Slänger ut en fråga här också...
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Slänger ut en fråga här också...

    Jag har letat information på nätet ang bilbarnstolar. Blir inte riktigt klok på det jag läser.
    Alice är 95 cm lång och väger 17 kg.
    Hon har i dag en Britax Freeway, men den börjar bli för liten. Kollade vad som gällde för den och på den står det att den är för barn upp till 18 kg. Nästa bilbarnstol de som är framåtvända är för barn från 15 kg, men inte förrens 4 års ålder. Ok, men vad gör vi? Hon kommer inte att kunna använda sin stol tills hon är fyra år. Vad är mest säkert? Att ha en för liten stol och väga för mycket, eller sitta framåtvänd i en stol som passar? Jag har också läst om att nacken är känslig och därför ska barn under 4 år sitta bakåtvända i bilen vid ev en krock.
  2. 1
    Slänger ut en fråga här också... Jag har letat information på nätet ang bilbarnstolar. Blir inte riktigt klok på det jag läser.
    Alice är 95 cm lång och väger 17 kg.
    Hon har i dag en Britax Freeway, men den börjar bli för liten. Kollade vad som gällde för den och på den står det att den är för barn upp till 18 kg. Nästa bilbarnstol de som är framåtvända är för barn från 15 kg, men inte förrens 4 års ålder. Ok, men vad gör vi? Hon kommer inte att kunna använda sin stol tills hon är fyra år. Vad är mest säkert? Att ha en för liten stol och väga för mycket, eller sitta framåtvänd i en stol som passar? Jag har också läst om att nacken är känslig och därför ska barn under 4 år sitta bakåtvända i bilen vid ev en krock.
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Den är itne som våran Akta/Graco Duoflex xtp? Då kan ni sätta stolen fram och fortsätta åka bakvänd. Duoflex xtp är godkänd för bakåtvänd i framsäte upp till 25 kg och bak 18 kg. Det är stödbenet som är begränsningen på den och bak måste man ha stödben. De lite äldre Akta Duoflex comfort (som är samma stol fast utan extra huvudskydd) den är godkänd för 25 kg på alla platser. (på den äldre stolen krävs inget stödben)
    Britax Twoway plus verkar vara för bakåtvänd upp till 25 kg.

    Vi kommer att ha Hugo bakåtvänd till han är fyra. Han får en bältesstol i födelsedagspresent då (det fick storasyster och det funkade bra även om hon hade lite trångt för benen på slutet av bakåtvända perioden.)
  4. 2
    Den är itne som våran Akta/Graco Duoflex xtp? Då kan ni sätta stolen fram och fortsätta åka bakvänd. Duoflex xtp är godkänd för bakåtvänd i framsäte upp till 25 kg och bak 18 kg. Det är stödbenet som är begränsningen på den och bak måste man ha stödben. De lite äldre Akta Duoflex comfort (som är samma stol fast utan extra huvudskydd) den är godkänd för 25 kg på alla platser. (på den äldre stolen krävs inget stödben)
    Britax Twoway plus verkar vara för bakåtvänd upp till 25 kg.

    Vi kommer att ha Hugo bakåtvänd till han är fyra. Han får en bältesstol i födelsedagspresent då (det fick storasyster och det funkade bra även om hon hade lite trångt för benen på slutet av bakåtvända perioden.)
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Tack för ditt svar.

    Det där måste jag kolla upp. Tack för en bra synpunkt. Jag visste inte att det var skillnad på viktgränsen om man satt fram eller bak. Jag har bara läst 18 kg. Ska kolla upp det där lite närmare. Tack!
  6. 3
    Tack för ditt svar. Det där måste jag kolla upp. Tack för en bra synpunkt. Jag visste inte att det var skillnad på viktgränsen om man satt fram eller bak. Jag har bara läst 18 kg. Ska kolla upp det där lite närmare. Tack!

Liknande trådar

  1. Slänger ut frågan här också.
    By Landsbyggsmamman in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 06:29
  2. Slänger in frågan här också
    By mimi64 in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 12:28
  3. Nu slänger jag BH'n också
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 17:37
  4. Slänger in frågan här också...
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 18:57
  5. Slänger in en fråga...
    By johi in forum _0507 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar