TORR?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    TORR?

    Hur är det med era treochetthalvtåringar, är de torra på natten än? Min Alva blev dagtorr redan vid 1 1/2 (insprierad av storasyster) men är ännu inte nattorr. Hon brukar vara torr kanske fem nätter i månaden, och det har hon varit rätt länge, så man tycker ju att det borde rätta till sig snart... Hon är mycket stolt när blöjan är torr på morgonen och hon får sätta in ett klistermärke i almanackan. Men det går ju liksom inte att muta fram att sluta kissa på natten... Det ska ju få ta sin tid sägs det, men man undrar ju hur lång den tiden är...
  2. 1
    TORR? Hur är det med era treochetthalvtåringar, är de torra på natten än? Min Alva blev dagtorr redan vid 1 1/2 (insprierad av storasyster) men är ännu inte nattorr. Hon brukar vara torr kanske fem nätter i månaden, och det har hon varit rätt länge, så man tycker ju att det borde rätta till sig snart... Hon är mycket stolt när blöjan är torr på morgonen och hon får sätta in ett klistermärke i almanackan. Men det går ju liksom inte att muta fram att sluta kissa på natten... Det ska ju få ta sin tid sägs det, men man undrar ju hur lång den tiden är...
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Det där är väl en mognadsgrej. Väldigt olika. Finns ju 4-5 åringar som inte är nattorra, utan att det är nåt fel.
    Ellen blev dagtorr vid 2 år ganska precis, och nattorr strax därefter. Så har det varit med alla mina tre.
    Funderar lite på att hon får klistermärke, om det är såpass sällan blöjan är torr. Tänker att hon tappar lusten när det inte går framåt?? Bara en tanke.
  4. 2
    Det där är väl en mognadsgrej. Väldigt olika. Finns ju 4-5 åringar som inte är nattorra, utan att det är nåt fel.
    Ellen blev dagtorr vid 2 år ganska precis, och nattorr strax därefter. Så har det varit med alla mina tre.
    Funderar lite på att hon får klistermärke, om det är såpass sällan blöjan är torr. Tänker att hon tappar lusten när det inte går framåt?? Bara en tanke.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    så olika

    båda mina två yngsta har slutat med nattblöja samtidigt som de slutat på dagen (båda vid 2,5 år)
    Den äldsta hade nog blöja något längre på dagen och ett helt år till på natten. Tror helt enkelt att vi började märka att den var torr varje morgon och tog bort den... Hade aldrig något belöningssystem.
  6. 3
    så olika båda mina två yngsta har slutat med nattblöja samtidigt som de slutat på dagen (båda vid 2,5 år)
    Den äldsta hade nog blöja något längre på dagen och ett helt år till på natten. Tror helt enkelt att vi började märka att den var torr varje morgon och tog bort den... Hade aldrig något belöningssystem.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Tyvärr inga råd!

    Mina barn har blivit nattorra samtidigt som de blivit dagtorra. För L var det när hon var 2 år och 3 månader, och för A när hon var prick 3 år. Tror t o m L var nattorr innan hon var dagstorr, för hon hade tomma nattblöjor en längre period dessförinnan.

    Hittade detta på 9manader.nu:

    Medianåldern för att bli torr på dagen är enligt svenska studier 3,5 år och att bli nattorr 4 år. Det finns inga skillnader mellan pojkar och flickor i det avseendet. I genomsnitt dröjer det tio månader från det att barnen är torra på dagen tills de också klarar att hålla sig torra på natten.
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  8. 4
    Tyvärr inga råd! Mina barn har blivit nattorra samtidigt som de blivit dagtorra. För L var det när hon var 2 år och 3 månader, och för A när hon var prick 3 år. Tror t o m L var nattorr innan hon var dagstorr, för hon hade tomma nattblöjor en längre period dessförinnan.

    Hittade detta på 9manader.nu:

    Medianåldern för att bli torr på dagen är enligt svenska studier 3,5 år och att bli nattorr 4 år. Det finns inga skillnader mellan pojkar och flickor i det avseendet. I genomsnitt dröjer det tio månader från det att barnen är torra på dagen tills de också klarar att hålla sig torra på natten.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Det är ju....

    ... så enormt olika. Ville blev blöjfri dagtid på sommaren före treårsdagen och bara någon månad senare blöjfri även nattetid. Storebror blev blöjfri dagtid vid 2,5 års ålder men torr nattetid först nu vid årskiftet (dryga fem år gammal). Nästan torr kan väl tilläggas, för olyckor händer fortfarande, men oftast inte!
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  10. 5
    Det är ju.... ... så enormt olika. Ville blev blöjfri dagtid på sommaren före treårsdagen och bara någon månad senare blöjfri även nattetid. Storebror blev blöjfri dagtid vid 2,5 års ålder men torr nattetid först nu vid årskiftet (dryga fem år gammal). Nästan torr kan väl tilläggas, för olyckor händer fortfarande, men oftast inte!
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Ture slutade med blöja dagtid för ca en månad sedan. Vi hade försökt tidigare, både i somras och i julas, men det gick inte. För en månad sedan var vi två veckor i Thailand, och där var det lätt som en plätt att sluta med blöja på dagen.

    Nattblöja använder han fortfarande, och det behövs.

    Ture slutade med blöja dagtid när han var 3 år 3 mån. Storebror slutade med blöja dagtid när han var 3 år 1 mån och på natten kanske 3-4 månader senare. Då var nattblöjan i torr varje morgon, så vi tog helt enkelt bort den. Olyckor inträffade dock då och då efteråt.
  12. 6
    Ture slutade med blöja dagtid för ca en månad sedan. Vi hade försökt tidigare, både i somras och i julas, men det gick inte. För en månad sedan var vi två veckor i Thailand, och där var det lätt som en plätt att sluta med blöja på dagen.

    Nattblöja använder han fortfarande, och det behövs.

    Ture slutade med blöja dagtid när han var 3 år 3 mån. Storebror slutade med blöja dagtid när han var 3 år 1 mån och på natten kanske 3-4 månader senare. Då var nattblöjan i torr varje morgon, så vi tog helt enkelt bort den. Olyckor inträffade dock då och då efteråt.
  13. S-mamman
    #7
    Leah blev torr både på dagen för ungefär ett år sen och på natten bara nån månad senare.
    Vi gjorde tvärtom emot hur man "ska" göra och tog bort nattblöjan redan innan hon slutat kissa i den, eftersom vi märkte att hon höll sig torr hela dagen men sedan kissade i blöjan så fort hon fick på sig den på kvällen. Vi lämnade bort blöjan och det gick jättebra! Olyckorna har varit ytterst få.
    Storebror slutade med blöja vid drygt 3 år.
  14. 7
    Leah blev torr både på dagen för ungefär ett år sen och på natten bara nån månad senare.
    Vi gjorde tvärtom emot hur man "ska" göra och tog bort nattblöjan redan innan hon slutat kissa i den, eftersom vi märkte att hon höll sig torr hela dagen men sedan kissade i blöjan så fort hon fick på sig den på kvällen. Vi lämnade bort blöjan och det gick jättebra! Olyckorna har varit ytterst få.
    Storebror slutade med blöja vid drygt 3 år.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    dagtorr ej nattorr
    Hon blev dagtorr redan då hon var 2 år men att vara utan blöja på natten är värre.
  16. 8
    dagtorr ej nattorr
    Hon blev dagtorr redan då hon var 2 år men att vara utan blöja på natten är värre.
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9
    Ebba kissar oftast inte på natten men det händer inbland. Skulle tippa på att blöjan är torr 3 dagar av 4 när hon vaknar.

    Storebror var torr vid 4 år på natten så jag räknar med att hon snart kommer att vara helt torr..
  18. 9
    Ebba kissar oftast inte på natten men det händer inbland. Skulle tippa på att blöjan är torr 3 dagar av 4 när hon vaknar.

    Storebror var torr vid 4 år på natten så jag räknar med att hon snart kommer att vara helt torr..
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Nope Inte tillstymmelse till natt-torrhet här. Hon är inte torr om hon sover ö h t, ens på dagtid/eftermiddagen/i bilen el liknande. Tösen sover alldeles för hårt.

    Jag vet inte när jag blev natt-torr, men olyckor hände långt upp i åldern, så här tror jag på viss ärftlighet. Storebror var ju dock heltorr vid 2årsåldern. Så olika mellan syskon!
  20. 10
    Nope Inte tillstymmelse till natt-torrhet här. Hon är inte torr om hon sover ö h t, ens på dagtid/eftermiddagen/i bilen el liknande. Tösen sover alldeles för hårt.

    Jag vet inte när jag blev natt-torr, men olyckor hände långt upp i åldern, så här tror jag på viss ärftlighet. Storebror var ju dock heltorr vid 2årsåldern. Så olika mellan syskon!
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Nej, Katja är inte heller torr på natten ännu. Har varit torr på dagen sedan hon var 2 år 1 månad. Det värsta är att jag jämnt glömmer att hon ska kissa innan hon lägger sig, så blöjan är ofta väldigt tung... Inte bra, skärpning morsan!
  22. 11
    Nej, Katja är inte heller torr på natten ännu. Har varit torr på dagen sedan hon var 2 år 1 månad. Det värsta är att jag jämnt glömmer att hon ska kissa innan hon lägger sig, så blöjan är ofta väldigt tung... Inte bra, skärpning morsan!
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Ja, Saga slutade med nattblöja i slutet av sommaren, bara några veckor efter att dagblöjan åkt av. Fungerar superbra! Men hon är väldigt bra på att hålla sig generellt och har aldrig kissat på sig.
  24. 12
    Ja, Saga slutade med nattblöja i slutet av sommaren, bara några veckor efter att dagblöjan åkt av. Fungerar superbra! Men hon är väldigt bra på att hålla sig generellt och har aldrig kissat på sig.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Slutade lite abrupt det drä. Tänkte tillägga att det där är så olika också. Storasyster är 6 år och kissar på sig på natten 1-5 ggr/månad. Hon var dock nattorr precis runt 31/2, så vi övervägde aldrig att börja med nattblöja igen. Vi kissar henne ofta på pottan vid 22-tiden och då går det bra.
    Mitt råd är att vänta och se...
  26. 13
    Slutade lite abrupt det drä. Tänkte tillägga att det där är så olika också. Storasyster är 6 år och kissar på sig på natten 1-5 ggr/månad. Hon var dock nattorr precis runt 31/2, så vi övervägde aldrig att börja med nattblöja igen. Vi kissar henne ofta på pottan vid 22-tiden och då går det bra.
    Mitt råd är att vänta och se...

Liknande trådar

  1. Torr!
    By azza in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 22:25
  2. torr å röd
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 13:28
  3. torr
    By _mammamia_ in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 20:52
  4. torr hud?
    By girli in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 17:11
  5. Torr?
    By Ulrica med Vidar in forum _0407 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 18:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar