Fick min förlossningsjournal
_0811 Novemberbarn
  1. Bebis i nov..
    #1

    Fick min förlossningsjournal

    på efterkontrollen och har efter att ha läst den lite funderingar.

    Bland annat står det 25-årig, 1-gravida, 0-para. Vad betyder det där 0-para?

    Sen så upptäckte jag även att jag öppnade mig 6 cm på tre timmar. Är inte det ganska snabbt som föstföderska? Jag upplevde inte att det gick så snabbt och blev förvånad när jag såg det i diagrammet.
  2. 1
    Fick min förlossningsjournal på efterkontrollen och har efter att ha läst den lite funderingar.

    Bland annat står det 25-årig, 1-gravida, 0-para. Vad betyder det där 0-para?

    Sen så upptäckte jag även att jag öppnade mig 6 cm på tre timmar. Är inte det ganska snabbt som föstföderska? Jag upplevde inte att det gick så snabbt och blev förvånad när jag såg det i diagrammet.
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    Jag tror att det betyder att du är förstföderska, alltså fött 0 barn innan.
  4. 2
    Jag tror att det betyder att du är förstföderska, alltså fött 0 barn innan.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, hoppas att ngn annan kan det.

    Jag måste ringa förlossningen för jag har inte fått min journal. Min bm här på MVC försökte få ut något, men där stod verkligen ingenting av värde.
  6. 3
    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, hoppas att ngn annan kan det.

    Jag måste ringa förlossningen för jag har inte fått min journal. Min bm här på MVC försökte få ut något, men där stod verkligen ingenting av värde.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    För förstföderskor så brukar man tala om 1 cm i timmen, men sen är ju alla olika. Skönt att det gick lite snabbare.
  8. 4
    För förstföderskor så brukar man tala om 1 cm i timmen, men sen är ju alla olika. Skönt att det gick lite snabbare.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Jag har inga svar på dina funderingar förutom att jag också tycker det låter snabbt att öppnas så fort som du gjorde, 1 cm i timman är väl normalt..

    Jag fick också min förlossningsjournal på min efterkontroll. Det var superkul att läsa tycker jag. Min var på hela 13 sidor, det var kul att läsa om det man inte riktigt minns. Att jag fick en morfin-spruta tex, det minns inte jag.
  10. 5
    Jag har inga svar på dina funderingar förutom att jag också tycker det låter snabbt att öppnas så fort som du gjorde, 1 cm i timman är väl normalt..

    Jag fick också min förlossningsjournal på min efterkontroll. Det var superkul att läsa tycker jag. Min var på hela 13 sidor, det var kul att läsa om det man inte riktigt minns. Att jag fick en morfin-spruta tex, det minns inte jag.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Para betyder antal födda barn. Gravida är vilken gång i ordningen man är gravid. I min journal står det 6-Gravida, 4-Para, jag har ju varit gravid sex gånger men fått två missfall, och så fyra barn då

    Det är väldigt svårt att uppskatta tiden när man föder barn, beroende på vilket skede man är i så känns det som att tiden går fort eller långsamt...när man är öppen 8 cm är varje minut som en halvtimme tycker jag
  12. 6
    Para betyder antal födda barn. Gravida är vilken gång i ordningen man är gravid. I min journal står det 6-Gravida, 4-Para, jag har ju varit gravid sex gånger men fått två missfall, och så fyra barn då

    Det är väldigt svårt att uppskatta tiden när man föder barn, beroende på vilket skede man är i så känns det som att tiden går fort eller långsamt...när man är öppen 8 cm är varje minut som en halvtimme tycker jag
  13. Bebis i nov..
    #7
    Jag tyckte också det var kul att läsa och jag insåg att jag hade noll koll på när vad hände osv. Men 13 sidor kom jag inte upp i
  14. 7
    Jag tyckte också det var kul att läsa och jag insåg att jag hade noll koll på när vad hände osv. Men 13 sidor kom jag inte upp i
  15. Bebis i nov..
    #8
    Då förstår jag. Tack för förklaringen för det stämmer ju precis på mig.

    Ja jag ser ju nu i det där diagrammet vid vilka tider det var 8-10 cm och då trodde jag ju att jag skulle dö.
  16. 8
    Då förstår jag. Tack för förklaringen för det stämmer ju precis på mig.

    Ja jag ser ju nu i det där diagrammet vid vilka tider det var 8-10 cm och då trodde jag ju att jag skulle dö.
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Ja, då är det inte så skoj att vara med Å andra sidan har det gått så fort för mig när jag väl har kommit dit, så de sista tre gångerna så kände jag mest HURRA nu är det snart över!
  18. 9
    Ja, då är det inte så skoj att vara med Å andra sidan har det gått så fort för mig när jag väl har kommit dit, så de sista tre gångerna så kände jag mest HURRA nu är det snart över!
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Men oj, vännen, 13 sidor! Som du fick kämpa.

    Stor kram!
  20. 10
    Men oj, vännen, 13 sidor! Som du fick kämpa.

    Stor kram!
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    Jag skulle velat veta hur snabbt jag öppnade mig... men dom hann aldrig kolla nåt på mig :P Hade inga regelbunda värkar på hela dagen (vattnet gick på morgonen) så vi blev tillsagda att avvakta. Framåt midnatt drog krystvärkarna igång och när vi kom in till förlossningen var huvudet redan framme så det var bara att krysta på :P 38 minuter från dörren hemma till att hon var ute och då har vi normalt 20 min till sjukhuset, gick inte direkt enligt hastighetsbegränsningen den gången :P
  22. 11
    Jag skulle velat veta hur snabbt jag öppnade mig... men dom hann aldrig kolla nåt på mig :P Hade inga regelbunda värkar på hela dagen (vattnet gick på morgonen) så vi blev tillsagda att avvakta. Framåt midnatt drog krystvärkarna igång och när vi kom in till förlossningen var huvudet redan framme så det var bara att krysta på :P 38 minuter från dörren hemma till att hon var ute och då har vi normalt 20 min till sjukhuset, gick inte direkt enligt hastighetsbegränsningen den gången :P
  23. Bebis i nov..
    #12
    Oj, menar du att du öppnade dig utan att du kände av det? Det är ju fantastiskt i så fall. Jag var på förlossningen från 3 cm. Men jag bor 20 mil från sjukhuset så det var inte läge att bli hemskickad trots att det "bara" var 3 cm när vi kom in.
  24. 12
    Oj, menar du att du öppnade dig utan att du kände av det? Det är ju fantastiskt i så fall. Jag var på förlossningen från 3 cm. Men jag bor 20 mil från sjukhuset så det var inte läge att bli hemskickad trots att det "bara" var 3 cm när vi kom in.

Liknande trådar

  1. Fick min förlossningsjournal idag
    By Grynisen in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 17:26
  2. Förlossningsjournal?
    By tuffatass in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 19:51
  3. Förlossningsjournal
    By sanna_80 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 17:48
  4. Förlossningsjournal
    By Hemlig med 2:an 30/8 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:29
  5. Förlossningsjournal
    By Efemeris in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 18:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar