravallar i ett av skåpen (plastbunkar och grejer). fast ibland blir då stora sotispå att det är ok att lilla drar fram saker så då ska stora göra samma sak. SUCK.

    Ja du, vad gör man! Väntar på att dom ska bli större. Bärsele på ryggen är ett annat knep. Då vet man var man har lilla åtminstone. Och har händerna till att hjälpa stora.

Liknande trådar

  1. 6-åring - lektips?
    By För mkt dataspel in forum Föräldraskap
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 20:23
  2. hatar min 14 åring (långt)
    By pennan in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 23:14
  3. Misshandlad 10-åring ...långt!
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 11:21
  4. Lektips för 2,5 åring?
    By Dry Martini in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 08:00
  5. Arg på min 5-åring! (långt)
    By bluebird in forum Föräldraskap
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 19:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar