barnkalas
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2008
    #1

    barnkalas

    har ni barnkalas? alltså med erat barn vänner m.m? jag har börjat fundera på om det e dags med ngt litet, bara hans två-tre närmsta vänner, en kille på hans dagis bjöd alla barnen där (kanske ska man det) men jag tycker att det blir lite för mkt för oss iaf...

    hur gör ni?
  2. 1
    barnkalas har ni barnkalas? alltså med erat barn vänner m.m? jag har börjat fundera på om det e dags med ngt litet, bara hans två-tre närmsta vänner, en kille på hans dagis bjöd alla barnen där (kanske ska man det) men jag tycker att det blir lite för mkt för oss iaf...

    hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    har haft fyraårsgräns

    Hon har fått gå på kalas som hon varit bjuden på, men inte haft själv (dvs hon har varit på två stycken innan, kompisars barn). I år är första gången hon ska få ha kalas, och då bjuder vi alla som är fyra och uppåt hos dagmammorna + fyra andra barn. Gissar att det blir runt 15 barn om alla kommer. Dvs samma storlek som för storebror. Vi har plats, så det går bra. De som har kalas hos dagmammorna bjuder så, så det är rättvist. Vissa har inget kalas, men vi bjuder dem ändå. T ex var bara storebror bjudet på ett kalas nu till en femåring, men vi bjuder henne ändå. Alla har inte plats helt enkelt.
    Går man på dagis så bjuder man kanske mer de i samma ålder, eller bara flickor eller bara pojkar, men alla dagmammebarnen är 14 totalt, så då bjuder vi som vi gör.
  4. 2
    har haft fyraårsgräns Hon har fått gå på kalas som hon varit bjuden på, men inte haft själv (dvs hon har varit på två stycken innan, kompisars barn). I år är första gången hon ska få ha kalas, och då bjuder vi alla som är fyra och uppåt hos dagmammorna + fyra andra barn. Gissar att det blir runt 15 barn om alla kommer. Dvs samma storlek som för storebror. Vi har plats, så det går bra. De som har kalas hos dagmammorna bjuder så, så det är rättvist. Vissa har inget kalas, men vi bjuder dem ändå. T ex var bara storebror bjudet på ett kalas nu till en femåring, men vi bjuder henne ändå. Alla har inte plats helt enkelt.
    Går man på dagis så bjuder man kanske mer de i samma ålder, eller bara flickor eller bara pojkar, men alla dagmammebarnen är 14 totalt, så då bjuder vi som vi gör.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Vi ska ha första kalaset för Ville nu när han blir fyra. Hans dagiskompis fyllde i höstas och bjöd alla tjejer på dagis + några kompisar till. Det blev ca 20 ungar!!
    Vi tänker ett mycket begränsat kalas för Villes närmaste kompisar bara, kanske 3-4 barn.
    Någon har sagt att man ska bjuda lika många barn som barnet fyller, det tycker jag låter som en rimlig idé....iaf till de fyller 10-12...
    Vi har inte riktigt plats för för många det är också en orsak.
  6. 3
    Vi ska ha första kalaset för Ville nu när han blir fyra. Hans dagiskompis fyllde i höstas och bjöd alla tjejer på dagis + några kompisar till. Det blev ca 20 ungar!!
    Vi tänker ett mycket begränsat kalas för Villes närmaste kompisar bara, kanske 3-4 barn.
    Någon har sagt att man ska bjuda lika många barn som barnet fyller, det tycker jag låter som en rimlig idé....iaf till de fyller 10-12...
    Vi har inte riktigt plats för för många det är också en orsak.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Tanken är att bjuda in de 3-5 närmaste kompisarna från dagis för ett barnkalas utöver de vanliga kalasen med släkt och våra vänners barn.
    iom att hon varit med när storebror haft sina kalas så har hon tjatat och längtat länge nog nu och är helt till sig för att hon nu äntligen ska få ha ett riktigt prinsessklalas.
  8. 4
    Tanken är att bjuda in de 3-5 närmaste kompisarna från dagis för ett barnkalas utöver de vanliga kalasen med släkt och våra vänners barn.
    iom att hon varit med när storebror haft sina kalas så har hon tjatat och längtat länge nog nu och är helt till sig för att hon nu äntligen ska få ha ett riktigt prinsessklalas.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    vår tjej som nu fyller 4, ska på söndag ha sitt allra första "kompiskalas". vi har bjudit de på dagis som också är födda -05 (7st) plus en annan kompis. de på dagis som är födda -06-08 tycker iaf jag är för små. poängen är väl också att de ska få gå själva på kalas och inte ha mamma/pappa med sig. de föräldrar jag pratat med har tyckt det var jättekul med kalas för barnet, några av dem har aldrig gått på kalas själv förut.
    bjudit alla har vi gjort när storasyster fyllde 5 och 6 år, barnen på hennes avdelning är -03-04r.
  10. 5
    vår tjej som nu fyller 4, ska på söndag ha sitt allra första "kompiskalas". vi har bjudit de på dagis som också är födda -05 (7st) plus en annan kompis. de på dagis som är födda -06-08 tycker iaf jag är för små. poängen är väl också att de ska få gå själva på kalas och inte ha mamma/pappa med sig. de föräldrar jag pratat med har tyckt det var jättekul med kalas för barnet, några av dem har aldrig gått på kalas själv förut.
    bjudit alla har vi gjort när storasyster fyllde 5 och 6 år, barnen på hennes avdelning är -03-04r.
  11. Medlem sedan
    Jun 2008
    #6
    tack för era svar vi har kommit fram till att han skall få ha ett barnkalas oxå och bjuda sina bästa kompisar så 3-4 barn kommer det känns ganska lagom faktiskt, så nu skall det planeras nu då, tänkte lite korv med bröd, tårta och så fiskedamm och lite lekar,
  12. 6
    tack för era svar vi har kommit fram till att han skall få ha ett barnkalas oxå och bjuda sina bästa kompisar så 3-4 barn kommer det känns ganska lagom faktiskt, så nu skall det planeras nu då, tänkte lite korv med bröd, tårta och så fiskedamm och lite lekar,
  13. Medlem sedan
    Sep 2004
    #7
    vi har alltid haft ett barnkalas. började när vi bodde i en 3a och både jag och sambon kommer från hyfsat stora familjer så de blev trångt sen har vi en stor kompis skara som också har barn så av platsbrist så har vi alltid haft familj en dag och kompisar en annan dag.

    detta fortsatte vi med när vi köpte hus

    denna gång blir det första gången barn kommer vara här utan mamma och pappa. ca 20 ungar kommer men då har vi 200 m2 har busa på... INTE samma sak om man bor i 3a.. tycker att man ska göra som man vill. vi kommer ju vara en hel del vuxna kvar då en del kompisar kommer stanna och prata lite med oss..
  14. 7
    vi har alltid haft ett barnkalas. började när vi bodde i en 3a och både jag och sambon kommer från hyfsat stora familjer så de blev trångt sen har vi en stor kompis skara som också har barn så av platsbrist så har vi alltid haft familj en dag och kompisar en annan dag.

    detta fortsatte vi med när vi köpte hus

    denna gång blir det första gången barn kommer vara här utan mamma och pappa. ca 20 ungar kommer men då har vi 200 m2 har busa på... INTE samma sak om man bor i 3a.. tycker att man ska göra som man vill. vi kommer ju vara en hel del vuxna kvar då en del kompisar kommer stanna och prata lite med oss..
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    5 år gräns har vi.

    I år blir det släkt och vänner men inga förskolekompisar.
  16. 8
    5 år gräns har vi. I år blir det släkt och vänner men inga förskolekompisar.

Liknande trådar

  1. Barnkalas
    By FruPeru in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 16:00
  2. Barnkalas
    By Dry Martini in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 19:19
  3. ang barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 12:40
  4. barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 11:18
  5. Barnkalas?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar