är vi galna?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. jämförerskan
    #1

    är vi galna?

    vi har en hyresrätt i stan - Stockholm - som kostar drygt 14 000 kronor varje månad. Vi får in 51 000 kronor netto varje månad. Har ett barn, ingen bil och ingen sommarstuga.
    Vi älskar vår bostad och vill bo just precis där vi bor. Men vi kan ibland känna oss så oerhört dumma i huvudet som betalar så mycket för en hyresrätt. Vi sparar en del, men har också lätt för att göra av med pengar på livets guldkant. Det livet trivs vi med. Vi har inga andra skulder än lite studielån som är betalda om fyra-fem år (ca 16 000 kronor per år). Det jag vill veta är, om ni hade vår situation, hur hade ni gjort? Hur mycket hade ni kunnat spara? Vad hade ni prioriterat? Lite nyfiken hur andra skulle göra om de levde vårt liv...
  2. 1
    är vi galna? vi har en hyresrätt i stan - Stockholm - som kostar drygt 14 000 kronor varje månad. Vi får in 51 000 kronor netto varje månad. Har ett barn, ingen bil och ingen sommarstuga.
    Vi älskar vår bostad och vill bo just precis där vi bor. Men vi kan ibland känna oss så oerhört dumma i huvudet som betalar så mycket för en hyresrätt. Vi sparar en del, men har också lätt för att göra av med pengar på livets guldkant. Det livet trivs vi med. Vi har inga andra skulder än lite studielån som är betalda om fyra-fem år (ca 16 000 kronor per år). Det jag vill veta är, om ni hade vår situation, hur hade ni gjort? Hur mycket hade ni kunnat spara? Vad hade ni prioriterat? Lite nyfiken hur andra skulle göra om de levde vårt liv...
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Finns det några bostadsrätter eller hus som skulle kännas som ett bra alternativ för er? Jag ser huset som en investering så jag skulle inte vilja betala så mycket i hyra i längden.
  4. 2
    Finns det några bostadsrätter eller hus som skulle kännas som ett bra alternativ för er? Jag ser huset som en investering så jag skulle inte vilja betala så mycket i hyra i längden.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3

    Nej det tycker inte jag

    att ni är alls. Det måste vara väldigt skönt att inte ha flera miljoner i lån och trivs ni där ni bor tycker jag det låter finfint. Personligen kan jag ibland önska att vi bodde just så - en hyra och så folk som fixar allt åt en som går sönder etc. Men om jag bodde så i Sthlms innerstad skulle jag absolut ha nån slags sommarboende någorlunda nära för att komma från stan på sommar och helger ibland, annars skulle jag nog bli galen.

    Det finns ju för och nackdelar med allt förståss...
  6. 3
    Nej det tycker inte jag att ni är alls. Det måste vara väldigt skönt att inte ha flera miljoner i lån och trivs ni där ni bor tycker jag det låter finfint. Personligen kan jag ibland önska att vi bodde just så - en hyra och så folk som fixar allt åt en som går sönder etc. Men om jag bodde så i Sthlms innerstad skulle jag absolut ha nån slags sommarboende någorlunda nära för att komma från stan på sommar och helger ibland, annars skulle jag nog bli galen.

    Det finns ju för och nackdelar med allt förståss...
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Ni har ju råd, och får mkt pengar över så varför inte bo där om ni trivs i Stockholm
  8. 4
    Ni har ju råd, och får mkt pengar över så varför inte bo där om ni trivs i Stockholm
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Jag hade köpt...

    ...bostadsrätt helt klart istället för att lägga 14000 kr på en hyresrätt varje månad.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  10. 5
    Jag hade köpt... ...bostadsrätt helt klart istället för att lägga 14000 kr på en hyresrätt varje månad.
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6
    Om jag hade bott i hyresrätt hade jag absolut köpt ett sommarställe!
  12. 6
    Om jag hade bott i hyresrätt hade jag absolut köpt ett sommarställe!
  13. Medlem sedan
    Oct 1998
    #7
    Tycker det låter som ni trivs och har koll på läget. Perfekt!
  14. 7
    Tycker det låter som ni trivs och har koll på läget. Perfekt!
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8
    Javisst, det låter ju helt vansinnigt, det skulle jag aldrig kunna tänka mig...men vänta här nu. Är VI galna? Ni verkar ju trivas, ekonomin är inget stort problem. Nej, ni är inte galna, ni har gjort som ni vill och kan. Visst skulle jag hellre betala 14 000 för en BR (eller ännu hellre ett hus ) men det är ju jag det. Jag kan inte tänka mig att bo i innerstan över huvud taget.

    Jag förstår din tanke (med att ni bor i en dyr HR), men ser inga stora problem med den. Trivs på ni
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  16. 8
    Javisst, det låter ju helt vansinnigt, det skulle jag aldrig kunna tänka mig...men vänta här nu. Är VI galna? Ni verkar ju trivas, ekonomin är inget stort problem. Nej, ni är inte galna, ni har gjort som ni vill och kan. Visst skulle jag hellre betala 14 000 för en BR (eller ännu hellre ett hus ) men det är ju jag det. Jag kan inte tänka mig att bo i innerstan över huvud taget.

    Jag förstår din tanke (med att ni bor i en dyr HR), men ser inga stora problem med den. Trivs på ni
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    betalat behandlingar utomlands och blivit frisk!!!!
  18. 9
    betalat behandlingar utomlands och blivit frisk!!!!
  19. Anonym
    #10
    Ja, om vi hade haft 51 000 kr varje månad så hade vi sparat 25 000 i månaden och betalat av vår BR på 10 månader. Därefter hade vi troligtvis skaffat oss en sommarstuga för att komma bort från staden (mellanstor stad i skåne).

    Vi hade troligtvis rest 2-3 gånger per år också.

    Jag hade aldrig kunnat tänka mig att betala 14 000 i månaden på en hyra. Det blir nästan 170 000 per år och för mig är det att kasta pengarna i sjön. Men det är vi det. Om ni trivs ska ni självklart bo kvar. Allt handlar om vd man prioriterar och vad man trivs med.
  20. 10
    Ja, om vi hade haft 51 000 kr varje månad så hade vi sparat 25 000 i månaden och betalat av vår BR på 10 månader. Därefter hade vi troligtvis skaffat oss en sommarstuga för att komma bort från staden (mellanstor stad i skåne).

    Vi hade troligtvis rest 2-3 gånger per år också.

    Jag hade aldrig kunnat tänka mig att betala 14 000 i månaden på en hyra. Det blir nästan 170 000 per år och för mig är det att kasta pengarna i sjön. Men det är vi det. Om ni trivs ska ni självklart bo kvar. Allt handlar om vd man prioriterar och vad man trivs med.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Inte alls!

    Jag tycker ni ska göra så som ni vill, och strunta i vad alla andra tycker och gör. Så länge nu har råd och lust, och ni anser att ni lever livet så som ni vill, så skulle jag fortsätta.
    (Eller alt. investera i en bostadsrätt i området om det dyker upp någon klockren för att på så sätt betala lite till er själva)

    Med era utgifter och inkomster hade jag nog sparat 20 000:- månaden. Men inte på hög, utan till ännnu mera guldkant, kanske en andelslägenhet i Thailand att åka till i vinterrusket, en sommarstuga eller nå´t.

    Jag själv lever på liten ort, i ett hyfsat billigt hus, med tre barn, husvagn, bil osv och detta tycker jag är livet, men jag ser ändå inte att du gör fel! Man ska följa det som man anser är livet! Livet är kort!
    /Pillan
  22. 11
    Inte alls! Jag tycker ni ska göra så som ni vill, och strunta i vad alla andra tycker och gör. Så länge nu har råd och lust, och ni anser att ni lever livet så som ni vill, så skulle jag fortsätta.
    (Eller alt. investera i en bostadsrätt i området om det dyker upp någon klockren för att på så sätt betala lite till er själva)

    Med era utgifter och inkomster hade jag nog sparat 20 000:- månaden. Men inte på hög, utan till ännnu mera guldkant, kanske en andelslägenhet i Thailand att åka till i vinterrusket, en sommarstuga eller nå´t.

    Jag själv lever på liten ort, i ett hyfsat billigt hus, med tre barn, husvagn, bil osv och detta tycker jag är livet, men jag ser ändå inte att du gör fel! Man ska följa det som man anser är livet! Livet är kort!
    /Pillan
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12

    Sen får man inte glömma

    att de bor i Sthlm...jag skulle självklart inte betala samma hyra för en lägenhet i Bromölla, absolut inte. Men har de en stor lägenhet så kanske de får punga upp med 4-6 mille för en liknande + avgift, och även om man har råd att betala räntorna i dagsläget så skulle jag ändå inte vilja ha så stora lån.
  24. 12
    Sen får man inte glömma att de bor i Sthlm...jag skulle självklart inte betala samma hyra för en lägenhet i Bromölla, absolut inte. Men har de en stor lägenhet så kanske de får punga upp med 4-6 mille för en liknande + avgift, och även om man har råd att betala räntorna i dagsläget så skulle jag ändå inte vilja ha så stora lån.
  25. jämförerskan
    #13
    Tack alla för svar. Intressant att se hur andra resonerar kring ens eget livsval. För den hyra vi betalar skulle vi kunna få en hyfsad bostadsrätt i innerstan men inte alls lika stor som den vi har och inte lika fin. Vi har inte sommarhus för att vi har tummen mitt i hand och inte vill stå och spika hela somrarna. Vi reser hellre. Jag inser att vi nog är ganska slösaktiga jämfört med flera av er. Vi skulle aldrig kunna spara 25 000 med vår lön och vår hyra. Däremot kan vi spara 15000 om vi skulle vilja. Men vi reser och shoppar upp en hel del av det. Vi äter också förhållandevis bra mat, det kostar en rejäl slant. Men jag har fått mig en rejäl funderare och kommer se över vad vi gör av med pengar på. Verkligt tack för alla kommentarer. Både till er som sttöttat vårt livsval och till er som aldrig skulle välja som vi.
  26. 13
    Tack alla för svar. Intressant att se hur andra resonerar kring ens eget livsval. För den hyra vi betalar skulle vi kunna få en hyfsad bostadsrätt i innerstan men inte alls lika stor som den vi har och inte lika fin. Vi har inte sommarhus för att vi har tummen mitt i hand och inte vill stå och spika hela somrarna. Vi reser hellre. Jag inser att vi nog är ganska slösaktiga jämfört med flera av er. Vi skulle aldrig kunna spara 25 000 med vår lön och vår hyra. Däremot kan vi spara 15000 om vi skulle vilja. Men vi reser och shoppar upp en hel del av det. Vi äter också förhållandevis bra mat, det kostar en rejäl slant. Men jag har fått mig en rejäl funderare och kommer se över vad vi gör av med pengar på. Verkligt tack för alla kommentarer. Både till er som sttöttat vårt livsval och till er som aldrig skulle välja som vi.
  27. Medlem sedan
    Jan 2001
    #14
    japp jag med.
  28. 14
    japp jag med.
  29. Anonym
    #15
    (Jag menade inte att vi skulle spara 25 000 med er hyra. Det hade nog inte vi heller fixat. Tänkte mer utifrån vår situation med en hyra på 1800)
  30. 15
    (Jag menade inte att vi skulle spara 25 000 med er hyra. Det hade nog inte vi heller fixat. Tänkte mer utifrån vår situation med en hyra på 1800)
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    Jag hade kunnat det, inga problem. Det är ju 6.000:- per person över efter hyran och sparande.
  32. 16
    Jag hade kunnat det, inga problem. Det är ju 6.000:- per person över efter hyran och sparande.
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    Jag gör det redan, har ut 16.600:-, hyra + lån= 6.300:- , kan spara 5.000:- i månaden då 5.300:- räcker till bensin, bilskatt, bilförsäkring, mat, hygien, el, tele, kläder osv. Då är jag ensamstående & ensam om kostnaderna för teleabonnemangen, elnätkostnaden, bilen osv.
  34. 17
    Jag gör det redan, har ut 16.600:-, hyra + lån= 6.300:- , kan spara 5.000:- i månaden då 5.300:- räcker till bensin, bilskatt, bilförsäkring, mat, hygien, el, tele, kläder osv. Då är jag ensamstående & ensam om kostnaderna för teleabonnemangen, elnätkostnaden, bilen osv.
  35. Medlem sedan
    Jun 2004
    #18
    & då har jag ändå räknat högt på mat & hygien: 3.000:- för en person i månaden, sen kommer kontaktlinser 500:- i månaden till.
  36. 18
    & då har jag ändå räknat högt på mat & hygien: 3.000:- för en person i månaden, sen kommer kontaktlinser 500:- i månaden till.
  37. Medlem sedan
    Dec 2008
    #19
    Vad för behandlingar?
  38. 19
    Vad för behandlingar?
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    #20
    behandlingar som inte finns i Sverige (än), och som skulle göra att resten av min whiplashskada skulle läka ut. vill du veta närmare kan du messa.
  40. 20
    behandlingar som inte finns i Sverige (än), och som skulle göra att resten av min whiplashskada skulle läka ut. vill du veta närmare kan du messa.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vi är galna, jag vet det..
    By Lillmorran in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 19:38
  2. FK är galna
    By fru ragge in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 16:39
  3. E vi galna?
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 12:24
  4. Vi är galna....
    By Ramona_G in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 06:23
  5. Är vi galna...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 20:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar