Prickar runt mun
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Prickar runt mun

    Klara har röda prickar runt mun och jag blir galen på vad det kan bero på.
    Det började lite smått i januari då kom dom och gick lite till och från. men sen en månad tillbaka i början av februari så har dom blivit värre och går inte bort inte ens för en stund. Däremot är dom olika ilskna och röda.
    Folk har gissat på att hon har napp men det har hon inte, inte heller slickar hon sig om munnen eller dregglar. Kylan var också på förslag men det stämmer inte heller då vi låg magsjuka 1 vecka och var inomhus men hon såg likadan ut runt munnen då med.
    min gissning just nu är tomat och jag har sen igårkväll tagit bort all mat med tomat men en så länge är dom kvar.
    Vad kan det bero på ?
    Bild på en av de värre dagarna finns på sid 2 i mitt galleri.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  2. 1
    Prickar runt mun Klara har röda prickar runt mun och jag blir galen på vad det kan bero på.
    Det började lite smått i januari då kom dom och gick lite till och från. men sen en månad tillbaka i början av februari så har dom blivit värre och går inte bort inte ens för en stund. Däremot är dom olika ilskna och röda.
    Folk har gissat på att hon har napp men det har hon inte, inte heller slickar hon sig om munnen eller dregglar. Kylan var också på förslag men det stämmer inte heller då vi låg magsjuka 1 vecka och var inomhus men hon såg likadan ut runt munnen då med.
    min gissning just nu är tomat och jag har sen igårkväll tagit bort all mat med tomat men en så länge är dom kvar.
    Vad kan det bero på ?
    Bild på en av de värre dagarna finns på sid 2 i mitt galleri.
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Skrev fel ang bilden

    Den ligger först på sidan 1 i mitt galleri.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  4. 2
    Skrev fel ang bilden Den ligger först på sidan 1 i mitt galleri.
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Vet ej var du har ditt galleri så jag kan ej se bilden.
    Men Linnéa har också prickar runt munnen. De kom för ungefär 1,5 månade sen, efter att hon legat jättesjuk i magsjuka i en vecka. Har också fått förslag på dregel och väder men inget verkar stämma. Då trodde läkaren att det kunde vara en reaktion på magsjukan som gett "virusprickar". Borde försvinna när hon var helt frisk, men sen dess har hon ju haft förkylningar. På ett årskontrollen upptäcktes att hon var röd och irriterad i öronen och troligen har vätska i mellanörat (öron katarr). Igen tror läkaren att det är virusprickar och de aldrig hann försvinna emellan sjukdomarna. Nu har vi ny läkartid hos en ordentlig barnläkare nästa vecka för att se hur det är med öron och prickar. Ska nog be om ett allergitest även om jag inte tror att det är det.
    Hon har prickar både runt munnen och ögonen, blir torra områden som verkar klia när hon är trött. Prickarna framträder extra då hon är trött eller ledsen. Får se vad läkaren säger nästa vecka.
    Kanske kan din lilla också ha virusprickar. Har ni haft sjukdom nyligen?
  6. 3
    Vet ej var du har ditt galleri så jag kan ej se bilden.
    Men Linnéa har också prickar runt munnen. De kom för ungefär 1,5 månade sen, efter att hon legat jättesjuk i magsjuka i en vecka. Har också fått förslag på dregel och väder men inget verkar stämma. Då trodde läkaren att det kunde vara en reaktion på magsjukan som gett "virusprickar". Borde försvinna när hon var helt frisk, men sen dess har hon ju haft förkylningar. På ett årskontrollen upptäcktes att hon var röd och irriterad i öronen och troligen har vätska i mellanörat (öron katarr). Igen tror läkaren att det är virusprickar och de aldrig hann försvinna emellan sjukdomarna. Nu har vi ny läkartid hos en ordentlig barnläkare nästa vecka för att se hur det är med öron och prickar. Ska nog be om ett allergitest även om jag inte tror att det är det.
    Hon har prickar både runt munnen och ögonen, blir torra områden som verkar klia när hon är trött. Prickarna framträder extra då hon är trött eller ledsen. Får se vad läkaren säger nästa vecka.
    Kanske kan din lilla också ha virusprickar. Har ni haft sjukdom nyligen?
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    Hej!

    Gallerit ligger här på fn klicka på mitt alias så kommer du till min sida.
    Hon har hafft prickar till och från sen januari utan att ha varit sjuk sen blev dom värre efter en magsjuka men det är 1 månad sedan och hon har varit frisk sen den magsjukan så det tror jag inte att det är. Dom verkar inte klia.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  8. 4
    Hej! Gallerit ligger här på fn klicka på mitt alias så kommer du till min sida.
    Hon har hafft prickar till och från sen januari utan att ha varit sjuk sen blev dom värre efter en magsjuka men det är 1 månad sedan och hon har varit frisk sen den magsjukan så det tror jag inte att det är. Dom verkar inte klia.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Vår lille fick "virusprickar" i samband med en förkylning för några veckor sedan och det har hållit i tills idag. Nu är de äntligen borta.
    Hoppas de försvinner av sig själv snart för det ser ju så trist ut på de små.
  10. 5
    Vår lille fick "virusprickar" i samband med en förkylning för några veckor sedan och det har hållit i tills idag. Nu är de äntligen borta.
    Hoppas de försvinner av sig själv snart för det ser ju så trist ut på de små.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Kul är det inte. Min tjej hade riktigt jobbigt med prickar i ansiktet; ja exem eg. och prickar i kroppen. Det var virusprickar. Hon hade en infektion i kroppen och därav reaktion. Men det försvann.
    Jag var noga med att smörja och smörja och tvätta rent. Jag gillar Locobase repair för det gör inget om de får in lite i munnen.

    Jag oroade mig för komjölksallergi för det kan ge exem i ansiktet och torr hud.
    Jag var inne på det mesta för hon såg hemsk ut.
    Men som du säger kan det vara tomat eller andra röda saker eller morot. Äter ni ketchup eller annat i mat? Pepparkaka är allergent. Sen är det så med kex och kakor också att de innehåller en massa saker som kan ge reaktion.

    Vad har ni för tvål/after shave/schampoo/mousse/hygien över huvudtaget. osv? Kolla om det innehåller parabener eller benzophenone. Om det gör det så försök undvika det och använd annat. Inte bara till Lillan utan även om ni använder det för det kan räcka. Kan ge reaktion. Kolla även tandkrämen (inte för att jag tror att det ger reaktion, men ändå) om den innehåller Triclosan.

    Det enda du kan göra är ju att försöka ta bort lite och prova igen när hon blivit fin eller hålla superkoll på vad ni äter och hur hon ser ut. För gärna matdagbok. Ibland kan en allergi ta llite tid innan den visar sig, ibland kommer reaktion med en gång.

    Hoppas det ger med sig!
  12. 6
    Kul är det inte. Min tjej hade riktigt jobbigt med prickar i ansiktet; ja exem eg. och prickar i kroppen. Det var virusprickar. Hon hade en infektion i kroppen och därav reaktion. Men det försvann.
    Jag var noga med att smörja och smörja och tvätta rent. Jag gillar Locobase repair för det gör inget om de får in lite i munnen.

    Jag oroade mig för komjölksallergi för det kan ge exem i ansiktet och torr hud.
    Jag var inne på det mesta för hon såg hemsk ut.
    Men som du säger kan det vara tomat eller andra röda saker eller morot. Äter ni ketchup eller annat i mat? Pepparkaka är allergent. Sen är det så med kex och kakor också att de innehåller en massa saker som kan ge reaktion.

    Vad har ni för tvål/after shave/schampoo/mousse/hygien över huvudtaget. osv? Kolla om det innehåller parabener eller benzophenone. Om det gör det så försök undvika det och använd annat. Inte bara till Lillan utan även om ni använder det för det kan räcka. Kan ge reaktion. Kolla även tandkrämen (inte för att jag tror att det ger reaktion, men ändå) om den innehåller Triclosan.

    Det enda du kan göra är ju att försöka ta bort lite och prova igen när hon blivit fin eller hålla superkoll på vad ni äter och hur hon ser ut. För gärna matdagbok. Ibland kan en allergi ta llite tid innan den visar sig, ibland kommer reaktion med en gång.

    Hoppas det ger med sig!
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    Tack för ditt svar

    Vi har nu uteslutit tomat och prickarna/eksemen ser torrare ut nu så kanske är dom på väg bort hoppas. Kom på att vi skaffade marsvinen strax innan prickarna började komma men så här små har väll sällan annan allergi än mat ? och så borde hon ju få prickar/eksem på andra ställen på kroppen då eller snuva andningsbesvär osv.
    Ja ja vi testar tomat först så får vi se ...
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  14. 7
    Tack för ditt svar Vi har nu uteslutit tomat och prickarna/eksemen ser torrare ut nu så kanske är dom på väg bort hoppas. Kom på att vi skaffade marsvinen strax innan prickarna började komma men så här små har väll sällan annan allergi än mat ? och så borde hon ju få prickar/eksem på andra ställen på kroppen då eller snuva andningsbesvär osv.
    Ja ja vi testar tomat först så får vi se ...
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Min äldsta dotter hade mycket hudproblem under hennes första levnadsår. Prickar runt munnen fick hon av tex tomat, citrus, päron, äpple, kiwi, jordgubbar. Enl allergiläkaren vi gick hos då behövde det inte vara en "riktig" allergi utan en överkänslighet som försvinner så småningom. Vilket det också har gjort förutom äpplen och päron som hon måste skala först.
    snuttsnutt 080227
  16. 8
    Min äldsta dotter hade mycket hudproblem under hennes första levnadsår. Prickar runt munnen fick hon av tex tomat, citrus, päron, äpple, kiwi, jordgubbar. Enl allergiläkaren vi gick hos då behövde det inte vara en "riktig" allergi utan en överkänslighet som försvinner så småningom. Vilket det också har gjort förutom äpplen och päron som hon måste skala först.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Jag kan inte pälsdjursallergi. Men mina var ganska små när vi märkte kemikalieallergi.

    En helt annan sak. Vad har ni för blommor hemma? Om du har någon slags fikus eller den där blomman som man slipper vattna så ofta och har många små blad. Plocka bort dem eller släng. De är allergena och det kan visa sig genom huden på en del och andning på en del.

    Jag hoppas att det "bara" är småbarnsprickar och inget annat. Det kan ta lite tid innan prickarna försvinner så håll ut.
  18. 9
    Jag kan inte pälsdjursallergi. Men mina var ganska små när vi märkte kemikalieallergi.

    En helt annan sak. Vad har ni för blommor hemma? Om du har någon slags fikus eller den där blomman som man slipper vattna så ofta och har många små blad. Plocka bort dem eller släng. De är allergena och det kan visa sig genom huden på en del och andning på en del.

    Jag hoppas att det "bara" är småbarnsprickar och inget annat. Det kan ta lite tid innan prickarna försvinner så håll ut.
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    Ha ha

    Nä blommor har vi inte en enda :-) alla mina dör så jag har lagt ner det. Hon är super torr på utslagen prickarna nu så det ser ut som om dom håller på att torka ut. Det ser ut som att vi prickade rätt när vi tog bort tomat, vi får se det har bara gått 1½ dygn sen hon slutade med tomat.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  20. 10
    Ha ha Nä blommor har vi inte en enda :-) alla mina dör så jag har lagt ner det. Hon är super torr på utslagen prickarna nu så det ser ut som om dom håller på att torka ut. Det ser ut som att vi prickade rätt när vi tog bort tomat, vi får se det har bara gått 1½ dygn sen hon slutade med tomat.
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Då får vi hoppas på att det är tomat.

    Okej, fattar det där med blommor. Jag var värsta växttanten innan jag fick barn. Sen har en efter en dött och nu har jag helt enkelt börjat köpa några plastblommor... De ser faktiskt riktiga ut, men de är svåra att hitta.

    Gäller att prioritera sin tid. Jag lägger inte tid på blommor
  22. 11
    Då får vi hoppas på att det är tomat.

    Okej, fattar det där med blommor. Jag var värsta växttanten innan jag fick barn. Sen har en efter en dött och nu har jag helt enkelt börjat köpa några plastblommor... De ser faktiskt riktiga ut, men de är svåra att hitta.

    Gäller att prioritera sin tid. Jag lägger inte tid på blommor

Liknande trådar

  1. Prickar runt munnen
    By Quintuz in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 07:58
  2. Prickar runt munnen
    By Tindraliten in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 22:44
  3. Prickar runt munnen
    By Tindraliten in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 18:05
  4. prickar runt ögonen
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 22:27
  5. Prickar runt munnen
    By Essbe in forum _05 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 14:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar