Spela cello?
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Spela cello?

    Hej! Skulle bara undra ifall det finns någon risk med att spela cello medans man är gravid, instrumentet låter ju ganska mycket och nu när magen blivit större vilar ju cellon i stort sett mot den. Ingen risk för hörselskador hos barnet eller liknande ?
  2. 1
    Spela cello? Hej! Skulle bara undra ifall det finns någon risk med att spela cello medans man är gravid, instrumentet låter ju ganska mycket och nu när magen blivit större vilar ju cellon i stort sett mot den. Ingen risk för hörselskador hos barnet eller liknande ?
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Jag är jägare och har märkt att det finns väldigt lite forskning på detta ämnet. Det jag ändå hittat är att innan v.v20 är allt lugnt. Efter det ska man märka på barnets fosterrörelser om den tycker att det är obehagligt. Om den börjar röra sig otroligt mycket på ett sätt den inte brukar är det läge att sluta. Ett ganska godtyckligt tecken kan jag tycka...
    Det finns inga tecken på att det skulle vara skadligt. Ej heller på att det är okej... Så vad göra?
    Dålig hjälp från mig inser jag. Själv tänker jag skjuta som vanligt. Tror att fostervattnet skyddar mot det värsta ljudet. Har mamman trevligt så tror jag att endorfinerna ger en positivare upplevelse för barnet än vad ljudet ger en negativ...
    Elna Karin Sigrid, född 27 augusti 2009
    Lars Gunnar Ebbe, född 14 augusti 2011

    Bloggar på Tillökningsbloggen:

    www.karinlinneal.blogspot.com
  4. 2
    Jag är jägare och har märkt att det finns väldigt lite forskning på detta ämnet. Det jag ändå hittat är att innan v.v20 är allt lugnt. Efter det ska man märka på barnets fosterrörelser om den tycker att det är obehagligt. Om den börjar röra sig otroligt mycket på ett sätt den inte brukar är det läge att sluta. Ett ganska godtyckligt tecken kan jag tycka...
    Det finns inga tecken på att det skulle vara skadligt. Ej heller på att det är okej... Så vad göra?
    Dålig hjälp från mig inser jag. Själv tänker jag skjuta som vanligt. Tror att fostervattnet skyddar mot det värsta ljudet. Har mamman trevligt så tror jag att endorfinerna ger en positivare upplevelse för barnet än vad ljudet ger en negativ...
  5. Kastanj
    #3
    Jag tror det är härligt för barnet att höra dig spela Cello!
    Det ligger ju inbäddat i en massa mage och fostervatten var inte orolig du.
  6. 3
    Jag tror det är härligt för barnet att höra dig spela Cello!
    Det ligger ju inbäddat i en massa mage och fostervatten var inte orolig du.
  7. Anonym
    #4
    Hej, ett lite konstigt förslag kanske men... om du är orolig så kan du ju lägga en liten kudde mellan cellon och magen, det borde ju absorbera en del av ljuden som annars hade nått barnet... fast jag tror inte att det ska vara någon fara... Min man spelar i band och jag har under båda mina grav. varit och kollat på de ett antal gånger och de har ju förstärkare och så, men inget av mina barn har någon hörselskada... däremot jag....
  8. 4
    Hej, ett lite konstigt förslag kanske men... om du är orolig så kan du ju lägga en liten kudde mellan cellon och magen, det borde ju absorbera en del av ljuden som annars hade nått barnet... fast jag tror inte att det ska vara någon fara... Min man spelar i band och jag har under båda mina grav. varit och kollat på de ett antal gånger och de har ju förstärkare och så, men inget av mina barn har någon hörselskada... däremot jag....
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    Jag läste en artikel, tror det var i Skånska Dagbladet, om en koncertcellist som var gravid. Hon hade fått rådet av sin barnmorska att ha en skydd runt magen - typ vira en schal runt eller så - för att skydda barnets öron!
  10. 5
    Jag läste en artikel, tror det var i Skånska Dagbladet, om en koncertcellist som var gravid. Hon hade fått rådet av sin barnmorska att ha en skydd runt magen - typ vira en schal runt eller så - för att skydda barnets öron!

Liknande trådar

  1. Zacharias ska börja spela cello
    By mlsa in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 16:08
  2. Spela kam
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 16:18
  3. Kan jag spela in...
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 09:04
  4. Att spela eller inte spela?
    By issy in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 09:34
  5. Spela på kam?
    By gitL in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar