Middagstips!!!
_0803 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Middagstips!!!

    Skall ikväll skriva matschema för några veckor. Och det känns som att vi alltid äter samma mat.

    Så jag vill gräna ha några nya maträtter. Så kan ni inte vara snälla och skriva ner lite vad ni brukar laga.

    Kommer att skriva några rätter senare. Men nu skall jag få ordning på alla barn för att snart åka hemifrån några timmar.
    Camilla m F01 o O04 o F08

    skolds.blogg.se
  2. 1
    Middagstips!!! Skall ikväll skriva matschema för några veckor. Och det känns som att vi alltid äter samma mat.

    Så jag vill gräna ha några nya maträtter. Så kan ni inte vara snälla och skriva ner lite vad ni brukar laga.

    Kommer att skriva några rätter senare. Men nu skall jag få ordning på alla barn för att snart åka hemifrån några timmar.
  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2
    Känner igen det här med känslan av samma mat... Jag är en sådan som lagar mest "vanlig" mat(trist det låter)..
    *köttfärslimpa, pot o gräddsås
    *lasagne
    *tortellini m nån pastasås typ kassler tärningar/ostsås, paprika m.m
    *ris och korv/biffstroganoff
    *pot mos köttbullar
    *Stekt torsk/remuladsås, pot
    *ugnstekt torsk
    *spagetti o köttfärssås
    *kycklinggryta i curry sås m ris
    *pot/köttfärsgratäng

    ja det är väl dessa som är de "vanligaste"
  4. 2
    Känner igen det här med känslan av samma mat... Jag är en sådan som lagar mest "vanlig" mat(trist det låter)..
    *köttfärslimpa, pot o gräddsås
    *lasagne
    *tortellini m nån pastasås typ kassler tärningar/ostsås, paprika m.m
    *ris och korv/biffstroganoff
    *pot mos köttbullar
    *Stekt torsk/remuladsås, pot
    *ugnstekt torsk
    *spagetti o köttfärssås
    *kycklinggryta i curry sås m ris
    *pot/köttfärsgratäng

    ja det är väl dessa som är de "vanligaste"
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3
    Vi är likadana, äter alltid samma. Och nu är det lite svårare när Freja ska börja äta vår mat, hon gillar ju inte allt.

    En maträtt vi gör ibland är bönfyllda wraps

    1 burk/tetraförpackning blandade böner
    en bit squach (om man vill, vi brukar inte ha det med då vi inte brukar ha det hemma)
    1 burk krossade tomater
    4 tortilla bröd
    lite ost
    lite tacosås

    Man kokar bara upp krossade tomater, böner och squach, kryddar med chilipeppar, salt, peppar, caynenne och spiskummin. Sen häller man fyllningen i tortillaskalen och rullar ihop och lägger i en form. Strö på lite tacossås och sen osten och sen in ugnen. Lättlagat och gott, fast Freja gilllade det inte alls, trots att hon fick en mildare variant.

    En annan är kyckling från "kärlek, oliver och timjan". Man blandar honung, salt, chili, svartpeppar, vitlök och ingefära. Sen smörjer man in kycklingfileer med det och steker lite på båda sidorna sen stoppar man in kycklingfileerna i ugnen ungefär en kvart. Till det brukar vi ha ugnsbakade rotfrukter, d.v.s. vi skalar och skivar potatis, morötter, palsternacka, kålrot och rödbeta och blandar med olja, salt och vitlök i en form och så in i ugnen, lite mer än en timme tror jag. Till det brukar vi ha turkisk youghurt med italiensk salladskrydda i. Denna rätt tar lite längre tid, både i förberedelser och i ugnen. Vi brukar ha det som fredagsmat.

    Hoppas det går bra med din lista!

    Freja gillar korvtroganoff och spagetti och köttfärsås.
  6. 3
    Vi är likadana, äter alltid samma. Och nu är det lite svårare när Freja ska börja äta vår mat, hon gillar ju inte allt.

    En maträtt vi gör ibland är bönfyllda wraps

    1 burk/tetraförpackning blandade böner
    en bit squach (om man vill, vi brukar inte ha det med då vi inte brukar ha det hemma)
    1 burk krossade tomater
    4 tortilla bröd
    lite ost
    lite tacosås

    Man kokar bara upp krossade tomater, böner och squach, kryddar med chilipeppar, salt, peppar, caynenne och spiskummin. Sen häller man fyllningen i tortillaskalen och rullar ihop och lägger i en form. Strö på lite tacossås och sen osten och sen in ugnen. Lättlagat och gott, fast Freja gilllade det inte alls, trots att hon fick en mildare variant.

    En annan är kyckling från "kärlek, oliver och timjan". Man blandar honung, salt, chili, svartpeppar, vitlök och ingefära. Sen smörjer man in kycklingfileer med det och steker lite på båda sidorna sen stoppar man in kycklingfileerna i ugnen ungefär en kvart. Till det brukar vi ha ugnsbakade rotfrukter, d.v.s. vi skalar och skivar potatis, morötter, palsternacka, kålrot och rödbeta och blandar med olja, salt och vitlök i en form och så in i ugnen, lite mer än en timme tror jag. Till det brukar vi ha turkisk youghurt med italiensk salladskrydda i. Denna rätt tar lite längre tid, både i förberedelser och i ugnen. Vi brukar ha det som fredagsmat.

    Hoppas det går bra med din lista!

    Freja gillar korvtroganoff och spagetti och köttfärsås.
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    Jaaa jättebra initiativ! Det tråkigaste med att vara hemma är att komma på vad vi ska äta hela tiden tycker jag. Laga maten är helt ok bara man vet vad och det blir lite variation. Jag hinner inte skriva nu men i kväll när lugnet lagt sig så ska jag komma med mina tips och jag hoppas få många av er andra . MÅSTE sätta mig och göra en ordentlig matlista. Har även ett projekt påbörjat för att underlätta vardagen, måste bara köpa en fin A5-pärm när jag åker på stan nästa gång.

    Återkommer!!!
  8. 4
    Jaaa jättebra initiativ! Det tråkigaste med att vara hemma är att komma på vad vi ska äta hela tiden tycker jag. Laga maten är helt ok bara man vet vad och det blir lite variation. Jag hinner inte skriva nu men i kväll när lugnet lagt sig så ska jag komma med mina tips och jag hoppas få många av er andra . MÅSTE sätta mig och göra en ordentlig matlista. Har även ett projekt påbörjat för att underlätta vardagen, måste bara köpa en fin A5-pärm när jag åker på stan nästa gång.

    Återkommer!!!
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Sitter och funderar på vad vi brukar äta egentligen... är dålig på att göra matlistor, det blir vad det blir liksom

    Börjar med lite helgmat:
    * lax i ugn m potatis o stenbitsrom-sås
    * ugnsstekta rotfrukter (potatis, morötter, palsternacka) m fylld lövbiff (fetaost och soltorkade tomater) el annat kött, hemmagjord tzatziki till
    * Tacos, tacosgratäng el tacopaj
    * Pestofylld fycklingfilé m pommes frites o aioli
    * Bakpotatis m kycklingbitar, bacon o en sås gjord på cremefraiche, majonnäs, äpple, purjolök, curry, kryddor
    * Stark kycklingsoppa m nudlar
    * Olika slags pajer m avokadosallad
    * Hemmagjord pizza

    "Vardagsmat"
    * Pastagratäng m olika innehåll (kassler, korv, skinka, köttfärs)
    * Tacosoppa (köttfärs, lök, tacokryddor, timjan, potatis, majs, hönsbuljong)
    * Falukorvsgryta (jättegod, recept finns hos IcaKuriren)
    * Lasagne i långpanna (bra att frysa in)
    * Kålpudding i långpanna (oxå bra att frysa in)
    * Torsk i ugn m olika tillbehör
    * Kycklingfilé m pestopasta
    * Paella på kyckling
    * Djungelgryta (klassiker)
    * Baconkyckling m kantarellost
    * Kycklinggryta
    * Stuvade morötter m falukorv
    * Våffelmackor
    * Spenatsoppa m ägghalvor o vitlöksbröd

    Vill du ha nåt recept så skriver jag jättegärna av, men tala om vilka du vill ha isf

    Hmm, nu kanske du inspirerade mig att göra en matlista... Jag tycker att det är bra, men är ofta för lat att göra det...
  10. 5
    Sitter och funderar på vad vi brukar äta egentligen... är dålig på att göra matlistor, det blir vad det blir liksom

    Börjar med lite helgmat:
    * lax i ugn m potatis o stenbitsrom-sås
    * ugnsstekta rotfrukter (potatis, morötter, palsternacka) m fylld lövbiff (fetaost och soltorkade tomater) el annat kött, hemmagjord tzatziki till
    * Tacos, tacosgratäng el tacopaj
    * Pestofylld fycklingfilé m pommes frites o aioli
    * Bakpotatis m kycklingbitar, bacon o en sås gjord på cremefraiche, majonnäs, äpple, purjolök, curry, kryddor
    * Stark kycklingsoppa m nudlar
    * Olika slags pajer m avokadosallad
    * Hemmagjord pizza

    "Vardagsmat"
    * Pastagratäng m olika innehåll (kassler, korv, skinka, köttfärs)
    * Tacosoppa (köttfärs, lök, tacokryddor, timjan, potatis, majs, hönsbuljong)
    * Falukorvsgryta (jättegod, recept finns hos IcaKuriren)
    * Lasagne i långpanna (bra att frysa in)
    * Kålpudding i långpanna (oxå bra att frysa in)
    * Torsk i ugn m olika tillbehör
    * Kycklingfilé m pestopasta
    * Paella på kyckling
    * Djungelgryta (klassiker)
    * Baconkyckling m kantarellost
    * Kycklinggryta
    * Stuvade morötter m falukorv
    * Våffelmackor
    * Spenatsoppa m ägghalvor o vitlöksbröd

    Vill du ha nåt recept så skriver jag jättegärna av, men tala om vilka du vill ha isf

    Hmm, nu kanske du inspirerade mig att göra en matlista... Jag tycker att det är bra, men är ofta för lat att göra det...
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    Bra intiativ!Jag hinner inte skriva några recept just nu men återkommer gärna senare om det önskas
    Kan ju skriva lite dock vad vi brukar ha till vardags:
    Falukorv med varation:
    -F korv med pepparrotsås,potatis
    -korvgryta(tomat)
    -currykorv
    -ugnsbakad korv
    -F korv med persiljesås,kokt potatis.

    Nu har vi inte falukorv var vecka ens även om det ser ut så men det finns mkt man kan göra med en falukorvsring

    Köttfärs:
    -Fetaostfyllda biffar
    -vitlöksbiffar
    -köttfärslimpa
    -pannbiff
    -köttbullar
    -basilikabiffar

    Det jag tycker e toppen just köttfärs är att man kan göra storkok på ett enkelt sätt och frysa in.Just basen kan vara samma,men med att bara tillsätta en eller två ingredenser extra så smakar det lite annorlunda.

    NU måste jag göra lite annat.Som sagt bra intiativ
  12. 6
    Bra intiativ!Jag hinner inte skriva några recept just nu men återkommer gärna senare om det önskas
    Kan ju skriva lite dock vad vi brukar ha till vardags:
    Falukorv med varation:
    -F korv med pepparrotsås,potatis
    -korvgryta(tomat)
    -currykorv
    -ugnsbakad korv
    -F korv med persiljesås,kokt potatis.

    Nu har vi inte falukorv var vecka ens även om det ser ut så men det finns mkt man kan göra med en falukorvsring

    Köttfärs:
    -Fetaostfyllda biffar
    -vitlöksbiffar
    -köttfärslimpa
    -pannbiff
    -köttbullar
    -basilikabiffar

    Det jag tycker e toppen just köttfärs är att man kan göra storkok på ett enkelt sätt och frysa in.Just basen kan vara samma,men med att bara tillsätta en eller två ingredenser extra så smakar det lite annorlunda.

    NU måste jag göra lite annat.Som sagt bra intiativ
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Har ikväll skrivet en lista på vad vi skall äta ända tills den 26 mars. Känns jätteskönt. Tack för era tips. Några finns med på min lista. Men jag upptäckte att vi äter ugnefär samma saker.

    Här är vår matlista för denna och nästa vecka.

    Onsdag:
    Stuvade makaroner och stekt falukorv
    Torsdag:
    Färs i panna med potatis
    Fredag:
    L: Billys panpizza
    M: Hemmagjorda hamburgare med bröd och pommes.
    Lördag:
    L: Pommes och korv
    M: Lasange
    Söndag:
    L: Ost o skinksås med pasta
    M:Baconlindad ädelostfylld kycklingfile med potatisgratäng.

    Måndag:
    Petras pasta
    Tisdag:
    Stekt fläsk med potatis ock löksås
    Onsdag:
    Stekt panerad fisk och potatismos
    Torsdag åker vi till Sälen och kommer hem på söndag.

    Om ni vill ha recept på nåt säg bara till.
  14. 7
    Har ikväll skrivet en lista på vad vi skall äta ända tills den 26 mars. Känns jätteskönt. Tack för era tips. Några finns med på min lista. Men jag upptäckte att vi äter ugnefär samma saker.

    Här är vår matlista för denna och nästa vecka.

    Onsdag:
    Stuvade makaroner och stekt falukorv
    Torsdag:
    Färs i panna med potatis
    Fredag:
    L: Billys panpizza
    M: Hemmagjorda hamburgare med bröd och pommes.
    Lördag:
    L: Pommes och korv
    M: Lasange
    Söndag:
    L: Ost o skinksås med pasta
    M:Baconlindad ädelostfylld kycklingfile med potatisgratäng.

    Måndag:
    Petras pasta
    Tisdag:
    Stekt fläsk med potatis ock löksås
    Onsdag:
    Stekt panerad fisk och potatismos
    Torsdag åker vi till Sälen och kommer hem på söndag.

    Om ni vill ha recept på nåt säg bara till.
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8
    Nu kommer det lite mat från mig också, har försökt kolla så det inte är dubbelt med nån annan men det kan hända att det blir det ändå.

    -Fiskbiffar (vit fisk med lite varierande kryddning), även gott att ha som hamburgare
    -Kikärtsbiffar
    -Lasagne med keso/spenatblandning ist för ostsås, kan även göras helt veg med tomatsås ist för köttfärs
    -Svarta lådan: http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4429
    -Oreganokyckling: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...eceptid=433508
    -Ädelostfylld lövbiff
    -Lax i ugn under fetaosttäcke (fetaost + cf + s o p)
    -Lax i ugn med pesto på
    -Lax i ugn med senapstäcke (krydda med citronpeppar, smeta över valfri senap och strössla över lite skorpmjöl och lite flytande margarin sen in i ugn)
    -Gulaschsopppa eller gryta, vi brukar variera mellan helt kött och köttfärs
    -Gryta med kokosmjölk som bas, varieras sen med kyckling, kött (tex fläskfilé), fisk och de grönsaker som fins att tillgå. Mängd currypasta efter vilka som ska bjudas.
    -Fisk o skaldjurssoppa
    -Plättar eller ugnspannkaka är nödmat när vi har ont om tid eller om Ebba får välja fritt
    -Fläskfilé i mangochutney-sås: http://www.coop.se/includefiles/MODU...Opskrift=38314
    -Tomatsoppa
    -Pasta med morotssås
    -Kassler i ugn (idag gjord såhär: lätt bräckt kassler läggs i form, stek paprika, purjo o vitlök o häll över valfri grädde el mjölk + maizena krydda med s och vp, häll över kasslern, in i ugnen, ev ost på om man vill) gott annars med ananas mellan skivorna

    Varierar tillbehören bla ugnsrostade rotsaker, potatis, potatismos, ris, couscous, bulgur efter vad som passar.

    För att göra det enkelt alltid grönsaker i frysen: ärtor o majs (gillar tjejerna), broccoli, blomkå, babymorötter (jag o sambom) haricot vertes, brysselkål (bara jag som gillar). Gör veckosallad minst en gång i veckan, det håller ju länge i kylen så då har man alltid att ta fram. Sen kompleterar vi med färska grönsaker.

    Återkomer om det är nåt mer jag kommer på!

    Tack alla andra för ideér, massa saker har skrivits upp på minneslistan!
  16. 8
    Nu kommer det lite mat från mig också, har försökt kolla så det inte är dubbelt med nån annan men det kan hända att det blir det ändå.

    -Fiskbiffar (vit fisk med lite varierande kryddning), även gott att ha som hamburgare
    -Kikärtsbiffar
    -Lasagne med keso/spenatblandning ist för ostsås, kan även göras helt veg med tomatsås ist för köttfärs
    -Svarta lådan: http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4429
    -Oreganokyckling: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...eceptid=433508
    -Ädelostfylld lövbiff
    -Lax i ugn under fetaosttäcke (fetaost + cf + s o p)
    -Lax i ugn med pesto på
    -Lax i ugn med senapstäcke (krydda med citronpeppar, smeta över valfri senap och strössla över lite skorpmjöl och lite flytande margarin sen in i ugn)
    -Gulaschsopppa eller gryta, vi brukar variera mellan helt kött och köttfärs
    -Gryta med kokosmjölk som bas, varieras sen med kyckling, kött (tex fläskfilé), fisk och de grönsaker som fins att tillgå. Mängd currypasta efter vilka som ska bjudas.
    -Fisk o skaldjurssoppa
    -Plättar eller ugnspannkaka är nödmat när vi har ont om tid eller om Ebba får välja fritt
    -Fläskfilé i mangochutney-sås: http://www.coop.se/includefiles/MODU...Opskrift=38314
    -Tomatsoppa
    -Pasta med morotssås
    -Kassler i ugn (idag gjord såhär: lätt bräckt kassler läggs i form, stek paprika, purjo o vitlök o häll över valfri grädde el mjölk + maizena krydda med s och vp, häll över kasslern, in i ugnen, ev ost på om man vill) gott annars med ananas mellan skivorna

    Varierar tillbehören bla ugnsrostade rotsaker, potatis, potatismos, ris, couscous, bulgur efter vad som passar.

    För att göra det enkelt alltid grönsaker i frysen: ärtor o majs (gillar tjejerna), broccoli, blomkå, babymorötter (jag o sambom) haricot vertes, brysselkål (bara jag som gillar). Gör veckosallad minst en gång i veckan, det håller ju länge i kylen så då har man alltid att ta fram. Sen kompleterar vi med färska grönsaker.

    Återkomer om det är nåt mer jag kommer på!

    Tack alla andra för ideér, massa saker har skrivits upp på minneslistan!

Liknande trådar

  1. Middagstips
    By bambuu in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 15:43
  2. Middagstips?! *OT*
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 07:56
  3. middagstips
    By bibbi83 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 11:41
  4. Middagstips?
    By Indra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 22:12
  5. Middagstips?
    By Emilise in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 08:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar