De ringde just från dagis...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    De ringde just från dagis...

    .... och jag blev livrädd, för de ringer i stort sett aldrig.

    Linnéa och Y har klippt varandra!!!

    Gah! Linnéa ser tydligen hemsk ut. Har kort på ena sidan och luggen är helt avklippt.
    Hennes bästis Y är också åtgången, men Y har stort burrigt brunt hår, mycket längre, så det syns inte lika mycket.

    L och Y hade frågat om de fick gå in i ritateljén och rita, och det fick de som vanligt. När deras fröken kom in så kom de spatserande och berättade stolt att de hade lekt frisör! Hade t o m ställt upp en stol framför en spegel som de hade friserat varann på.

    L hade blivit förkrossad när hon insåg resultatet, att hon verkligen är kortklippt nu. Håret är ju hennes ögonsten. Vi pratade senast imorse om vad långt hår hon fått och hon pratade om att hon längtar tills hon får lika långt som Y... Det lär ju dröja nu.

    SNYFT!
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  2. 1
    De ringde just från dagis... .... och jag blev livrädd, för de ringer i stort sett aldrig.

    Linnéa och Y har klippt varandra!!!

    Gah! Linnéa ser tydligen hemsk ut. Har kort på ena sidan och luggen är helt avklippt.
    Hennes bästis Y är också åtgången, men Y har stort burrigt brunt hår, mycket längre, så det syns inte lika mycket.

    L och Y hade frågat om de fick gå in i ritateljén och rita, och det fick de som vanligt. När deras fröken kom in så kom de spatserande och berättade stolt att de hade lekt frisör! Hade t o m ställt upp en stol framför en spegel som de hade friserat varann på.

    L hade blivit förkrossad när hon insåg resultatet, att hon verkligen är kortklippt nu. Håret är ju hennes ögonsten. Vi pratade senast imorse om vad långt hår hon fått och hon pratade om att hon längtar tills hon får lika långt som Y... Det lär ju dröja nu.

    SNYFT!
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Oops!

    Min brorsdotter gjorde samma sak för kanske 1,5 år sedan. Hon och en kompis klippte varandra. På henne försvann en stor bit uppe på huvudet, det syntes inte såååå mycket men såg lite lätt konstigt ut när det var på utväxt. Resten av håret var fortfarande långt.

    Efteråt hade min svägerska (brorsans fru) rätt ingående samtal med dagispersonalen om att låta saxar ligga framme på en avdelning full av barn i åldern 2-3 år. Personalen tyckte inte det var någon fara, barnen hade ju bara lekt och haft roligt. Svägerskan försökte förklara att hon inte var upprörd över håret utan att det var det där med saxarnas farlighet hon hade betänkligheter över. Barnen hade ju t ex klippt luggen på varandra. Tänk om någon hade hamnat lite snett med saxen och petat kompisen i ögat. Eller så. Efter detta såg fröknarna på det dagiset till att saxarna inte låg framme där barnen kunde ta dem själva.
  4. 2
    Oops!

    Min brorsdotter gjorde samma sak för kanske 1,5 år sedan. Hon och en kompis klippte varandra. På henne försvann en stor bit uppe på huvudet, det syntes inte såååå mycket men såg lite lätt konstigt ut när det var på utväxt. Resten av håret var fortfarande långt.

    Efteråt hade min svägerska (brorsans fru) rätt ingående samtal med dagispersonalen om att låta saxar ligga framme på en avdelning full av barn i åldern 2-3 år. Personalen tyckte inte det var någon fara, barnen hade ju bara lekt och haft roligt. Svägerskan försökte förklara att hon inte var upprörd över håret utan att det var det där med saxarnas farlighet hon hade betänkligheter över. Barnen hade ju t ex klippt luggen på varandra. Tänk om någon hade hamnat lite snett med saxen och petat kompisen i ögat. Eller så. Efter detta såg fröknarna på det dagiset till att saxarna inte låg framme där barnen kunde ta dem själva.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Nu har jag...

    .... beskådat misären. Det var inte så farligt som jag trodde, men det krävs en ordentlig frisering av en frisör på vår lediga dag på onsdag. Luggen var besparad, men det är hockeyfrilla, och en rejält hackig sådan, på ena sidan. Men jag tyckte hon blev rätt söt! Jag är inget fan av hockeyfrilla, så vi klipper nog håret rätt kort runt om, fast lite tjejigt ändå om det går. Linnéas hår som växer så långsamt! Hon är ju över 3 år och vi har aldrig klippt henne, och det är inte längre än på fotona i min fotoblogg nedan.

    Jag ska lägga in lite före/efter-bilder efter frisörbesöket på onsdag!

    När maken hämtade på dagis (hans dag) så hade tjejernas frisörlek varit det stora samtalsämnet bland personalen. Det verkade vara två läger - ett som tyckte att "haha det där var ju lite kul, och det är sånt som händer" och ett som tyckte att "det här var ju förfärligt, det ska inte hända att 3-åringar får tag på saxar så de kan klippa varandra på förskolan". Tror det satt igång en ordentlig diskussion. De bad dock tusen gånger om ursäkt för att de inte varit uppmärksamma nog att hinna med när det hände.

    På vårt förra dagis (supersämst) hann Amanda och hennes bästis göra graffitti på fyra väggar i ett jättestort rum när de var 3 år gamla. De måste ha varit ensamma LÄNGE för att hinna med så mycket. Det var uppe och nere och de hade klättrat och använt olika färger. Fröknarna blev arga, men jag blev mest arg på dem för att de hade lämnat så små barn utan uppsyn. Livsfarligt! Jag tog upp det med rektorn i alla fall. Inte för att det gav så mycket - tur att vi flyttade.

    Annica
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  6. 3
    Nu har jag... .... beskådat misären. Det var inte så farligt som jag trodde, men det krävs en ordentlig frisering av en frisör på vår lediga dag på onsdag. Luggen var besparad, men det är hockeyfrilla, och en rejält hackig sådan, på ena sidan. Men jag tyckte hon blev rätt söt! Jag är inget fan av hockeyfrilla, så vi klipper nog håret rätt kort runt om, fast lite tjejigt ändå om det går. Linnéas hår som växer så långsamt! Hon är ju över 3 år och vi har aldrig klippt henne, och det är inte längre än på fotona i min fotoblogg nedan.

    Jag ska lägga in lite före/efter-bilder efter frisörbesöket på onsdag!

    När maken hämtade på dagis (hans dag) så hade tjejernas frisörlek varit det stora samtalsämnet bland personalen. Det verkade vara två läger - ett som tyckte att "haha det där var ju lite kul, och det är sånt som händer" och ett som tyckte att "det här var ju förfärligt, det ska inte hända att 3-åringar får tag på saxar så de kan klippa varandra på förskolan". Tror det satt igång en ordentlig diskussion. De bad dock tusen gånger om ursäkt för att de inte varit uppmärksamma nog att hinna med när det hände.

    På vårt förra dagis (supersämst) hann Amanda och hennes bästis göra graffitti på fyra väggar i ett jättestort rum när de var 3 år gamla. De måste ha varit ensamma LÄNGE för att hinna med så mycket. Det var uppe och nere och de hade klättrat och använt olika färger. Fröknarna blev arga, men jag blev mest arg på dem för att de hade lämnat så små barn utan uppsyn. Livsfarligt! Jag tog upp det med rektorn i alla fall. Inte för att det gav så mycket - tur att vi flyttade.

    Annica
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Ojojoj! Hur har det gått? Förstår att du blev rädd när de ringde, men samtidigt var det ju skönt att det inte var nåt "farligt" på riktigt.

    Det är svårt när barnen själva ställer till saker. Å ena sidan är det ju ett läge att "påpeka" att de får ta ansvar för vad det gör... Å andra sidan blir det ju svårt när man är skitledsen för det som är förstört! Inte blir det bättre av att de åsamkat eländet på varann heller

    Hoppas ni kan förbättra frisyren något åtminstone.
    Tröstekramar!
  8. 4
    Ojojoj! Hur har det gått? Förstår att du blev rädd när de ringde, men samtidigt var det ju skönt att det inte var nåt "farligt" på riktigt.

    Det är svårt när barnen själva ställer till saker. Å ena sidan är det ju ett läge att "påpeka" att de får ta ansvar för vad det gör... Å andra sidan blir det ju svårt när man är skitledsen för det som är förstört! Inte blir det bättre av att de åsamkat eländet på varann heller

    Hoppas ni kan förbättra frisyren något åtminstone.
    Tröstekramar!
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Ah, så skönt att det går att fixa till! En söt page är ju inte fel (talar i egen sak ) och så söta hårspännen till. Som Lotta på Bråkmakargatan

    Kanske personalen tog i lite extra så ni skulle bli "positivt" överraskade att det var mindre illa än ni befarade än tvärtom
    Lycka till på onsdag!
  10. 5
    Ah, så skönt att det går att fixa till! En söt page är ju inte fel (talar i egen sak ) och så söta hårspännen till. Som Lotta på Bråkmakargatan

    Kanske personalen tog i lite extra så ni skulle bli "positivt" överraskade att det var mindre illa än ni befarade än tvärtom
    Lycka till på onsdag!
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Moa klippte va sig en liten bit av håret när hon var hos farmor.
    Det syns knappt.
    Hur är det på L.
  12. 6
    Moa klippte va sig en liten bit av håret när hon var hos farmor.
    Det syns knappt.
    Hur är det på L.
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    O shit!

    Sara är MYCKET intresserad av saxar, så här är det övervaknng som gäller, men det är inte det enkalste bland klipptokiga storebröder (läs Pontus) som aldrig kommer ihåg att plocka undan efter sig. På dagis vet jag inte riktigt hur de har det med saxarna. Hopaps både du och L blir nöjda efter onsdag.
  14. 7
    O shit! Sara är MYCKET intresserad av saxar, så här är det övervaknng som gäller, men det är inte det enkalste bland klipptokiga storebröder (läs Pontus) som aldrig kommer ihåg att plocka undan efter sig. På dagis vet jag inte riktigt hur de har det med saxarna. Hopaps både du och L blir nöjda efter onsdag.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8

    Just det gjorde Hannah

    för ca 1 månad sen. Men hemma.. Hon stod precis bredvid mig, tog en sax och vände huvudet upp och ner och klippte av sig hela luggen plus lite till.. Frisören har ännu inte kunnat fixa det så bra så det är kortkort lugg som gäller här..

    Linnea klipppte sig också en gång på dagis när hon var runt 4. Jag tycker det är no big deal... Sånt som händer... Hår växer ut igen! Men det är klart. det får ju inte vara för vassa saxar som ligger framme...
    Chessan med Linnea-03 & Hannah-05
  16. 8
    Just det gjorde Hannah för ca 1 månad sen. Men hemma.. Hon stod precis bredvid mig, tog en sax och vände huvudet upp och ner och klippte av sig hela luggen plus lite till.. Frisören har ännu inte kunnat fixa det så bra så det är kortkort lugg som gäller här..

    Linnea klipppte sig också en gång på dagis när hon var runt 4. Jag tycker det är no big deal... Sånt som händer... Hår växer ut igen! Men det är klart. det får ju inte vara för vassa saxar som ligger framme...
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Page är inte att tänka på...

    ... för då ska ju håret vara jämnlångt? Linnéa har alltså KORTSNAGGAT ovanför ena örat och en bit bakåt, väldigt hackigt. Och extremt kort. Så jag tror att vi klipper henne kort. Eller en assymterisk frisyr som Kitty Jutbring?

    Imorse begrundade hon faktum. "Jag kan inte ha pippilotter längre" kom hon fram till.
    Men hon verkar rätt nöjd ändå. Och jag tror hon blir jättesöt i kort hår.

    Annica
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  18. 9
    Page är inte att tänka på... ... för då ska ju håret vara jämnlångt? Linnéa har alltså KORTSNAGGAT ovanför ena örat och en bit bakåt, väldigt hackigt. Och extremt kort. Så jag tror att vi klipper henne kort. Eller en assymterisk frisyr som Kitty Jutbring?

    Imorse begrundade hon faktum. "Jag kan inte ha pippilotter längre" kom hon fram till.
    Men hon verkar rätt nöjd ändå. Och jag tror hon blir jättesöt i kort hår.

    Annica
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    HAr funderat på det ett tag

    om jag skulle klippa Sara kort. Pippilotter vill hon inte ha i alla fall (vill testa, men sliter ur efter två sekunder). Hon brikar ju ha kort page, vilket hon passar i, men nu är det mest utväxt page, med en av mamman hack-klippt lugg Tycker att kort hår på småtjejer kan vara urgulligt, men vet inte riktigt HUR man ska säga att de ska klippa.
  20. 10
    HAr funderat på det ett tag om jag skulle klippa Sara kort. Pippilotter vill hon inte ha i alla fall (vill testa, men sliter ur efter två sekunder). Hon brikar ju ha kort page, vilket hon passar i, men nu är det mest utväxt page, med en av mamman hack-klippt lugg Tycker att kort hår på småtjejer kan vara urgulligt, men vet inte riktigt HUR man ska säga att de ska klippa.

Liknande trådar

  1. Dagis ringde....
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 17:15
  2. De ringde från dagis idag
    By Eva,Hampus & Matilda in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 16:24
  3. De ringde från dagis
    By j med 4 in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 09:01
  4. De ringde från dagis...igen
    By kikie in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:25
  5. Nu ringde dom från dagis
    By HeidiN72 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 21:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar