Favoritmat?
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    Favoritmat?

    Det finns tre saker som alltid gör succé på middagsbordet hemma, ja jag tror faktiskt att skruttan skulle kunna äta en hel middag bestående av oliver, majs och keso! (behöver jag tillägga att det inte är pappa som delar de intressena med sin dotter )

    Vad är det för favoriter som gäller på era middagsbord?
    -----------------------------------------
    Åsa med A&P
  2. 1
    Favoritmat? Det finns tre saker som alltid gör succé på middagsbordet hemma, ja jag tror faktiskt att skruttan skulle kunna äta en hel middag bestående av oliver, majs och keso! (behöver jag tillägga att det inte är pappa som delar de intressena med sin dotter )

    Vad är det för favoriter som gäller på era middagsbord?
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2
    Om Malva fick välja skulle hon enbart äta risgrynsgröt, makaroner, rispuffar o majs. Hon frågar alltid "har ni gröt?" Det är verkligen stora favoriten här hemma.
  4. 2
    Om Malva fick välja skulle hon enbart äta risgrynsgröt, makaroner, rispuffar o majs. Hon frågar alltid "har ni gröt?" Det är verkligen stora favoriten här hemma.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Vincent är högst opålitlig när det gäller mat. Det som är favorit ena dagen kan ratas fullständigt en annan. Det som oftast äts mest av är dock lax, kyckling och makaroner.

    Dottern var mycket förtjust i oliver redan i tvåårsåldern
  6. 3
    Vincent är högst opålitlig när det gäller mat. Det som är favorit ena dagen kan ratas fullständigt en annan. Det som oftast äts mest av är dock lax, kyckling och makaroner.

    Dottern var mycket förtjust i oliver redan i tvåårsåldern
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Svårt med favoriter

    Ida är också opålitlig vad gäller maten just nu. Gurka och fetaost går hem just nu. Och grillad kyckling. Och kall korv.

    Jättesvårt att veta vad hon gillar.
    Sås ratar hon fullständigt (utom möjligen vitlökssås/kebabsås att dippa i), så jag tycker hennes mat ser väldigt torr och tråkig ut.
    Libra
  8. 4
    Svårt med favoriter Ida är också opålitlig vad gäller maten just nu. Gurka och fetaost går hem just nu. Och grillad kyckling. Och kall korv.

    Jättesvårt att veta vad hon gillar.
    Sås ratar hon fullständigt (utom möjligen vitlökssås/kebabsås att dippa i), så jag tycker hennes mat ser väldigt torr och tråkig ut.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Man kan undra hur Kotten har blivit så lång och välväxt med tanke på hur lite han äter. Han har väldigt få favoriter, det skulle väl vara pasta, ris och korv då.
    Det är lite trixande för att få i honom grundläggande delar ur kostcirkeln, men med lite list går det
  10. 5
    Man kan undra hur Kotten har blivit så lång och välväxt med tanke på hur lite han äter. Han har väldigt få favoriter, det skulle väl vara pasta, ris och korv då.
    Det är lite trixande för att få i honom grundläggande delar ur kostcirkeln, men med lite list går det
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Det mesta som inte är kladdigt. Kyckling, leverpastej och äpple/kanel yoghurt är kanske axtra gott. Macka är också bra, och all frukt och de flesta grönsaker.

    Tja, han gillar som sagt nästan allt men nåde den som häller minsta lilla sås-klick på maten. Då dör han hellre av svält
  12. 6
    Det mesta som inte är kladdigt. Kyckling, leverpastej och äpple/kanel yoghurt är kanske axtra gott. Macka är också bra, och all frukt och de flesta grönsaker.

    Tja, han gillar som sagt nästan allt men nåde den som häller minsta lilla sås-klick på maten. Då dör han hellre av svält
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7
    Pommes, köttbullar och korv... hehe, hälsomat liksom... grönsaker vill han inte ha och frukt begränsar han sig till banan och lite päron. Har lurat i honom ett par bitar äpple en gång, men så fort han insåg att det inte var päron så hackade han resten i småbitar och slängde på golvet... Yoghurt är också gott en del dagar och kräm ibland... Men har man pommes nån stans synligt så går det inte att få i honom nåt annat förän det är slut. Samma med lillasyster, de är pommesjunkies båda två...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  14. 7
    Pommes, köttbullar och korv... hehe, hälsomat liksom... grönsaker vill han inte ha och frukt begränsar han sig till banan och lite päron. Har lurat i honom ett par bitar äpple en gång, men så fort han insåg att det inte var päron så hackade han resten i småbitar och slängde på golvet... Yoghurt är också gott en del dagar och kräm ibland... Men har man pommes nån stans synligt så går det inte att få i honom nåt annat förän det är slut. Samma med lillasyster, de är pommesjunkies båda två...
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Guuud... Zion tjatar om gröt varÄNDA morron påväg till dagis (äter frukost där varannan vecka)
    Vet inte riktigt va det är för gröt han tjatar om, men det är väl mammagrynsgröt eller tomtegröt gissar jag.
    Han säger 'jag tror det är gröt idag mamma'
    'Jag känner att det är gröt idag mamma'
  16. 8
    Guuud... Zion tjatar om gröt varÄNDA morron påväg till dagis (äter frukost där varannan vecka)
    Vet inte riktigt va det är för gröt han tjatar om, men det är väl mammagrynsgröt eller tomtegröt gissar jag.
    Han säger 'jag tror det är gröt idag mamma'
    'Jag känner att det är gröt idag mamma'
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Humm...
    I matväg är det nog gröt (typ tomte/mannagryn), MAJS!! Gurka, Vaniljyoghurt, Äggvita, Margaroner, plätter/pannisar, korv (ofta, men inte alltid)
    Man vet aldrig med Zion.
    Men han gillar godis iaf!


    OCH nötter... cashew (hur stavas d?)
  18. 9
    Humm...
    I matväg är det nog gröt (typ tomte/mannagryn), MAJS!! Gurka, Vaniljyoghurt, Äggvita, Margaroner, plätter/pannisar, korv (ofta, men inte alltid)
    Man vet aldrig med Zion.
    Men han gillar godis iaf!


    OCH nötter... cashew (hur stavas d?)
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10
    Så där är Signe också. Det finns inget som är favorit, men heller (nästan) inget som ratas helt.

    Fast smörgås med leverpastej (fottotaj!) går nog förresten alltid ner.
  20. 10
    Så där är Signe också. Det finns inget som är favorit, men heller (nästan) inget som ratas helt.

    Fast smörgås med leverpastej (fottotaj!) går nog förresten alltid ner.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Just det, nötter! Vincent skulle nog kunna leva på nötter. Pistage och cashew är favoriterna. Jag har ofta nötter i maten för hans skull
  22. 11
    Just det, nötter! Vincent skulle nog kunna leva på nötter. Pistage och cashew är favoriterna. Jag har ofta nötter i maten för hans skull
  23. Medlem sedan
    Apr 2006
    #12
    Haha, det låter som Viggo och hans mellanmål. Hemma äter vi mellis men på dagis heter det mellanmål (väldigt omsorgsfullt uttalat av lilla mannen) och är visst nåt supergott. Jag gjorde misstaget att säga att nu äter vi mellanmål och han blev sååååå glad tills han upptäckte att det bara var samma gamla trista youghurt och mackor som vanligt hemma. Han satt och skrek meeeeelllannmååååål, meeeeelllannnnmåååål hur länge som helst och vägrade i sten äta youghurten som annars verkar vara rätt poppis hos honom...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  24. 12
    Haha, det låter som Viggo och hans mellanmål. Hemma äter vi mellis men på dagis heter det mellanmål (väldigt omsorgsfullt uttalat av lilla mannen) och är visst nåt supergott. Jag gjorde misstaget att säga att nu äter vi mellanmål och han blev sååååå glad tills han upptäckte att det bara var samma gamla trista youghurt och mackor som vanligt hemma. Han satt och skrek meeeeelllannmååååål, meeeeelllannnnmåååål hur länge som helst och vägrade i sten äta youghurten som annars verkar vara rätt poppis hos honom...
  25. Medlem sedan
    Oct 1999
    #13
    *skratt* Nu måste du ju höra vad dom äter till mellanmål på det där dagiset, jag blir ju jättenyfiken ju... Va söt han är!!
  26. 13
    *skratt* Nu måste du ju höra vad dom äter till mellanmål på det där dagiset, jag blir ju jättenyfiken ju... Va söt han är!!
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    haha, ja! Gullunge!
    Gissar på typ nån sån där söt creme... jordgubbe med en masse socker.


    KOm på idag att Zion gillar VANILJGRÖT. Va det är vet jag inte. Frågade på dagis och dom sa att d kanske var mannagrynsgröten.
  28. 14
    haha, ja! Gullunge!
    Gissar på typ nån sån där söt creme... jordgubbe med en masse socker.


    KOm på idag att Zion gillar VANILJGRÖT. Va det är vet jag inte. Frågade på dagis och dom sa att d kanske var mannagrynsgröten.
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15
    eller när man är i affärn och gärne tycker man vill köpa nåt gott till dom fast det är vardag, så köper jag nötter. Hwila vill lika gärna ha det som godis vet jag. Zion har jag aldrig frågat om just den frågan
    Men så länge dom e glada, så...
  30. 15
    eller när man är i affärn och gärne tycker man vill köpa nåt gott till dom fast det är vardag, så köper jag nötter. Hwila vill lika gärna ha det som godis vet jag. Zion har jag aldrig frågat om just den frågan
    Men så länge dom e glada, så...
  31. Medlem sedan
    Mar 2006
    #16
    ja, fetaost glömde jag bort, det kommer nog på 4:e plats favoritmat-listan!
  32. 16
    ja, fetaost glömde jag bort, det kommer nog på 4:e plats favoritmat-listan!
  33. Medlem sedan
    Mar 2006
    #17
    Jag förstår grabben fullständigt, jag hade svårt för sås/majonäs/stuvning/allmänt "klet" i maten i många år. Än idag ratar jag stuvning, majonäs och all annan dressing än möjligtvis vinägrett.

    Skruttan däremot är tokig i "sås" dvs allt som är vitt och kallt, exv crème fraiche, gräddfil och Turkisk yogurt...
  34. 17
    Jag förstår grabben fullständigt, jag hade svårt för sås/majonäs/stuvning/allmänt "klet" i maten i många år. Än idag ratar jag stuvning, majonäs och all annan dressing än möjligtvis vinägrett.

    Skruttan däremot är tokig i "sås" dvs allt som är vitt och kallt, exv crème fraiche, gräddfil och Turkisk yogurt...
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    Precis! Mina älskar torkade aprikoser också, såna där bruna ekologiska. Det får de som godis
  36. 18
    Precis! Mina älskar torkade aprikoser också, såna där bruna ekologiska. Det får de som godis
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #19
    Katrinplommon är en hit här hemma. Fast de heter "stora russin".

    Vi införde lördagsgodis igår. Det var stort, med godisnappar (det enda godis han gillar) och film i soffan. Det var en total hit och det första han ville göra i morse var förstås att äta nappar och se på film...
  38. 19
    Katrinplommon är en hit här hemma. Fast de heter "stora russin".

    Vi införde lördagsgodis igår. Det var stort, med godisnappar (det enda godis han gillar) och film i soffan. Det var en total hit och det första han ville göra i morse var förstås att äta nappar och se på film...
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #20
    Simons favoritlista:
    1. oliver
    2. majs (helst majskolv)
    3. all slags frukt
    4. tomater och gurka

    sen är det nog potatis, gärna med riktigt kött typ stek eller kalops i mycket små bitar, annars spottas otuggbara klumpar fort ut...
    Pats är också populärt.
    Kokta grösaker kan man GLÖMMA!
    Och rätter som är för hop-kokta. Man måste liksom kunna se varje ingrediens, och vara säker på att det inte gömmer sig nån kokt grönsak....
  40. 20
    Simons favoritlista:
    1. oliver
    2. majs (helst majskolv)
    3. all slags frukt
    4. tomater och gurka

    sen är det nog potatis, gärna med riktigt kött typ stek eller kalops i mycket små bitar, annars spottas otuggbara klumpar fort ut...
    Pats är också populärt.
    Kokta grösaker kan man GLÖMMA!
    Och rätter som är för hop-kokta. Man måste liksom kunna se varje ingrediens, och vara säker på att det inte gömmer sig nån kokt grönsak....

Liknande trådar

  1. Favoritmat?
    By Barman in forum _0907 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 14:12
  2. Favoritmat just nu?
    By jojohohanonnona in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 22:02
  3. Favoritmat?
    By FinlandsSofia in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 18:39
  4. Favoritmat?
    By Leelou in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 09:15
  5. Favoritmat?
    By Karin m I&O in forum _04/05 Vinterbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 19:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar