Snor o slem hos förkyld bebis
_0812 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2007
    #1

    Snor o slem hos förkyld bebis

    Sitter i sängen och håller Emil i upprätt läge. Inser att natten kommer bli lång, och natten till idag slutade jag sova vid 2. Har varit vaken sen dess, vilket nu i efterhand känns osmart. Ingen feber, men han är otroligt påverkad av allt slem som verkar samlas i halsen. Emil får kväljningar så fort han ligger ned och även när han sitter upp, han har dock bara fått upp lite slem en gång. Pratade med Vårdguiden på fm som sa att jag måste åka in till barnakuten om han får feber eller om han rosslar för mkt. Hur ska jag kunna avgöra om han rosslar FÖR mycket, han rosslar ju mer eller mindre hela tiden? Vill verkligen inte åka till akuten.... Jag får helt enkelt sitta upp i natt med honom och hålla koll. Känns lite småångestladdat för att va helt ärlig, man skulle ha en privat sjuksköterska hemma.... Tipsen var uppåtläge, mer amning och koksaltdroppar innan varje amning. Håller tummarna att det räcker. Nån annan som har nåt bra tips? NäsFrida hade jag tänkt fixa, men Apoteket avrådde då småbebisar har för sköra slemhinnor för att klara det. Börjar känna mig lite småförkyld själv, mellandottern hade feber och hosta igår och äldsta dottern fick ont i öronen nu på kvällen. Hoppas ni andra är friska!
  2. 1
    Snor o slem hos förkyld bebis Sitter i sängen och håller Emil i upprätt läge. Inser att natten kommer bli lång, och natten till idag slutade jag sova vid 2. Har varit vaken sen dess, vilket nu i efterhand känns osmart. Ingen feber, men han är otroligt påverkad av allt slem som verkar samlas i halsen. Emil får kväljningar så fort han ligger ned och även när han sitter upp, han har dock bara fått upp lite slem en gång. Pratade med Vårdguiden på fm som sa att jag måste åka in till barnakuten om han får feber eller om han rosslar för mkt. Hur ska jag kunna avgöra om han rosslar FÖR mycket, han rosslar ju mer eller mindre hela tiden? Vill verkligen inte åka till akuten.... Jag får helt enkelt sitta upp i natt med honom och hålla koll. Känns lite småångestladdat för att va helt ärlig, man skulle ha en privat sjuksköterska hemma.... Tipsen var uppåtläge, mer amning och koksaltdroppar innan varje amning. Håller tummarna att det räcker. Nån annan som har nåt bra tips? NäsFrida hade jag tänkt fixa, men Apoteket avrådde då småbebisar har för sköra slemhinnor för att klara det. Börjar känna mig lite småförkyld själv, mellandottern hade feber och hosta igår och äldsta dottern fick ont i öronen nu på kvällen. Hoppas ni andra är friska!
  3. Medlem sedan
    Jul 2004
    #2
    På väg i säng, men var tvungen att skriva ändå!
    Jag fick tips på näs-Fridan av min bvc-sköterska direkt när vi pratade om förkylda bebisar, och vi hade inte klarat våra hittills fyra förkylningar utan den (eller jo, det hade vi ju, men det hade blivit väldigt mkt jobbigare). Hoppas den inte är för dålig för deras slemhinnor. Min lilla blir vrålarg och ledsen när snoret rinner ner i halsen och får precis som Emil kväljningar. Bara en av förkylningarna här har varit sån att snoret har runnit ut, annars har det liksom bara runnit bakåt. Det finns nezeril från en månad, och det tillsammans med näs-Fridan och koksaltdropparna har varit bra. Koksalt kan du ta hur ofta som helst. Kanske kan han sitta och sova i babysittern eller bilbarnstolen? I värsta fall kanske du kan ställa bilbarnstolen uppbäddad i er dubbelsäng, så du får lite vila också.

    Jag lider verkligen med er! Sjuka bebisar är jättejobbigt, och det är så svårt att avgöra hur de mår. Förstår att du inte vet hur du ska bedömma hans rosslande. Hoppas att ni, och framför allt lilla Emil kryar på sig snabbt.

    Kram!
  4. 2
    På väg i säng, men var tvungen att skriva ändå!
    Jag fick tips på näs-Fridan av min bvc-sköterska direkt när vi pratade om förkylda bebisar, och vi hade inte klarat våra hittills fyra förkylningar utan den (eller jo, det hade vi ju, men det hade blivit väldigt mkt jobbigare). Hoppas den inte är för dålig för deras slemhinnor. Min lilla blir vrålarg och ledsen när snoret rinner ner i halsen och får precis som Emil kväljningar. Bara en av förkylningarna här har varit sån att snoret har runnit ut, annars har det liksom bara runnit bakåt. Det finns nezeril från en månad, och det tillsammans med näs-Fridan och koksaltdropparna har varit bra. Koksalt kan du ta hur ofta som helst. Kanske kan han sitta och sova i babysittern eller bilbarnstolen? I värsta fall kanske du kan ställa bilbarnstolen uppbäddad i er dubbelsäng, så du får lite vila också.

    Jag lider verkligen med er! Sjuka bebisar är jättejobbigt, och det är så svårt att avgöra hur de mår. Förstår att du inte vet hur du ska bedömma hans rosslande. Hoppas att ni, och framför allt lilla Emil kryar på sig snabbt.

    Kram!
  5. Medlem sedan
    Nov 2000
    #3

    Örk! Allmedkänsla till dig!

    Här är 4½ av 5 förkylda, och den halva är då inte Alva eller jag!
    Hon blir iofs bara nysig, ledsen och "torrt" snuvig, så jag sprutar in saltlösning lite då och då när det stoppar upp i näsan på henne, och helammar nu. Hon äter ändå inte så mycket, så att jag lider av det.
    Får ta upp flaskningen igen om jag inte pallar, eller när hon blir friskare och får upp aptiten. Kan jag ge henne nån sorts antikroppar, trots att jag är hugasjuk själv, så är det ju bra.

    Vi sover så mycket vi kan. Pallar upp henne i min kuddhög, eller för en gångs skull med huvudet på mitt bröst. Gissa om hon ser nöjd ut när hon vaknar, och upptäcker att hon tagit över min säng helt, ist f att ligga i spjälisen bredvid!

    Själv kör jag med Ipren, Alvedon, Mucuangin (när jag inte ska amma på en stund) OCH Strepsil, och då kan jag nästan prata. Lite. Ibland.

    Förstår inte hur jag ska orka pallra mig till dagis med sonen i morgon...
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  6. 3
    Örk! Allmedkänsla till dig! Här är 4½ av 5 förkylda, och den halva är då inte Alva eller jag!
    Hon blir iofs bara nysig, ledsen och "torrt" snuvig, så jag sprutar in saltlösning lite då och då när det stoppar upp i näsan på henne, och helammar nu. Hon äter ändå inte så mycket, så att jag lider av det.
    Får ta upp flaskningen igen om jag inte pallar, eller när hon blir friskare och får upp aptiten. Kan jag ge henne nån sorts antikroppar, trots att jag är hugasjuk själv, så är det ju bra.

    Vi sover så mycket vi kan. Pallar upp henne i min kuddhög, eller för en gångs skull med huvudet på mitt bröst. Gissa om hon ser nöjd ut när hon vaknar, och upptäcker att hon tagit över min säng helt, ist f att ligga i spjälisen bredvid!

    Själv kör jag med Ipren, Alvedon, Mucuangin (när jag inte ska amma på en stund) OCH Strepsil, och då kan jag nästan prata. Lite. Ibland.

    Förstår inte hur jag ska orka pallra mig till dagis med sonen i morgon...
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Varför kan rekommendationer va lika? Jag hade ju hört att näsFridan va bra, och nu bara för att en tant på apoteket uttalat sig om att det va "farligt" att använda den så blev inköpet jobbigt..... Och nu har vi ingen snorsug i natt... Har både babysittern o bilstolen i sovrummet, kan mkt väl bli nån sån lösning. Jag kan ju va kaxig nu, kl 23.30, men om några timmar kommer ögonen blöda.... tack för tips o uppmuntran!
  8. 4
    Varför kan rekommendationer va lika? Jag hade ju hört att näsFridan va bra, och nu bara för att en tant på apoteket uttalat sig om att det va "farligt" att använda den så blev inköpet jobbigt..... Och nu har vi ingen snorsug i natt... Har både babysittern o bilstolen i sovrummet, kan mkt väl bli nån sån lösning. Jag kan ju va kaxig nu, kl 23.30, men om några timmar kommer ögonen blöda.... tack för tips o uppmuntran!
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    Är det fler som är sjuka ? Man hamnar lätt i en liten bubbla när man umgås med sjukdom hemma. Emil trivs också toppen mot mitt bröst, men då brukar han andas så tyst så tyst att jag till slut får panik och tror att han helt slutar andas. Än behöver jag inga mediciner men morgondagen skulle kunna va värre, känns precis som det är på väg att bryta ut, Jobbigt att släpa sig till dagis på morgonen. Det gör jag aldrig, jag hämtar bara. I morgon bllir det varken skola eller dagis, vi får väl hasa fram här hemma ungefär som idag. Barnen hittade sina gamla vhs och kollade igenom flera Nalle puh-filmer ("som jag tittade på när jag va typ 3 år mamma!", cool 6,5-åring.) Kanske ska försöka bulla upp oss lite bland kuddarna och FÖRSÖKA sova iaf... Krya på er!!!
  10. 5
    Är det fler som är sjuka ? Man hamnar lätt i en liten bubbla när man umgås med sjukdom hemma. Emil trivs också toppen mot mitt bröst, men då brukar han andas så tyst så tyst att jag till slut får panik och tror att han helt slutar andas. Än behöver jag inga mediciner men morgondagen skulle kunna va värre, känns precis som det är på väg att bryta ut, Jobbigt att släpa sig till dagis på morgonen. Det gör jag aldrig, jag hämtar bara. I morgon bllir det varken skola eller dagis, vi får väl hasa fram här hemma ungefär som idag. Barnen hittade sina gamla vhs och kollade igenom flera Nalle puh-filmer ("som jag tittade på när jag va typ 3 år mamma!", cool 6,5-åring.) Kanske ska försöka bulla upp oss lite bland kuddarna och FÖRSÖKA sova iaf... Krya på er!!!
  11. Medlem sedan
    Jul 2000
    #6
    Här på andra sidan stan anväder jag fridan, jag tycker att det är skitäckligt! Spyr nästan...
    Men den hjälper Först sprutar jag in rennäsans koksalt, sedan suger vi snor och avslutar med nezeril! Det har varit våran natträddning!
    Jag har bara blivit bra informerad om fridan.
  12. 6
    Här på andra sidan stan anväder jag fridan, jag tycker att det är skitäckligt! Spyr nästan...
    Men den hjälper Först sprutar jag in rennäsans koksalt, sedan suger vi snor och avslutar med nezeril! Det har varit våran natträddning!
    Jag har bara blivit bra informerad om fridan.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    snor och slem kan vi på våra fem fingrar här hemma. Enzo har varit mer eller mindre slemmig sen han föddes.
    mitt råd är snorsug-koksalt-snorsug-koksalt och nezeril till natten. På vårt BVC avrådde dom näsfridan men när vi låg på barnkliniken sa läkarna där att det är bara till att använda med gott samvete. Det viktigaste är ju att bebis har "fria" luftvägar.
    Hoppas Emil blir bättre snart
  14. 7
    snor och slem kan vi på våra fem fingrar här hemma. Enzo har varit mer eller mindre slemmig sen han föddes.
    mitt råd är snorsug-koksalt-snorsug-koksalt och nezeril till natten. På vårt BVC avrådde dom näsfridan men när vi låg på barnkliniken sa läkarna där att det är bara till att använda med gott samvete. Det viktigaste är ju att bebis har "fria" luftvägar.
    Hoppas Emil blir bättre snart
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    ah just det glömde,, om slemmet sitter riktigt hårt så kan det hjälpa med fuktig luft. Stäng in dig och Emil på toa under tiden maken dushar eller sätt på duhen på rätt varmt så att det ångar riktigt, då brukar det lossna.
  16. 8
    ah just det glömde,, om slemmet sitter riktigt hårt så kan det hjälpa med fuktig luft. Stäng in dig och Emil på toa under tiden maken dushar eller sätt på duhen på rätt varmt så att det ångar riktigt, då brukar det lossna.
  17. Medlem sedan
    May 2006
    #9
    Min bebis har varit förkyld hela helgen...... Han få sova i babysitter på dagen och 2 kuddar mellan oss på natten. Käpte näsfrida men har inte använt den ännu. Ska kanske avvakta tills han är större då.....Har inga tips att ge.... Här gäller det att stå ut. ÄR TRÖTT!!!!!!!
  18. 9
    Min bebis har varit förkyld hela helgen...... Han få sova i babysitter på dagen och 2 kuddar mellan oss på natten. Käpte näsfrida men har inte använt den ännu. Ska kanske avvakta tills han är större då.....Har inga tips att ge.... Här gäller det att stå ut. ÄR TRÖTT!!!!!!!
  19. Medlem sedan
    May 2006
    #10
    Nej förresten, den ska användas NU!
  20. 10
    Nej förresten, den ska användas NU!
  21. Medlem sedan
    Mar 2008
    #11
    Ska köpa nezeril från en månad.
    Har även jag en liten stackars gnällig snoris
    Tack för tipset
  22. 11
    Ska köpa nezeril från en månad.
    Har även jag en liten stackars gnällig snoris
    Tack för tipset
  23. Medlem sedan
    Mar 2008
    #12
    Nezeril sist alltså!
    Blir en tur till apoteket sen.
    Ja tänk om man skulle hålla för näsborren, vilket baksug, uuuugh!
    Men näs-frida är ju kanon.
  24. 12
    Nezeril sist alltså!
    Blir en tur till apoteket sen.
    Ja tänk om man skulle hålla för näsborren, vilket baksug, uuuugh!
    Men näs-frida är ju kanon.
  25. Medlem sedan
    Jan 2007
    #13
    Hyfsat tuff natt, självklart fick han feber o blev väldigt ynklig. Rådgjorde igen, men eftersom han ammade avvaktade vi lite till. Nu har febern gått ner lite, men han har fortfarande feber. Nu på morgonen ville han inte amma ordentligt, så känns som vi närmar oss ett läkarbesök. Stör mig att man måste till akuten, hatar att sitta o vänta med sjuka barn, bland andra sjuka barn, vill hellre få en bokad tid. Som lök på laxen bröt min egen förkylning ut under natten. Omuntra hälsningar fr Vera o Emil.
  26. 13
    Hyfsat tuff natt, självklart fick han feber o blev väldigt ynklig. Rådgjorde igen, men eftersom han ammade avvaktade vi lite till. Nu har febern gått ner lite, men han har fortfarande feber. Nu på morgonen ville han inte amma ordentligt, så känns som vi närmar oss ett läkarbesök. Stör mig att man måste till akuten, hatar att sitta o vänta med sjuka barn, bland andra sjuka barn, vill hellre få en bokad tid. Som lök på laxen bröt min egen förkylning ut under natten. Omuntra hälsningar fr Vera o Emil.
  27. Medlem sedan
    Mar 2008
    #14
    Usch, stackars er.
    Går o bävar här oxå, hoppas att inte Tilde blir sämre
    J-a skit årstid.
    Så man måste till akuten, helt dumt ju, man har ju ofast närmare till en vårdcentral, böka o åka iväg med en sjuk bebis o sen sitta bland en massa andra bakterier låter ju heldumt.
    Att man inte kan boka tid.
    Håller tummarna för er o hoppas att Emil äter lite mera o kryar på sig så ni slipper åka iväg!
    Kram
  28. 14
    Usch, stackars er.
    Går o bävar här oxå, hoppas att inte Tilde blir sämre
    J-a skit årstid.
    Så man måste till akuten, helt dumt ju, man har ju ofast närmare till en vårdcentral, böka o åka iväg med en sjuk bebis o sen sitta bland en massa andra bakterier låter ju heldumt.
    Att man inte kan boka tid.
    Håller tummarna för er o hoppas att Emil äter lite mera o kryar på sig så ni slipper åka iväg!
    Kram
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15
    Åh, stackare!

    Hur mår han nu? Och så din förkylning på det, väldigt olägligt när man behöver vara lite pigg.

    Det känns som man kommer hem med minst ytterligare en infektion från akuten, men om ni ska åka så se till att göra det på så snart som möjligt, det är ju ofta mindre folk och mindre väntan dagtid.
  30. 15
    Åh, stackare!

    Hur mår han nu? Och så din förkylning på det, väldigt olägligt när man behöver vara lite pigg.

    Det känns som man kommer hem med minst ytterligare en infektion från akuten, men om ni ska åka så se till att göra det på så snart som möjligt, det är ju ofta mindre folk och mindre väntan dagtid.
  31. Medlem sedan
    Sep 2008
    #16
    Usch vad tråkigt!
    Någon NäsFrida har jag inte men en tuta till revaxör och den utnyttjar jag.
    Noah har inte visat några tecken på att må dåligt av den, med tanke på slemhinnorna.
    Jag suger bara när det verkligen behövs och väldigt försiktigt.
    Jag hade nog sugit lite ändå, först koksaltlösning dock.
    Hoppas natten varit uthärdlig trots allt.

    Kram!
  32. 16
    Usch vad tråkigt!
    Någon NäsFrida har jag inte men en tuta till revaxör och den utnyttjar jag.
    Noah har inte visat några tecken på att må dåligt av den, med tanke på slemhinnorna.
    Jag suger bara när det verkligen behövs och väldigt försiktigt.
    Jag hade nog sugit lite ändå, först koksaltlösning dock.
    Hoppas natten varit uthärdlig trots allt.

    Kram!
  33. Medlem sedan
    Nov 2007
    #17
    Stackare.. Jag hoppas att det blir bättre snart.. Jag är så nojjig att bli sjuk och försöker allt jag kan hålla mig undan sjuka människor o trånga offentliga platser som bussar till exempel.
  34. 17
    Stackare.. Jag hoppas att det blir bättre snart.. Jag är så nojjig att bli sjuk och försöker allt jag kan hålla mig undan sjuka människor o trånga offentliga platser som bussar till exempel.

Liknande trådar

  1. Förkyld bebis!
    By kids in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 20:04
  2. Hur få bort slem o snor???
    By iza78 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 18:05
  3. Snor snor och så liter mera snor
    By Eowyn in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 11:10
  4. slem i bajset - förkyld?
    By emelie in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 16:55
  5. Tagelito är förkyld! * hur gör ni med snor??*
    By .::Tjolantan::. in forum _05 Vårbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar