Datortid?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2007
    #1

    Datortid?

    Hur mycket sitter era ungdomar framför datorn? Behöver ni begränsa tiden?

    Min rider en gång i veckan och går på konst en gång i veckan. Hon gör sina läxor och hänger med i skolan. Men övrig tid sitter hon mest med näsan vid datorn. Hon kan sitta från kl 16 -21. Är det nyttigt? Hon är inne på msn och stallet.se.

    Tycker ni att hon behöver begränsa dator-tiden och vad är rimlig nivå?
  2. 1
    Datortid? Hur mycket sitter era ungdomar framför datorn? Behöver ni begränsa tiden?

    Min rider en gång i veckan och går på konst en gång i veckan. Hon gör sina läxor och hänger med i skolan. Men övrig tid sitter hon mest med näsan vid datorn. Hon kan sitta från kl 16 -21. Är det nyttigt? Hon är inne på msn och stallet.se.

    Tycker ni att hon behöver begränsa dator-tiden och vad är rimlig nivå?
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Jag har rätt obegränsat här. Min gräns går vid när man blir irriterad eller förbannad om man _inte_ får sitta en stund eller glömmer andra saker. Då har vi en diskussion om att ta en paus.

    Har inte varit några slagsmål ännu, men så har vi pratat om det rätt länge så alla är införstådda med var gränsen går.
  4. 2
    Jag har rätt obegränsat här. Min gräns går vid när man blir irriterad eller förbannad om man _inte_ får sitta en stund eller glömmer andra saker. Då har vi en diskussion om att ta en paus.

    Har inte varit några slagsmål ännu, men så har vi pratat om det rätt länge så alla är införstådda med var gränsen går.
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Jag har begränsat mina endast när de själva far illa av det, inte jag. Skolan, sömnen, hygienen, IRL-vännerna blir lidande, då kan jag tycka att det börjar bli dax att begränsa en aning...Funkar allt så är väl dator en hobby som alla andra. Om man sitter i en buske och kikar på fåglar, samlar frimärken, sträckläser böcker, glor sönder sig på såpor eller sitter vid datorn kan vara skit the same tycker jag.
  6. 3
    Jag har begränsat mina endast när de själva far illa av det, inte jag. Skolan, sömnen, hygienen, IRL-vännerna blir lidande, då kan jag tycka att det börjar bli dax att begränsa en aning...Funkar allt så är väl dator en hobby som alla andra. Om man sitter i en buske och kikar på fåglar, samlar frimärken, sträckläser böcker, glor sönder sig på såpor eller sitter vid datorn kan vara skit the same tycker jag.
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Håller med här.
  8. 4
    Håller med här.
  9. -MaryT-
    #5
    Äh, jag begränsar inte. Det får de avgöra själva (de är 7 och 13). Det funkar bra så, visst blir det många timmar ibland men å andra sidan gör de en massa annat också, och är ute mycket när de är hos mig. Så jag tror inte att det är farligt.
  10. 5
    Äh, jag begränsar inte. Det får de avgöra själva (de är 7 och 13). Det funkar bra så, visst blir det många timmar ibland men å andra sidan gör de en massa annat också, och är ute mycket när de är hos mig. Så jag tror inte att det är farligt.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Vi begränsar inte men har gjort det i perioder.

    Fixar man allt annat som ska fixas ser jag ingen anledning till att begränsa datatid baföatt.
    Faktiskt är det bättre framför datorn iän TV om man skla välja anser jag.
  12. 6
    Vi begränsar inte men har gjort det i perioder.

    Fixar man allt annat som ska fixas ser jag ingen anledning till att begränsa datatid baföatt.
    Faktiskt är det bättre framför datorn iän TV om man skla välja anser jag.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Vi begränsar när vi märker att barnen inte mår bra av det. Ibland bråkar de (detta gäller kanske främst tv-spel) som f-n och då tar vi ett break. De är inte ungdomar riktigt än - äldsta 9 år - men man ser tendens till att de kan sitta en hel dag om de skulle få.
    Å andra sidan sitter de mer under vinterhalvåret. Så fort det blir ljusare o varmare går de ut o är typiska barn o släpper datorn o spel automatiskt.
  14. 7
    Vi begränsar när vi märker att barnen inte mår bra av det. Ibland bråkar de (detta gäller kanske främst tv-spel) som f-n och då tar vi ett break. De är inte ungdomar riktigt än - äldsta 9 år - men man ser tendens till att de kan sitta en hel dag om de skulle få.
    Å andra sidan sitter de mer under vinterhalvåret. Så fort det blir ljusare o varmare går de ut o är typiska barn o släpper datorn o spel automatiskt.
  15. Medlem sedan
    Mar 2007
    #8

    Tack

    för era svar.

    Hon sköter sig ju både i skolan och på sina aktiviteter. Själv tycker jag kanske att hon borde umgås mer med sina kompisar irl, men om hon tycker att det räcker att träffa dem på skoltid så ok. Vi är ganska aktiva hela familjen på helgerna och då hänger hon med.

    Så det kanske inte är så farligt ändå?
  16. 8
    Tack för era svar.

    Hon sköter sig ju både i skolan och på sina aktiviteter. Själv tycker jag kanske att hon borde umgås mer med sina kompisar irl, men om hon tycker att det räcker att träffa dem på skoltid så ok. Vi är ganska aktiva hela familjen på helgerna och då hänger hon med.

    Så det kanske inte är så farligt ändå?

Liknande trådar

  1. Datortid?
    By Datanörd in forum _96 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 20:29
  2. Datortid
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 11:19
  3. Datortid
    By ullebulle1 in forum Tonåringar
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 20:22
  4. TV och datortid
    By Ullu in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 20:29
  5. Datortid????
    By Britz in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 10:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar