Blöjångest
_0507 Julibarn
  1. anonymt namn
    #1

    Blöjångest

    JAg börjar känna mig rejält stressad över att min kille inte är intresserad av att sluta med blöjan. Visst vill han vara stor kille och ha kalsonger, men han märker ju inte ens om hankissar ner sig. Vi sätter honom på toaletten och ibland kommer det kiss och sen en halvtimme senare är han ändå nerkissad.
    En gång blev han stressad och ville gå på toaletten när vi var på resturang. Då visade det sig att han var bajsnödig och så kom det bara kiss på toaletten, men sen senare så sa han til ligen och då både bajsade och kissade han. Sen efter det ingenting. Det är en månad sen. Jag har inget minne av att storasyskonen haft blöja efter de varit 3,5 år gamla. Jag börjar helt allvarligt betvivla att han kommer sluta med blöja innan han är 5 år och självklart kommer ju frågan ifall det är nåt fel som gör att han faktiskt inte känner att han är kissnödig.
    Man blir ju fundersam när han kan springa omkring länge och vara nerkissad utan att ens reagera över det.
  2. 1
    Blöjångest JAg börjar känna mig rejält stressad över att min kille inte är intresserad av att sluta med blöjan. Visst vill han vara stor kille och ha kalsonger, men han märker ju inte ens om hankissar ner sig. Vi sätter honom på toaletten och ibland kommer det kiss och sen en halvtimme senare är han ändå nerkissad.
    En gång blev han stressad och ville gå på toaletten när vi var på resturang. Då visade det sig att han var bajsnödig och så kom det bara kiss på toaletten, men sen senare så sa han til ligen och då både bajsade och kissade han. Sen efter det ingenting. Det är en månad sen. Jag har inget minne av att storasyskonen haft blöja efter de varit 3,5 år gamla. Jag börjar helt allvarligt betvivla att han kommer sluta med blöja innan han är 5 år och självklart kommer ju frågan ifall det är nåt fel som gör att han faktiskt inte känner att han är kissnödig.
    Man blir ju fundersam när han kan springa omkring länge och vara nerkissad utan att ens reagera över det.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    Har du provat?

    Har du provat att låta honom gå hemma utan byxor och kalsonger och bara varma strumpor och tröja? Min son (fyller 6 i år) var också sen. Det var inget som fungerade och han var nästan ensam om att fortfarande ha blöja på sig då vi fick tips att prova så här. Det var faktiskt först då som han tyckte det var obehagligt att vara nerkissad, med kalsonger och byxor brydde han sig inte så mkt. Han var drygt 3½ när han blev blöjfri dagitd och efter vi provade så här hemma (på kvällar och helger) så klarade han sig snabbt av m blöjan! (Jag tror att han faktiskt först då kopplade ihop toalettbesök och vad som händer om man inte går på toa i tid.)
    Lycka är en resa inte en destination.
  4. 2
    Har du provat? Har du provat att låta honom gå hemma utan byxor och kalsonger och bara varma strumpor och tröja? Min son (fyller 6 i år) var också sen. Det var inget som fungerade och han var nästan ensam om att fortfarande ha blöja på sig då vi fick tips att prova så här. Det var faktiskt först då som han tyckte det var obehagligt att vara nerkissad, med kalsonger och byxor brydde han sig inte så mkt. Han var drygt 3½ när han blev blöjfri dagitd och efter vi provade så här hemma (på kvällar och helger) så klarade han sig snabbt av m blöjan! (Jag tror att han faktiskt först då kopplade ihop toalettbesök och vad som händer om man inte går på toa i tid.)
  5. Anonymt namn
    #3

    jodå har testat

    ,men han märker det inte då heller. Det enda som händer är att vi råkar kliva i blöta pölar istället för att byta blöta byxor. Sen att det kommer kommentarer om lata föräldrar som itne potttränar sina barn och att alla barn kan vara blöjfria innan 2 år är inte kul.
  6. 3
    jodå har testat ,men han märker det inte då heller. Det enda som händer är att vi råkar kliva i blöta pölar istället för att byta blöta byxor. Sen att det kommer kommentarer om lata föräldrar som itne potttränar sina barn och att alla barn kan vara blöjfria innan 2 år är inte kul.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Melvin har inte heller slutat med blöja. Han har inget intresse alls. Varken vi eller dagis får honom att sitta på potta eller toalett. Men ska jag vara ärlig så har jag ingen ångest för det. Än. Kanske för att storasyster fick såna problem när hon nästan blev tvingad att sluta med blöja (dagis skötte den biten, och sen blev vi rådda av bvc att inte gå tillbaka till blöjor). En dag slutar de med blöjor.

    Men har du tagit upp detta med bvc? Att han först kissar på pottan och sen nära inpå kissar ner sig kan bero på liten blåsa. Blåsan är en muskel och tränar man den inte blir den liten. Just detta led min dotter av och blev inte bra förrän hon var 6 år.
    Hon blev utredd på sjukhuset (fick ligga på en del för att få en remiss, de vill ogärna ta barn innan de är ca 6 år).
    Vi fick lära oss att ta henne på toaletten rätt frekvent. Varannan timma om jag inte minns fel.
  8. 4
    Melvin har inte heller slutat med blöja. Han har inget intresse alls. Varken vi eller dagis får honom att sitta på potta eller toalett. Men ska jag vara ärlig så har jag ingen ångest för det. Än. Kanske för att storasyster fick såna problem när hon nästan blev tvingad att sluta med blöja (dagis skötte den biten, och sen blev vi rådda av bvc att inte gå tillbaka till blöjor). En dag slutar de med blöjor.

    Men har du tagit upp detta med bvc? Att han först kissar på pottan och sen nära inpå kissar ner sig kan bero på liten blåsa. Blåsan är en muskel och tränar man den inte blir den liten. Just detta led min dotter av och blev inte bra förrän hon var 6 år.
    Hon blev utredd på sjukhuset (fick ligga på en del för att få en remiss, de vill ogärna ta barn innan de är ca 6 år).
    Vi fick lära oss att ta henne på toaletten rätt frekvent. Varannan timma om jag inte minns fel.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Jobbigt...

    Nej jag tror inte att alla barn kan vara blöjfria så tidigt, för det handlar om mognad.

    Sedan finns det så klart en övre åldersgräns, då man borde tänka att det kan vara annan orsak. Om ni är bekymrade över att något kan vara "fel" så skulle jag ta hjälp på vc. Min sons bästa kompis var också han sen med blöjan. De fick ge upp försöken och prova igen när han närmade sig 4-årsåldern, för först då fungerade det...
    Lycka är en resa inte en destination.
  10. 5
    Jobbigt... Nej jag tror inte att alla barn kan vara blöjfria så tidigt, för det handlar om mognad.

    Sedan finns det så klart en övre åldersgräns, då man borde tänka att det kan vara annan orsak. Om ni är bekymrade över att något kan vara "fel" så skulle jag ta hjälp på vc. Min sons bästa kompis var också han sen med blöjan. De fick ge upp försöken och prova igen när han närmade sig 4-årsåldern, för först då fungerade det...

Liknande trådar

  1. Blöjångest och kissprat
    By SiPen in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 18:20
  2. Blöjångest!
    By Vickan75 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 23:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar