blodtrycket
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    blodtrycket

    Hade inskrivning idag och alla värden såg bra ut förutom blodtrycket som först verkade chocka min BM. Sittande låg jag på 141/115 och jag fick då göra om det hela efter att ha legat på en brits en stund. Då visade mätaren 145/90 vilket fortfarande verkar tokhögt. Jag har som egentligen ingen erfarenhet av tidigare prov av trycket så jag kunde inte riktigt svara på vad jag "brukar" ligga på. BM sa visserligen att trycket kan påverkas åt olika håll pga av graviditet men känner mig ändå lite orolig över detta. Vad säger ni andra - anledning till oro?
  2. 1
    blodtrycket Hade inskrivning idag och alla värden såg bra ut förutom blodtrycket som först verkade chocka min BM. Sittande låg jag på 141/115 och jag fick då göra om det hela efter att ha legat på en brits en stund. Då visade mätaren 145/90 vilket fortfarande verkar tokhögt. Jag har som egentligen ingen erfarenhet av tidigare prov av trycket så jag kunde inte riktigt svara på vad jag "brukar" ligga på. BM sa visserligen att trycket kan påverkas åt olika håll pga av graviditet men känner mig ändå lite orolig över detta. Vad säger ni andra - anledning till oro?
  3. M:s mamma
    #2
    Det kan ju ha varit något tillfälligt. Ska du mäta om det snart igen? Det är ju viktigt att man vilar en stund innan. Normalt brukar man väl få lägre BT när man gått en bit in i graviditeten eftersom blodvolymen ökar. Men om man inte vet vad man brukar ha så är det ju svårt att jämföra! Tycker inte du ska oroa dig nu, utan vänta och se vad det blir för resultat nästa gång.
  4. 2
    Det kan ju ha varit något tillfälligt. Ska du mäta om det snart igen? Det är ju viktigt att man vilar en stund innan. Normalt brukar man väl få lägre BT när man gått en bit in i graviditeten eftersom blodvolymen ökar. Men om man inte vet vad man brukar ha så är det ju svårt att jämföra! Tycker inte du ska oroa dig nu, utan vänta och se vad det blir för resultat nästa gång.
  5. Cilla v.8
    #3
    Sårt, jag är inte så jätte insatt. Sa din BM att du skulle komma tillbaka och göra ett nytt?
    Blodtrycket brukar väl dessutom vara lägre på morgonen.

    Under min första grav låg den mellan 105-115/70-80 samt att den gick upp lite innan förlossningen. Tror den gick upp pga ett dödsfall 2½ veckor innan förlossningen. Blev väldigt jobbigt.

    Under min andra graviditet så låg den mellan 105-115/60-75 då gick den däremot inte upp något innan förlossningen.

    Skönt att allt annat var jätte bra i alla fall.
  6. 3
    Sårt, jag är inte så jätte insatt. Sa din BM att du skulle komma tillbaka och göra ett nytt?
    Blodtrycket brukar väl dessutom vara lägre på morgonen.

    Under min första grav låg den mellan 105-115/70-80 samt att den gick upp lite innan förlossningen. Tror den gick upp pga ett dödsfall 2½ veckor innan förlossningen. Blev väldigt jobbigt.

    Under min andra graviditet så låg den mellan 105-115/60-75 då gick den däremot inte upp något innan förlossningen.

    Skönt att allt annat var jätte bra i alla fall.
  7. en liten till
    #4
    140/ 90 är gränsen för vad som brukar beräknas som högt blodtryck , men det är väldigt individuellt. Själv har jag skyhögt blodtryck och det ligger med medicinering på 160/115 vilket inte är så strålande bra. Jag har gjort en massa utrednignar och det vrekar som om det är ärftligt. Det finns bra mediciner som man kan äta under graviditeten så att du får det under kontroll OM det nu skulle visa sig att det ligger kvar på den nivån. Undertrycket dvs det som står efter / i ditt fall 115 och sedan 90 är det sk stress trycket och många har faktiskt något som kallas för " white coat syndrome" vilket betyder att man automatiskt får högre blodtryck när man träffar en läkare pga oro eller stress. Lycka till
  8. 4
    140/ 90 är gränsen för vad som brukar beräknas som högt blodtryck , men det är väldigt individuellt. Själv har jag skyhögt blodtryck och det ligger med medicinering på 160/115 vilket inte är så strålande bra. Jag har gjort en massa utrednignar och det vrekar som om det är ärftligt. Det finns bra mediciner som man kan äta under graviditeten så att du får det under kontroll OM det nu skulle visa sig att det ligger kvar på den nivån. Undertrycket dvs det som står efter / i ditt fall 115 och sedan 90 är det sk stress trycket och många har faktiskt något som kallas för " white coat syndrome" vilket betyder att man automatiskt får högre blodtryck när man träffar en läkare pga oro eller stress. Lycka till
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    När jag var på inskrivning hade jag 130/85, vilket min BM inte tyckte var allt för bra. Hon sa att oftast så höjs blodtrycket när man blir gravid (oftast senare i graviditeten) och att jag nu inte hade så mycket att spela på. Hon sa också att om blodtrycket höjdes så skulle jag känna det, för man mår tydligen väldigt dåligt av det.
    Så så länge du mår bra är det säkert ingen fara, men helt ärligt så vet jag inte...
  10. 5
    När jag var på inskrivning hade jag 130/85, vilket min BM inte tyckte var allt för bra. Hon sa att oftast så höjs blodtrycket när man blir gravid (oftast senare i graviditeten) och att jag nu inte hade så mycket att spela på. Hon sa också att om blodtrycket höjdes så skulle jag känna det, för man mår tydligen väldigt dåligt av det.
    Så så länge du mår bra är det säkert ingen fara, men helt ärligt så vet jag inte...
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    90/65 har jag i blodtryck..
  12. 6
    90/65 har jag i blodtryck..

Liknande trådar

  1. Blodtrycket 160/105
    By Lotta med 5killar in forum _1106 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 09:35
  2. Blodtrycket ok
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 14:37
  3. Hur har ni det med blodtrycket?
    By anelle in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 17:31
  4. låg i blodtrycket.
    By lottis73 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 09:51
  5. Blodtrycket bra!
    By BusigaLisa in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 18:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar