Fullmåne och sömn.
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Fullmåne och sömn.

    Var det inte någon här inne som skrev om fullmåne och att det påverkade deras/deras barns sömn??? Eller minns jag fel. Börjar nämligen fundera om det är så med Ville, även om jag egentligen inte riktigt tror på det .

    Var redan för något år sedan som jag sa på dagis att han sovit så dåligt på natten. "Men det är ju fullmåne" sa en av fröknarna då. Sedan har jag märkt då och då att en oerhört trasslig natt har varit just fullmånenatt. Men inte alls alla sådana nätter så jag har slagit det ur hågen. Men i natt var det hemskt igen. Har ju vant mig vid att Ville börjat sova bättre (sover hela nätter 3-4 ggr per vecka och vaknar 1-2 ggr resten av nätterna och det är SUPERBRA för att vara honom) och att vi bara har storebrors mörkerrädsla att brottas med nattetid. Men i natt vaknade jag säkert 6-7 ggr av Ville och 2 ggr av storebror. Snacka om att jag är trött idag. Men så kollade jag kalendern i morse. Fullmåne idag. Hmmm.... .

    Frågade Ville i natt flera ggr om han hade ont, om han var törstig, kissnödig, hungrig etc. Men inget var fel. Han bara vaknade och vaknade....
    Annika med buskillarna Melvin 0311 och Ville 0509
  2. 1
    Fullmåne och sömn. Var det inte någon här inne som skrev om fullmåne och att det påverkade deras/deras barns sömn??? Eller minns jag fel. Börjar nämligen fundera om det är så med Ville, även om jag egentligen inte riktigt tror på det .

    Var redan för något år sedan som jag sa på dagis att han sovit så dåligt på natten. "Men det är ju fullmåne" sa en av fröknarna då. Sedan har jag märkt då och då att en oerhört trasslig natt har varit just fullmånenatt. Men inte alls alla sådana nätter så jag har slagit det ur hågen. Men i natt var det hemskt igen. Har ju vant mig vid att Ville börjat sova bättre (sover hela nätter 3-4 ggr per vecka och vaknar 1-2 ggr resten av nätterna och det är SUPERBRA för att vara honom) och att vi bara har storebrors mörkerrädsla att brottas med nattetid. Men i natt vaknade jag säkert 6-7 ggr av Ville och 2 ggr av storebror. Snacka om att jag är trött idag. Men så kollade jag kalendern i morse. Fullmåne idag. Hmmm.... .

    Frågade Ville i natt flera ggr om han hade ont, om han var törstig, kissnödig, hungrig etc. Men inget var fel. Han bara vaknade och vaknade....
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Det var nog jag....

    Kanske var det mitt inlägg från 2007 som du syftade på (letade på sök-funktionen):

    2007-08-01 08:02
    Annica med A o L

    Fullmåne!
    Har ditt/dina barn sovit ovanligt dåligt de senaste nätterna? I så fall kanske de är som Amanda.... (och kanske Linnéa) - de sover extra oroligt vid fullmåne! Amanda har alltid varit sån, ända från början - vi har stått och tittat på otaliga fullmånar från våra fönster mitt i natten. Det tog nog nästan ett år innan vi började se sambandet och nu vet vi att månen - av nån underlig anledning - stör henne. Hon sover i vanliga fall hela nätter sen hon var ett år men i perioder med fullmåne så brukar hon vakna och vara orolig och vilja stiga upp mitt i natten.

    Nu har vi haft en halvjobbig natt igen, men eftersom L alltid är halvstrulig är det svårt att skylla det på månen. Hon vaknar ju alltid på nätterna och är väldigt klängig på mig, ska absolut sova med mig, men i natt tror jag faktiskt att det var träningsvärk! Hon vaknade vid 23 (som vanligt) och hennes fötter och ben kliade jättemycket. Maken gav henne massage i tio minuter och då slappnade hon av. Kanske hade hon ont efter dagens aktiviteter - 3 timmar i lekpark, bada i poolen på gården, skogspromenad, hoppa studsmatta hos grannen, åka ikapp med grannungarna på Bobby Car (vi har en ganska lång nedförsbacke där man kan åka lagom fort, men det är jobbigt att ta sig upp - fast L har enorma lårmuskler!). Så vaknade hon några ggr till med samma symptom. Amanda har varit uppe hon också, och kanske är det månen, eller så är det bara oro inför flytten. I alla fall, här är en fullmånekalender för den som är intresserad:

    http://www.dinstartsida.se/kalender-manfaser.asp

    Kramar,
    Annica
    .................

    Har inte märkt nåt på Linnéa (hon sover ju så orolig ändå) men Amanda är helt klart påverkad. Hoppas det går bra på det nya jobbet (kul att du trivs så bra, men det verkar jobbigt med pendlingen) trots sömnbristen!
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  4. 2
    Det var nog jag.... Kanske var det mitt inlägg från 2007 som du syftade på (letade på sök-funktionen):

    2007-08-01 08:02
    Annica med A o L

    Fullmåne!
    Har ditt/dina barn sovit ovanligt dåligt de senaste nätterna? I så fall kanske de är som Amanda.... (och kanske Linnéa) - de sover extra oroligt vid fullmåne! Amanda har alltid varit sån, ända från början - vi har stått och tittat på otaliga fullmånar från våra fönster mitt i natten. Det tog nog nästan ett år innan vi började se sambandet och nu vet vi att månen - av nån underlig anledning - stör henne. Hon sover i vanliga fall hela nätter sen hon var ett år men i perioder med fullmåne så brukar hon vakna och vara orolig och vilja stiga upp mitt i natten.

    Nu har vi haft en halvjobbig natt igen, men eftersom L alltid är halvstrulig är det svårt att skylla det på månen. Hon vaknar ju alltid på nätterna och är väldigt klängig på mig, ska absolut sova med mig, men i natt tror jag faktiskt att det var träningsvärk! Hon vaknade vid 23 (som vanligt) och hennes fötter och ben kliade jättemycket. Maken gav henne massage i tio minuter och då slappnade hon av. Kanske hade hon ont efter dagens aktiviteter - 3 timmar i lekpark, bada i poolen på gården, skogspromenad, hoppa studsmatta hos grannen, åka ikapp med grannungarna på Bobby Car (vi har en ganska lång nedförsbacke där man kan åka lagom fort, men det är jobbigt att ta sig upp - fast L har enorma lårmuskler!). Så vaknade hon några ggr till med samma symptom. Amanda har varit uppe hon också, och kanske är det månen, eller så är det bara oro inför flytten. I alla fall, här är en fullmånekalender för den som är intresserad:

    http://www.dinstartsida.se/kalender-manfaser.asp

    Kramar,
    Annica
    .................

    Har inte märkt nåt på Linnéa (hon sover ju så orolig ändå) men Amanda är helt klart påverkad. Hoppas det går bra på det nya jobbet (kul att du trivs så bra, men det verkar jobbigt med pendlingen) trots sömnbristen!
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Min mormor har alltid sagt att hon inte kan sova när det är fullmåne. Mormor fyllde 90 år för en månad sedan, så hon har hunnit med ett antal fullmånenätter...

    Själv tycker jag att jag sover lika bra/dåligt som andra nätter, men det stämmer nog att barnen ofta sover lite sämre då. Vilket ju i och för sig innebär att även jag sover sämre...
  6. 3
    Min mormor har alltid sagt att hon inte kan sova när det är fullmåne. Mormor fyllde 90 år för en månad sedan, så hon har hunnit med ett antal fullmånenätter...

    Själv tycker jag att jag sover lika bra/dåligt som andra nätter, men det stämmer nog att barnen ofta sover lite sämre då. Vilket ju i och för sig innebär att även jag sover sämre...
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    Det tror jag absolut på!

    Ja menar, kan mån-eländet få HAV att krympa och stiga (ebb och flod alltså...), så borde det ju knappast vara konstigt om våra kroppsvätskor ställer till det för oss (tex via sömn, oro mm) vid fullmåne?

    Jag har själv aldrig tänkt på sambandet vid fullmåne, man kanske skulle föra nån liten "måndagbok" och se på statistiken!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  8. 4
    Det tror jag absolut på! Ja menar, kan mån-eländet få HAV att krympa och stiga (ebb och flod alltså...), så borde det ju knappast vara konstigt om våra kroppsvätskor ställer till det för oss (tex via sömn, oro mm) vid fullmåne?

    Jag har själv aldrig tänkt på sambandet vid fullmåne, man kanske skulle föra nån liten "måndagbok" och se på statistiken!
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Ingen aning

    Sara knäppar sig så ofta på nätterna att jag har svårt att tro att det är fullmåne jämt Oftast är det väldigt tydligt att det är magen. Har funderingar på att kolla känslighet. Provar just nu mjölksyrebakterier, får se om det hjälper.
  10. 5
    Ingen aning Sara knäppar sig så ofta på nätterna att jag har svårt att tro att det är fullmåne jämt Oftast är det väldigt tydligt att det är magen. Har funderingar på att kolla känslighet. Provar just nu mjölksyrebakterier, får se om det hjälper.

Liknande trådar

  1. Fullmåne
    By JenDun in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 12:42
  2. Fullmåne
    By Zarios in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 16:11
  3. Fullmåne?
    By Miia m kidzen in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 21:07
  4. Fullmåne?
    By Guldis-Linnea in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 04:16
  5. Sömn, sömn och åter igen sömn *långt*
    By Katti med Petter & Victor in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 19:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar