Har ALLA 99:or mobil????
_99 Alla barn
  1. Cia & Emma
    #1

    Har ALLA 99:or mobil????

    Nog för att jag räknade med att det skulle komma... men jag är uppriktigt sagt förvånad över att nästan alla i Emmas klass har egen mobil. De går i 3:an!!! Föräldrar ringer på raster och lektioner (!) för att lämna det enda meddelandet efter det andra och barnen tillbringar rasterna med sina mobiler, spelar spel osv. Helt absurt!

    Är vi dom enda föräldrar till en 9-åring som VÄGRAR köpa en mobil till barnet?? Ser absolut ingen anledning till att ha egen mobil i den åldern. Vill jag Emma något på skoltid ringer jag skolan, vill jag henne något hos en kompis ringer jag hem till kompisen och är de ute och leker... så får de vara ute och leka utan att bli störda.

    Sist Emma hade en kompis hemma ringde kompisens mamma en gång i halvtimmen och undrade om hon ville gå hem snart. Varför inte bestämma en tid från början??

    Tack o lov vill Emma inte ha någon mobil, trots att kompisarna frågar varför inte hon har någon. Så än så länge är det ju inget problem, men jag är ändå förvånad över att det är så självklart att små barn ska ha mobil. För vems skull? Och så är jag nyfiken på om vi är de enda som tänker så här??
  2. 1
    Har ALLA 99:or mobil???? Nog för att jag räknade med att det skulle komma... men jag är uppriktigt sagt förvånad över att nästan alla i Emmas klass har egen mobil. De går i 3:an!!! Föräldrar ringer på raster och lektioner (!) för att lämna det enda meddelandet efter det andra och barnen tillbringar rasterna med sina mobiler, spelar spel osv. Helt absurt!

    Är vi dom enda föräldrar till en 9-åring som VÄGRAR köpa en mobil till barnet?? Ser absolut ingen anledning till att ha egen mobil i den åldern. Vill jag Emma något på skoltid ringer jag skolan, vill jag henne något hos en kompis ringer jag hem till kompisen och är de ute och leker... så får de vara ute och leka utan att bli störda.

    Sist Emma hade en kompis hemma ringde kompisens mamma en gång i halvtimmen och undrade om hon ville gå hem snart. Varför inte bestämma en tid från början??

    Tack o lov vill Emma inte ha någon mobil, trots att kompisarna frågar varför inte hon har någon. Så än så länge är det ju inget problem, men jag är ändå förvånad över att det är så självklart att små barn ska ha mobil. För vems skull? Och så är jag nyfiken på om vi är de enda som tänker så här??
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Tycker det verkar som om föräldrarna inte lärt barnen använda mobilen på rätt sätt....
    Erik har en av mina gamla mobiler sen i höstas, vi tänkte att det var bra att börja så ifall han tappar bort den. I hans skola får de lämna in mobilen på morgonen och hämta ut den efter skola/fritids. Erik har börjat ta sig själv till skola,scouter och lite annat, så det känns bra att han kan ringa om han behöver.
    Vi var nog nästan sist i klassen med att ge honom mobil, jag var lite förundrad över att så många hade mobil redan i 1:an.
  4. 2
    Tycker det verkar som om föräldrarna inte lärt barnen använda mobilen på rätt sätt....
    Erik har en av mina gamla mobiler sen i höstas, vi tänkte att det var bra att börja så ifall han tappar bort den. I hans skola får de lämna in mobilen på morgonen och hämta ut den efter skola/fritids. Erik har börjat ta sig själv till skola,scouter och lite annat, så det känns bra att han kan ringa om han behöver.
    Vi var nog nästan sist i klassen med att ge honom mobil, jag var lite förundrad över att så många hade mobil redan i 1:an.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3
    Nej, Linus har tjatat ganska mycket men tröttnat
    Han har alltså ingen än.
    han kan få låna en av oss med ett kontantkort i de ggr han är vid skridskobanan (kanske gjort detta 3-4 tillfällen) Men det är för att han skall kunna ringa om det hänt något eller att vi skall nå honom!

    INGEN vet huur våra ungdommar idag har det med canser när de blir äldre.. Strålingen är ju total i dagens skolor....
    Det sägs även att om man har den nära sina ädlare delar (pung) så kan det få sina konsekvenser.. Så nej ingen mobil än!
  6. 3
    Nej, Linus har tjatat ganska mycket men tröttnat
    Han har alltså ingen än.
    han kan få låna en av oss med ett kontantkort i de ggr han är vid skridskobanan (kanske gjort detta 3-4 tillfällen) Men det är för att han skall kunna ringa om det hänt något eller att vi skall nå honom!

    INGEN vet huur våra ungdommar idag har det med canser när de blir äldre.. Strålingen är ju total i dagens skolor....
    Det sägs även att om man har den nära sina ädlare delar (pung) så kan det få sina konsekvenser.. Så nej ingen mobil än!
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Just det, storebror

    är idag snart 14 &fick sin mobil i 5an. Sist av alla såklart....
    *************************
    Petra m. Linus-99 & Fabian-95
    http://petrapeps.blogg.se/
    http://petrapepsmobilblogg.blogspot.com/
  8. 4
    Just det, storebror är idag snart 14 &fick sin mobil i 5an. Sist av alla såklart....
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5

    Albin fick en i julklapp..

    ..med kontantkort i. Han gar till skolan pa morgnarna och sedan hem pa lunch, tillbaka till skolan och hem pa eftermiddagen(tillsammans med lillebror) . Jag tycker det är skönt att han har den sa att han kan ringa om han tex vill stanna och leka pa skolgarden efter skolan, om han är sen, inte hittar lillebror osv osv. Här kanske de är mer "konservativa" vad gäller att ringa till skolan-inte en chans att det skulle vara OK att jag ringer till klassrummet för att tex säga att jag inte kommer att vara hemma när han kommer hem el dyl. Däremot lämnas mobilerna till fröken när skolan börjar(avstängda) och hon laser in dem i ett skap, barnen far tillbaka dem över lunchrasten och sedan igen när skolan slutar sa det är inget användande av mobil under skoltid överhuvudtaget.
  10. 5
    Albin fick en i julklapp.. ..med kontantkort i. Han gar till skolan pa morgnarna och sedan hem pa lunch, tillbaka till skolan och hem pa eftermiddagen(tillsammans med lillebror) . Jag tycker det är skönt att han har den sa att han kan ringa om han tex vill stanna och leka pa skolgarden efter skolan, om han är sen, inte hittar lillebror osv osv. Här kanske de är mer "konservativa" vad gäller att ringa till skolan-inte en chans att det skulle vara OK att jag ringer till klassrummet för att tex säga att jag inte kommer att vara hemma när han kommer hem el dyl. Däremot lämnas mobilerna till fröken när skolan börjar(avstängda) och hon laser in dem i ett skap, barnen far tillbaka dem över lunchrasten och sedan igen när skolan slutar sa det är inget användande av mobil under skoltid överhuvudtaget.
  11. Medlem sedan
    May 1999
    #6

    Inte ännu...

    Nej, ännu har inte Noah fått en egen mobiltelefon. Men han har tjatat en hel del. Till och med hans mormor har sagt vid flera tillfällen att han kan få en utav hennes (hon har många!) mobiler.

    Men än så länge har vi gjort som så att han har fått låna min mobil när han har behövt det. Har fungerat bra tycker jag. Men frågar man honom, så vill han såklart ha en egen redan igår...för "alla" andra har ju en mobil.

    Vi får se när det blir. Vi har inte riktigt bestämt när ännu. Tycker precis som flera andra att det kan vara en stor trygghet att ha en mobil nära till hands.
    Nackdelen är ju strålningen, som vi ännu vet alldeles för lite om.

    Intressant fråga!
  12. 6
    Inte ännu... Nej, ännu har inte Noah fått en egen mobiltelefon. Men han har tjatat en hel del. Till och med hans mormor har sagt vid flera tillfällen att han kan få en utav hennes (hon har många!) mobiler.

    Men än så länge har vi gjort som så att han har fått låna min mobil när han har behövt det. Har fungerat bra tycker jag. Men frågar man honom, så vill han såklart ha en egen redan igår...för "alla" andra har ju en mobil.

    Vi får se när det blir. Vi har inte riktigt bestämt när ännu. Tycker precis som flera andra att det kan vara en stor trygghet att ha en mobil nära till hands.
    Nackdelen är ju strålningen, som vi ännu vet alldeles för lite om.

    Intressant fråga!
  13. maylin
    #7

    Använder inte

    Våran 99a har länge bett om en egen mobil. Nästan alla killar i klassen har egna redan. Vi gav honom en gammal mobil vars kameran inte fungerar, men han har inget kort i den, så han kan inte ringa. Den ligger bara i ett skåp.
    Vi anser att vi gör upp tider i förväg och tycker inte att han har behov av att använda den. Han har egen klocka och kan den, så då vet han då han skall hem.
  14. 7
    Använder inte Våran 99a har länge bett om en egen mobil. Nästan alla killar i klassen har egna redan. Vi gav honom en gammal mobil vars kameran inte fungerar, men han har inget kort i den, så han kan inte ringa. Den ligger bara i ett skåp.
    Vi anser att vi gör upp tider i förväg och tycker inte att han har behov av att använda den. Han har egen klocka och kan den, så då vet han då han skall hem.
  15. Medlem sedan
    Jul 1998
    #8
    Elias fick min gamla i somras. Den är inte med till skolan, ligger mest hemma. Den är jättebra att ha med i skidbacken!
  16. 8
    Elias fick min gamla i somras. Den är inte med till skolan, ligger mest hemma. Den är jättebra att ha med i skidbacken!
  17. Medlem sedan
    Apr 1999
    #9
    Nej! Jag stenvägrar! Men sedan höstterminen kommer frågan upp mellan varven eftersom flera klasskamrater har egen mobil. Om han någon gång skulle behöva en mobil får han låna en av våra gamla med kontant kort i.
  18. 9
    Nej! Jag stenvägrar! Men sedan höstterminen kommer frågan upp mellan varven eftersom flera klasskamrater har egen mobil. Om han någon gång skulle behöva en mobil får han låna en av våra gamla med kontant kort i.
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10
    :-) Kamera inte fungerar....Min gamla, som E har, är så gammal att den inte ens har kamera... jag försökte faktiskt köpa en utan kamera men med FM-radio till mig själv sist jag behövde ny, men det verkar inte existera längre...
  20. 10
    :-) Kamera inte fungerar....Min gamla, som E har, är så gammal att den inte ens har kamera... jag försökte faktiskt köpa en utan kamera men med FM-radio till mig själv sist jag behövde ny, men det verkar inte existera längre...
  21. Medlem sedan
    Sep 1999
    #11
    Linn har en enkel modell med ett kontantkort i. Hon är lite sur för att den inte har bluetooth så att hon kan flytta över häftiga signaler från kompisarnas mobiler. På hennes skola får man inte ha på mobilen på skoltid.

    Linn behöver den mest när hon är i stallet själv, eller när hon och nån kompis går till slalombacken. Annars ligger den mest hemma.
  22. 11
    Linn har en enkel modell med ett kontantkort i. Hon är lite sur för att den inte har bluetooth så att hon kan flytta över häftiga signaler från kompisarnas mobiler. På hennes skola får man inte ha på mobilen på skoltid.

    Linn behöver den mest när hon är i stallet själv, eller när hon och nån kompis går till slalombacken. Annars ligger den mest hemma.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    #12
    Agnes har sedan i somras en gammal Sony Ericson, ca 10 år, med kontantkort.Den har hon med till skolan de gånger då hon ska gå hem själv, då lämnar hon den till fröken när hon kommer till skolan. Annars har hon den bara när hon går själv till kompisar eller dyl. Tyvärr finns det ju en prejudicerande dom som säger att skolan inte får ta barnens mobiler i förvar, för det är integritetskränkande.
  24. 12
    Agnes har sedan i somras en gammal Sony Ericson, ca 10 år, med kontantkort.Den har hon med till skolan de gånger då hon ska gå hem själv, då lämnar hon den till fröken när hon kommer till skolan. Annars har hon den bara när hon går själv till kompisar eller dyl. Tyvärr finns det ju en prejudicerande dom som säger att skolan inte får ta barnens mobiler i förvar, för det är integritetskränkande.
  25. Medlem sedan
    Sep 1998
    #13
    Amanda har mobil, men det är absolut förbjudet att ha den på under skoltid. Om dom är på fritids efter skolan så får mobilen sättas på efter kl 15.00 när dom har ätit mellis.
    Amanda fick sin mobil när hon fyllde 9 år, så det är ju snart ett år sen. Hon fick den för att hon åkte till tennisen direkt efter skolan med en pappa till en av tenniskompisarna. Då ville jag att hon skulle ringa när hon blev hämtad så att jag visste att hon inte blev kvar på skolan, att han missade hämta henne osv.
    Men som sagt, i hennes skola finns det klart uppsatta regler vad som gäller för mobiltelefoner och det är ingen som bryter mot dom relgerna. Jag fattar inte hur man som förälder kan ringa sina barn under skoltid.
  26. 13
    Amanda har mobil, men det är absolut förbjudet att ha den på under skoltid. Om dom är på fritids efter skolan så får mobilen sättas på efter kl 15.00 när dom har ätit mellis.
    Amanda fick sin mobil när hon fyllde 9 år, så det är ju snart ett år sen. Hon fick den för att hon åkte till tennisen direkt efter skolan med en pappa till en av tenniskompisarna. Då ville jag att hon skulle ringa när hon blev hämtad så att jag visste att hon inte blev kvar på skolan, att han missade hämta henne osv.
    Men som sagt, i hennes skola finns det klart uppsatta regler vad som gäller för mobiltelefoner och det är ingen som bryter mot dom relgerna. Jag fattar inte hur man som förälder kan ringa sina barn under skoltid.
  27. Medlem sedan
    Jun 1999
    #14
    Johan fick en i december när han började åka buss själv till sin träning. Vi sa att han har inget behov av en mobil innan han börjar åka buss själv.
  28. 14
    Johan fick en i december när han började åka buss själv till sin träning. Vi sa att han har inget behov av en mobil innan han börjar åka buss själv.
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15

    Jasmine har en...

    ... men den använder hon bara när hon är hos kompisar. Eftersom att vi bor en bit från skolan (där alla hennes kompisar bor) så behöver hon ha en egen telefon som hon kan nå oss när hon vill. Många av hennes kompisar har inte vanlig telefon hemma.
  30. 15
    Jasmine har en... ... men den använder hon bara när hon är hos kompisar. Eftersom att vi bor en bit från skolan (där alla hennes kompisar bor) så behöver hon ha en egen telefon som hon kan nå oss när hon vill. Många av hennes kompisar har inte vanlig telefon hemma.
  31. Medlem sedan
    Apr 1999
    #16
    Hej! Kul att se dig här inne! Är allt bra med er?
    Kram Marie
  32. 16
    Hej! Kul att se dig här inne! Är allt bra med er?
    Kram Marie
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    #17
    Vi har också lagt till hennes mobil till friendfinder - vilket gör mobilen sökbar från dator, eller min telefon så om hon inte kommer hem då hon sagt så kan vi se var hon är på ett ungefär - så länge telefonen är på. Självklart vet hon om det!! Vi har talat noga om för henne att hon måste ha telefonen på hela tiden när hon går till och från kompisar.
  34. 17
    Vi har också lagt till hennes mobil till friendfinder - vilket gör mobilen sökbar från dator, eller min telefon så om hon inte kommer hem då hon sagt så kan vi se var hon är på ett ungefär - så länge telefonen är på. Självklart vet hon om det!! Vi har talat noga om för henne att hon måste ha telefonen på hela tiden när hon går till och från kompisar.
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18
    En typisk 10års present eller julklapp.
    De flesta i dotterns klass har hittills bara haft mammas gamla mobil med kontantkort som de tar med till fritidsaktiviteter om det behövs (dvs ytterst sällan) Barnen får inte ha mobilerna i skolan eller på fritids och föräldrarna måste ringa till fritidspersonalens mobiler om de vill ha kontakt med sina barn. Nu närmar sig utskolningen från fritids då barnen går själva i större utsträckning så då känner många att en mobil kan behövas. Det var därför många i dottern klass som fick en mobiltelefon i julklapp och de som fyller 10 år nu under våren får ofta en ny mobiltelefon i födelsedagspresent.
  36. 18
    En typisk 10års present eller julklapp.
    De flesta i dotterns klass har hittills bara haft mammas gamla mobil med kontantkort som de tar med till fritidsaktiviteter om det behövs (dvs ytterst sällan) Barnen får inte ha mobilerna i skolan eller på fritids och föräldrarna måste ringa till fritidspersonalens mobiler om de vill ha kontakt med sina barn. Nu närmar sig utskolningen från fritids då barnen går själva i större utsträckning så då känner många att en mobil kan behövas. Det var därför många i dottern klass som fick en mobiltelefon i julklapp och de som fyller 10 år nu under våren får ofta en ny mobiltelefon i födelsedagspresent.
  37. Medlem sedan
    Dec 1998
    #19
    Jadå, det är fullt ös...
    Jag har börjat kika in här lite oftare nu när det händer saker med våra "små".

    Hur är det själv?
  38. 19
    Jadå, det är fullt ös...
    Jag har börjat kika in här lite oftare nu när det händer saker med våra "små".

    Hur är det själv?
  39. Medlem sedan
    Sep 2008
    #20
    Min son har en egen mobil. Han har köpt den för egna pengar (jultidningsförsäljning mm). Han tar inte med den tíll skolan (eget beslut).
    Det känns ganska tryggt ändå att han har den, eftersom han är ett typiskt ute-barn. Han håller sig inte bara till att leka på gården. Skogen och resten av kvarteret lockar. Dessutom bor det många barn i området och det är därför svårt att bestämma i förväg vart de skall leka och med vilka.
    Dessutom känns det som en extra säkerhet när han och kompisarna åker slalom själva.
  40. 20
    Min son har en egen mobil. Han har köpt den för egna pengar (jultidningsförsäljning mm). Han tar inte med den tíll skolan (eget beslut).
    Det känns ganska tryggt ändå att han har den, eftersom han är ett typiskt ute-barn. Han håller sig inte bara till att leka på gården. Skogen och resten av kvarteret lockar. Dessutom bor det många barn i området och det är därför svårt att bestämma i förväg vart de skall leka och med vilka.
    Dessutom känns det som en extra säkerhet när han och kompisarna åker slalom själva.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Mobil..
    By Chessan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 12:44
  2. Mobil.. hur gör ni?
    By lavendelflickan in forum Tonåringar
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 21:01
  3. Mobil-jul
    By lena m 3 barn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 18:12
  4. ny mobil?
    By Malin IGAF in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:40
  5. MP3-mobil?
    By Evve in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 10:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar