Merkostnad
Vårdbidrag/försäkringar
  1. allergi
    #1

    Merkostnad

    Finns det någon som har bra merkostnader som jag kan tänkas ha glömt... det stör mig att dom drar ner så oerhört på mina yrkanden och nu är det UNDER 2000kr för att få merkostnader godkända....

    Förslag önskas.

    När jag yrkar på att vi hela tiden måste ta bilen istället för kollektivt säger dom att "mängden bilkörning varierar mellan olika familjer" och godkänns därför inte. Att jag bor hyffsat centralt och 3min från kollektivhållplats som jag kan åka snabbare in till stan via osv osv så rent ut sagt skiter dom i det. Motiveringar?

    Förslag på andra kostnader?
  2. 1
    Merkostnad Finns det någon som har bra merkostnader som jag kan tänkas ha glömt... det stör mig att dom drar ner så oerhört på mina yrkanden och nu är det UNDER 2000kr för att få merkostnader godkända....

    Förslag önskas.

    När jag yrkar på att vi hela tiden måste ta bilen istället för kollektivt säger dom att "mängden bilkörning varierar mellan olika familjer" och godkänns därför inte. Att jag bor hyffsat centralt och 3min från kollektivhållplats som jag kan åka snabbare in till stan via osv osv så rent ut sagt skiter dom i det. Motiveringar?

    Förslag på andra kostnader?
  3. fem troll
    #2
    vad behöver du bilen till? Vi har fått skillnade till hur långt vi har till allergidagsi mot det som är vart vi bor.
  4. 2
    vad behöver du bilen till? Vi har fått skillnade till hur långt vi har till allergidagsi mot det som är vart vi bor.
  5. allergi
    #3
    Vart vi än ska så är det bil eller gå, och gå fungerar dåligt pga kyla, vind, pollen osv utlöser astma.

    Dagis? Får ej barnomsorg pga allergin och astman inte ens allergidagis.

    Jag behöver bil!!!
  6. 3
    Vart vi än ska så är det bil eller gå, och gå fungerar dåligt pga kyla, vind, pollen osv utlöser astma.

    Dagis? Får ej barnomsorg pga allergin och astman inte ens allergidagis.

    Jag behöver bil!!!
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Menar du att ditt barn är så allergisk att det inte fungerar att åka kommunalt?
  8. 4
    Menar du att ditt barn är så allergisk att det inte fungerar att åka kommunalt?
  9. allergi
    #5
    Alldeles korrekt. Det är väl inte på något sätt unikt
  10. 5
    Alldeles korrekt. Det är väl inte på något sätt unikt
  11. fem troll
    #6
    Vi har samma problem att våran 11 åring ABSOLUT inte får åka lokaltrafik. Det enda vi fått igenom är just dagisresor. Men varför kan du itne få allergidagis? Det har varit guld att barnen får en "skyddad" miljö några år till. Försök skriv olika mål varför ni måste dit och hur det påverkar barnet att inte annars kunna följa med... Lycka till!
  12. 6
    Vi har samma problem att våran 11 åring ABSOLUT inte får åka lokaltrafik. Det enda vi fått igenom är just dagisresor. Men varför kan du itne få allergidagis? Det har varit guld att barnen får en "skyddad" miljö några år till. Försök skriv olika mål varför ni måste dit och hur det påverkar barnet att inte annars kunna följa med... Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Min följdfråga var mest en fråga för att reda ut varför du menade att du behöver ha bil.
    Jag har ingen stor erfarenhet av allergier, men nog är det ganska ovanligt att man är så allergisk att man absolut inte kan åka kommunalt på något sätt, alltså inte ens om man medicinerar.
    Har läkaren skrivit det i läkarintyget? Tydligt klargjort att ditt barn inte får åka kommunalt? Om läkaren gjort det så borde ju FK godkänna det,,,,överklaga annars.
    Och ansök om färdtjänst kanske?
  14. 7
    Min följdfråga var mest en fråga för att reda ut varför du menade att du behöver ha bil.
    Jag har ingen stor erfarenhet av allergier, men nog är det ganska ovanligt att man är så allergisk att man absolut inte kan åka kommunalt på något sätt, alltså inte ens om man medicinerar.
    Har läkaren skrivit det i läkarintyget? Tydligt klargjort att ditt barn inte får åka kommunalt? Om läkaren gjort det så borde ju FK godkänna det,,,,överklaga annars.
    Och ansök om färdtjänst kanske?
  15. fem troll
    #8
    Ovanligt, ja kanske men ändå finns vi och det är drygt och svårt. Men som du skriver så är det viktigt att läkaren skriver det i sitt intyg. Det har vår läkare gjort och hoppas på bättre bedömning från FK. Färdtjänst osv är enligt vår läkare inget alternativ för de kan inte garantera en "ren" bil. I alla fall inte där vi bor.
  16. 8
    Ovanligt, ja kanske men ändå finns vi och det är drygt och svårt. Men som du skriver så är det viktigt att läkaren skriver det i sitt intyg. Det har vår läkare gjort och hoppas på bättre bedömning från FK. Färdtjänst osv är enligt vår läkare inget alternativ för de kan inte garantera en "ren" bil. I alla fall inte där vi bor.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Nej rena bilar är nog svårt att lova när det gäller färdtjänst
  18. 9
    Nej rena bilar är nog svårt att lova när det gäller färdtjänst
  19. Fk-anställd
    #10
    Jag tycker det låter märkligt att ni inte får åtminstone en del bilresor godkända. Framgår det inte i läkarutlåtandet att ni faktistk måste åka bil? Så här står det i vägledningen vi använder: "Vårdbidraget bör ersätta kostnader för andra resor än sjuk- och behandlingsresor som sker med bil om barnet på grund av väsentliga svårigheter inte kan använda allmänna kommunikationer. (RAR 2002:15 till 8 § första stycket HVL)". Om du vill läsa mer om det så är länken http://www.forsakringskassan.se/file...df/vgl0220.pdf.
  20. 10
    Jag tycker det låter märkligt att ni inte får åtminstone en del bilresor godkända. Framgår det inte i läkarutlåtandet att ni faktistk måste åka bil? Så här står det i vägledningen vi använder: "Vårdbidraget bör ersätta kostnader för andra resor än sjuk- och behandlingsresor som sker med bil om barnet på grund av väsentliga svårigheter inte kan använda allmänna kommunikationer. (RAR 2002:15 till 8 § första stycket HVL)". Om du vill läsa mer om det så är länken http://www.forsakringskassan.se/file...df/vgl0220.pdf.

Liknande trådar

  1. Merkostnad
    By wildhearts in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 08:49
  2. Bil som merkostnad
    By wondergirl in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 16:05
  3. Merkostnad...??
    By yamsan in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 20:21
  4. merkostnad...
    By jessica in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 15:45
  5. Merkostnad??
    By skumbad in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 15:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar