Alfabetet!
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Alfabetet!

    Ville kan alla bokstäver nu i alfabetet. Utom Å, Ä och Ö. Jösses. Men han kan INTE klä på sig själv. INTE ta upp något han tappat på golvet, absolut INTE hjälpa till med något alls, helt plötsligt om vi är ute så kan han inte ens gå. Och han skriker som en stucken gris när han INTE får kasta pannkakor på golvet eller när Bolibompa är slut.
    Så stor och så liten på samma gång.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  2. 1
    Alfabetet! Ville kan alla bokstäver nu i alfabetet. Utom Å, Ä och Ö. Jösses. Men han kan INTE klä på sig själv. INTE ta upp något han tappat på golvet, absolut INTE hjälpa till med något alls, helt plötsligt om vi är ute så kan han inte ens gå. Och han skriker som en stucken gris när han INTE får kasta pannkakor på golvet eller när Bolibompa är slut.
    Så stor och så liten på samma gång.
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Wow, det är på hicken att Storebror fixar alla bokstäverna nu. Tösen kan dem inte alls! Men ingen av dem kan plocka upp eller klä på sig heller, åtminstone inte när man ber dem Och ber man Storebror fixa nåt så får man svaret "-Måste jag göra alllttttttt i det här huset? Tösen gör ju iiiiiiiiiinnnnnnnnngggggggggee eeeeeettttttttttt " Mmmmmm, precis sant NOT
  4. 2
    Wow, det är på hicken att Storebror fixar alla bokstäverna nu. Tösen kan dem inte alls! Men ingen av dem kan plocka upp eller klä på sig heller, åtminstone inte när man ber dem Och ber man Storebror fixa nåt så får man svaret "-Måste jag göra alllttttttt i det här huset? Tösen gör ju iiiiiiiiiinnnnnnnnngggggggggee eeeeeettttttttttt " Mmmmmm, precis sant NOT
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    WOW!!

    Knappt att min sjuåring kan än. Han är lite seg på bokstäverna. SUperduktigt ju! Kläderna kan han säkert egentligen, det kan i alla fall Sara, men hemma går det såkalrt inte
  6. 3
    WOW!! Knappt att min sjuåring kan än. Han är lite seg på bokstäverna. SUperduktigt ju! Kläderna kan han säkert egentligen, det kan i alla fall Sara, men hemma går det såkalrt inte
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Wow!!! Vad duktig han är med bokstäverna!!! Ture kan knappt några alls. Jo, T som i Ture känner han nog igen. Storebror (blir 6 i maj) kan de flesta bokstäverna, men han är egentligen mer en sifferkille. Siffror kände han igen innan han var 2 år. Vad Ture är för kille vet jag inte riktigt. En buskille, helt klart. Otroligt duktig på småpill som lego, pussel och annat men inget tålamod alls om han inte själv får bestämma spelreglerna.
  8. 4
    Wow!!! Vad duktig han är med bokstäverna!!! Ture kan knappt några alls. Jo, T som i Ture känner han nog igen. Storebror (blir 6 i maj) kan de flesta bokstäverna, men han är egentligen mer en sifferkille. Siffror kände han igen innan han var 2 år. Vad Ture är för kille vet jag inte riktigt. En buskille, helt klart. Otroligt duktig på småpill som lego, pussel och annat men inget tålamod alls om han inte själv får bestämma spelreglerna.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Men vilken smartis!

    Fantastisk kille! Han kan säkert läsa när han är 4 år!
    Linnéa är inte alls intresserad. Hon älskar böcker, men helst ska det vara småbarnsböcker med lite text och mycket bilder - mer avancerade orkar hon inte lyssna på.

    Tänk att de kan vara så olika. L är lugnet själv, trotsar sällan, och gör det mesta hon blir tillsagd. Hon går liksom omkring i sin lilla bubbla och är så nöjd med allt. Fast att vara nöjd innebär nog också att hon inte är lika mån om utmaningar och lika vetgirig som Ville! Kanske kommer det framöver. Hennes grej är verkligen gymnastik och idrott och jag tror att hon kommer att bli en riktig sporttjej i framtiden! Både hennes pappa och faster har tränat/tävlat i elitnivå och har varit väldigt engagerade i sport, och jag ser att L ärvt både intresse och motorik.

    A
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  10. 5
    Men vilken smartis! Fantastisk kille! Han kan säkert läsa när han är 4 år!
    Linnéa är inte alls intresserad. Hon älskar böcker, men helst ska det vara småbarnsböcker med lite text och mycket bilder - mer avancerade orkar hon inte lyssna på.

    Tänk att de kan vara så olika. L är lugnet själv, trotsar sällan, och gör det mesta hon blir tillsagd. Hon går liksom omkring i sin lilla bubbla och är så nöjd med allt. Fast att vara nöjd innebär nog också att hon inte är lika mån om utmaningar och lika vetgirig som Ville! Kanske kommer det framöver. Hennes grej är verkligen gymnastik och idrott och jag tror att hon kommer att bli en riktig sporttjej i framtiden! Både hennes pappa och faster har tränat/tävlat i elitnivå och har varit väldigt engagerade i sport, och jag ser att L ärvt både intresse och motorik.

    A
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Ja, olika....

    ... är sannerligen ordet. Ville är inte alls tidig motoriskt och inte särskilt "sportig" eller så. Snarare lite försiktig. Fast han springer gärna och skulle kunna bli en sådan där som kastar bollarna i baseball för han är superbra på att kasta. Däremot INTE på att fånga .

    Storebror kan ungefär lika många bokstäver men är inte så intresserad som lillebror.

    Önskar Ville också levde mer som L och var mer nöjd med livet. Ikväll har det inte varit mycket han har varit nöjd med alls .
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  12. 6
    Ja, olika.... ... är sannerligen ordet. Ville är inte alls tidig motoriskt och inte särskilt "sportig" eller så. Snarare lite försiktig. Fast han springer gärna och skulle kunna bli en sådan där som kastar bollarna i baseball för han är superbra på att kasta. Däremot INTE på att fånga .

    Storebror kan ungefär lika många bokstäver men är inte så intresserad som lillebror.

    Önskar Ville också levde mer som L och var mer nöjd med livet. Ikväll har det inte varit mycket han har varit nöjd med alls .
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    Här...

    ... slår lillebror nästan storebror. Vilket är jobbigt för storebror ibland. Storebrors svar när han ska hjälpa till med något är antingen "Nä, jag har inte tid" eller "Näää, jag oooorkar inte".
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  14. 7
    Här... ... slår lillebror nästan storebror. Vilket är jobbigt för storebror ibland. Storebrors svar när han ska hjälpa till med något är antingen "Nä, jag har inte tid" eller "Näää, jag oooorkar inte".
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Jorå...

    ... kläderna kan han, det vet jag. För ett halvår sedan hade han en period när allting var "jag kan sjääälv". Men nu är det "Jag kaaaan inte" hela tiden. Eller: "Jag kan på dagis men inte hemma.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  16. 8
    Jorå... ... kläderna kan han, det vet jag. För ett halvår sedan hade han en period när allting var "jag kan sjääälv". Men nu är det "Jag kaaaan inte" hela tiden. Eller: "Jag kan på dagis men inte hemma.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Här är...

    .. storebror också mer sifferkille än bokstavskille - syskonen är nog på samma nivå vad gäller bokstäverna nu. Ville är också en pussel- och småpillskille - om han får bestämma reglerna själv - precis som Ture . Fast över allt annat kommer datorspel. Vi har fått införa datorförbud i veckorna och datortid i helgerna. För en treåring. Hur ska det inte bli senare. Storebror är totalt ointresserad av datorn just nu. Men faktiskt impad av sin lillebrors kunnande.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  18. 9
    Här är... .. storebror också mer sifferkille än bokstavskille - syskonen är nog på samma nivå vad gäller bokstäverna nu. Ville är också en pussel- och småpillskille - om han får bestämma reglerna själv - precis som Ture . Fast över allt annat kommer datorspel. Vi har fått införa datorförbud i veckorna och datortid i helgerna. För en treåring. Hur ska det inte bli senare. Storebror är totalt ointresserad av datorn just nu. Men faktiskt impad av sin lillebrors kunnande.
  19. Medlem sedan
    Sep 1999
    #10
    WOW! En duktig och smart kille mao! Varför göra tråkigheter...?!
    Ellen kan massa bokstäver, vet inte hur många. Hon kan rabbla hela alfabetet dock. Hon skriver massor, mamma, pappa, tilda, ellen, sam, på egen hand, och sen kan vi hjälpa henne med att bokstavera. Hon kan klä på sig, plocka upp saker, men inte gÅ!! Näpp, det är hon för liten för.
    Visst är de härliga de små liven!!
  20. 10
    WOW! En duktig och smart kille mao! Varför göra tråkigheter...?!
    Ellen kan massa bokstäver, vet inte hur många. Hon kan rabbla hela alfabetet dock. Hon skriver massor, mamma, pappa, tilda, ellen, sam, på egen hand, och sen kan vi hjälpa henne med att bokstavera. Hon kan klä på sig, plocka upp saker, men inte gÅ!! Näpp, det är hon för liten för.
    Visst är de härliga de små liven!!
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11
    Viggo 6 år kan inte alfabetet här så jag är imponerad :-)

    Saga som blir 4 år i september kan definitivt inte alfabetet.
    Men hon är väldigt smart, tänker och säger saker som om hon vore äldre än vad hon är.
    Spelar mycket spel, både DS och VS smile (nalle puh) och är väldigt duktig på detta...speciellt super mario.

    Hon har redan en pojkvän..sen ungefär 2 år tillbaka och de är som ler och långhalm.
    Hon var hemma hos honom igår då de fick vara barnvakt åt Saga och när hon såg mig i dörren när hon skulle hem efter 5 timmars lek så skrek hon rakt ut "neeeeeeeej inte mamma, jag vill inte hem" och så sprang hon.
    Hon skrek och skrek och skrek, sparkade och slogs.
    Fick ta med henne ut i bilen i bara t-shirt och byxor...gick inte få på henne kläderna ens.
    Hon skrek sen hela vägen hem och tills jag satte på nalle puh spelet på VS smilen 5 min senare...då som först tystnade hon och tänkte på annat.

    Denna pojke möter henne i dörren varje morgon på dagis och de leker hela dagarna.
    De är verkligen riktigt riktigt bra kompisar....
  22. 11
    Viggo 6 år kan inte alfabetet här så jag är imponerad :-)

    Saga som blir 4 år i september kan definitivt inte alfabetet.
    Men hon är väldigt smart, tänker och säger saker som om hon vore äldre än vad hon är.
    Spelar mycket spel, både DS och VS smile (nalle puh) och är väldigt duktig på detta...speciellt super mario.

    Hon har redan en pojkvän..sen ungefär 2 år tillbaka och de är som ler och långhalm.
    Hon var hemma hos honom igår då de fick vara barnvakt åt Saga och när hon såg mig i dörren när hon skulle hem efter 5 timmars lek så skrek hon rakt ut "neeeeeeeej inte mamma, jag vill inte hem" och så sprang hon.
    Hon skrek och skrek och skrek, sparkade och slogs.
    Fick ta med henne ut i bilen i bara t-shirt och byxor...gick inte få på henne kläderna ens.
    Hon skrek sen hela vägen hem och tills jag satte på nalle puh spelet på VS smilen 5 min senare...då som först tystnade hon och tänkte på annat.

    Denna pojke möter henne i dörren varje morgon på dagis och de leker hela dagarna.
    De är verkligen riktigt riktigt bra kompisar....

Liknande trådar

  1. grekiska alfabetet
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 16:23
  2. Tvååring som kan alfabetet?
    By Anonym in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 13:18
  3. Tysklandsresa och alfabetet
    By Malin m Nellie in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 16:21
  4. Alfabetet...
    By -Surra- in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 23:37
  5. Hela alfabetet
    By Lilla Lo in forum _01 Höstbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 17:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar