rengöra sonden?
Sond- & knappmatning
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    rengöra sonden?

    Hej!

    Behöver tips på hur man bäst gör rent sondslangen? (sitter fast i magen)

    Kramar
  2. 1
    rengöra sonden? Hej!

    Behöver tips på hur man bäst gör rent sondslangen? (sitter fast i magen)

    Kramar
  3. Medlem sedan
    Sep 2007
    #2
    Hejsan!

    Nu vet jag inte om jag tolkar din fråga rätt, men jag antar att ditt barn har PEG i och med att slangen 'sitter fast i magen'.

    Efter måltider spola igenom med vatten och om det behövs spruta in Coca Cola som har en fantastisk förmåga att lösa upp det mesta om det får ligga i en stund.

    Huden rengörs med tvål och vatten, eller bara vatten. Eller ännu hellre med ett bad:-)

    Ha det gott!
    /Hanna
  4. 2
    Hejsan!

    Nu vet jag inte om jag tolkar din fråga rätt, men jag antar att ditt barn har PEG i och med att slangen 'sitter fast i magen'.

    Efter måltider spola igenom med vatten och om det behövs spruta in Coca Cola som har en fantastisk förmåga att lösa upp det mesta om det får ligga i en stund.

    Huden rengörs med tvål och vatten, eller bara vatten. Eller ännu hellre med ett bad:-)

    Ha det gott!
    /Hanna
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Antar att du menar beläggningarna i slangen. Jag brukade (när sonen hade peg) klämma ihop slangen och dra med naglarna på utsidan upp och ner tills beläggningarna släppte och sen spola med vatten. Inte så fräscht kanske att få in det i magen, men det blir ju fräschare i slangen när man ser vad som går in. Annars är mineralvatten bra att skölja slangen med ibland innan det blir för mycket beläggningar.

    Med kopplingsslangen till knappen brukar jag göra likadand, klämma ihop den och dra med naglarna upp och ner. Sen fyller jag den med diskmedel och låter ligga i varmt vatten över natten och sköljer den sen när det är dags för sondning igen. Sen sköljer man ju mellan matningarna förstås.

    Vi fick en gång ordenligt stopp i knappen och det löste sig med att pumpa in mineralvatten tills proppen löste upp sig.
  6. 3
    Antar att du menar beläggningarna i slangen. Jag brukade (när sonen hade peg) klämma ihop slangen och dra med naglarna på utsidan upp och ner tills beläggningarna släppte och sen spola med vatten. Inte så fräscht kanske att få in det i magen, men det blir ju fräschare i slangen när man ser vad som går in. Annars är mineralvatten bra att skölja slangen med ibland innan det blir för mycket beläggningar.

    Med kopplingsslangen till knappen brukar jag göra likadand, klämma ihop den och dra med naglarna upp och ner. Sen fyller jag den med diskmedel och låter ligga i varmt vatten över natten och sköljer den sen när det är dags för sondning igen. Sen sköljer man ju mellan matningarna förstås.

    Vi fick en gång ordenligt stopp i knappen och det löste sig med att pumpa in mineralvatten tills proppen löste upp sig.
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4

    Tack!

    Tack för era tips =-) jag ska försöka med mineral vatten och cola hoppas något av det funkar... sköljer alltid med vatten efter måltiderna och har försökt dra med naglarna men det hjälper inte tyvärr =( tack för hjälpen kram
  8. 4
    Tack! Tack för era tips =-) jag ska försöka med mineral vatten och cola hoppas något av det funkar... sköljer alltid med vatten efter måltiderna och har försökt dra med naglarna men det hjälper inte tyvärr =( tack för hjälpen kram

Liknande trådar

  1. Vanlig mat i sonden?
    By Tristan&Tuva in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 12:41
  2. Sonden är borta!!
    By Matilda med 3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 20:17
  3. Nu e röntgen & sonden klara.
    By Marica in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 21:27
  4. Sonden är väck..
    By fiia in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 17:52
  5. Sonden är borta =)
    By mallemus in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 19:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar