Familjen Annorlunda
Många barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2008
    #1

    Familjen Annorlunda

    Är så tacksam för familjerna som bjuder in oss på detta vis....jag blir alltid stärkt av att följa deras äventyr. Vilket slitgöra det är med många barn....sitter här och har min halva skara som nått vuxenålder. Inte är det lätt men ack så mycket kärlek man gett och fått ta emot. Älskar programmen och vill aldrig de ska ta slut
    Kärlekens dörr är svår att öppna och svår att stänga.

    Jag bloggar: http://idennaljuvasommartid.blogg.se
  2. 1
    Familjen Annorlunda Är så tacksam för familjerna som bjuder in oss på detta vis....jag blir alltid stärkt av att följa deras äventyr. Vilket slitgöra det är med många barn....sitter här och har min halva skara som nått vuxenålder. Inte är det lätt men ack så mycket kärlek man gett och fått ta emot. Älskar programmen och vill aldrig de ska ta slut
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    Håller med - vi älskar det. Till och med lillfjompan som är 2,5 vill se, och när reklamen kommer så blir hon sur och skriker "annorlunda"... *hehe*

    Lite typiskt att tv teamet hittar på saker...tror inte trillingmamman promt hade velat klippa håret på barnen när pappa var på tjänsteresa

    Och så undrar jag kom det kommer reaktioner på 10 barns pappans kommentar om "vad gör de som bara har 1,2 3 barn...?"...

    Det är ett verkligen mysigt program. En rolig sak till är att ena dotterns kompis (som bara har ett syskon) kommer till oss varje måndag och tittar *hehe*
  4. 2
    Håller med - vi älskar det. Till och med lillfjompan som är 2,5 vill se, och när reklamen kommer så blir hon sur och skriker "annorlunda"... *hehe*

    Lite typiskt att tv teamet hittar på saker...tror inte trillingmamman promt hade velat klippa håret på barnen när pappa var på tjänsteresa

    Och så undrar jag kom det kommer reaktioner på 10 barns pappans kommentar om "vad gör de som bara har 1,2 3 barn...?"...

    Det är ett verkligen mysigt program. En rolig sak till är att ena dotterns kompis (som bara har ett syskon) kommer till oss varje måndag och tittar *hehe*
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Nej och inte fanns det så mkt hår att klippa i heller Men fina blev de med färg i håret förstås. Minns när mina äldre grabbar var små och fick luggen sprayad lila eller grön. Då kände dom sig coola.
    Min Lilleman gråter också i varje reklampaus. han lär sig aldrig att det blir paus. " Se två-tre baaaarnen" protesterar han. Han kallar programmet "två-tre barnen" för två-tre är många för honom. Nu säger förresten hela familjen "två-tre barnen" hehe.
    Otroligt att en liten Plutt på två år uppskattar ett program så här. En av de bästa dokuserierna jag sett, mkt positiv energi. Sånt gillar jag, man behöver verkligen något som lyfter emellanåt.
  6. 3
    Nej och inte fanns det så mkt hår att klippa i heller Men fina blev de med färg i håret förstås. Minns när mina äldre grabbar var små och fick luggen sprayad lila eller grön. Då kände dom sig coola.
    Min Lilleman gråter också i varje reklampaus. han lär sig aldrig att det blir paus. " Se två-tre baaaarnen" protesterar han. Han kallar programmet "två-tre barnen" för två-tre är många för honom. Nu säger förresten hela familjen "två-tre barnen" hehe.
    Otroligt att en liten Plutt på två år uppskattar ett program så här. En av de bästa dokuserierna jag sett, mkt positiv energi. Sånt gillar jag, man behöver verkligen något som lyfter emellanåt.
  7. anonymt namn
    #4

    Jag älskar programmet...

    ...men gud vad jag stör mig på familjen i Staffanstorp ibland. Det känns som att de gör allt mycket krångligare än vad det behöver vara...varför i herrans namn måste de alltid göra allt med ALLA barnen?? Det ÄR inte tvunget att dra iväg med 5 barn till frisören, stormarknaden, cykelturen eller vad det nu är. Och om det nu är så jobbigt som den familjen tycker, varför bokar man besök hos frisören just de dagarna man är ensam med 5 barn då?

    Sen på sätt och vis kan jag förstå att Mia och Bob verkar "gnälliga", det hade jag nog också varit om jag hade haft så skrikiga och pipiga barn som de verkar ha. Tycker att i varenda program så gör de inget annat än vrålar.
  8. 4
    Jag älskar programmet... ...men gud vad jag stör mig på familjen i Staffanstorp ibland. Det känns som att de gör allt mycket krångligare än vad det behöver vara...varför i herrans namn måste de alltid göra allt med ALLA barnen?? Det ÄR inte tvunget att dra iväg med 5 barn till frisören, stormarknaden, cykelturen eller vad det nu är. Och om det nu är så jobbigt som den familjen tycker, varför bokar man besök hos frisören just de dagarna man är ensam med 5 barn då?

    Sen på sätt och vis kan jag förstå att Mia och Bob verkar "gnälliga", det hade jag nog också varit om jag hade haft så skrikiga och pipiga barn som de verkar ha. Tycker att i varenda program så gör de inget annat än vrålar.
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    TV har säkert riggat jobbiga situationer för dem för att tittarna ska få sitta och tänka "guuu,vad jobbigt!"
    De tar säkert inte med 5 ungar till affären när kamerorna inte är med.Det är just det som är problemet med TV-program,sanningen vinklas som TV vill ha den eftersom det ska finnas lätt igenkännbara mallar:
    Den mysiga bohemfamiljen,den lätt överspända ofrivilliga storfamiljen med mera.
  10. 5
    TV har säkert riggat jobbiga situationer för dem för att tittarna ska få sitta och tänka "guuu,vad jobbigt!"
    De tar säkert inte med 5 ungar till affären när kamerorna inte är med.Det är just det som är problemet med TV-program,sanningen vinklas som TV vill ha den eftersom det ska finnas lätt igenkännbara mallar:
    Den mysiga bohemfamiljen,den lätt överspända ofrivilliga storfamiljen med mera.
  11. anonymt namn
    #6

    Fast TV-bolagen...

    ...styr knappast gnälliga ungar. I varenda avsnitt jag sett så har trillingarna i Skåne inte gjort annat än gapat, gnällt, skrikit och pipigt och vrålat. Dessutom begriper jag inte att man är så korkad då att man vill ställa upp på något som man inte själv har valt, som tex det här med storhandling och frisören...vill man verkligen få folk att TRO att man är så korkad och drar iväg med hela familjen om det inte är något man gör i vanliga fall?

    Nä, i det här fallet tror jag faktiskt att det är så det går till hos Mia och Bob även när kamerorna är släckta.
  12. 6
    Fast TV-bolagen... ...styr knappast gnälliga ungar. I varenda avsnitt jag sett så har trillingarna i Skåne inte gjort annat än gapat, gnällt, skrikit och pipigt och vrålat. Dessutom begriper jag inte att man är så korkad då att man vill ställa upp på något som man inte själv har valt, som tex det här med storhandling och frisören...vill man verkligen få folk att TRO att man är så korkad och drar iväg med hela familjen om det inte är något man gör i vanliga fall?

    Nä, i det här fallet tror jag faktiskt att det är så det går till hos Mia och Bob även när kamerorna är släckta.
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Man får tro vad man vill...man jag tror inte Maria hade gjort det ensam. Det var som när södertäljefamiljen fick åka till badhuset. Rose-Marie säger ju själv att hon aldrig skulle gjort det själv...

    Har man väl ställt upp i programmet är det kanske inte så lätt att säga nej till tv-teamets påhitt ;-) Och fy vad tråkigt att titta på om allt gick på räls jämt...man _vill_ ju också se att det är lite stök och bök och gnäll och kiv... *hehe*

    Det med gnälliga barn, kan ju helt enkelt vara så att tv klipper ihop så det blir mest möjligt av detta som syns, och så kommer inte alla moment där barnen är pigga och glada med. Inte vet jag, men risken finns... har lite svårt att förstå att barnen kan vara så gnälliga jämt...
  14. 7
    Man får tro vad man vill...man jag tror inte Maria hade gjort det ensam. Det var som när södertäljefamiljen fick åka till badhuset. Rose-Marie säger ju själv att hon aldrig skulle gjort det själv...

    Har man väl ställt upp i programmet är det kanske inte så lätt att säga nej till tv-teamets påhitt ;-) Och fy vad tråkigt att titta på om allt gick på räls jämt...man _vill_ ju också se att det är lite stök och bök och gnäll och kiv... *hehe*

    Det med gnälliga barn, kan ju helt enkelt vara så att tv klipper ihop så det blir mest möjligt av detta som syns, och så kommer inte alla moment där barnen är pigga och glada med. Inte vet jag, men risken finns... har lite svårt att förstå att barnen kan vara så gnälliga jämt...
  15. anonymt namn
    #8

    Lite avundsjuka?

    Har läst en del inlägg där man stör sig på familjen i Staffanstorp och började fundera på om det inte ligger lite avundsjuka bakom? Paret i Staffanstorp visar ju faktiskt att man kan ha 5 barn, ett jättefint nybyggt välinrett hus, välstädat och två bra jobb. Jag har en väninna som har fyra barn och hon brukar ofta använda barnen som anledning till att hon inte kunnat studera, ha välstädat, skaffa sig ett bra jobb osv.
  16. 8
    Lite avundsjuka? Har läst en del inlägg där man stör sig på familjen i Staffanstorp och började fundera på om det inte ligger lite avundsjuka bakom? Paret i Staffanstorp visar ju faktiskt att man kan ha 5 barn, ett jättefint nybyggt välinrett hus, välstädat och två bra jobb. Jag har en väninna som har fyra barn och hon brukar ofta använda barnen som anledning till att hon inte kunnat studera, ha välstädat, skaffa sig ett bra jobb osv.
  17. anonymt namn
    #9

    Ha ha...

    ...ja det är då inte avundsjuka från min sida. Är inte ett dugg avudnsjuk på Staffanstorp-familjen. Däremot skulle jag gärna leva livet som Ävldals-familjen. Men avundsjuka? Nä det är att ta i...
  18. 9
    Ha ha... ...ja det är då inte avundsjuka från min sida. Är inte ett dugg avudnsjuk på Staffanstorp-familjen. Däremot skulle jag gärna leva livet som Ävldals-familjen. Men avundsjuka? Nä det är att ta i...
  19. en annan anonym
    #10

    Det där var

    väl ändå en generalisering? Jag vägrar tro att alla som skriver här har stökiga hem, ointressanta jobb och bor i gamla rivningskåkar? De framställs faktiskt som gnälliga och verkar faktiskt krångla till en hel del. Jag tycker mest det är andra som tror att man inte kan jobba så mycket, ha utbildning, ordnat hem, barn med ordentliga kläder med mera när man har många barn. För mig är det ingen omöjlighet utan en självklarhet
    Sedan tror jag att TV vinklar en del
  20. 10
    Det där var väl ändå en generalisering? Jag vägrar tro att alla som skriver här har stökiga hem, ointressanta jobb och bor i gamla rivningskåkar? De framställs faktiskt som gnälliga och verkar faktiskt krångla till en hel del. Jag tycker mest det är andra som tror att man inte kan jobba så mycket, ha utbildning, ordnat hem, barn med ordentliga kläder med mera när man har många barn. För mig är det ingen omöjlighet utan en självklarhet
    Sedan tror jag att TV vinklar en del
  21. anonymt namn
    #11
    visst det är mycket jobb med fem barn och säkerligen med trillingar. Men varför göra allt till PROBLEM. Min uppfattning är att det ska vara märkvärdigt Två av barnen tål tydligen inte mjölk, pappan sa att det är väl bara att lära sig och det är ju ganska vanligt varpå hon säger att det är ovanligt. Men snälla kom in i matchen känner jag då. Egen tid vad är det? Snackar om avlastning när varenda program(typ) är någon av mor/farföräldrarna där och hjälper till, de har betydligt mer uppbackning än många andra vill jag lova. Vi har fem barn och varit föräldrar sedan -96 jag kan nog räkna gångerna (utöver när vi varit på förlossningen) vi haft barnvakt åt alla för att ha egentid. Visst det vore underbart att ha en farmor ibland men nu är det som det är och jag har itne skaffat många barn för att lämna bort dom.

    Tacka vet jag Älvdalsfamiljen!
  22. 11
    visst det är mycket jobb med fem barn och säkerligen med trillingar. Men varför göra allt till PROBLEM. Min uppfattning är att det ska vara märkvärdigt Två av barnen tål tydligen inte mjölk, pappan sa att det är väl bara att lära sig och det är ju ganska vanligt varpå hon säger att det är ovanligt. Men snälla kom in i matchen känner jag då. Egen tid vad är det? Snackar om avlastning när varenda program(typ) är någon av mor/farföräldrarna där och hjälper till, de har betydligt mer uppbackning än många andra vill jag lova. Vi har fem barn och varit föräldrar sedan -96 jag kan nog räkna gångerna (utöver när vi varit på förlossningen) vi haft barnvakt åt alla för att ha egentid. Visst det vore underbart att ha en farmor ibland men nu är det som det är och jag har itne skaffat många barn för att lämna bort dom.

    Tacka vet jag Älvdalsfamiljen!
  23. fem troll
    #12
    vi är väl faktiskt ganska många stora famiöljer som har utbildning, jobb, hus osv... Så varför skulle folk vara avundsjuka?
  24. 12
    vi är väl faktiskt ganska många stora famiöljer som har utbildning, jobb, hus osv... Så varför skulle folk vara avundsjuka?
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13

    Har funderat en hel del

    efter jag läst vad alla säger och jag har en liten teori om varför de verkar tycka det är jobbigt ibland (vilket inte är konstigt alls). De får säkert höra jämt att "är det inte jobbigt med trillingar", "att ni orkar med 3 så små på en gång".... typ och då blir det väl kanske mer jobbigt?! Kan hålla med om att dom kanske gör det lite jobbigt för sig - skulle tex aldrig åkt till IKEA med mina 5 + mannen (vet inte vilket som skulle varit värst ) Dock klipper jag mina 5 samtidigt (av 1 frisör) o det för att det är mindre jobb än att åka dit flera gånger.... Fast det är klart att det är tufft med dessa små, men på något sätt känns det som om det bara är början - vänta tills alla ska ha olika aktiviteter, läxor att läsa osv... Fast jag tycker det är strongt att ställa upp och jag tror inte allt är deras egna påhitt. Sitter i alla fall klistrad framför tv'n på måndagar - gillar programmet!!
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  26. 13
    Har funderat en hel del efter jag läst vad alla säger och jag har en liten teori om varför de verkar tycka det är jobbigt ibland (vilket inte är konstigt alls). De får säkert höra jämt att "är det inte jobbigt med trillingar", "att ni orkar med 3 så små på en gång".... typ och då blir det väl kanske mer jobbigt?! Kan hålla med om att dom kanske gör det lite jobbigt för sig - skulle tex aldrig åkt till IKEA med mina 5 + mannen (vet inte vilket som skulle varit värst ) Dock klipper jag mina 5 samtidigt (av 1 frisör) o det för att det är mindre jobb än att åka dit flera gånger.... Fast det är klart att det är tufft med dessa små, men på något sätt känns det som om det bara är början - vänta tills alla ska ha olika aktiviteter, läxor att läsa osv... Fast jag tycker det är strongt att ställa upp och jag tror inte allt är deras egna påhitt. Sitter i alla fall klistrad framför tv'n på måndagar - gillar programmet!!
  27. Anonym
    #14
    Det tror jag med! De har ju ett väldigt vackert hem, är välskötta och barnen väluppfostrade, god ekonomi och reser med sina barn.

    Motsatsen till Staffanstorp är ju Älvdalen med sitt kaos till hem, de får väldigt mycket beröm...hmm

    10 ouppfostrade ungar och ett slagfält ill hem, 2 föräldrar som inte ens bryr sig om att se till att deras barn färdas säkert i bilar och bussar...Gården ser ut som det varit krig, jag fattar inte, hur kan man vilja leva på DET viset?

    Vad är det som är så charmigt? Jag ser det då inte...
  28. 14
    Det tror jag med! De har ju ett väldigt vackert hem, är välskötta och barnen väluppfostrade, god ekonomi och reser med sina barn.

    Motsatsen till Staffanstorp är ju Älvdalen med sitt kaos till hem, de får väldigt mycket beröm...hmm

    10 ouppfostrade ungar och ett slagfält ill hem, 2 föräldrar som inte ens bryr sig om att se till att deras barn färdas säkert i bilar och bussar...Gården ser ut som det varit krig, jag fattar inte, hur kan man vilja leva på DET viset?

    Vad är det som är så charmigt? Jag ser det då inte...
  29. anonymt namn
    #15

    I Älvdalen...

    ...tycker jag att barnen verkligen får vara BARN och vadå kaos? Har inte sett till det minsta kaos i deras hem. Skulle mycket hellre bo i Älvdalsfamiljens mjuka hus med värme än i Staffanstorpsfamiljens fula, stela nybygge.
  30. 15
    I Älvdalen... ...tycker jag att barnen verkligen får vara BARN och vadå kaos? Har inte sett till det minsta kaos i deras hem. Skulle mycket hellre bo i Älvdalsfamiljens mjuka hus med värme än i Staffanstorpsfamiljens fula, stela nybygge.
  31. Medlem sedan
    Jun 2007
    #16
    Ouppfostrade ungar?kaos i hemmet? då har vi nog sett olika program...jag ser bara kärlek när jag ser älvdalen familjen
  32. 16
    Ouppfostrade ungar?kaos i hemmet? då har vi nog sett olika program...jag ser bara kärlek när jag ser älvdalen familjen
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    Jag gillar också programmet! och sedan är det ju jättekul att det är tre så pass olika familjer som man får följa!
  34. 17
    Jag gillar också programmet! och sedan är det ju jättekul att det är tre så pass olika familjer som man får följa!
  35. Medlem sedan
    Sep 2003
    #18

    Kaos, röra,

    ouppfostrade barn????? Så har inte jag sett det alls däremot varmt o kärleksfullt viket jag fö trycker det är i alla familjerna, kärleksfullt alltså.
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  36. 18
    Kaos, röra, ouppfostrade barn????? Så har inte jag sett det alls däremot varmt o kärleksfullt viket jag fö trycker det är i alla familjerna, kärleksfullt alltså.
  37. Anonym med många små
    #19
    Ja jag tycker alla tre familjerna gör sitt bästa i sina förutsättningar! Jag tycker det är så simpelt att storfamiljsföräldrar inte kan samsas och peppa varandra. Tänk vilket bra intryck vi skulle göra på omgivningen, ja men det vore väl inte så dumt.

    Nä då, här är vi fem år allihopa och bråkar om vilken familj som är bäst. Suck! Alla är olika och det är inget fel på varken trillingfamiljen eller 10-barnsfamiljen. Avundsjuka? Möjligtvis kan folk med få eller inga barn känna sig hotade av all denna fruktsamhet men det kan man ju förstå, känslan kan man förstå iaf om man inte kunnat/vågat föda så många barn man själv önskade. Jag är inte avundsjuk på någon av dem men jag beundrar dem, gillar dem men älskar mitt eget liv mest.
  38. 19
    Ja jag tycker alla tre familjerna gör sitt bästa i sina förutsättningar! Jag tycker det är så simpelt att storfamiljsföräldrar inte kan samsas och peppa varandra. Tänk vilket bra intryck vi skulle göra på omgivningen, ja men det vore väl inte så dumt.

    Nä då, här är vi fem år allihopa och bråkar om vilken familj som är bäst. Suck! Alla är olika och det är inget fel på varken trillingfamiljen eller 10-barnsfamiljen. Avundsjuka? Möjligtvis kan folk med få eller inga barn känna sig hotade av all denna fruktsamhet men det kan man ju förstå, känslan kan man förstå iaf om man inte kunnat/vågat föda så många barn man själv önskade. Jag är inte avundsjuk på någon av dem men jag beundrar dem, gillar dem men älskar mitt eget liv mest.
  39. Medlem sedan
    Mar 2008
    #20
    Jag tycker också att det är väldigt tuff situation att ha två barn och sedan i ett trollslag ha fem. Jag minns att trean var tuff att få, då var det trebarnschocken.
    Skulle jag fått trillingar då, då skulle jag nog rasat till källarplan.

    jag tycker helt enkelt det verkar vara väldigt arbetsamt med tre på en gång. Jag har åtta men har fått dem på åtta gånger och det är inte samma sak. Fattar inte egentligen hur man kan gnälla på att dom gör sitt bästa i den sits dom är. Var är problemet? Ja jag kan känna ett stygn av avund på all deras avlastning. Men om dom aldrig hade avlastning så skulle jag ändå inte ha mer. Det är också ett tecken på självsäkerhet i familjen att våga be andraom hjälp. Så k-a-n man också se på det, om man vill.
  40. 20
    Jag tycker också att det är väldigt tuff situation att ha två barn och sedan i ett trollslag ha fem. Jag minns att trean var tuff att få, då var det trebarnschocken.
    Skulle jag fått trillingar då, då skulle jag nog rasat till källarplan.

    jag tycker helt enkelt det verkar vara väldigt arbetsamt med tre på en gång. Jag har åtta men har fått dem på åtta gånger och det är inte samma sak. Fattar inte egentligen hur man kan gnälla på att dom gör sitt bästa i den sits dom är. Var är problemet? Ja jag kan känna ett stygn av avund på all deras avlastning. Men om dom aldrig hade avlastning så skulle jag ändå inte ha mer. Det är också ett tecken på självsäkerhet i familjen att våga be andraom hjälp. Så k-a-n man också se på det, om man vill.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. familjen annorlunda....
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 22:17
  2. Familjen Annorlunda
    By Eyrene in forum Många barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 16:35
  3. Familjen Annorlunda
    By Eyrene in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 13:17
  4. Familjen annorlunda
    By smulan-75 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 09:07
  5. Ser ni det här Familjen Annorlunda?
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 08:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar