Varannan-helg-förälder?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Varannan-helg-förälder?

    Är det viktigt att barn som är hos sin pappa (vanligast så och sant i det exempel som får mig att undra) varannan helg har egna utrymmen där? Som i eget rum?

    Eller funkar det att lägga ut madrasser på golvet i vardagsrummet de helgerna om pappa är trångbodd och har dålig ekonomi?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  2. 1
    Varannan-helg-förälder? Är det viktigt att barn som är hos sin pappa (vanligast så och sant i det exempel som får mig att undra) varannan helg har egna utrymmen där? Som i eget rum?

    Eller funkar det att lägga ut madrasser på golvet i vardagsrummet de helgerna om pappa är trångbodd och har dålig ekonomi?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Vad ska man göra om föräldern har dålig ekonomi?

    Går väl inte att svara generellt utan allt beror på bla livssituation. Sen kan jag tycka att den andre föräldern sas inte har så himla mycket med att göra hur det går till hos vv-föräldern så länge som barnet inte far illa.
  4. 2
    Vad ska man göra om föräldern har dålig ekonomi?

    Går väl inte att svara generellt utan allt beror på bla livssituation. Sen kan jag tycka att den andre föräldern sas inte har så himla mycket med att göra hur det går till hos vv-föräldern så länge som barnet inte far illa.
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3
    Man får ju helt enkelt rätta mun efter matsäck...
  6. 3
    Man får ju helt enkelt rätta mun efter matsäck...
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Jag funderade också på det. Jag tycker att barnen bör ha saker och att det liksom ska vara barnanpassat, iaf varannan helg. Men tja, ett helt rum som bara står tomt verkar ju helt onödigt om vh-föräldern är i ekonomiskt trångmål.
  8. 4
    Jag funderade också på det. Jag tycker att barnen bör ha saker och att det liksom ska vara barnanpassat, iaf varannan helg. Men tja, ett helt rum som bara står tomt verkar ju helt onödigt om vh-föräldern är i ekonomiskt trångmål.
  9. lördagsKAJO
    #5

    Det funkar väl?

    Eget utrymme behöver man ju inte ha ens om man bor hemma även om de flesta har det i någon mån.
    Varsin madrass med egna sängkläder. Een låda med kläder och leksaker som kan stuvas undan?
    Typ så?
  10. 5
    Det funkar väl? Eget utrymme behöver man ju inte ha ens om man bor hemma även om de flesta har det i någon mån.
    Varsin madrass med egna sängkläder. Een låda med kläder och leksaker som kan stuvas undan?
    Typ så?
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Nej

    barnen är inte tillfälliga gäster.Eget rum är inget måste om det verkligen inte finns möjlighet till det.Men det får inte förbli så.Finns så många bra lösningar på sovandet.Eget utrymme,saker.Allt som ger känslan av att höra hemma behövs.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  12. 6
    Nej barnen är inte tillfälliga gäster.Eget rum är inget måste om det verkligen inte finns möjlighet till det.Men det får inte förbli så.Finns så många bra lösningar på sovandet.Eget utrymme,saker.Allt som ger känslan av att höra hemma behövs.
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7
    Klart de funkar, om det är så det är.. Man får helt enkelt rätta sig efter vad man har..
  14. 7
    Klart de funkar, om det är så det är.. Man får helt enkelt rätta sig efter vad man har..
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    inte optimalt

    Har man absolut inte råd så så har man inte. Å andra sidan kan jag tro att man har rätt att få hjälp av socialen om man inte har råd att köpa en säng åt sitt barn.

    Däremot kan jag tycka att det är nog så viktigt för barnet att åtminstone ha en egen säng och en låda med egna saker i som den får ha ifred.
  16. 8
    inte optimalt Har man absolut inte råd så så har man inte. Å andra sidan kan jag tro att man har rätt att få hjälp av socialen om man inte har råd att köpa en säng åt sitt barn.

    Däremot kan jag tycka att det är nog så viktigt för barnet att åtminstone ha en egen säng och en låda med egna saker i som den får ha ifred.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9

    Eget utrymme, svar ja

    en byrå, en låda, en garderob som de vet är bara deras. Sen tycker inte_jag_ då att jag skulle känna mig hemmastadd om min sovplats var en madrass på golvet..

    Hade barnens far haft det så.. då hade jag försökt vara med att sponsra en bäddsoffa.
    Bara måste...... allt....
  18. 9
    Eget utrymme, svar ja en byrå, en låda, en garderob som de vet är bara deras. Sen tycker inte_jag_ då att jag skulle känna mig hemmastadd om min sovplats var en madrass på golvet..

    Hade barnens far haft det så.. då hade jag försökt vara med att sponsra en bäddsoffa.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Men?

    När man är på ett ställe varannan helg tycker jag nog att det är ganska tillfälligt. Visst bör det finnas kläder och grejer där, eftersom det ändå är regelbundet återkommande och det är trist att packa och greja, men att ha speciella möbler eller till och med ett helt rum som står tomt den absolut största delen av tiden ser jag ingen poäng med om man inte har råd och plats av sig självt.

    Och eget utrymme i all ära, men om man träffar sin pappa varannan helg ska man väl inte sitta på rummet och sura då i alla fall
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  20. 10
    Men? När man är på ett ställe varannan helg tycker jag nog att det är ganska tillfälligt. Visst bör det finnas kläder och grejer där, eftersom det ändå är regelbundet återkommande och det är trist att packa och greja, men att ha speciella möbler eller till och med ett helt rum som står tomt den absolut största delen av tiden ser jag ingen poäng med om man inte har råd och plats av sig självt.

    Och eget utrymme i all ära, men om man träffar sin pappa varannan helg ska man väl inte sitta på rummet och sura då i alla fall
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Tills han köpt en dagbädd eller bäddsoffa ja men inte i längden. En egen vrå tycker jag barnen kan begära (och pratar du om karln i lyxfällan hade han kunnat köpa en för länge sen istället för att supa upp stålarna/bjuda laget runt).
    En egen vrå kan vara ett hörn av pappans rum eller vardagsrummet, kostar inget extra i hyra.
  22. 11
    Tills han köpt en dagbädd eller bäddsoffa ja men inte i längden. En egen vrå tycker jag barnen kan begära (och pratar du om karln i lyxfällan hade han kunnat köpa en för länge sen istället för att supa upp stålarna/bjuda laget runt).
    En egen vrå kan vara ett hörn av pappans rum eller vardagsrummet, kostar inget extra i hyra.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    men vänta lite

    vem har sagt att ett barn skulle sitta på sitt rum och sura? Jag tror att det är jätteviktigt för ett barn att ha en egen plats hos sin pappa. Finns inte möjlighet till rum så åtminstone säng och utrymme för egna saker.
  24. 12
    men vänta lite vem har sagt att ett barn skulle sitta på sitt rum och sura? Jag tror att det är jätteviktigt för ett barn att ha en egen plats hos sin pappa. Finns inte möjlighet till rum så åtminstone säng och utrymme för egna saker.
  25. Medlem sedan
    Sep 2004
    #13
    hej vad jag tycker.. nej bor de varanann helg tycker jag inte ett eget rum är måste .. som fler skrivit tycker jag det är meningslöst att ha flerar rum tomma så mycket tid.. Och har han dålig ekonomi så är det så. Har han ingen möjlighet att ha barnen mer ? Bor ni långt från varandra ? VArför kan han inte ha halv tid och ni delar barnbidrag med mera ? Bara lite funderingar. ?
    Oftas så betalar pappor underhåll, resor till och från mamman... och sedan är det inte mycket kvar.. men det är ju olika.. Viktigaste är väl att barnen trivs och inte far illa..
    http://www.metrobloggen.se/Monikah
  26. 13
    hej vad jag tycker.. nej bor de varanann helg tycker jag inte ett eget rum är måste .. som fler skrivit tycker jag det är meningslöst att ha flerar rum tomma så mycket tid.. Och har han dålig ekonomi så är det så. Har han ingen möjlighet att ha barnen mer ? Bor ni långt från varandra ? VArför kan han inte ha halv tid och ni delar barnbidrag med mera ? Bara lite funderingar. ?
    Oftas så betalar pappor underhåll, resor till och från mamman... och sedan är det inte mycket kvar.. men det är ju olika.. Viktigaste är väl att barnen trivs och inte far illa..
    http://www.metrobloggen.se/Monikah
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Det har ingen sagt

    Eller, jo... jag förstås

    Jag har ju aldrig varit i situaionen, så jag undrade faktiskt på riktigt. Och det är klart att barn vill/bör/ska ha en massa saker. Men det finns ju hela familjer som saknar det och bara rullar ut sina sovmattor på natten... Visserligen knappast i vårt land, men ändå.

    Om man räknar "eget utrymme" som en låda med egna saker är jag med. Men jag uppfattade det som att det var förfärligt att barnen hade madrasser som bars fram när de kom dit varannan helg. Och jag kan för mitt liv inte begripa vad som ä så mycket bättre med en bäddsoffa jämfört med en madrass som det står "Maria" på.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Det har ingen sagt Eller, jo... jag förstås

    Jag har ju aldrig varit i situaionen, så jag undrade faktiskt på riktigt. Och det är klart att barn vill/bör/ska ha en massa saker. Men det finns ju hela familjer som saknar det och bara rullar ut sina sovmattor på natten... Visserligen knappast i vårt land, men ändå.

    Om man räknar "eget utrymme" som en låda med egna saker är jag med. Men jag uppfattade det som att det var förfärligt att barnen hade madrasser som bars fram när de kom dit varannan helg. Och jag kan för mitt liv inte begripa vad som ä så mycket bättre med en bäddsoffa jämfört med en madrass som det står "Maria" på.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Gäller inte mig alls

    Det var familjen i dagens Lyxfällan jag tänkte på. Ekonomtanten reaerade ganska kraftigt på just det där med madrasserna och jag förstod inte riktigt.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  30. 15
    Gäller inte mig alls Det var familjen i dagens Lyxfällan jag tänkte på. Ekonomtanten reaerade ganska kraftigt på just det där med madrasserna och jag förstod inte riktigt.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Just han, ja

    Visst kunde han ha gjort det, men det hade han inte. Däremot har han, vad jag förstår, tre madrasser. En var till barnen. Och varför är det sämre än att bädda om en dagbädd eller bäddsoffa?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  32. 16
    Just han, ja Visst kunde han ha gjort det, men det hade han inte. Däremot har han, vad jag förstår, tre madrasser. En var till barnen. Och varför är det sämre än att bädda om en dagbädd eller bäddsoffa?
  33. Medlem sedan
    Dec 2006
    #17
    Det funkar väl, men om det var jag som skulle sova på madrass som bar n hemma hos min pappa så hade jag inte längtat dit direkt. Men samtidigt; Är man trångbodd och bara bor där varannan helg så..men går det inte att införskaffa extrasängar som går att ställa undan när barnen inte är där?
  34. 17
    Det funkar väl, men om det var jag som skulle sova på madrass som bar n hemma hos min pappa så hade jag inte längtat dit direkt. Men samtidigt; Är man trångbodd och bara bor där varannan helg så..men går det inte att införskaffa extrasängar som går att ställa undan när barnen inte är där?
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    För att den inte går att ligga på på dagen om ungen vill slappa och för att det ser sjavigare ut.
    De flesta brukar ta bort madrassen nästan innan man vaknar och mest för att de flesta jag känner har egen säng.
    Att han inte har rum är en sak men sängplatser som är mer permanenta?
    TUR att de bara är där varannan helg med tanke på vilket ego han framstår som.

    Hade de haft dagbädd/bäddsoffa så blir det ju iaf mer hemlikt och deras egen än madrass ploink på golvet.

    Nä, den grabben behöver växa upp rejält, han är fyrtio, inte 19!
  36. 18
    För att den inte går att ligga på på dagen om ungen vill slappa och för att det ser sjavigare ut.
    De flesta brukar ta bort madrassen nästan innan man vaknar och mest för att de flesta jag känner har egen säng.
    Att han inte har rum är en sak men sängplatser som är mer permanenta?
    TUR att de bara är där varannan helg med tanke på vilket ego han framstår som.

    Hade de haft dagbädd/bäddsoffa så blir det ju iaf mer hemlikt och deras egen än madrass ploink på golvet.

    Nä, den grabben behöver växa upp rejält, han är fyrtio, inte 19!
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Okej

    Jooo, du har en poäng där.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  38. 19
    Okej Jooo, du har en poäng där.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Sant

    Det är ju inget man längtar till. Att ligga på madrass på golvet.

    Jag tror jag fattar nu
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  40. 20
    Sant Det är ju inget man längtar till. Att ligga på madrass på golvet.

    Jag tror jag fattar nu
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. varannan helg hos pappa
    By Anonym ts in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 22:11
  2. Varannan helg
    By Anonym in forum Styvfamiljer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 21:47
  3. Varannan vecka eller varannan helg?
    By mamma1981 in forum Pappasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 20:18
  4. varannan helg
    By guldliv in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 11:07
  5. Varannan helg?
    By Hönsmamma? in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 05:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar