Efter studenten... - Sidan 4
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #61
    alltså, min dotter har redan varit utomlands ett läsår (Mexiko). nu går hon tredje året på gymnasiet och söker sommarjobb som en toka. hon har inte sommarjobbat förrut så det ser lite kärvt ut.
    men i alla fall ... till hösten tänker hon åka till ...kanske.. Frankrike som EU-volontär, just av de 3 skäl jag skrev.
    hon kommer att åka med en EU-organisation i vår region. det finns ju en rad olika organisationer. t.ex. www.ciu.org eller www.ungdomsstyrelsen.se/kat/0,2070,1362,00.html
    ni kan också ringa till ert regionförbund och prata med deras eu-organisatör (eller vad det nu kan heta hos er, de har lite olika benämningar)
    eller sök på eu volontär och er ort.

    suveränt tillfälle för ungdomar!
  2. 61
    alltså, min dotter har redan varit utomlands ett läsår (Mexiko). nu går hon tredje året på gymnasiet och söker sommarjobb som en toka. hon har inte sommarjobbat förrut så det ser lite kärvt ut.
    men i alla fall ... till hösten tänker hon åka till ...kanske.. Frankrike som EU-volontär, just av de 3 skäl jag skrev.
    hon kommer att åka med en EU-organisation i vår region. det finns ju en rad olika organisationer. t.ex. www.ciu.org eller www.ungdomsstyrelsen.se/kat/0,2070,1362,00.html
    ni kan också ringa till ert regionförbund och prata med deras eu-organisatör (eller vad det nu kan heta hos er, de har lite olika benämningar)
    eller sök på eu volontär och er ort.

    suveränt tillfälle för ungdomar!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #62
    tack för svaret. JAg ska verkligen tipsa henne om det.
  4. 62
    tack för svaret. JAg ska verkligen tipsa henne om det.
  5. Anonym
    #63
    Tack för svar.
  6. 63
    Tack för svar.
  7. Anonym
    #64
    Inte när man bor hemma och föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga.
  8. 64
    Inte när man bor hemma och föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #65
    En "detalj" i sammanhanget är att man har rätt till bostadsbidrag för barn under 18 om man har det kärvt.
    Det upphör iom 18-årsdagen. (precis som att det blir billigare att leva för att de fyllt 18)

    Plus det Annika säger att läkare osv börjar kosta.
    I Sverige är fattigdomen rätt utbredd enligt undersökningar av bla Rädda Barnen...

    Jag tror faktiskt att de allra, allra flesta föräldrar skulle vilja fortsätta försörja sina barn. Tyvärr saknar en hel del familjer förutsättningar ATT göra det.

    Går den nyligen fyllda 18-åringen till soc blir det inga enorma summor skulle jag förmoda. (Tvärtemot vad det låter här). Soc är uträknat så att det ska räcka till att hålla näsan ovanför vattenytan men knappast mer än så.

    Varför inte ta reda på fakta och ringa soc och fråga själv? Jag tror faktiskt att de gladeligen slår hål på en och annan myt. (som tex parasiten socbidragstagare, att man lever lyxliv på soc osv)
  10. 65
    En "detalj" i sammanhanget är att man har rätt till bostadsbidrag för barn under 18 om man har det kärvt.
    Det upphör iom 18-årsdagen. (precis som att det blir billigare att leva för att de fyllt 18)

    Plus det Annika säger att läkare osv börjar kosta.
    I Sverige är fattigdomen rätt utbredd enligt undersökningar av bla Rädda Barnen...

    Jag tror faktiskt att de allra, allra flesta föräldrar skulle vilja fortsätta försörja sina barn. Tyvärr saknar en hel del familjer förutsättningar ATT göra det.

    Går den nyligen fyllda 18-åringen till soc blir det inga enorma summor skulle jag förmoda. (Tvärtemot vad det låter här). Soc är uträknat så att det ska räcka till att hålla näsan ovanför vattenytan men knappast mer än så.

    Varför inte ta reda på fakta och ringa soc och fråga själv? Jag tror faktiskt att de gladeligen slår hål på en och annan myt. (som tex parasiten socbidragstagare, att man lever lyxliv på soc osv)
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #66
    TACK för ett jättebra inlägg.
    Självklart hade jag helst sett att pengarna kommit från oss men den möjligheten finns inte nu tyvärr.
    Drar mig lite för att ringa till soc men blir vi tvungna så kommer jag att göra det utan att skämmas.
  12. 66
    TACK för ett jättebra inlägg.
    Självklart hade jag helst sett att pengarna kommit från oss men den möjligheten finns inte nu tyvärr.
    Drar mig lite för att ringa till soc men blir vi tvungna så kommer jag att göra det utan att skämmas.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #67
    Men det gör ju alla, med _mycket_ få undantag.

    Jag blir så jäkla ilsken att bilden idag börjar likna den som gällde förr. Att soc och _nöd_hjälp är skamligt, att socbidragstagare är parasiter och lata och zilliooooners med andra myter som på ett eller annat sätt går ut på att racka ner på de som faktiskt är _fattiga_ i dagens Sverige! Skämmes tamefan...

    Sträck på dig kvinna! Och våga inte ens tänka tanken på att skämmas.
  14. 67
    Men det gör ju alla, med _mycket_ få undantag.

    Jag blir så jäkla ilsken att bilden idag börjar likna den som gällde förr. Att soc och _nöd_hjälp är skamligt, att socbidragstagare är parasiter och lata och zilliooooners med andra myter som på ett eller annat sätt går ut på att racka ner på de som faktiskt är _fattiga_ i dagens Sverige! Skämmes tamefan...

    Sträck på dig kvinna! Och våga inte ens tänka tanken på att skämmas.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #68
    TACK...imt
  16. 68
    TACK...imt
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234

Liknande trådar

  1. Rättigheter efter studenten?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 08:07
  2. Pustar ut efter studenten!
    By Bea E in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 21:36
  3. Studenten
    By samandra in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 17:37
  4. Studenten
    By Margareta in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 12:06
  5. studenten
    By Nilla in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 13:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar