Vad har ni för febertermometer...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Vad har ni för febertermometer...

    ... om ni har nån? Linnéa verkar ha ärvt storasysters virus, för nu är hon febrig. Amanda som har varit JÄTTEDÅLIG i flera dagar och varken ätit eller orkat vara vaken mer än några timmar i sträck, är nu på bättringsvägen. Men våra örontermometrar har gett upp, och nu när jag skulle ta muntermometern på L så öppnade hon munnen titt som tätt och inte kunde hon hålla sig tiden ut heller (fick det till 38, men det är säkert mer). Kan ERA 3-åringar ta tempen med muntermometer? Jag köper INTE en örontermometer till, har två st a 600 kronor styck och jag får inte det att funka med Linnéas öron, visar helt osannolikt låga temperaturer (även när jag bytt batterier). De var bra i början men jag tror de gav upp för typ ett år sedan...
    I och för sig är ju inte exakt temperatur så jätteviktig, man märker ju när ungarna är sjuka - men ibland (i kontakt med sjukvård mm) kan det ju vara bra att veta.

    Annica i vabbträsket
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  2. 1
    Vad har ni för febertermometer... ... om ni har nån? Linnéa verkar ha ärvt storasysters virus, för nu är hon febrig. Amanda som har varit JÄTTEDÅLIG i flera dagar och varken ätit eller orkat vara vaken mer än några timmar i sträck, är nu på bättringsvägen. Men våra örontermometrar har gett upp, och nu när jag skulle ta muntermometern på L så öppnade hon munnen titt som tätt och inte kunde hon hålla sig tiden ut heller (fick det till 38, men det är säkert mer). Kan ERA 3-åringar ta tempen med muntermometer? Jag köper INTE en örontermometer till, har två st a 600 kronor styck och jag får inte det att funka med Linnéas öron, visar helt osannolikt låga temperaturer (även när jag bytt batterier). De var bra i början men jag tror de gav upp för typ ett år sedan...
    I och för sig är ju inte exakt temperatur så jätteviktig, man märker ju när ungarna är sjuka - men ibland (i kontakt med sjukvård mm) kan det ju vara bra att veta.

    Annica i vabbträsket
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Vi kör faktiskt....

    ....rumpvarianten fortfarande. Men funderar på annat. Muntermometer får de kväljningar av, öron är DYRT och den vi hade funkade bara inte på Ville.

    Ville har ju haft så mycket feber i sitt liv och legat väldigt högt ibland och då har vi velat kolla så det inte är FÖR högt. Men annars kollar vi inte honom så ofta när han har feber, vi märker ju när det är 38 eller när det är 40. Det är de övre gränserna som är läskiga. Storebror har nästan aldrig haft feber så det är inte ofta vi kollat på honom.
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  4. 2
    Vi kör faktiskt.... ....rumpvarianten fortfarande. Men funderar på annat. Muntermometer får de kväljningar av, öron är DYRT och den vi hade funkade bara inte på Ville.

    Ville har ju haft så mycket feber i sitt liv och legat väldigt högt ibland och då har vi velat kolla så det inte är FÖR högt. Men annars kollar vi inte honom så ofta när han har feber, vi märker ju när det är 38 eller när det är 40. Det är de övre gränserna som är läskiga. Storebror har nästan aldrig haft feber så det är inte ofta vi kollat på honom.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    PS....

    ... hoppas de kryar på sig snart och att du kan ta dig ur vabbträsket. Det har inte varit er vinter i år. Om min säger jag inget högt för då händer kanske grejer, men jag säger peppar, peppar och återkommer .
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  6. 3
    PS.... ... hoppas de kryar på sig snart och att du kan ta dig ur vabbträsket. Det har inte varit er vinter i år. Om min säger jag inget högt för då händer kanske grejer, men jag säger peppar, peppar och återkommer .
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    Jag köpte en för munnen för nåt år sen, den är grön och har böjbart där fram. Den är supernsbb, bara några sekunder och det klarar ellen fint. jag brukar ändå hålla lite på läpparna för säkerhetsskull. Minns dock inte vilket märke, men jag köpte den i en barnaffär. Vi köpte en örontermometer när Louise var liten, helt värdelös. Endast om barnet har mycket feber visar den nåt, den har nog för tjockt skaft, eller vad det nu kan heta den man stoppar in i örat. Vi kommar dock inte febern så ofta, mest efter de varit sjuka, för att säkerställa att de är helt feberfria. Går på allmäntillståndet istället.
  8. 4
    Jag köpte en för munnen för nåt år sen, den är grön och har böjbart där fram. Den är supernsbb, bara några sekunder och det klarar ellen fint. jag brukar ändå hålla lite på läpparna för säkerhetsskull. Minns dock inte vilket märke, men jag köpte den i en barnaffär. Vi köpte en örontermometer när Louise var liten, helt värdelös. Endast om barnet har mycket feber visar den nåt, den har nog för tjockt skaft, eller vad det nu kan heta den man stoppar in i örat. Vi kommar dock inte febern så ofta, mest efter de varit sjuka, för att säkerställa att de är helt feberfria. Går på allmäntillståndet istället.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Hrmm... Ärligt talat så har vi ingen längre, utan kollar med på allmäntillståndet. Inna stirrade jag mig rätt blind på just graderna konstigt nog..

    MEn ja, vi skulle nog ha skaffat en igen, men det är SÅÅÅ svårt att komma ihåg!
  10. 5
    Hrmm... Ärligt talat så har vi ingen längre, utan kollar med på allmäntillståndet. Inna stirrade jag mig rätt blind på just graderna konstigt nog..

    MEn ja, vi skulle nog ha skaffat en igen, men det är SÅÅÅ svårt att komma ihåg!
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Digital rumpmodell. Jag tycker de har blivit snabba o effektiva o piper när de mätt klart. Om jag ska ta feber vill jag veta ett _korrekt_ svar o det tycker jag inte jag får med de andra. Vi köpte nån öronvariant när Storebror var liten, rätt kass!

    Visst händer det att ungarna inte "älskar" att man ska ta feber, men de har lärt sig acceptera faktum. Och det är bara antingen när de är jättesjuka (orkar inte protestera) el nästan friska o själva vill tillbaka t skola o dagmamma (=hög motivation) som vi tar febern, nästan.
  12. 6
    Digital rumpmodell. Jag tycker de har blivit snabba o effektiva o piper när de mätt klart. Om jag ska ta feber vill jag veta ett _korrekt_ svar o det tycker jag inte jag får med de andra. Vi köpte nån öronvariant när Storebror var liten, rätt kass!

    Visst händer det att ungarna inte "älskar" att man ska ta feber, men de har lärt sig acceptera faktum. Och det är bara antingen när de är jättesjuka (orkar inte protestera) el nästan friska o själva vill tillbaka t skola o dagmamma (=hög motivation) som vi tar febern, nästan.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Hmm vi har en öron temp från Braun, jag är väldigt nöjd med den. Jag jämförde den med vår muntermometer som vi har och de diffade på en decimal, så vi kör på med den.
  14. 7
    Hmm vi har en öron temp från Braun, jag är väldigt nöjd med den. Jag jämförde den med vår muntermometer som vi har och de diffade på en decimal, så vi kör på med den.
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Under armen

    tar jag, när det behövs. Alltså en vanlig rumptermometer. Är inte så där väldigt intresserad av vilken temp de har om de inte är riktigt dåliga och då tar jag i rumpan för att få exakt. Munnen har jag inte testat på Sara, var peppar , peppar väldigt längesedan hon hade mycket feber.
    Hoppas ni kryar på er snabbt.
  16. 8
    Under armen tar jag, när det behövs. Alltså en vanlig rumptermometer. Är inte så där väldigt intresserad av vilken temp de har om de inte är riktigt dåliga och då tar jag i rumpan för att få exakt. Munnen har jag inte testat på Sara, var peppar , peppar väldigt längesedan hon hade mycket feber.
    Hoppas ni kryar på er snabbt.
  17. Medlem sedan
    Oct 1999
    #9

    Som de barnsköterska jag är:

    :så har jag såklart en av varje
    *Rumpan - bara till bebisar och upp till kanske två år
    * Munnen - ingen som använder
    * Under armen - ingen som använder
    och
    Örat - alla använder

    Min örontemp är supergammal, sen 1995, men jäklar så pålitlig!
    Jag har(givetvis) jämfört mellan de olika varianterna, och den visar ungefär samma, att det diffar på nån decimal är ju bara normalt.

    På neo tog vi alltid under armen på småbebisarna, och det funkar bra även på större ungar, det gäller att trycka armen tätt mot kroppen bara så att det verkligen blir tätt under armen och en korrekt temp.

    I ärlighetens namn bryr jag mig inte om längre hur mkt temp de har, det viktiga är OM de har feber och i så fall hög eller låg och det känner jag ändå. En puss i pannan funkar bäst
    I kontakt med sjukvården kan det kanske vara bra att kunna säga en exakt siffra, för de har en tendens att inte tro på en om man säger "hög temp", de tror att alla föräldrar är hönsmammor som ringer in och är oroliga för minsta temphöjning

    Köp en som ni kan använda hela familjen!
    Mun eller under armen, rumpan känns det som att de börjar bli för stora för.
    Jag minns med en rysning när jag själv var liten och fick ta tempen så...det är inget trevligt, även om det går fort!

    Hoppas att de kryar på sig dina sötnosar!
    Carola med Jordan 090902, Lovelia 0709, Trixie 05,Novalie 03,Robert&Corrinda 00, Patricia 95, Janelle 94
    Ännu en bebis väntas komma i sommar BF 15 juli 11

    Bloggar här:
    http://blogg.mama.nu/familjenannorlunda/
  18. 9
    Som de barnsköterska jag är: :så har jag såklart en av varje
    *Rumpan - bara till bebisar och upp till kanske två år
    * Munnen - ingen som använder
    * Under armen - ingen som använder
    och
    Örat - alla använder

    Min örontemp är supergammal, sen 1995, men jäklar så pålitlig!
    Jag har(givetvis) jämfört mellan de olika varianterna, och den visar ungefär samma, att det diffar på nån decimal är ju bara normalt.

    På neo tog vi alltid under armen på småbebisarna, och det funkar bra även på större ungar, det gäller att trycka armen tätt mot kroppen bara så att det verkligen blir tätt under armen och en korrekt temp.

    I ärlighetens namn bryr jag mig inte om längre hur mkt temp de har, det viktiga är OM de har feber och i så fall hög eller låg och det känner jag ändå. En puss i pannan funkar bäst
    I kontakt med sjukvården kan det kanske vara bra att kunna säga en exakt siffra, för de har en tendens att inte tro på en om man säger "hög temp", de tror att alla föräldrar är hönsmammor som ringer in och är oroliga för minsta temphöjning

    Köp en som ni kan använda hela familjen!
    Mun eller under armen, rumpan känns det som att de börjar bli för stora för.
    Jag minns med en rysning när jag själv var liten och fick ta tempen så...det är inget trevligt, även om det går fort!

    Hoppas att de kryar på sig dina sötnosar!
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Tack alla...

    ... för era svar! Ja, jag har heller inte varit nån som kollat febern titt och tätt, men jag har då varje gång jag ringt till sjukvårdsrådgivningen med sjuka barn (som när L hade UVI) blivit utskälld (typ) för att jag inte hade haft koll på tempen, så därför känns det aktuellt att vi på NÅGOT sätt kan ta tempen på L. Fast i natt har hon faktiskt lärt sig att ta med muntermometern så vi kanske sliper shoppa - dock skulle nog en att ha under armen vara bra, t ex när ungarna är supersnoriga och täppta i näsan.

    Visst är allmäntillståndet viktigare. När A hade 39 häromdagen orkade hon knappt vara vaken. När L hade 39 i natt så var det det enda hon ville vara, satt och babblade som en galning i soffan kl 4 (GÄÄÄÄSP).

    Annica
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  20. 10
    Tack alla... ... för era svar! Ja, jag har heller inte varit nån som kollat febern titt och tätt, men jag har då varje gång jag ringt till sjukvårdsrådgivningen med sjuka barn (som när L hade UVI) blivit utskälld (typ) för att jag inte hade haft koll på tempen, så därför känns det aktuellt att vi på NÅGOT sätt kan ta tempen på L. Fast i natt har hon faktiskt lärt sig att ta med muntermometern så vi kanske sliper shoppa - dock skulle nog en att ha under armen vara bra, t ex när ungarna är supersnoriga och täppta i näsan.

    Visst är allmäntillståndet viktigare. När A hade 39 häromdagen orkade hon knappt vara vaken. När L hade 39 i natt så var det det enda hon ville vara, satt och babblade som en galning i soffan kl 4 (GÄÄÄÄSP).

    Annica
  21. S-mamman
    #11
    vi har brauns örontermometer, har funkat problemfritt i flera år. Men man måste vara noga med att rikta den rätt, annars visar den fel. Rakt in i örongången ska man rikta den.
  22. 11
    vi har brauns örontermometer, har funkat problemfritt i flera år. Men man måste vara noga med att rikta den rätt, annars visar den fel. Rakt in i örongången ska man rikta den.
  23. Medlem sedan
    Mar 2002
    #12
    Vi har en "hederlig gammal rumptermometer". Nackdel: barnen blir inte glada när man plockar fram den. Fördel: den visar rätt! Storebror har dock lärt sig att acceptera den nu, och när han slutat spänna sig så fort man tar fram den går det riktigt bra.

    För något år sedan köpte vi en örontermometer, men den var totalt opålitlig. Den kunde visa ingen feber alls när barnen var skållheta. Vi återgick rätt snart till rumptermometern. Kanske vore en bra idé att testa armhålan någon gång?
  24. 12
    Vi har en "hederlig gammal rumptermometer". Nackdel: barnen blir inte glada när man plockar fram den. Fördel: den visar rätt! Storebror har dock lärt sig att acceptera den nu, och när han slutat spänna sig så fort man tar fram den går det riktigt bra.

    För något år sedan köpte vi en örontermometer, men den var totalt opålitlig. Den kunde visa ingen feber alls när barnen var skållheta. Vi återgick rätt snart till rumptermometern. Kanske vore en bra idé att testa armhålan någon gång?
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13
    alltid örontemp...har aldrig använt nåt annat på dem.
  26. 13
    alltid örontemp...har aldrig använt nåt annat på dem.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14
    gäller bara att ta flera gånger så det verkligen stämmer.
    jag tar alltid två gånger i var öra...då kan det inte bli fel
  28. 14
    gäller bara att ta flera gånger så det verkligen stämmer.
    jag tar alltid två gånger i var öra...då kan det inte bli fel
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15
    vi har haft vår sen Tova föddes för 9 år sen och funkar fortfarande perfekt..en braun tror jag det är
  30. 15
    vi har haft vår sen Tova föddes för 9 år sen och funkar fortfarande perfekt..en braun tror jag det är
  31. Medlem sedan
    Oct 1999
    #16
    Min är åxå en Braun, håller än, fick den i julklapp 1995, känns ju som en evighet sen
  32. 16
    Min är åxå en Braun, håller än, fick den i julklapp 1995, känns ju som en evighet sen

Liknande trådar

  1. OT febertermometer?
    By viktors mamma in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 20:17
  2. febertermometer
    By coco81 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 22:51
  3. Febertermometer?
    By Mirc in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 00:41
  4. Febertermometer?
    By Sofia_N in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 17:23
  5. vad har ni för febertermometer?
    By CHENOA in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar