Viktökning de sista veckorna
_0902 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Viktökning de sista veckorna

    Jag blir helt knäckt när jag läser att man knappt går upp något i vikt den sista månaden, kanske något kg. Jag har hittills gått upp 22 kg och det fortsätter att stiga verkar det som. Min barnmorska har inte reagerat mer än konstaterat att jag ökat en del men å andra sidan så har jag sagt till henne att jag samlat på mig en hel del vätska den senaste tiden, men så mycket? Två veckor innan BF hade jag gått upp 18 kg, och nu 2 1/2 vecka senare ytterligare 4 kg, alltså sammanlagt 22 kg - är det normalt att gå upp så mycket? Kan jag verkligen ha samlat på mig så många kg vätska på så kort tid? Visst ser jag att jag sväller lite mer för var dag som går, har bl a fått carpaltunnelsyndrom p g a svullnaden. Är det några fler som har det likadant?
  2. 1
    Viktökning de sista veckorna Jag blir helt knäckt när jag läser att man knappt går upp något i vikt den sista månaden, kanske något kg. Jag har hittills gått upp 22 kg och det fortsätter att stiga verkar det som. Min barnmorska har inte reagerat mer än konstaterat att jag ökat en del men å andra sidan så har jag sagt till henne att jag samlat på mig en hel del vätska den senaste tiden, men så mycket? Två veckor innan BF hade jag gått upp 18 kg, och nu 2 1/2 vecka senare ytterligare 4 kg, alltså sammanlagt 22 kg - är det normalt att gå upp så mycket? Kan jag verkligen ha samlat på mig så många kg vätska på så kort tid? Visst ser jag att jag sväller lite mer för var dag som går, har bl a fått carpaltunnelsyndrom p g a svullnaden. Är det några fler som har det likadant?
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Ja, om det är normal vet jag inte men här är en till... Jag har gått upp 8 kg på fem, sex veckor nu på slutet och märker tydligt hur mycket mer vatten det är runt t.ex anklarna. Är uppe i 85 kg och tycker väl att jag väger 53 i vanliga fall - 32 härliga extrakilon :-D. Var hos BM idag men struntade i att väga mig efterom jag ligger på bf+5. Men visst är det jobbigt att vara så svullen o stor! Men det känns bättre om det är vatten som ökar än fett i alla fall. Försvinner förhoppningsvis snabbare och lättare! Och så länge dina värden såsom blodtryck är ok och att det är så kort tid kvar så är det nog lugnt.
  4. 2
    Ja, om det är normal vet jag inte men här är en till... Jag har gått upp 8 kg på fem, sex veckor nu på slutet och märker tydligt hur mycket mer vatten det är runt t.ex anklarna. Är uppe i 85 kg och tycker väl att jag väger 53 i vanliga fall - 32 härliga extrakilon :-D. Var hos BM idag men struntade i att väga mig efterom jag ligger på bf+5. Men visst är det jobbigt att vara så svullen o stor! Men det känns bättre om det är vatten som ökar än fett i alla fall. Försvinner förhoppningsvis snabbare och lättare! Och så länge dina värden såsom blodtryck är ok och att det är så kort tid kvar så är det nog lugnt.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Har själv inte gått upp så mycket utan håller mig till mina vanliga ca 14 kg plus men om inte BM är orolig så skulle jag inte heller vara det. Samlat vatten har jag aldrig gjort innan förlossningen, däremot efter! Hoppas i alla fall att karpaltunnelsyndromet inte förvärras och att svullnaderna lägger sig snart.
  6. 3
    Har själv inte gått upp så mycket utan håller mig till mina vanliga ca 14 kg plus men om inte BM är orolig så skulle jag inte heller vara det. Samlat vatten har jag aldrig gjort innan förlossningen, däremot efter! Hoppas i alla fall att karpaltunnelsyndromet inte förvärras och att svullnaderna lägger sig snart.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    OM! Har gått upp 18 resp 22 med de andra. Hittills är jag uppe på 23 nu och jag har tre veckor drygt kvar till BF, har oxå haft ont på ett konstigt sätt i underarmen, kanske den berömda tunneln, vad vet jag...men du vännen, det VAR verkligen mycket vatten de båda andra gångerna.

    Med sonen tappade jag 13 kg första veckan efter förlossningen och med dottern 9.. inte klokt egentligen och ganska förvirrande att inte veta hur stor man "egentligen" är..

    Provade BH idag, (-amnings) och gick glatt till provrummet med 80c (har 75 B i vanliga fall). Fick gå tillbaka och hittade till slut en som passade- 90D!! Himmel........
  8. 4
    OM! Har gått upp 18 resp 22 med de andra. Hittills är jag uppe på 23 nu och jag har tre veckor drygt kvar till BF, har oxå haft ont på ett konstigt sätt i underarmen, kanske den berömda tunneln, vad vet jag...men du vännen, det VAR verkligen mycket vatten de båda andra gångerna.

    Med sonen tappade jag 13 kg första veckan efter förlossningen och med dottern 9.. inte klokt egentligen och ganska förvirrande att inte veta hur stor man "egentligen" är..

    Provade BH idag, (-amnings) och gick glatt till provrummet med 80c (har 75 B i vanliga fall). Fick gå tillbaka och hittade till slut en som passade- 90D!! Himmel........
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Ja absolut!

    Det som jag tycker är jobbigast (BF 21/2 och första barnet) är hur svullen jag blivit. Händerna är väl okej, men benen och fötterna blir ju som michellin-gubbe-fötter och mina tår som prinskorvar... Usch!
    Jag hoppas verkligen att det försvinner!!!!

    Bitvis spänenr det ju så mycket att det gör ont. Och det spelar ingen roll om jag försöker ligag ner och hålla benen högt... Suck!
  10. 5
    Ja absolut!

    Det som jag tycker är jobbigast (BF 21/2 och första barnet) är hur svullen jag blivit. Händerna är väl okej, men benen och fötterna blir ju som michellin-gubbe-fötter och mina tår som prinskorvar... Usch!
    Jag hoppas verkligen att det försvinner!!!!

    Bitvis spänenr det ju så mycket att det gör ont. Och det spelar ingen roll om jag försöker ligag ner och hålla benen högt... Suck!

Liknande trådar

  1. Sista veckorna
    By Anonym in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 23:54
  2. Sjukskriven sista veckorna?
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 14:06
  3. sex under sista veckorna?
    By anonym just nu in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:47
  4. sista veckorna innan bf
    By jenny 72 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 13:29
  5. Hur är det sista veckorna?
    By Lillan bf 27/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 13:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar