6 åringar
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    6 åringar

    jag förmodar att det är vanligt att 6 åringar inte kan sitta stilla vid maten, studsar upp och ner på stolen, flaxar med armarna, tappar bestick, springer istället för att gå, förutom när han är för trööööt för att ta ett enda steg, pratar konstant, börjar att prata även om jag är fullt upptagen med att tala med andra, tjatar huvudet av sin mamma om han inte _omedelbart_ får det han vill, glömmer bort att han inte får använda den verma limpistolen utan mig, 3 sekunder eftera att jag sagt det, glömmer att hänga upp jackan, fastän jag påminnt honom minst en gång om dagen sedan hen blev 3 år, tappar bort i snitt 1 vante/nössa om dagen, och har ingen aaaning om vart de tagit vägen. Är jätteduktig på att hjälpa till eller hjälpa sin lillebror, när _han_ känner för det. Provocerar sin lillebror rätt ofta, leker så vilt med sin lillebror så deras mamma inte vet om lillebror håller på att slå ihjäl sig eller har jätteroligt.

    Det är väl en övergående period? Det blir väl något lugnt år innan han kommer i puberteten??
  2. 1
    6 åringar jag förmodar att det är vanligt att 6 åringar inte kan sitta stilla vid maten, studsar upp och ner på stolen, flaxar med armarna, tappar bestick, springer istället för att gå, förutom när han är för trööööt för att ta ett enda steg, pratar konstant, börjar att prata även om jag är fullt upptagen med att tala med andra, tjatar huvudet av sin mamma om han inte _omedelbart_ får det han vill, glömmer bort att han inte får använda den verma limpistolen utan mig, 3 sekunder eftera att jag sagt det, glömmer att hänga upp jackan, fastän jag påminnt honom minst en gång om dagen sedan hen blev 3 år, tappar bort i snitt 1 vante/nössa om dagen, och har ingen aaaning om vart de tagit vägen. Är jätteduktig på att hjälpa till eller hjälpa sin lillebror, när _han_ känner för det. Provocerar sin lillebror rätt ofta, leker så vilt med sin lillebror så deras mamma inte vet om lillebror håller på att slå ihjäl sig eller har jätteroligt.

    Det är väl en övergående period? Det blir väl något lugnt år innan han kommer i puberteten??
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    same same här hemma om det är till ngn tröst.
  4. 2
    same same här hemma om det är till ngn tröst.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3
    Hahaha!!!! Jag tror inte det gàr över *sorry* Storebror var sàdan fràn starten och har inte ändrats sà vârst mycket. Han kanske flaxar liiiiite mindre med armarna fast när jag tänker efter sà har det blivit lite bättre nu eftersom han har ganska stor press pà sig och har nog förstàtt att han màste hàlla koll pà sitt liv och sina grejor om han inte vill drunkna i kaoset.
    Lillebror är helt motsatsen, ordning och reda, glömmer aldrig nàgot och har aldrig tappat en vante eller nàgot annat.
  6. 3
    Hahaha!!!! Jag tror inte det gàr över *sorry* Storebror var sàdan fràn starten och har inte ändrats sà vârst mycket. Han kanske flaxar liiiiite mindre med armarna fast när jag tänker efter sà har det blivit lite bättre nu eftersom han har ganska stor press pà sig och har nog förstàtt att han màste hàlla koll pà sitt liv och sina grejor om han inte vill drunkna i kaoset.
    Lillebror är helt motsatsen, ordning och reda, glömmer aldrig nàgot och har aldrig tappat en vante eller nàgot annat.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Ojojoj, *tar ett djupt andetag och en kopp kaffe till*

    Jag kan såhär mitt i en tråd berätta att min man hade ett jobberbjudande i från Lyon i höstas. Jag började då fundera på hur mina barn skulle passa i den franska skolan, och funderade då om mina barn var som Cup storebror eller som Cups lillebror

    Min man tackade nej av måpnga orsaker, men mycket eftersom det skulla ha inneburit att vi skulle ha flyttat dit, och sedan skulle min man ha varit på resande ort, och jag hade suttit själv i Lyon. Arbetsuppgifterna var inte heller rätt för min man. Han är mer forskare och lärare än försäljare/representant. Han trivs så bra på sitt jobb nu för den delen.
  8. 4
    Ojojoj, *tar ett djupt andetag och en kopp kaffe till*

    Jag kan såhär mitt i en tråd berätta att min man hade ett jobberbjudande i från Lyon i höstas. Jag började då fundera på hur mina barn skulle passa i den franska skolan, och funderade då om mina barn var som Cup storebror eller som Cups lillebror

    Min man tackade nej av måpnga orsaker, men mycket eftersom det skulla ha inneburit att vi skulle ha flyttat dit, och sedan skulle min man ha varit på resande ort, och jag hade suttit själv i Lyon. Arbetsuppgifterna var inte heller rätt för min man. Han är mer forskare och lärare än försäljare/representant. Han trivs så bra på sitt jobb nu för den delen.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Resande fot menar jag ju, inte ort.
  10. 5
    Resande fot menar jag ju, inte ort.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Helt normalt! V excellerar i 6-årsbeteende, jag ser också på honom att han har vuxit mycket under året så det är inte konstigt att han inte vet vad han sa göra av sina armar och ben som plötsligt är mycket längre...flax hit och dit och stolar som plötsligt välter, eller att han bara vips ramlar av stolen?!...Tror ang. förvirringen att så länge de går på dagis får de ff mycket hjälp, men från 6-årsåldern är det en massa aker som de ska klara av själv. Klart att det blir lite kaos då!

    Vi har kraftmätning och tuppfäktning mellan pojkarna här hemma, de retas med varandra dagarna i ända och man kan bli galen för mindre!

    En del bitar går säkert över
  12. 6
    Helt normalt! V excellerar i 6-årsbeteende, jag ser också på honom att han har vuxit mycket under året så det är inte konstigt att han inte vet vad han sa göra av sina armar och ben som plötsligt är mycket längre...flax hit och dit och stolar som plötsligt välter, eller att han bara vips ramlar av stolen?!...Tror ang. förvirringen att så länge de går på dagis får de ff mycket hjälp, men från 6-årsåldern är det en massa aker som de ska klara av själv. Klart att det blir lite kaos då!

    Vi har kraftmätning och tuppfäktning mellan pojkarna här hemma, de retas med varandra dagarna i ända och man kan bli galen för mindre!

    En del bitar går säkert över
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    Jag känner igen det där med att falla av stolen, ja jösses . Det är mycket som händer med 6 åringar!
  14. 7
    Jag känner igen det där med att falla av stolen, ja jösses . Det är mycket som händer med 6 åringar!
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8
    Har du också söndertjatade öron?
  16. 8
    Har du också söndertjatade öron?
  17. Medlem sedan
    Feb 2001
    #9
    Spännande ändà att fà erbjudanden om jobb utomlands. Känner ni er redo att flytta om det kommer ett bra erbjudande till er?
    Ulli härinne bor i Lyon och verkar trivas skapligt bra.
  18. 9
    Spännande ändà att fà erbjudanden om jobb utomlands. Känner ni er redo att flytta om det kommer ett bra erbjudande till er?
    Ulli härinne bor i Lyon och verkar trivas skapligt bra.
  19. Medlem sedan
    Nov 2006
    #10
    Jag blundar, jag vill inte läsa om om flaxiga armar och trotsperioder, jag vill bara leva i min bubbla där barn är mjuka och lätta att flytta på och avleda...
  20. 10
    Jag blundar, jag vill inte läsa om om flaxiga armar och trotsperioder, jag vill bara leva i min bubbla där barn är mjuka och lätta att flytta på och avleda...
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11
    Visst är det. Det har gått uppåt verkligen för min man jobbmässigt. För några år sedan blev han uppsagd, sågs som ett knäpp teorinörd på sin avdelning, nu får han fina erbjudanden.

    Lyon verkar annars fint, en kompis har läst där, ligger fint om jag förstår rätt. Jag har ju läst franska så det skulle jag kunna ta tag i igen. Det vore spännade att komma ut igen, men samtidgt vill jag inte skjuta upp att börja jobba som arkitekt mer än nödvändigt, det kan bli för sent om jag är hemma alltför länge efter examen. Om det fanns chans för mig att jobba/praktisera på platsen...
  22. 11
    Visst är det. Det har gått uppåt verkligen för min man jobbmässigt. För några år sedan blev han uppsagd, sågs som ett knäpp teorinörd på sin avdelning, nu får han fina erbjudanden.

    Lyon verkar annars fint, en kompis har läst där, ligger fint om jag förstår rätt. Jag har ju läst franska så det skulle jag kunna ta tag i igen. Det vore spännade att komma ut igen, men samtidgt vill jag inte skjuta upp att börja jobba som arkitekt mer än nödvändigt, det kan bli för sent om jag är hemma alltför länge efter examen. Om det fanns chans för mig att jobba/praktisera på platsen...
  23. Medlem sedan
    Apr 2003
    #12
    *fniss* Detta går ju också. Jag fick hota med att han inte fick använda limpistolen på 1 månad om han inte slutade tjata om det. Efter att ha städat upp det andra framdragna grejerna så får han använda den igen. *pust*
  24. 12
    *fniss* Detta går ju också. Jag fick hota med att han inte fick använda limpistolen på 1 månad om han inte slutade tjata om det. Efter att ha städat upp det andra framdragna grejerna så får han använda den igen. *pust*
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Vad är det han limmar? Eller är det mest grejen att pistolen kan smälta limstaven som lockar?
  26. 13
    Vad är det han limmar? Eller är det mest grejen att pistolen kan smälta limstaven som lockar?
  27. Medlem sedan
    Feb 1999
    #14
    Grabbar... nej de ändras inte...
    'så ta ett djupt andertag tills den dagen han flyttar hemifrån...
  28. 14
    Grabbar... nej de ändras inte...
    'så ta ett djupt andertag tills den dagen han flyttar hemifrån...
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15
    Vi började med ett papphus, sedan fortsatte han med papprymdskepp, sedan dekorerade han rymdskeppet med rött lim
  30. 15
    Vi började med ett papphus, sedan fortsatte han med papprymdskepp, sedan dekorerade han rymdskeppet med rött lim
  31. Medlem sedan
    Feb 2001
    #16
    Min kusin är arkitekt i Lyon och min brorsa är arkitekt inne i Paris sà om du behöver lite tips om arkitektmarknaden i Fr sà är det bara att fràga pà.
  32. 16
    Min kusin är arkitekt i Lyon och min brorsa är arkitekt inne i Paris sà om du behöver lite tips om arkitektmarknaden i Fr sà är det bara att fràga pà.
  33. Medlem sedan
    Apr 2003
    #17
    Åhh, där ser man! Det ska jag minnas!
  34. 17
    Åhh, där ser man! Det ska jag minnas!
  35. Medlem sedan
    Jun 2004
    #18
    Det går nog inte över. Men det blir ju annorlunda med åren. Det där låter som min stora tjej... Hon är sannerligen dyr i drift, för det klädesplagg finns inte som hon inte tappar bort.

    Hon är nio nu, men fortfarande ett kvicksilver, men vi ser ändå tendenser till ett litet lugn som kommit med åldern.

    Vår sexåring däremot är inte flaxig och så, men däremot ytterst, ytterst bestämd. Envis som synden rättare sagt. Men hon har bara två lägen. Jätteglad och Jättearg. Vi hade en period av mer markerat, gnälligt sexårstrots för ett halvår sedan men nu närmar hon sig sju och har iofs lite attityd men för det mesta är hon nöjd och glad.
  36. 18
    Det går nog inte över. Men det blir ju annorlunda med åren. Det där låter som min stora tjej... Hon är sannerligen dyr i drift, för det klädesplagg finns inte som hon inte tappar bort.

    Hon är nio nu, men fortfarande ett kvicksilver, men vi ser ändå tendenser till ett litet lugn som kommit med åldern.

    Vår sexåring däremot är inte flaxig och så, men däremot ytterst, ytterst bestämd. Envis som synden rättare sagt. Men hon har bara två lägen. Jätteglad och Jättearg. Vi hade en period av mer markerat, gnälligt sexårstrots för ett halvår sedan men nu närmar hon sig sju och har iofs lite attityd men för det mesta är hon nöjd och glad.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    ha ha ha, det kan man gott säga. tre små monster vars munnar går i ett. tjattjattjattjattjat....
  38. 19
    ha ha ha, det kan man gott säga. tre små monster vars munnar går i ett. tjattjattjattjattjat....

Liknande trådar

  1. Fyra 11-12-åringar, två 8-9-åringar
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 19:57
  2. Apropå 15-åringar som dejtar 19-åringar
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 20:55
  3. Hur är era 6-åringar
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 14:17
  4. kan 1 åringar äta
    By ruskprick in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 20:17
  5. 1½-åringar-2½ åringar, behöver tips
    By ella in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar