Vad är ok att blogga om?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Vad är ok att blogga om?

    Var går gränsen för vad man får skriva om på sin blogg anser ni? En helt öppen blogg , där man går ut med foto, hela sitt namn, samt namnet på sin arbetsplats. Är det ok att skriva saker om sina kollegor, t.ex "xxx är fan dum i huvudet, en bitter gammal kärring" eller andra privata saker som hänt bland kollegorna på arbetsplatsen, där även om man inte skriver ut namn så är det enkelt att lista ut vem/vilka det skrivs om även för utomstående med anknytning till arbetsplatsen, som inte jobbar där? Kan man försvara sig med "att jag skriver väl vad jag vill"? Ingenting bryter egentligen mot sekretessen som finns på arbetsplatsen, men flera tar mycket mycket illa vid sig och mår dåligt pga detta. Chefen tycker också det är fruktansvärt, men har inte så mycket att ta på när det inte bryter mot sekretess. Var tycker ni gränsen går? Hur hade ni resonerat mot en person som denna?
  2. 1
    Vad är ok att blogga om? Var går gränsen för vad man får skriva om på sin blogg anser ni? En helt öppen blogg , där man går ut med foto, hela sitt namn, samt namnet på sin arbetsplats. Är det ok att skriva saker om sina kollegor, t.ex "xxx är fan dum i huvudet, en bitter gammal kärring" eller andra privata saker som hänt bland kollegorna på arbetsplatsen, där även om man inte skriver ut namn så är det enkelt att lista ut vem/vilka det skrivs om även för utomstående med anknytning till arbetsplatsen, som inte jobbar där? Kan man försvara sig med "att jag skriver väl vad jag vill"? Ingenting bryter egentligen mot sekretessen som finns på arbetsplatsen, men flera tar mycket mycket illa vid sig och mår dåligt pga detta. Chefen tycker också det är fruktansvärt, men har inte så mycket att ta på när det inte bryter mot sekretess. Var tycker ni gränsen går? Hur hade ni resonerat mot en person som denna?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nejd et är inte ok att lägga ut foton och info om andra eler om sin arbetplats...
  4. 2
    Nejd et är inte ok att lägga ut foton och info om andra eler om sin arbetplats...
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Fast publicerar man förtal där det är enkelt för andra än den allra närmaste kretsen att identifiera personen så är det förtal och man kan bli dömd för det, utan att uttryckligen ha skrivit namnet.
    (har inte ork att slå upp och kolla rättsfall...)
  6. 3
    Fast publicerar man förtal där det är enkelt för andra än den allra närmaste kretsen att identifiera personen så är det förtal och man kan bli dömd för det, utan att uttryckligen ha skrivit namnet.
    (har inte ork att slå upp och kolla rättsfall...)
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Osmidigt, verkligen. Mer än så kan man väl inte säga, vad jag vet bryter man inte mot någon lag genom att kalla en icke namngiven person för kärring.
  8. 4
    Osmidigt, verkligen. Mer än så kan man väl inte säga, vad jag vet bryter man inte mot någon lag genom att kalla en icke namngiven person för kärring.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Om det är förtal att kalla någon för kärring så tycker jag rättssystemet har för lite att göra...
  10. 5
    Om det är förtal att kalla någon för kärring så tycker jag rättssystemet har för lite att göra...
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Vidare har jag svårt att förstå att någon tar illa vid sig och mår dåligt. Om någon omnände mig som kärring i en blogg skulle jag mest rycka på axlarna åt det.
  12. 6
    Vidare har jag svårt att förstå att någon tar illa vid sig och mår dåligt. Om någon omnände mig som kärring i en blogg skulle jag mest rycka på axlarna åt det.
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Nej det gör man inte, det är redan uppkollat. Men hur argumenterar man mot en person som anser sig ha helt rätt att skriva saker som dessa, med försvaret att "jag skriver vad jag vill!"? Hur hade ni pratat med en sådan person för att få den förstå hur man tänker?
  14. 7
    Nej det gör man inte, det är redan uppkollat. Men hur argumenterar man mot en person som anser sig ha helt rätt att skriva saker som dessa, med försvaret att "jag skriver vad jag vill!"? Hur hade ni pratat med en sådan person för att få den förstå hur man tänker?
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    En sadan person hade jag sparkat pa direkten.
  16. 8
    En sadan person hade jag sparkat pa direkten.
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
    Men nu gäller detta mer än ordet kärring, detta var bara ett exempel.
  18. 9
    Men nu gäller detta mer än ordet kärring, detta var bara ett exempel.
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    Jag hade nog mest låtit saken bero. Jag vad jag tycker om det, men inte mer. Han/hon har ju helt rätt i att skriva vad han/hon vill, och har man framfört sin åsikt om det så kommer man nog inte längre.
  20. 10
    Jag hade nog mest låtit saken bero. Jag vad jag tycker om det, men inte mer. Han/hon har ju helt rätt i att skriva vad han/hon vill, och har man framfört sin åsikt om det så kommer man nog inte längre.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11
    Tja, det är ju skillnad på att bli kallad kärring och när någon går till personliga under-bältet-angrepp. Gräsen kan ju vara hårfin. Jag är inte känslig om det bara gäller mig, däremot blir jag förbannad om min familj dras in.
  22. 11
    Tja, det är ju skillnad på att bli kallad kärring och när någon går till personliga under-bältet-angrepp. Gräsen kan ju vara hårfin. Jag är inte känslig om det bara gäller mig, däremot blir jag förbannad om min familj dras in.
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Det får man inte göra i Sverige, på gott och ont. Mest ont, tycker jag, som anser att vår anställningstrygghet bör luckras upp rejält.
  24. 12
    Det får man inte göra i Sverige, på gott och ont. Mest ont, tycker jag, som anser att vår anställningstrygghet bör luckras upp rejält.
  25. Gretah
    #13
    Schulmans gör ju så ... Men jag tycker inte det är ok. Man kan säga vad man tycker utan att "prata så mycket skit".
  26. 13
    Schulmans gör ju så ... Men jag tycker inte det är ok. Man kan säga vad man tycker utan att "prata så mycket skit".
  27. Medlem sedan
    Feb 2002
    #14
    Ju starkare lag om anställningsskydd, ju högre arbetslöshet är min erfarenhet. Jag haller med du :-)
  28. 14
    Ju starkare lag om anställningsskydd, ju högre arbetslöshet är min erfarenhet. Jag haller med du :-)
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    #15
    det som ts beskriver, var det jag kommenterade.
  30. 15
    det som ts beskriver, var det jag kommenterade.
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16
    Exakt! Det blir totalt kontraproduktivt! Arbetsgivare vågar inte anställa för de vet att de är stuck med personen till döddagar. Bättre med mer rörlighet på arbetsmarknaden och arbetgivare som gärna anställer!!
  32. 16
    Exakt! Det blir totalt kontraproduktivt! Arbetsgivare vågar inte anställa för de vet att de är stuck med personen till döddagar. Bättre med mer rörlighet på arbetsmarknaden och arbetgivare som gärna anställer!!
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17

    *ställer mig här & nickar* IMT

    .
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  34. 17
    *ställer mig här & nickar* IMT .
  35. Medlem sedan
    Apr 2003
    #18
    Det gjorde jag!
    Det var en händelse på jobbet där det snackades så mycket skit. Så fort man gick ut genom dörren så börjades det snackas skit om en. Spec en gång när en tjej som var extra utsatt gick ut så började dom förlöjliga henne och var rent ut sagt vidriga.
    Det skrev jag om i min blogg som absolut INTE kunde härledas till mig som person eller mitt jobb.
    då skrev jag " Ja då har man gjort sig obekväm. på jobbet i dag så hände det bla bla bla och det enda jag kände att jag ville säga var era djävla fittsnackarkärringar, men det gjorde jag inte. Jag reste mig upp och gick ut. Innan jag for hem så fick jag ett utbrott och personen i fråga som var värst fick en hel skopa ovett över sig"
    det skrev jag på bloggen.
    Någon dag efter så kallade chefen in mig på sitt rum och där fick jag ovett för att jag skrivit det i bloggen. En på jobbet brukade läsa min blogg och hon hade då spridit det vidare till hon som snackade mest skit.
    Där fick jag bannor av chefen och hon som snackat skit försökte sätta dit mig på alla sätt och vis. Men hon lyckades inte för allt hon skulle vända mot mig stod jag för, jag hade sagt allt och jag hade gjort det med uppriktigt tryck jag förnekade inget.
    Det var skitjobbigt för dom men jag stod för det.
    Vad jag skrev i bloggen å så... Ja jo det kanske inte är passande att skriva om sitt jobb på det sättet. Men det var mobbing på hög nivå och jag skrev ju eg bara att jag VILLE säga fittsnackarkärringar, jag sa juh inte att jag sa det :P
  36. 18
    Det gjorde jag!
    Det var en händelse på jobbet där det snackades så mycket skit. Så fort man gick ut genom dörren så börjades det snackas skit om en. Spec en gång när en tjej som var extra utsatt gick ut så började dom förlöjliga henne och var rent ut sagt vidriga.
    Det skrev jag om i min blogg som absolut INTE kunde härledas till mig som person eller mitt jobb.
    då skrev jag " Ja då har man gjort sig obekväm. på jobbet i dag så hände det bla bla bla och det enda jag kände att jag ville säga var era djävla fittsnackarkärringar, men det gjorde jag inte. Jag reste mig upp och gick ut. Innan jag for hem så fick jag ett utbrott och personen i fråga som var värst fick en hel skopa ovett över sig"
    det skrev jag på bloggen.
    Någon dag efter så kallade chefen in mig på sitt rum och där fick jag ovett för att jag skrivit det i bloggen. En på jobbet brukade läsa min blogg och hon hade då spridit det vidare till hon som snackade mest skit.
    Där fick jag bannor av chefen och hon som snackat skit försökte sätta dit mig på alla sätt och vis. Men hon lyckades inte för allt hon skulle vända mot mig stod jag för, jag hade sagt allt och jag hade gjort det med uppriktigt tryck jag förnekade inget.
    Det var skitjobbigt för dom men jag stod för det.
    Vad jag skrev i bloggen å så... Ja jo det kanske inte är passande att skriva om sitt jobb på det sättet. Men det var mobbing på hög nivå och jag skrev ju eg bara att jag VILLE säga fittsnackarkärringar, jag sa juh inte att jag sa det :P
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #19
    Förtal hamnar inte under allmänt åtal vilket betyder att den förtalade själv får stämma uppgiftslämnaren. Det är högre krav att bevisa att det verkligen gäller förtal och inte annat (som tex åsikter.)

    Kontentan är eg att fastän det skulle kunna vara förtal är det mycket osäkert om uppgiftslämnaren verkligen blir dömd. Jämför tex med alla kändisrättegångar som oftast slutar med att kändisen förlorar och som grädde på moset får betala hela kalaset (rättsskydd gäller inte särskilt åtal).
  38. 19
    Förtal hamnar inte under allmänt åtal vilket betyder att den förtalade själv får stämma uppgiftslämnaren. Det är högre krav att bevisa att det verkligen gäller förtal och inte annat (som tex åsikter.)

    Kontentan är eg att fastän det skulle kunna vara förtal är det mycket osäkert om uppgiftslämnaren verkligen blir dömd. Jämför tex med alla kändisrättegångar som oftast slutar med att kändisen förlorar och som grädde på moset får betala hela kalaset (rättsskydd gäller inte särskilt åtal).
  39. Medlem sedan
    Nov 2004
    #20
    Man kanske ska vända på det.
    Istället för att denna ska förstå ER kanske ni ska försöka förstå varför denne skriver sådant.

    Bara en tanke.
  40. 20
    Man kanske ska vända på det.
    Istället för att denna ska förstå ER kanske ni ska försöka förstå varför denne skriver sådant.

    Bara en tanke.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Blogga,
    By sema in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:14
  2. Blogga?
    By Pilla med fem troll in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 22:00
  3. Om att blogga på OÄF
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 17:06
  4. Att blogga...
    By Ellison in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 00:44
  5. Att blogga!
    By MonicaG in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 13:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar