lite om mammografi och svåra saker
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Sep 1998
    #1

    lite om mammografi och svåra saker

    Jag var i London med min dotter som fyllde 10 idag. Vi hade jättefint, det var vår och varmt och vi gjorde allt som man ska göra i London. Tyvärr var jag ganska ledsen för min vän I. som jag har delat bröstcancer-sorger i många år. Hon hamnade på sjukhus strax innan vi åkte och idag dog hon, 45 år gammal, mamma till 3 barn i 10-12 årsåldern. När ja kom hem tittade jag in här och blev ganska illa berörd om mammografi-diskussionen här under. Jag förstår och vet, att mammografi inte är kul - de flesta läkarundersökningar är inte kul,jag höll på att kvävas tom hos tandläkaren när man gjorde en implantat, tex. Men i det stora hela - det är väl inget att tala om? Är man 45+ vet man väl, att man är inte odödlig, att man drabbas av olika sjukdomar, att man kan dö, att det gör ont att ta prover mm mm.
    Bröstcancer är vanligt, man behöver inte dö av det om man upptäcker det i tid - klämma tuttarna några sekunder är verkligen värt om man upptäcker otäcka saker i tid.
    Jag vill inte på något vis moralisera, blev bara nedstämd och kände mig som från en annan planet.
  2. 1
    lite om mammografi och svåra saker Jag var i London med min dotter som fyllde 10 idag. Vi hade jättefint, det var vår och varmt och vi gjorde allt som man ska göra i London. Tyvärr var jag ganska ledsen för min vän I. som jag har delat bröstcancer-sorger i många år. Hon hamnade på sjukhus strax innan vi åkte och idag dog hon, 45 år gammal, mamma till 3 barn i 10-12 årsåldern. När ja kom hem tittade jag in här och blev ganska illa berörd om mammografi-diskussionen här under. Jag förstår och vet, att mammografi inte är kul - de flesta läkarundersökningar är inte kul,jag höll på att kvävas tom hos tandläkaren när man gjorde en implantat, tex. Men i det stora hela - det är väl inget att tala om? Är man 45+ vet man väl, att man är inte odödlig, att man drabbas av olika sjukdomar, att man kan dö, att det gör ont att ta prover mm mm.
    Bröstcancer är vanligt, man behöver inte dö av det om man upptäcker det i tid - klämma tuttarna några sekunder är verkligen värt om man upptäcker otäcka saker i tid.
    Jag vill inte på något vis moralisera, blev bara nedstämd och kände mig som från en annan planet.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Jag beklagar din förlust av väninnan. Det är ett hårt slag när man är ung och rycks bort i förtid, det borde vara förbjudet.

    Nu misstänker jag att du syftar på mitt svar längre ner, så jag vill svara dig att jag absolut vet hur verkligheten ser ut. Jag bara inte skriver ut den erfarenhet jag har av cancer och dödsfall.

    Jag har flera jämnåriga väninnor som har opererat sig för bröstcancer och jag har även upplevt döden som avslut på cancer av allt för unga människor. Och bröstcancer verkar av någon anledning dyka upp runt 45+ och är absolut något att ta på allvar. Men ibland är inte förnuftet knutet till fobiska känslor, då hjälper inga kloka resonemang eller varningar.

    Just nu har jag två väninnor som har gjort full amputation av bröst och ska nu genomgå liknande rekonstruktion av nya med tatueringar och inlägg. Så jag är fullt medveten om vad det innebär eftersom jag orkar lyssna när de vill prata om det.

    Och igen så vill jag beklaga din förlust av väninnan och hennes barns mamma. Döden är jobbig och skakar om oss överlevande rejält.
  4. 2
    Jag beklagar din förlust av väninnan. Det är ett hårt slag när man är ung och rycks bort i förtid, det borde vara förbjudet.

    Nu misstänker jag att du syftar på mitt svar längre ner, så jag vill svara dig att jag absolut vet hur verkligheten ser ut. Jag bara inte skriver ut den erfarenhet jag har av cancer och dödsfall.

    Jag har flera jämnåriga väninnor som har opererat sig för bröstcancer och jag har även upplevt döden som avslut på cancer av allt för unga människor. Och bröstcancer verkar av någon anledning dyka upp runt 45+ och är absolut något att ta på allvar. Men ibland är inte förnuftet knutet till fobiska känslor, då hjälper inga kloka resonemang eller varningar.

    Just nu har jag två väninnor som har gjort full amputation av bröst och ska nu genomgå liknande rekonstruktion av nya med tatueringar och inlägg. Så jag är fullt medveten om vad det innebär eftersom jag orkar lyssna när de vill prata om det.

    Och igen så vill jag beklaga din förlust av väninnan och hennes barns mamma. Döden är jobbig och skakar om oss överlevande rejält.
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3
    Jag beklagar sorgen. Det är hemskt att se en alldeles för ung människa ryckas bort. Mina tankar är med din bortgångna väninnas familj.

    Jag tror nog att de flesta i grund och botten uppskattar nmöjligheten att få en mammografi, även om de klagar på att det gör ont.

    Jag har inte tyckt mammografin har varit särskilt smärtsam men brukar gnälla om vaccinationer, men tar dem i alla fall när det är nödvändigt eftersom alternativet att dra på sig en dödlig sjukdom inte känns lockande.
  6. 3
    Jag beklagar sorgen. Det är hemskt att se en alldeles för ung människa ryckas bort. Mina tankar är med din bortgångna väninnas familj.

    Jag tror nog att de flesta i grund och botten uppskattar nmöjligheten att få en mammografi, även om de klagar på att det gör ont.

    Jag har inte tyckt mammografin har varit särskilt smärtsam men brukar gnälla om vaccinationer, men tar dem i alla fall när det är nödvändigt eftersom alternativet att dra på sig en dödlig sjukdom inte känns lockande.
  7. Medlem sedan
    Sep 1998
    #4

    Hej

    Nej, jag menade inte alls ditt inlägg eller någon annans inlägg heller, det var helheten som gjorde mig nedstämd - trots att jag vet att de som har skrivit har ju inte menat något annat än att det gör ont att göra mammografi, vilket är ju sant, relativt sett. Jag borde kanske inte ha skrivit någonting alls, det var bara en spontan reaktion.
  8. 4
    Hej Nej, jag menade inte alls ditt inlägg eller någon annans inlägg heller, det var helheten som gjorde mig nedstämd - trots att jag vet att de som har skrivit har ju inte menat något annat än att det gör ont att göra mammografi, vilket är ju sant, relativt sett. Jag borde kanske inte ha skrivit någonting alls, det var bara en spontan reaktion.
  9. Medlem sedan
    Sep 1998
    #5

    Hej du med

    Jag tror inte heller att någon tycker att mammografi är hemskt jämfört med en massa annat, och jag ville inte peka på någon. Jag är bara lite tagen, trött och ur gängorna. I. och jag delade en massa tankar runt sjukdomen de sista åren och jag är så innerligen ledsen för hennes och hennes barns skull.
  10. 5
    Hej du med Jag tror inte heller att någon tycker att mammografi är hemskt jämfört med en massa annat, och jag ville inte peka på någon. Jag är bara lite tagen, trött och ur gängorna. I. och jag delade en massa tankar runt sjukdomen de sista åren och jag är så innerligen ledsen för hennes och hennes barns skull.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Du skrev för att du behövde det så fortsätt skriv du.
  12. 6
    Du skrev för att du behövde det så fortsätt skriv du.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Beklagar

    Jag vill först och främst beklaga din förlust. Så oerhört sorgligt.

    Jag var en av dem som gnällde på att mammografin gjorde ont. Och ont gjorde det men jag skulle aldrig ha valt bort den. Jag gjorde den ju för att jag hade ont i ett bröst och jag var väldigt orolig. Jätteglad att det fanns möjlighet att bli kontrollerad - snabbt.

    Tror att våra liv fungerar så, att vi inte tänker på allvaret förrens vi står inför det. Det är nog rätt bra att det är så också, så att vi inte går omkring och mår dåligt och har ångest hela tiden.

    Jag har (tyvärr) en kompis med ett barn som har haft en mycket svår cancerdiagnos, barnet mår bra just nu men de "magiska" 5 år en för friskförklaring är inte på något sätt passerade. Deras liv har varit ett smärre helvete och jag har stått i skuggan och sett på. Så jag vet hur skört livet är. Ändå måste jag välja att leva..............

    Kram
  14. 7
    Beklagar Jag vill först och främst beklaga din förlust. Så oerhört sorgligt.

    Jag var en av dem som gnällde på att mammografin gjorde ont. Och ont gjorde det men jag skulle aldrig ha valt bort den. Jag gjorde den ju för att jag hade ont i ett bröst och jag var väldigt orolig. Jätteglad att det fanns möjlighet att bli kontrollerad - snabbt.

    Tror att våra liv fungerar så, att vi inte tänker på allvaret förrens vi står inför det. Det är nog rätt bra att det är så också, så att vi inte går omkring och mår dåligt och har ångest hela tiden.

    Jag har (tyvärr) en kompis med ett barn som har haft en mycket svår cancerdiagnos, barnet mår bra just nu men de "magiska" 5 år en för friskförklaring är inte på något sätt passerade. Deras liv har varit ett smärre helvete och jag har stått i skuggan och sett på. Så jag vet hur skört livet är. Ändå måste jag välja att leva..............

    Kram
  15. Medlem sedan
    Mar 2008
    #8
    jag säger som de andra - klart att jag testar mig, även om det gör ont!
    Beklagar verkligen din sorg - förstår hur ledsen du är...
  16. 8
    jag säger som de andra - klart att jag testar mig, även om det gör ont!
    Beklagar verkligen din sorg - förstår hur ledsen du är...
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Jag beklagar

    din förlust, det gör mig ont.
    Men det finns många sidor av allt och mammografi diskuteras om huruvida det är tillförlitligt och om det är den bästa metoden att upptäcka tumörer. Jag är enormt kluven i detta och vet inte riktigt vart jag ska stå. Men jag känner spontant att det är fel att klanka (jag menar absolut inte att DU klankar) på dom som väljer bort mammografi för det kan man göra av många olika anledningar.

    Regelbunden undersökning av kvinnors bröst (vartannat
    år) med mammografi möjliggör upptäckt av mindre brösttumörer.
    Erfarenheten har lärt oss att behandling av små tumörer
    vid vissa cancerformer medför en bättre prognos än
    behandling av stora tumörer. Dock har vi i Sverige ännu
    inte sett positiva behandlingseffekter av upptäckt av små
    brösttumörer efter 10 års regelbundna undersökningar med
    mammografi. Man tror dock att det tar 15–20 år efter start,
    innan det går att se effekter av det hälsoprogram du inbjuds
    till.
    2. Mammografi är en ofta använd och erkänd undersökning
    som dock inte är helt pålitlig. Ibland lyckas metoden inte
    finna cancertumörer som finns i bröstet, och ibland kan metoden
    inte skilja mellan frisk bröstvävnad och cancerväxt.
    Detta leder till att en del elakartade tumörer inte upptäcks
    och att friska bröst felaktigt misstänks innehålla cancervävnad.
    10–20 procent av de cancertumörer som finns i brösten
    upptäcks inte vid hälsokontroller vartannat år med mammografi.
    3. På grund av mammografimetodens begränsningar som
    hälsokontroll, kommer hälften av de kvinnor som fullföljer
    programmet i 20 år att vid minst ett tillfälle bli återkallade
    till fortsatt utredning av en misstänkt brösttumör. Av dem
    som återkallas för fortsatt utredning kommer var fjärde
    kvinna att få genomgå provtagning med ett eller flera nålstick
    i bröstet för säkerhets skull.
    4. Var tjugonde kvinna som fullföljer programmet kommer
    att bli opererad genom borttagande av delar av eller hela
    bröstet på grund av en falsk cancerdiagnos. Var femte kvinna
    som får diagnosen bröstcancer som en följd av deltagande
    i mammografihälsoundersökningar har inte bröstcancer.
    5. En kvinna på 10 000 som fullföljer programmet riskerar
    att få bröstcancer av den röntgenstrålning som används vid
    undersökningen.
    Min blogg har flyttat *S*

    http://anjojeli.blogg.se/

    Har du en önskan att leva nyktert?

    http://www.aa12-steg.se/
  18. 9
    Jag beklagar din förlust, det gör mig ont.
    Men det finns många sidor av allt och mammografi diskuteras om huruvida det är tillförlitligt och om det är den bästa metoden att upptäcka tumörer. Jag är enormt kluven i detta och vet inte riktigt vart jag ska stå. Men jag känner spontant att det är fel att klanka (jag menar absolut inte att DU klankar) på dom som väljer bort mammografi för det kan man göra av många olika anledningar.

    Regelbunden undersökning av kvinnors bröst (vartannat
    år) med mammografi möjliggör upptäckt av mindre brösttumörer.
    Erfarenheten har lärt oss att behandling av små tumörer
    vid vissa cancerformer medför en bättre prognos än
    behandling av stora tumörer. Dock har vi i Sverige ännu
    inte sett positiva behandlingseffekter av upptäckt av små
    brösttumörer efter 10 års regelbundna undersökningar med
    mammografi. Man tror dock att det tar 15–20 år efter start,
    innan det går att se effekter av det hälsoprogram du inbjuds
    till.
    2. Mammografi är en ofta använd och erkänd undersökning
    som dock inte är helt pålitlig. Ibland lyckas metoden inte
    finna cancertumörer som finns i bröstet, och ibland kan metoden
    inte skilja mellan frisk bröstvävnad och cancerväxt.
    Detta leder till att en del elakartade tumörer inte upptäcks
    och att friska bröst felaktigt misstänks innehålla cancervävnad.
    10–20 procent av de cancertumörer som finns i brösten
    upptäcks inte vid hälsokontroller vartannat år med mammografi.
    3. På grund av mammografimetodens begränsningar som
    hälsokontroll, kommer hälften av de kvinnor som fullföljer
    programmet i 20 år att vid minst ett tillfälle bli återkallade
    till fortsatt utredning av en misstänkt brösttumör. Av dem
    som återkallas för fortsatt utredning kommer var fjärde
    kvinna att få genomgå provtagning med ett eller flera nålstick
    i bröstet för säkerhets skull.
    4. Var tjugonde kvinna som fullföljer programmet kommer
    att bli opererad genom borttagande av delar av eller hela
    bröstet på grund av en falsk cancerdiagnos. Var femte kvinna
    som får diagnosen bröstcancer som en följd av deltagande
    i mammografihälsoundersökningar har inte bröstcancer.
    5. En kvinna på 10 000 som fullföljer programmet riskerar
    att få bröstcancer av den röntgenstrålning som används vid
    undersökningen.
  19. Anonym
    #10
    Ledsamt att höra om din väninna! Jag är en av dem som plågas av mammografi, jag svimmar av smärtan! Gick till en läkare och fick remiss till ett ställe med en ny röntgenapparat som inte pressade så hårt och det gick som en dans! Min mamma drabbades av bröstcancer så för mig är ju denna undersökning självklar! Men den måste ju gå att genomföra vettigt också, inte hängandes i ena bröstet avsvimmad när det finns alternativ.
  20. 10
    Ledsamt att höra om din väninna! Jag är en av dem som plågas av mammografi, jag svimmar av smärtan! Gick till en läkare och fick remiss till ett ställe med en ny röntgenapparat som inte pressade så hårt och det gick som en dans! Min mamma drabbades av bröstcancer så för mig är ju denna undersökning självklar! Men den måste ju gå att genomföra vettigt också, inte hängandes i ena bröstet avsvimmad när det finns alternativ.
  21. Medlem sedan
    Dec 1998
    #11
    Man får vara både tagen, trött och ur gängorna. Det är fullt förståeligt efter en så tråkig erfarenhet.
    Skickar lite virtuell styrka till både dig och den berörda familjen.
  22. 11
    Man får vara både tagen, trött och ur gängorna. Det är fullt förståeligt efter en så tråkig erfarenhet.
    Skickar lite virtuell styrka till både dig och den berörda familjen.
  23. Medlem sedan
    Jul 2008
    #12
    Jag beklagar också. Och att jag var en av de som klagade beror på att jag verkligen plågas av undersökningen, har också svimmat av smärtan som ovanstående, men ändå går jag dit och gör den. Jag inser ju att det ändå är nödvändigt att ta smärtan. Undersökningar kan vara mycket plågsamma även om de är viktiga. Det finns många andra exempel; Gastroskopi, Bronkoskopi osv. Att klaga står inte i motsats till nyttan av det hela.
  24. 12
    Jag beklagar också. Och att jag var en av de som klagade beror på att jag verkligen plågas av undersökningen, har också svimmat av smärtan som ovanstående, men ändå går jag dit och gör den. Jag inser ju att det ändå är nödvändigt att ta smärtan. Undersökningar kan vara mycket plågsamma även om de är viktiga. Det finns många andra exempel; Gastroskopi, Bronkoskopi osv. Att klaga står inte i motsats till nyttan av det hela.

Liknande trådar

  1. Mina svåra svåra val...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 18:14
  2. Undrar lite saker!
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 21:23
  3. Och så lite gladare saker...
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 16:36
  4. lite tråkiga saker..
    By anonymt namn in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 09:45
  5. prata om svåra saker
    By sanna m sex tjejer in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 09:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar