Daglig medicinering
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Daglig medicinering

    Ni som har barn som medicinerar dagligen - finns det någon fara med det? Jag tänker på biverkningar som kan komma efter en längre tids medicinering. Känner mig orolig då det känns som att vår son kanske kommer behöva medicin varje dag! Hans besvär blev så mkt sämre när han började på dagis...
  2. 1
    Daglig medicinering Ni som har barn som medicinerar dagligen - finns det någon fara med det? Jag tänker på biverkningar som kan komma efter en längre tids medicinering. Känner mig orolig då det känns som att vår son kanske kommer behöva medicin varje dag! Hans besvär blev så mkt sämre när han började på dagis...
  3. fem troll
    #2
    De lärda säger att det inte är någon fara. Jag har varit som du som gjort allt för att undvika det men nu är det bara att skratta och se glá ut, finns inget att välja på. Garantier på något har man aldrig. Men bättre medicinera och må så bra man kan än tvärt om. Så tror jag.
  4. 2
    De lärda säger att det inte är någon fara. Jag har varit som du som gjort allt för att undvika det men nu är det bara att skratta och se glá ut, finns inget att välja på. Garantier på något har man aldrig. Men bättre medicinera och må så bra man kan än tvärt om. Så tror jag.
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3

    Det beror på vad du

    medicinerar med! Antihistamin räknas som ett väldigt snällt läkemedel och jag skulle inte vara rädd att medicinera med det dagligen i flera år. Däremot om du behöver kortison i tablettform skulle jag vara mycket mer försiktig. Normaldos inhalationssteroider skulle jag heller inte vara rädd för att använda under lång tid. En obehandlad astma ger mer skada i luftrören än någonsin steroider kan göra!

    Att medicinera i "onödan" är ju aldrig bra, men om man behöver sin medicin dagligen finns det ju en anledning, eller hur?
  6. 3
    Det beror på vad du medicinerar med! Antihistamin räknas som ett väldigt snällt läkemedel och jag skulle inte vara rädd att medicinera med det dagligen i flera år. Däremot om du behöver kortison i tablettform skulle jag vara mycket mer försiktig. Normaldos inhalationssteroider skulle jag heller inte vara rädd för att använda under lång tid. En obehandlad astma ger mer skada i luftrören än någonsin steroider kan göra!

    Att medicinera i "onödan" är ju aldrig bra, men om man behöver sin medicin dagligen finns det ju en anledning, eller hur?
  7. fem troll
    #4
    precis så! Jag förutsatte att vi pratade "vanlig" allergitablett. Långvarit kortison användadnde ä'r ju aldrig hundra bra men en astma är värre obehqandlad....
  8. 4
    precis så! Jag förutsatte att vi pratade "vanlig" allergitablett. Långvarit kortison användadnde ä'r ju aldrig hundra bra men en astma är värre obehqandlad....
  9. Medlem sedan
    Dec 2008
    #5
    Jo, jag menar med antihistamin. Låter ju bra att det är en snäll medicin. I vilka fall behöver man kortison?
  10. 5
    Jo, jag menar med antihistamin. Låter ju bra att det är en snäll medicin. I vilka fall behöver man kortison?
  11. fem troll
    #6
    när det inte räcker... första steget brukar vara allergitablett. Har man astma så inhaleras ofta kortison. Har man allt det dagligen och det inte räcker kan annat behövas sättas till om astman blir så att säga okontrollerbar. Hoppas ni inte hamnar där. LyckA TILL
  12. 6
    när det inte räcker... första steget brukar vara allergitablett. Har man astma så inhaleras ofta kortison. Har man allt det dagligen och det inte räcker kan annat behövas sättas till om astman blir så att säga okontrollerbar. Hoppas ni inte hamnar där. LyckA TILL
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Jag har hört att astmamedicinerna kan påverka längdtillväxten. Har inga bevis, dock, mer än att yngste sonen är mycket kortare än sin friske bror i samma ålder. I vårt fall handlar det om att kanske bli 1.90 istället för 2.00 som storebror, så inget vi oroar oss för. Vi har hur som helst inga alternativ, utan medicinerna fungerar inte vår sons vardag...:0(
  14. 7
    Jag har hört att astmamedicinerna kan påverka längdtillväxten. Har inga bevis, dock, mer än att yngste sonen är mycket kortare än sin friske bror i samma ålder. I vårt fall handlar det om att kanske bli 1.90 istället för 2.00 som storebror, så inget vi oroar oss för. Vi har hur som helst inga alternativ, utan medicinerna fungerar inte vår sons vardag...:0(
  15. fem troll
    #8
    visst kan kortison i hög dos påverka tillväxten. Ett bot mot detta kan vara att ta all kortison på morgonen samt byta från Pulmicort till Asmanex som är ett kortison sopm ej skall ha negativ effekt på tillväxten. Men en hög inflammation som konstant pågår i kroppen kan oxå påverka längden. Så det är att välja mellan pest eller kolera. Riskera något mindre tillväxt och må bra eller riskera att må skit och ändå bli kort...
    Men däremot påverar inte allergitabletter detta.
  16. 8
    visst kan kortison i hög dos påverka tillväxten. Ett bot mot detta kan vara att ta all kortison på morgonen samt byta från Pulmicort till Asmanex som är ett kortison sopm ej skall ha negativ effekt på tillväxten. Men en hög inflammation som konstant pågår i kroppen kan oxå påverka längden. Så det är att välja mellan pest eller kolera. Riskera något mindre tillväxt och må bra eller riskera att må skit och ändå bli kort...
    Men däremot påverar inte allergitabletter detta.

Liknande trådar

  1. daglig diarre och magont
    By Tereza in forum Mage & tarm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 13:34
  2. Skitsur på daglig verksamhet
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 11:32
  3. Daglig Teknisk Analys - 29/12 EUR/USD
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 18:33
  4. Daglig mängd fett - GI?
    By Gullan in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 18:22
  5. Daglig, återkommande hög feber?
    By Minna in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 09:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar