Amning och sol?
_0904 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    Amning och sol?

    Våra bäbisar anländer med våren, och hinner växa på sig lite innan det är dags för högsommarvärmen och innan solljuset blir allt för påfrestande för de små liven. Det känns skönt!

    Jag satt precis och tittade på mina armar och insåg hur länge sen det var dom såg solljuset. Som gravid skulle man ju akta sig för solen för att inte få fula och permanenta pigmentfläckar, och den lilla bruna färgen jag hann få innan graviditetsbeskedet kom är borta sedan länge. Började längta så efter första semestern som en "riktig" familj: promenader med make, bäbis och hund tillsammans i solskenet. Jag såg hur vi gick där med linne och shorts, gick ner till stranden vid stugan och doppade fötterna i vattnet och kastade ut en pinne till hunden som hon måste bada ut för att hämta. Så härligt!!!

    Sen slog det mig: "Får" man sola när man ammar? Det är ju fortfarande massa hormoner som far runt i kroppen. Är det samma risk för fula permanenta pigmentfläckar som när man är gravid? Jag googlade på det men hittade bara information om att sola solarium...
  2. 1
    Amning och sol? Våra bäbisar anländer med våren, och hinner växa på sig lite innan det är dags för högsommarvärmen och innan solljuset blir allt för påfrestande för de små liven. Det känns skönt!

    Jag satt precis och tittade på mina armar och insåg hur länge sen det var dom såg solljuset. Som gravid skulle man ju akta sig för solen för att inte få fula och permanenta pigmentfläckar, och den lilla bruna färgen jag hann få innan graviditetsbeskedet kom är borta sedan länge. Började längta så efter första semestern som en "riktig" familj: promenader med make, bäbis och hund tillsammans i solskenet. Jag såg hur vi gick där med linne och shorts, gick ner till stranden vid stugan och doppade fötterna i vattnet och kastade ut en pinne till hunden som hon måste bada ut för att hämta. Så härligt!!!

    Sen slog det mig: "Får" man sola när man ammar? Det är ju fortfarande massa hormoner som far runt i kroppen. Är det samma risk för fula permanenta pigmentfläckar som när man är gravid? Jag googlade på det men hittade bara information om att sola solarium...
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    Ja, det får man. Har aldrig hört att man kan få pigmentförändringar medan man ammar. Jag skulle dock avråda dig från att sola topless det misstaget gjorde jag med min etta och AJJJ....brände bröstvårtorna
  4. 2
    Ja, det får man. Har aldrig hört att man kan få pigmentförändringar medan man ammar. Jag skulle dock avråda dig från att sola topless det misstaget gjorde jag med min etta och AJJJ....brände bröstvårtorna
  5. Medlem sedan
    Sep 2008
    #3
    Låter obehagligt med brända bröstvårtor, det ska jag akta mig för. Men jag ser fram emot en lite brunare ton och fräknar. Och självklart, första sommaren med den lilla familjen.

    Tack för svaret.
  6. 3
    Låter obehagligt med brända bröstvårtor, det ska jag akta mig för. Men jag ser fram emot en lite brunare ton och fräknar. Och självklart, första sommaren med den lilla familjen.

    Tack för svaret.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Åååå vad det låter härligt med sommar med familjen Blir lite annorlunda än förra, inte lika mkt vin å picnic kanske men som du skriver, härliga promenader med hund å man å barn Läääängtar så......

    Kram
  8. 4
    Åååå vad det låter härligt med sommar med familjen Blir lite annorlunda än förra, inte lika mkt vin å picnic kanske men som du skriver, härliga promenader med hund å man å barn Läääängtar så......

    Kram

Liknande trådar

  1. Mat och amning
    By Queen82 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 19:32
  2. Amning
    By Mmmm in forum Ordet är fritt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 19:04
  3. Ang amning, inlägg i "amning" IMT
    By kranen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 23:29
  4. Riskera amning?! (äv på amning)
    By Lilla P in forum Föräldraskap
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 23:52
  5. Amning och tänder..*även på amning*
    By mamin in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar