mage i obalans efter sjukdom
Sond- & knappmatning
  1. anonymt namn
    #1

    mage i obalans efter sjukdom

    Hej!
    Jag undrar hur det är för andra barn med knapp efter de haft magsjuka, min dotter blir alltid så jättedålig, dels är hon magsjuk i 2-3 dar istället för kanske 1 dygn som andra barn, dels tar det ytterligare 4-5 dagar innan magen beter sig normalt igen.
    Någon som känner igen detta?
    Man undrar ju om det är så att bakterierna biter sig kvar längre i knappen/slangar/sprutor trots att vi försöker decinficera de lösa delarna (flaskor slangar) så gott det går med hetvatten och byta sprutor ofta.
    Brukar även ge a-fil efter i förhoppning om att det ska hjälpa på traven att bli frisk fortare.
    Nån som har nåt annat tips?
  2. 1
    mage i obalans efter sjukdom Hej!
    Jag undrar hur det är för andra barn med knapp efter de haft magsjuka, min dotter blir alltid så jättedålig, dels är hon magsjuk i 2-3 dar istället för kanske 1 dygn som andra barn, dels tar det ytterligare 4-5 dagar innan magen beter sig normalt igen.
    Någon som känner igen detta?
    Man undrar ju om det är så att bakterierna biter sig kvar längre i knappen/slangar/sprutor trots att vi försöker decinficera de lösa delarna (flaskor slangar) så gott det går med hetvatten och byta sprutor ofta.
    Brukar även ge a-fil efter i förhoppning om att det ska hjälpa på traven att bli frisk fortare.
    Nån som har nåt annat tips?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Visst finns det något med koncentrerat än a-fil, samma substans men mångdubbelt med bra "baciller". Minns inte vad det hette, men knappsköterskan hade koll på det.
    Kram! Katarina med Maja
  4. 2
    Visst finns det något med koncentrerat än a-fil, samma substans men mångdubbelt med bra "baciller". Minns inte vad det hette, men knappsköterskan hade koll på det.
    Kram! Katarina med Maja
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Det finns något som heter Semper magdroppar på apoteket som är lactobaciller i superkoncentrerad form.
  6. 3
    Det finns något som heter Semper magdroppar på apoteket som är lactobaciller i superkoncentrerad form.
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4

    Just den är det

    de här dropparna är guld värda för små knappbarn. Finns på Apoteket. Jag ger dem varje dag och i samband med sjukdom i dubbeldos.

    Lycka till.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  8. 4
    Just den är det de här dropparna är guld värda för små knappbarn. Finns på Apoteket. Jag ger dem varje dag och i samband med sjukdom i dubbeldos.

    Lycka till.
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Jag har märkt att min dotter aldrig tål sin sondnäring under och direkt efter magsjukor och diarreer. Vi måste alltid hålla paus tills ett par dagar efter att hon blivit frisk, och sedan långsamt höja dosen tills hon är tillbaka på vanlig mängd igen.

    H m lillaB
  10. 5
    Jag har märkt att min dotter aldrig tål sin sondnäring under och direkt efter magsjukor och diarreer. Vi måste alltid hålla paus tills ett par dagar efter att hon blivit frisk, och sedan långsamt höja dosen tills hon är tillbaka på vanlig mängd igen.

    H m lillaB
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    Vi brukar också köra med dem, hur brukar ni ge dem, dirket med sked eller blanda i maten?
  12. 6
    Vi brukar också köra med dem, hur brukar ni ge dem, dirket med sked eller blanda i maten?
  13. Anonym
    #7
    Tack för alla svar!
    Så har det varit för oss också att det inte går att ge fulldos sondnäring dagarna efter. Vätskeersättning första 1-2 dagarna sedan trappa upp sondnäringen långsamt.
  14. 7
    Tack för alla svar!
    Så har det varit för oss också att det inte går att ge fulldos sondnäring dagarna efter. Vätskeersättning första 1-2 dagarna sedan trappa upp sondnäringen långsamt.
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    hej är mamma till en kille på 5 år han har haft knapp sedan 0406.
    Tvärtom tycker jag alltid att oskar återhämtar sig mycket snabbare än andra barn utan knapp...
    Vi första symtom på maginfluensa så börjar vi ge vätskeersättning i små mängder hela tiden. Detta hjälper dels vi fortsatta kräkningar +att han blir inte så medtagen. Efter sista kräkningen brukar vi fortsätta med vätskeersättning ytterligare12-254 timmar. Helt beroende på om han är sugen på mat eller inte.
    Däremot efter varje infektion/influensa brukar vi byta knapp då vi upptäckt att dessa blivit väldigt "grisiga".
  16. 8
    hej är mamma till en kille på 5 år han har haft knapp sedan 0406.
    Tvärtom tycker jag alltid att oskar återhämtar sig mycket snabbare än andra barn utan knapp...
    Vi första symtom på maginfluensa så börjar vi ge vätskeersättning i små mängder hela tiden. Detta hjälper dels vi fortsatta kräkningar +att han blir inte så medtagen. Efter sista kräkningen brukar vi fortsätta med vätskeersättning ytterligare12-254 timmar. Helt beroende på om han är sugen på mat eller inte.
    Däremot efter varje infektion/influensa brukar vi byta knapp då vi upptäckt att dessa blivit väldigt "grisiga".

Liknande trådar

  1. Skola efter sjukdom
    By eastcoastmom in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 20:23
  2. förskola efter sjukdom
    By Lin-nea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 20:57
  3. Nya nycker efter sjukdom?
    By dumspak in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:12
  4. Igen: om sjukdom efter ett år
    By _Maa_ in forum Politik
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 21:27
  5. Råd efter sjukdom
    By Eriksdotte in forum Träning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 14:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar