Hjälp mig välja skola!
Förskoleklass (6-års.)
  1. anonymt namn
    #1

    Hjälp mig välja skola!

    Nu har vi fått plats till förskoleklass på en stor och sliten 0-9-skola. Säkert helt ok, men inte helt hundra. Där ska de två närmsta grannbarnen gå. Och här vill gärna vårt barn gå.

    Men jag tycker inte ok är tillräcklig, så nu ser det ut som att iv kan få plats på en lite mindre skola. En flicka lite längre bort på gatan ska gå där och dom känner varandra sen tidigare. Men jag tvekar lite, tänk om hon kommer utanför gemenskapen med grannbarnen, fast å andra sidan kan det inte styra allt.

    Som en parantes kan jag säga att hennes bästis flyttat och att hon egentligen inte har några riktig bra kompisar på dagis som det är viktigt att hon får gå tillsammans med.

    Tack på förhand
  2. 1
    Hjälp mig välja skola! Nu har vi fått plats till förskoleklass på en stor och sliten 0-9-skola. Säkert helt ok, men inte helt hundra. Där ska de två närmsta grannbarnen gå. Och här vill gärna vårt barn gå.

    Men jag tycker inte ok är tillräcklig, så nu ser det ut som att iv kan få plats på en lite mindre skola. En flicka lite längre bort på gatan ska gå där och dom känner varandra sen tidigare. Men jag tvekar lite, tänk om hon kommer utanför gemenskapen med grannbarnen, fast å andra sidan kan det inte styra allt.

    Som en parantes kan jag säga att hennes bästis flyttat och att hon egentligen inte har några riktig bra kompisar på dagis som det är viktigt att hon får gå tillsammans med.

    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    Har ni varit på besök till skolorna? Har ni pratat med andra som har barn på de olika skolorna? Jag tycker personligen att mycket brukar falla på plats när man får se med egna ögon hur det ser ut och hur personalen verkar.

    I övrigt tror jag inte att det är viktigt att gå med vare sig grannbarn eller dagiskompisar, men visst är det positivt om det finns barn från närområdet som får på samma skola. Barnen leker ju ofta med skolkamraterna på fritiden och det underlättar ju gemenskapen om man inte bor alltför långt bort från de övriga.
  4. 2
    Har ni varit på besök till skolorna? Har ni pratat med andra som har barn på de olika skolorna? Jag tycker personligen att mycket brukar falla på plats när man får se med egna ögon hur det ser ut och hur personalen verkar.

    I övrigt tror jag inte att det är viktigt att gå med vare sig grannbarn eller dagiskompisar, men visst är det positivt om det finns barn från närområdet som får på samma skola. Barnen leker ju ofta med skolkamraterna på fritiden och det underlättar ju gemenskapen om man inte bor alltför långt bort från de övriga.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    För mina barn har det varit så att all lektid ändå ligger på fritids. När vi kommer hem därifrån orkar de inte mer lek. Så vilka barn som bor i huset intill har inte varit lika intressant som de var när jag var liten och alla kom hem efter skolan. Dessutom får hon ju en massa nya kompisar på skolan och vem vet, någon av dem kanske bor rätt nära er? Jag valde en bra skola till mina barn, den ligger lite längre bort men fyller alla mina kriterier på en bra skola. Den vi hör till kände jag som du, ok men långt från perfekt.
  6. 3
    För mina barn har det varit så att all lektid ändå ligger på fritids. När vi kommer hem därifrån orkar de inte mer lek. Så vilka barn som bor i huset intill har inte varit lika intressant som de var när jag var liten och alla kom hem efter skolan. Dessutom får hon ju en massa nya kompisar på skolan och vem vet, någon av dem kanske bor rätt nära er? Jag valde en bra skola till mina barn, den ligger lite längre bort men fyller alla mina kriterier på en bra skola. Den vi hör till kände jag som du, ok men långt från perfekt.
  7. anonymt namn
    #4
    Tack för svar! Den ena skolan har vi båda besökt, den andra har bara min man hälsat på. Men jag ska se till att gå dit att prata med dem.

    Vi har hört oss för en del om båda skolorna och den stora verkar de flesta tycka är bra eller ok, medan alla tycker att den lilla är jättebra och att de är så nöjda. Så det säger ju en del. Det enda jag är orolig för är att mitt barn ska hamna utanför "granngänget", vi är tre som bor precis varandra...
  8. 4
    Tack för svar! Den ena skolan har vi båda besökt, den andra har bara min man hälsat på. Men jag ska se till att gå dit att prata med dem.

    Vi har hört oss för en del om båda skolorna och den stora verkar de flesta tycka är bra eller ok, medan alla tycker att den lilla är jättebra och att de är så nöjda. Så det säger ju en del. Det enda jag är orolig för är att mitt barn ska hamna utanför "granngänget", vi är tre som bor precis varandra...
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Tack för ditt svar! Min oro är som sagt att vårt barn ska komma utanför gemenskapen med grannbarnen, men det finns ju i och för sig inga garantier för att de kommer leka med varandra på den stora skolan... Det lutar nog åt den lilla.
  10. 5
    Tack för ditt svar! Min oro är som sagt att vårt barn ska komma utanför gemenskapen med grannbarnen, men det finns ju i och för sig inga garantier för att de kommer leka med varandra på den stora skolan... Det lutar nog åt den lilla.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Mitt råd

    är att inte bara tänka på skolans utseende. Här hos oss har vi inom ett nära område tre skolor. En nybyggd, en byggd på 90-talet och en gammal. De allra flesta väljer de nybyggda skolorna till sina barn just för lokalerna. I den gammla skolan finns det toppenlärare och egentligen tycker jag att det ska styra. Hur är personalen. Om lokalerna är fina tror jag faktiskt inte barnen bryr sig så mycket om.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  12. 6
    Mitt råd är att inte bara tänka på skolans utseende. Här hos oss har vi inom ett nära område tre skolor. En nybyggd, en byggd på 90-talet och en gammal. De allra flesta väljer de nybyggda skolorna till sina barn just för lokalerna. I den gammla skolan finns det toppenlärare och egentligen tycker jag att det ska styra. Hur är personalen. Om lokalerna är fina tror jag faktiskt inte barnen bryr sig så mycket om.

Liknande trådar

  1. Hjälp!Välja skola! Långt mejl
    By rådvill in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 08:29
  2. Hjälp! Välja skola! Långt mejl
    By rådvill in forum Skolbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 22:21
  3. Hjälp!Välja skola! Långt mejl
    By Rådvill in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 22:15
  4. Hjälp!Välja skola! Långt mejl
    By Rådvill in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 13:38
  5. välja skola hjälp!!!!
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 12:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar