Charmen att vara bonde en fredagkväll...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Charmen att vara bonde en fredagkväll...

    ... är att maken tog med lite hämtpizza när han ändå var o köpte gångjärn på kvällskvisten.
    ...är lite av barnens chokladbollar till "Så ska det låta" framför tv-n.
    ... är att hinna se säkert 10 min av Skavlan!
    ...är att grannen ringer o säger att det är tjurar ute på vägen.
    ...är att slänga i en dvd o säga åt sin 6åring att passa sina två småsyskon, för nu MÅSTE både mamma o pappa jobba!!!
    ... är att möta 2 st 400 kg tjurar lösa på logen, i skenet från grannens billyktor.
    ...är att låsa in dem o höra av grannen att det är fler ut, för han såg en hel hjord när han kom.
    ...är att springa över en isig gårdsplan i mörker, höggravid och med foglossning o inte veta hur många djur som är ute och vart de gått.
    ...är att 6åringen ringer o säger att lillebror stängt av dvd-filmen, och han får inte igång det igen. Att förklara att just nu så kommer mamma inte in o fixar det, de får göra nåt annat.
    ... är att se sin man komma in i ladugården med 9 st glada tjurkillar i hasorna och snabbt kunna hjälpa till att stänga dörrarna så de åtminstone är samlade i ladugården.
    ... är att räkna o komma fram till att förutom de två som står på logen så är alla på rätt ställe nu.
    ... är att upptäcka att en av dom som stängdes in på logen en stund tidigare har gått o trillat ner i spannmålsgropen o inte kan komma upp.
    ... är att ringa o fråga svärisarna hur långt de kommit på väg hem fr teatern, för vi behöver hjälp med både barnpassning o tjurlyftning.
    ... är att springa in till sina barn o snabborsta tänder o få på pyjamaser så barnen kan krypa ner i sängen och sedan lämna över till svärmor att läsa sagorna.
    ... är att efter ca ½ timmes baxande o bändande få upp tjuren ur spannmålsgropen o kunna få honom att på egna ben, fastbunden i traktorn, gå tillbaka till kompisarna i boxen i stora ladugården.
    ... är att lite haltande traska tillbaka in i stugvärmen o känna att man gjort liiiite nytta även när man är jättetjock o har ont överallt.
    ... är att sätta sig med en förkyld men sovande lilleman framför tv-n o äta lite ostbågar o läsk o fortsätta kvällen som om det varit en helt vanlig fredagskväll.
    ...är att lite stapplande ta sig upp för trappan, krypa ner i dubbelsängen, krama sin man o tycka att det är kul med lite extra krydda i livet!
  2. 1
    Charmen att vara bonde en fredagkväll... ... är att maken tog med lite hämtpizza när han ändå var o köpte gångjärn på kvällskvisten.
    ...är lite av barnens chokladbollar till "Så ska det låta" framför tv-n.
    ... är att hinna se säkert 10 min av Skavlan!
    ...är att grannen ringer o säger att det är tjurar ute på vägen.
    ...är att slänga i en dvd o säga åt sin 6åring att passa sina två småsyskon, för nu MÅSTE både mamma o pappa jobba!!!
    ... är att möta 2 st 400 kg tjurar lösa på logen, i skenet från grannens billyktor.
    ...är att låsa in dem o höra av grannen att det är fler ut, för han såg en hel hjord när han kom.
    ...är att springa över en isig gårdsplan i mörker, höggravid och med foglossning o inte veta hur många djur som är ute och vart de gått.
    ...är att 6åringen ringer o säger att lillebror stängt av dvd-filmen, och han får inte igång det igen. Att förklara att just nu så kommer mamma inte in o fixar det, de får göra nåt annat.
    ... är att se sin man komma in i ladugården med 9 st glada tjurkillar i hasorna och snabbt kunna hjälpa till att stänga dörrarna så de åtminstone är samlade i ladugården.
    ... är att räkna o komma fram till att förutom de två som står på logen så är alla på rätt ställe nu.
    ... är att upptäcka att en av dom som stängdes in på logen en stund tidigare har gått o trillat ner i spannmålsgropen o inte kan komma upp.
    ... är att ringa o fråga svärisarna hur långt de kommit på väg hem fr teatern, för vi behöver hjälp med både barnpassning o tjurlyftning.
    ... är att springa in till sina barn o snabborsta tänder o få på pyjamaser så barnen kan krypa ner i sängen och sedan lämna över till svärmor att läsa sagorna.
    ... är att efter ca ½ timmes baxande o bändande få upp tjuren ur spannmålsgropen o kunna få honom att på egna ben, fastbunden i traktorn, gå tillbaka till kompisarna i boxen i stora ladugården.
    ... är att lite haltande traska tillbaka in i stugvärmen o känna att man gjort liiiite nytta även när man är jättetjock o har ont överallt.
    ... är att sätta sig med en förkyld men sovande lilleman framför tv-n o äta lite ostbågar o läsk o fortsätta kvällen som om det varit en helt vanlig fredagskväll.
    ...är att lite stapplande ta sig upp för trappan, krypa ner i dubbelsängen, krama sin man o tycka att det är kul med lite extra krydda i livet!
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Oj!

    Ja, du kan inte skylla på några extra graviditetskilon efter den fredagskvällen!
    Jag själv låg i soffan hela kvällen och zappade mellan kanalerna efter min första vecka som yrkesarbetande efter 1 år som föräldraledig.
  4. 2
    Oj! Ja, du kan inte skylla på några extra graviditetskilon efter den fredagskvällen!
    Jag själv låg i soffan hela kvällen och zappade mellan kanalerna efter min första vecka som yrkesarbetande efter 1 år som föräldraledig.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    Wow.

    Nästan så man saknar sitt gamla liv Nä, det är rätt skönt att slippa allt det tunga, men det låter onekligen liite roligt i alla fall.
  6. 3
    Wow. Nästan så man saknar sitt gamla liv Nä, det är rätt skönt att slippa allt det tunga, men det låter onekligen liite roligt i alla fall.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Hoppla!

    Fast så kanske man bara säger åt hästar, inte åt tjurar? Och hjälper det? Inte vet jag som är från stan!
    Oj, höggravid och allt! När jag var höggravid med Amanda satt jag på en stol i stan och la patiens i tre veckor. Inte fångade jag tjurar inte! Man kan väl säga att jag var lite TJURIG men det var nog det närmaste tjur jag kunde komma!
    Här får du certifikat för att du är en riktig bondmora!

    INTYG AZZA HAR KLARAT AV TJURGALOPP I NIONDE MÅNADEN
    ANNICAS HEDERSMEDALJ.
    BETYG: 5+
    NU KAN DU LUGNT SLÄPPA UT BARN 4! (du kommer säkert kunna jaga rätt på alla dessa och hämta hem dem ute på stan på nätterna om 15 år också, med eller utan lasso/pilbåge eller vad nu moderna bönder använder, bedövningsspruta? )
    090307 UPPSALA

    Kram.
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  8. 4
    Hoppla! Fast så kanske man bara säger åt hästar, inte åt tjurar? Och hjälper det? Inte vet jag som är från stan!
    Oj, höggravid och allt! När jag var höggravid med Amanda satt jag på en stol i stan och la patiens i tre veckor. Inte fångade jag tjurar inte! Man kan väl säga att jag var lite TJURIG men det var nog det närmaste tjur jag kunde komma!
    Här får du certifikat för att du är en riktig bondmora!

    INTYG AZZA HAR KLARAT AV TJURGALOPP I NIONDE MÅNADEN
    ANNICAS HEDERSMEDALJ.
    BETYG: 5+
    NU KAN DU LUGNT SLÄPPA UT BARN 4! (du kommer säkert kunna jaga rätt på alla dessa och hämta hem dem ute på stan på nätterna om 15 år också, med eller utan lasso/pilbåge eller vad nu moderna bönder använder, bedövningsspruta? )
    090307 UPPSALA

    Kram.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Ojojoj!

    Vilken fredag må ja säga.
    Där ligger man i lä.
  10. 5
    Ojojoj!

    Vilken fredag må ja säga.
    Där ligger man i lä.
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Oj!

    Din fredagkväll var helt klart mer actionfylld än min fredagkväll var. Hos oss åt vi middag och sen spelade pappa och storebror tv-spel medan Ture och jag läste böcker. Nattning av barn och sen slötittande på tv - jag fick titta på hela Skavlan!
  12. 6
    Oj!

    Din fredagkväll var helt klart mer actionfylld än min fredagkväll var. Hos oss åt vi middag och sen spelade pappa och storebror tv-spel medan Ture och jag läste böcker. Nattning av barn och sen slötittande på tv - jag fick titta på hela Skavlan!

Liknande trådar

  1. Fredagkväll
    By Olga_e in forum _0905 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 23:13
  2. Charmen att vara bonde en fredagkväll...
    By azza in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 00:09
  3. Charmen att vara bonde en fredagkväll...
    By azza in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 23:03
  4. Charmen med tvillingar..
    By Annapanna31 in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 09:55
  5. Charmen med att bo på landet
    By •Milou• in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 14:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar