varför inte massage när man är gravid?
_0909 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    varför inte massage när man är gravid?

    Igår skulle vi få massage på jobbet. Innan detta fick man fylla i en hälsoenkät, jag fyllde i att jag var gravid. Då ville de helt plötsligt inte ge mig någon massage för risken för missfall. Det var deras policy att aldrig massera gravida kvinnor.
    Jag sa att jag tog det på mitt ansvar isf (skulle inte få för mig att "stämma" en massör för ett ev. missfall som kan bero på tusen olika anledningar...) och då fick jag massage. Min kille masserar mig jätteofta hemma. Är inte detta jättekonstigt med en sådan policy.
    Kram ulrika
  2. 1
    varför inte massage när man är gravid? Igår skulle vi få massage på jobbet. Innan detta fick man fylla i en hälsoenkät, jag fyllde i att jag var gravid. Då ville de helt plötsligt inte ge mig någon massage för risken för missfall. Det var deras policy att aldrig massera gravida kvinnor.
    Jag sa att jag tog det på mitt ansvar isf (skulle inte få för mig att "stämma" en massör för ett ev. missfall som kan bero på tusen olika anledningar...) och då fick jag massage. Min kille masserar mig jätteofta hemma. Är inte detta jättekonstigt med en sådan policy.
    Kram ulrika
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Jag har bara hört att man kanske ska undvika massage men ingen förklaring till varför.. Men som du säger, man kanske inte skyller på massagen om man får missfall? Jag tycker nästan det känns långsökt, det kan ju inte vara enda anledningen till att det inträffar...?

    Själv har jag ett presentkort på massage men jag vet inte hur jag ska utnyttja det för jag kan inte ligga på mage, gör för ont i brösten...
  4. 2
    Jag har bara hört att man kanske ska undvika massage men ingen förklaring till varför.. Men som du säger, man kanske inte skyller på massagen om man får missfall? Jag tycker nästan det känns långsökt, det kan ju inte vara enda anledningen till att det inträffar...?

    Själv har jag ett presentkort på massage men jag vet inte hur jag ska utnyttja det för jag kan inte ligga på mage, gör för ont i brösten...
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    vad jag har hört...

    så brukar man undvika att ge massage under första trimestern eftersom det finns triggerpunkter/akupressurpunkter som _kan_ sätta igång förlossningshormoner. Det lär vara samma sak med fotvård eftersom det finns flera punkter i fotområdet som har sådana punkter. Men jag vet ju inte säkert...
    Att ligga på sidan eller på en särskild massagebänk med hål för magen brukar vara det vanligaste när man är lite längre fram i graviditeten.
  6. 3
    vad jag har hört... så brukar man undvika att ge massage under första trimestern eftersom det finns triggerpunkter/akupressurpunkter som _kan_ sätta igång förlossningshormoner. Det lär vara samma sak med fotvård eftersom det finns flera punkter i fotområdet som har sådana punkter. Men jag vet ju inte säkert...
    Att ligga på sidan eller på en särskild massagebänk med hål för magen brukar vara det vanligaste när man är lite längre fram i graviditeten.
  7. Medlem sedan
    Jan 2009
    #4
    Jag har gått en kurs i friskvårdsmassage. Där var det mer att om man var gravid så kanske det inte är så skönt att ligga på mage på britsen. Därför skulle man massera personen sittande på en bakoframvänd stol så att man kan hänga på ryggstödet med armarna. Sedan skulle man ninte trycka så hårt över buken. Men att man inte masserar överhuvudtaget när man är gravid sa de inget om.
  8. 4
    Jag har gått en kurs i friskvårdsmassage. Där var det mer att om man var gravid så kanske det inte är så skönt att ligga på mage på britsen. Därför skulle man massera personen sittande på en bakoframvänd stol så att man kan hänga på ryggstödet med armarna. Sedan skulle man ninte trycka så hårt över buken. Men att man inte masserar överhuvudtaget när man är gravid sa de inget om.
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5
    vid massage frigör man oxytocin i kroppen. Detta kan framkalla sammandragningar och har man otur, ett missfall. Därför skall man helst avstå massage.
  10. 5
    vid massage frigör man oxytocin i kroppen. Detta kan framkalla sammandragningar och har man otur, ett missfall. Därför skall man helst avstå massage.
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6
    För v14 ska man helst inte få massage. Därefter är det ok, men helst ska det vara gravidanpassad massage. Jag har gått på gravidmassage under båda mina tidigare grav och frågade henne om det var någon egentlig skillnad annat än de har en bänk med hål för magen. I stort sett var det samma, men man masserar mindre i kors/ländryggen.
  12. 6
    För v14 ska man helst inte få massage. Därefter är det ok, men helst ska det vara gravidanpassad massage. Jag har gått på gravidmassage under båda mina tidigare grav och frågade henne om det var någon egentlig skillnad annat än de har en bänk med hål för magen. I stort sett var det samma, men man masserar mindre i kors/ländryggen.
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7
    Eftersom massage framkallar mängder av oxytocin i kroppen, och samma hormon sätter igång värkar, kanske det inte är så lysande.

    Det kan dock vara bra att veta, till lite längre fram, att samma hormon sätter igång utdrivningsreflexen när man ammar. Så om man har problem med att inte få ut mjölken då kan massage hjälpa!
  14. 7
    Eftersom massage framkallar mängder av oxytocin i kroppen, och samma hormon sätter igång värkar, kanske det inte är så lysande.

    Det kan dock vara bra att veta, till lite längre fram, att samma hormon sätter igång utdrivningsreflexen när man ammar. Så om man har problem med att inte få ut mjölken då kan massage hjälpa!

Liknande trådar

  1. Varför inte gravid?
    By Molly-My in forum Planera för barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 22:53
  2. Är du INTE gravid, och varför?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 22:54
  3. Varför blir jag inte gravid?
    By anonym just nu in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 13:32
  4. Varför är man inte gravid...
    By -Pixie- in forum Hem & fritid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 17:01
  5. Varför känner jag mig inte gravid??
    By annahpo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 10:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar