Hjälp!?! Åderbråck.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Hjälp!?! Åderbråck.

    Om man har ett åderbråck som är ca 7 cm vid knät, sedan ramlar och slår i knät och detta resulterar i att ådran står ut från foten och upp på halva låret.

    Vad gör man då? vad borde läkaren göra? Personen är i 30årsåldern.
    Kan denna koagel orsaka proppar?
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Hjälp!?! Åderbråck. Om man har ett åderbråck som är ca 7 cm vid knät, sedan ramlar och slår i knät och detta resulterar i att ådran står ut från foten och upp på halva låret.

    Vad gör man då? vad borde läkaren göra? Personen är i 30årsåldern.
    Kan denna koagel orsaka proppar?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Ring till VC!!!!
  4. 2
    Ring till VC!!!!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Hur menar du med att koageln kan orsaka proppar?
    Är benet påverkat på nåt annat vis? Gör det ont? Annorlunda färg?
    Hade det hänt mig skulle jag nog ringt och frågat. Har fula åderbråck som ska opas, slog i knät och fick superduperblåmärke men inte så hela benet blev påverkat.
  6. 3
    Hur menar du med att koageln kan orsaka proppar?
    Är benet påverkat på nåt annat vis? Gör det ont? Annorlunda färg?
    Hade det hänt mig skulle jag nog ringt och frågat. Har fula åderbråck som ska opas, slog i knät och fick superduperblåmärke men inte så hela benet blev påverkat.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Läkare har det varits hos.. Stödstrumpa blev svaret?!
  8. 4
    Läkare har det varits hos.. Stödstrumpa blev svaret?!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jag undrade bara om det kunde orsaka proppar? För nu har hela ådran svullnat och varit sådan i en vecka.

    Vilken slags läkare beslutar om operation?
  10. 5
    Jag undrade bara om det kunde orsaka proppar? För nu har hela ådran svullnat och varit sådan i en vecka.

    Vilken slags läkare beslutar om operation?
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Låter som ett vettigt svar!
    Då borde proppar kunna motverkas iom att cirkulationen i benet ökar. Men säker är jag inte:-)

    Det är läkaren på VC som skriver remiss till kärlkirurg för bed av operation. Det är väldigt restrektivt tror jag, det görs inte enbart för att det är "fult" utan man måste ha besvär (smärta, svullnad, sår). Mitt beror på ett extra kärl (missbildning) som än så länge ger ganska moderata besvär men kommer att kunna ställa till det framöver.
  12. 6
    Låter som ett vettigt svar!
    Då borde proppar kunna motverkas iom att cirkulationen i benet ökar. Men säker är jag inte:-)

    Det är läkaren på VC som skriver remiss till kärlkirurg för bed av operation. Det är väldigt restrektivt tror jag, det görs inte enbart för att det är "fult" utan man måste ha besvär (smärta, svullnad, sår). Mitt beror på ett extra kärl (missbildning) som än så länge ger ganska moderata besvär men kommer att kunna ställa till det framöver.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    sätt personen i sängen...

    ...med benen rakt fram så drar h*n upp dom med knät mot taket som ett A utan sträck - och så skakar du på vaden - om den är stinn, då kan det vara trombos... om inte så är det med största sannolikhet inte det!...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  14. 7
    sätt personen i sängen... ...med benen rakt fram så drar h*n upp dom med knät mot taket som ett A utan sträck - och så skakar du på vaden - om den är stinn, då kan det vara trombos... om inte så är det med största sannolikhet inte det!...
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Okej. Oroar mig lite för hon har ont och det är skitfult över heeela benet
  16. 8
    Okej. Oroar mig lite för hon har ont och det är skitfult över heeela benet
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9

    det brukar svullna rätt...

    ...fort - inom ett par dagar - men inte bli fult - och du... nu kom jag på en grej - det där får man väl bara i artärerna... inte djupa venen den som leder till lungan... så gott som helt ofarligt alltså... nu får du ta det jag skriver med en liten nypa salt - men jag tror jag har rätt...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  18. 9
    det brukar svullna rätt... ...fort - inom ett par dagar - men inte bli fult - och du... nu kom jag på en grej - det där får man väl bara i artärerna... inte djupa venen den som leder till lungan... så gott som helt ofarligt alltså... nu får du ta det jag skriver med en liten nypa salt - men jag tror jag har rätt...
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Tack!!! *lite lugnare*
  20. 10
    Tack!!! *lite lugnare*
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Får man en artäremboli är det riktig fara å färde. Men då får benet inget syre och blir vitt och kallt och fota är det en smärta utan dess like.
    DVT, djup ventrombos får man i djupa vener, sen kan man få ytliga proppar i ytliga vener, vilket inte är lika farligt, precis som du skriver. Hon har ju fått en rejält blödning och det blir fult. Och ömt. Och har en dr kollat så torde det vara lugnt. Mer ont och besvärlig ny läkarkontakt såklart.
  22. 11
    Får man en artäremboli är det riktig fara å färde. Men då får benet inget syre och blir vitt och kallt och fota är det en smärta utan dess like.
    DVT, djup ventrombos får man i djupa vener, sen kan man få ytliga proppar i ytliga vener, vilket inte är lika farligt, precis som du skriver. Hon har ju fått en rejält blödning och det blir fult. Och ömt. Och har en dr kollat så torde det vara lugnt. Mer ont och besvärlig ny läkarkontakt såklart.

Liknande trådar

  1. Hjälp Åderbråck!
    By anonymt namn in forum _0707 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-12-25, 06:25
  2. Åderbråck...
    By Väntar 3an in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:35
  3. hjälp ont av åderbråck!!!
    By Erika.m.3gullungar in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 19:54
  4. hjälp! Tips vid åderbråck?
    By anna m anton på besök in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 08:49
  5. Hjälp jag har nog fått åderbråck...
    By Jeanette m E97 O99+bf 9/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 08:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar