Nu måste jag ventilera...
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Nu måste jag ventilera...

    Hej, har inte skrivit här förut, jag har en som som fyller 7 år. För att förklara honom, ett energi knippe, sprang innan han kunde gå. Han har svårt att visa känslor, kramas nästan bara med mig el ibland pappa. Han har väldigt svårt attlyssna att hejda sig när han leker med kompisar. Tar liksom inte stopp för ett stopp om ni förstår. Kan sitta ned o göra uppgifter i skolan om han får sitta brevid ngn lugn person. Men han är alltid den som får skäll och han strffar liksom ut sig i skolan. Jag tror inte att han förstår det själv. Vi pratar mkt om saker som händer i skolan, men han säger att han inte kommer ihåg det som hänt. Vi har även belöningssystem med stjärnor hemma. Han retas mkt med sin 1½ år yngre lillebror. Jag känner mig livrädd rent ut sagt att prata om detta med skolan. Alltså om han har ngn bokstav, är det jag som måste ta upp det eller kan dom göra det om dom misstänker ngt?
    Har ngn något bra tips till mig vart man börjar i vilken ände? Om vi behöver börja.
  2. 1
    Nu måste jag ventilera... Hej, har inte skrivit här förut, jag har en som som fyller 7 år. För att förklara honom, ett energi knippe, sprang innan han kunde gå. Han har svårt att visa känslor, kramas nästan bara med mig el ibland pappa. Han har väldigt svårt attlyssna att hejda sig när han leker med kompisar. Tar liksom inte stopp för ett stopp om ni förstår. Kan sitta ned o göra uppgifter i skolan om han får sitta brevid ngn lugn person. Men han är alltid den som får skäll och han strffar liksom ut sig i skolan. Jag tror inte att han förstår det själv. Vi pratar mkt om saker som händer i skolan, men han säger att han inte kommer ihåg det som hänt. Vi har även belöningssystem med stjärnor hemma. Han retas mkt med sin 1½ år yngre lillebror. Jag känner mig livrädd rent ut sagt att prata om detta med skolan. Alltså om han har ngn bokstav, är det jag som måste ta upp det eller kan dom göra det om dom misstänker ngt?
    Har ngn något bra tips till mig vart man börjar i vilken ände? Om vi behöver börja.
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    Jag tycker absolut ni kan börja med att prata med hans fröken (om ni vill gå den vägen), som ju ändå ser honom hela dagarna. Säkerligen har de också noterat att det är svårigheter men skolan går som regel aldrig in och rekommenderar utredning om inte svårigheterna är väldigt stora.
    Och vad gäller utredning, är ni bekymrade så kan alltid ni som föräldrar kontakta BUP och ställa honom i kö för utredning, det är inget man måste vänta med.
    Skolan blir utfrågade ändå när det väl beger sig så de får ändå sin chans att ge sin syn på saken.
  4. 2
    Jag tycker absolut ni kan börja med att prata med hans fröken (om ni vill gå den vägen), som ju ändå ser honom hela dagarna. Säkerligen har de också noterat att det är svårigheter men skolan går som regel aldrig in och rekommenderar utredning om inte svårigheterna är väldigt stora.
    Och vad gäller utredning, är ni bekymrade så kan alltid ni som föräldrar kontakta BUP och ställa honom i kö för utredning, det är inget man måste vänta med.
    Skolan blir utfrågade ändå när det väl beger sig så de får ändå sin chans att ge sin syn på saken.
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3
    Misstänker du att han har någon bokstavsdiagnos? I så fall tycker jag att du ska höra av dig till BUP och ställa sonen i kö för utredning. Jag tycker också att det är bra om du pratar med skolan också så att ni kan försöka komma fram till en lösning så att det fungerar bra för din son där.

    Om du misstänker att sonen har något NPF så tycker jag inte att du ska vänta på att skolan ska ta upp liknande funderingar, många lärare har inte alls kunskap innom det området och tror att problematiken beror på andra orsaker, tex att barnet är lat, kan om det vill, född sent på året etc. Tyvärr bortförklarades vår sons problematik länge med mer eller mindre bisarra orsaker och hade vi föräldrar inte tillsist lyssnat på vår magkänsla och utrett sonen så hade han inte haft någon diagnos idag och antagligen inte fått samma hjälp som nu.

    Alltså jag menar absolut inte att du inte ska prata med skolan, utan bara att du inte ska vänta på dem.

    Lycka till!
  6. 3
    Misstänker du att han har någon bokstavsdiagnos? I så fall tycker jag att du ska höra av dig till BUP och ställa sonen i kö för utredning. Jag tycker också att det är bra om du pratar med skolan också så att ni kan försöka komma fram till en lösning så att det fungerar bra för din son där.

    Om du misstänker att sonen har något NPF så tycker jag inte att du ska vänta på att skolan ska ta upp liknande funderingar, många lärare har inte alls kunskap innom det området och tror att problematiken beror på andra orsaker, tex att barnet är lat, kan om det vill, född sent på året etc. Tyvärr bortförklarades vår sons problematik länge med mer eller mindre bisarra orsaker och hade vi föräldrar inte tillsist lyssnat på vår magkänsla och utrett sonen så hade han inte haft någon diagnos idag och antagligen inte fått samma hjälp som nu.

    Alltså jag menar absolut inte att du inte ska prata med skolan, utan bara att du inte ska vänta på dem.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Måste ventilera mig!!!
    By tess81 in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 09:22
  2. Måste bara få ventilera..
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 11:47
  3. Måste få ventilera!!
    By Anonym idag in forum _0707 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 18:36
  4. Måste ventilera
    By samtron in forum Stora barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 19:06
  5. Måste ventilera-ang lön
    By cat m Vilgot o Molly in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 21:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar