Blöjfri på natten..
_0405 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Blöjfri på natten..

    Hej, jag är ny på det här snacket. Har en son som heter Joel som blir fem i maj. Nu till en fråga jag har.. Joel har varit torr dagtid sen strax innan han blev tre år. Men på nattetid verkar det helt omöjligt... Vi har provat att låta honom vara utan blöja men det går inte alls, han vaknade och var precis skyblöt. Inte så trevligt direkt.. Nu använder han blöja och ibland är den snustorr på morgonen och då tror man ju att "jaa, nu funkar det"!! och sen nästa morgon väger den ton.. HUR GÖR MAN?? Tycker jag har försökt precis allt, men nu känns som jag ger upp nästan.. Har ni några tips? Hur fick ni era barn torra nattetid? Mina andra två äldre barn har inte alls varit så här krångliga..
  2. 1
    Blöjfri på natten.. Hej, jag är ny på det här snacket. Har en son som heter Joel som blir fem i maj. Nu till en fråga jag har.. Joel har varit torr dagtid sen strax innan han blev tre år. Men på nattetid verkar det helt omöjligt... Vi har provat att låta honom vara utan blöja men det går inte alls, han vaknade och var precis skyblöt. Inte så trevligt direkt.. Nu använder han blöja och ibland är den snustorr på morgonen och då tror man ju att "jaa, nu funkar det"!! och sen nästa morgon väger den ton.. HUR GÖR MAN?? Tycker jag har försökt precis allt, men nu känns som jag ger upp nästan.. Har ni några tips? Hur fick ni era barn torra nattetid? Mina andra två äldre barn har inte alls varit så här krångliga..
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Vänta ut dom?? Isak har vart torr på natten sen treårsåldern men kusinen som nyss fyllt sex har precis blivit det och han var torr dagtid vid fyra. Dom har bara låtit det vara och nu funkar det men dom måste kissa honom en gång per natt, han kommer över till deras säng mitt i natten och då tar dom honom till toan och sen funkar det resten av natten. Lite jobbigt men för dom går det bra.

    Lycka till och hoppas att du får fler svar, det är inte så mycket aktivitet på denna sidan längre tyvärr.
  4. 2
    Vänta ut dom?? Isak har vart torr på natten sen treårsåldern men kusinen som nyss fyllt sex har precis blivit det och han var torr dagtid vid fyra. Dom har bara låtit det vara och nu funkar det men dom måste kissa honom en gång per natt, han kommer över till deras säng mitt i natten och då tar dom honom till toan och sen funkar det resten av natten. Lite jobbigt men för dom går det bra.

    Lycka till och hoppas att du får fler svar, det är inte så mycket aktivitet på denna sidan längre tyvärr.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Välkommen hit! Som Maria med V & I skrev så är det inte så mycket aktivitet på den här sidan.

    Mina barn slutade med blöja nattetid innan de slutade med blöja på dagen. Av vad jag förstått så är det något som man själv inte kan ha så mycket inflytande över utan det får ta den tid det tar. Jag känner till många barn som haft blöja på natten även sedan de börjat skolan. Tids nog så kommer det!
  6. 3
    Välkommen hit! Som Maria med V & I skrev så är det inte så mycket aktivitet på den här sidan.

    Mina barn slutade med blöja nattetid innan de slutade med blöja på dagen. Av vad jag förstått så är det något som man själv inte kan ha så mycket inflytande över utan det får ta den tid det tar. Jag känner till många barn som haft blöja på natten även sedan de börjat skolan. Tids nog så kommer det!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jag hittade en artikel i ämnet och där står det att 15-20 % av alla 5-6 åringar kissar i sängen så din son är en bland många! Valigast är det bland pojkar.

    Länken är

    http://www.libero.se/Pages/General/A....aspx?id=19662

    Hoppas du har lite nytta av den!
  8. 4
    Jag hittade en artikel i ämnet och där står det att 15-20 % av alla 5-6 åringar kissar i sängen så din son är en bland många! Valigast är det bland pojkar.

    Länken är

    http://www.libero.se/Pages/General/A....aspx?id=19662

    Hoppas du har lite nytta av den!
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Tack för era svar! Och tack för artikeln, den hade jag nytta av!! Ja, ska börja försöka så smått snart igen, har fått en massa "underlägg" till sängen, bra med kompisar som jobbar i vården!! Få¨se hur länge det tar, det får ta den tid det tar helt enkelt! Hoppas det blir liite mer aktivitet på den här sidan, kul tycker jag att kunna diskutera med folk som har barn som är i stort sett exakt lika gamla som ens eget!
  10. 5
    Tack för era svar! Och tack för artikeln, den hade jag nytta av!! Ja, ska börja försöka så smått snart igen, har fått en massa "underlägg" till sängen, bra med kompisar som jobbar i vården!! Få¨se hur länge det tar, det får ta den tid det tar helt enkelt! Hoppas det blir liite mer aktivitet på den här sidan, kul tycker jag att kunna diskutera med folk som har barn som är i stort sett exakt lika gamla som ens eget!
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Jag hoppas också på lite mer aktivitet här på sidan! Skriv om det är något mer du undrar över för det brukar i alla fall komma några svar!
  12. 6
    Jag hoppas också på lite mer aktivitet här på sidan! Skriv om det är något mer du undrar över för det brukar i alla fall komma några svar!
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Förresten, hur gamla är dina barn? Jag såg att du bor i Värmland.

    Jag bor själv i Portland, Oregon, USA, men kommer ursprungligen ifrån Skåne. Jag har Thora som blir 5 år i maj och en son som är 7,5 år gammal. Min man är amerikan, men svenskättad. Hans farfar var född och uppväxt i Torsby i Värmland (han har en del släktingar som fortfarande bor i Värmland).
  14. 7
    Förresten, hur gamla är dina barn? Jag såg att du bor i Värmland.

    Jag bor själv i Portland, Oregon, USA, men kommer ursprungligen ifrån Skåne. Jag har Thora som blir 5 år i maj och en son som är 7,5 år gammal. Min man är amerikan, men svenskättad. Hans farfar var född och uppväxt i Torsby i Värmland (han har en del släktingar som fortfarande bor i Värmland).
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8

    HÅller med...

    om att vänta ut. Är på samma ställe som du med min fyraåring. Han är inte HELT torr på dagen ännu heller och nattblöjan är som sagt torr ibland och jättetung ibland men det kommer. Vissa tar längre tid på sig bara. Så länge det är på natten är det ju lugnt. Så vänta ut det. :-)
    Mamma till tre underbara barn. Kämpar ständigt med vikten
  16. 8
    HÅller med... om att vänta ut. Är på samma ställe som du med min fyraåring. Han är inte HELT torr på dagen ännu heller och nattblöjan är som sagt torr ibland och jättetung ibland men det kommer. Vissa tar längre tid på sig bara. Så länge det är på natten är det ju lugnt. Så vänta ut det. :-)
  17. Medlem sedan
    Feb 2007
    #9
    Det är väl inte så mycket man kan göra egentligen...en del mognas senare på detta området. Och en del blir sängvätare och kanske behöver behandling, men inget görs förrän man är 6 år.

    Min 5 åring har blöja varje natt, och någon natt då och då lyckad hon vara torr, men inte ofta och sällan mer en en natt i sträck. Men med 4 äldres syskon med sängvätning så reagerar jag knappt nu. Storasyster på 8 är inne på sin 3 period med medicinering och har fortfarande blöja på natten. Av de andra två blev en torr efter en omgång medicinering när han var 6,5, en slutade självmant några mnd innan 6 års dagen och en självmant ett par mnd innan 7 års dagen.

    Bara en syster slutade av sig själv ett par månader efter hon var torr på dagtid, ca 2,5 år.
  18. 9
    Det är väl inte så mycket man kan göra egentligen...en del mognas senare på detta området. Och en del blir sängvätare och kanske behöver behandling, men inget görs förrän man är 6 år.

    Min 5 åring har blöja varje natt, och någon natt då och då lyckad hon vara torr, men inte ofta och sällan mer en en natt i sträck. Men med 4 äldres syskon med sängvätning så reagerar jag knappt nu. Storasyster på 8 är inne på sin 3 period med medicinering och har fortfarande blöja på natten. Av de andra två blev en torr efter en omgång medicinering när han var 6,5, en slutade självmant några mnd innan 6 års dagen och en självmant ett par mnd innan 7 års dagen.

    Bara en syster slutade av sig själv ett par månader efter hon var torr på dagtid, ca 2,5 år.

Liknande trådar

  1. Inte blöjfri på natten
    By anonymt namn in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 11:06
  2. Blöjfri på natten?
    By MissW in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 14:45
  3. Blöjfri på natten
    By emeli in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 20:37
  4. Blöjfri/inte blöjfri (igen)
    By msandell in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 20:21
  5. Blöjfri på natten
    By Trött mamma (anneli) in forum _02 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 13:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar