Fråga
Epilepsi
  1. Medlem sedan
    Mar 2009
    #1

    Fråga

    Jag undrar en sak. Min tjej blir klart påverkad när det är för mycket omkring henne. För mycket ljud, folk eller att för mycket är inplanerat. Då blir hon jättetrött. Vi har t.ex. varit på scoutläger ett par gånger och hon har behövt gå undan och vara ensam ett tag för att orka. En gång fick hon anfall när vi varit på kolmården en hel helg. Men det är enda gången vi sett att för mycket aktivitet utlöst anfall. Hon hade födelsedagskalas för ett par veckor sedan och hon hade hur kul som helst, men dagen efter var hon inte alls en fungerade människa. Kan hennes känslighet ändå ha med epilepsin att göra? Är det så för era barn med? Jag vet inte om hon får anfall på natten som vi inte märker?

    Tofslan
  2. 1
    Fråga Jag undrar en sak. Min tjej blir klart påverkad när det är för mycket omkring henne. För mycket ljud, folk eller att för mycket är inplanerat. Då blir hon jättetrött. Vi har t.ex. varit på scoutläger ett par gånger och hon har behövt gå undan och vara ensam ett tag för att orka. En gång fick hon anfall när vi varit på kolmården en hel helg. Men det är enda gången vi sett att för mycket aktivitet utlöst anfall. Hon hade födelsedagskalas för ett par veckor sedan och hon hade hur kul som helst, men dagen efter var hon inte alls en fungerade människa. Kan hennes känslighet ändå ha med epilepsin att göra? Är det så för era barn med? Jag vet inte om hon får anfall på natten som vi inte märker?

    Tofslan
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Hej
    Det är en svår fråga, min dotter är trött för det mesta men hon är även så speedad att det är svårt att få henna att ta det lugnt. Jag kan tänka mig att om det händer mycket så blir man trött i vilket fall som helst, och har man EP så kanske det är svårare att koppla av och det tar längre tid att vila ut än utan EP. Jag tror att även medicinen gör min dotter lite mer trött än normalt, så hon blir påverkad om det händer mycket runtomkring henne även om hon inte får mer anfall utav aktiviteten.
    /Mvh Mona
  4. 2
    Hej
    Det är en svår fråga, min dotter är trött för det mesta men hon är även så speedad att det är svårt att få henna att ta det lugnt. Jag kan tänka mig att om det händer mycket så blir man trött i vilket fall som helst, och har man EP så kanske det är svårare att koppla av och det tar längre tid att vila ut än utan EP. Jag tror att även medicinen gör min dotter lite mer trött än normalt, så hon blir påverkad om det händer mycket runtomkring henne även om hon inte får mer anfall utav aktiviteten.
    /Mvh Mona
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    För myckt runt omkring.. svårt tt säga. Men när vår dotter fick sitt anfall så hade hon varit hos kompisar o sovit över (= mindre sömn) stojat oche lekt i flera dagar utan att direkt vila. Men å andra sidan är hon inte den typen som kan sitta hem o bara ta det lugnt själv.Hon gillar att hela tiden ha saker att göra o måste ha något planerat varje dag. Därör tycker jag att sömnen för hennes del är viktig! Sen har jag hört någonstans att det är bra att ha saker att göra så hjärnan hela tiden måste jobba, har för mig att någon på KS neuro sa det tom! När vår dotter hade sitt anfáll tyckte vi att hon sov väldigt oroligt med mycket "ryckningar" som man skulle kunna tro vara vanliga "sömnryckningar" menn u är det ju 6 mån sen sista anfall o nu tycker vi hon ligger mycket mer stilla! Det behöver inte alls bero på ep att hon vill gå undan iblandoch är trött, det kan ju vara hennes personlighet och snart på väg in i tonåren, då händer mycket!
  6. 3
    För myckt runt omkring.. svårt tt säga. Men när vår dotter fick sitt anfall så hade hon varit hos kompisar o sovit över (= mindre sömn) stojat oche lekt i flera dagar utan att direkt vila. Men å andra sidan är hon inte den typen som kan sitta hem o bara ta det lugnt själv.Hon gillar att hela tiden ha saker att göra o måste ha något planerat varje dag. Därör tycker jag att sömnen för hennes del är viktig! Sen har jag hört någonstans att det är bra att ha saker att göra så hjärnan hela tiden måste jobba, har för mig att någon på KS neuro sa det tom! När vår dotter hade sitt anfáll tyckte vi att hon sov väldigt oroligt med mycket "ryckningar" som man skulle kunna tro vara vanliga "sömnryckningar" menn u är det ju 6 mån sen sista anfall o nu tycker vi hon ligger mycket mer stilla! Det behöver inte alls bero på ep att hon vill gå undan iblandoch är trött, det kan ju vara hennes personlighet och snart på väg in i tonåren, då händer mycket!
  7. Mart
    #4
    Hej. Jag läste om er nedanför här och min tanke när jag läste det här inlägget var att det kan ha med hennes medicin att göra. Ibland har medicinerna såna tråkiga biverkningar, det verkar vara individuellt. Vad har hon för mediciner och hur reagerar hon på dem?

    Mart
  8. 4
    Hej. Jag läste om er nedanför här och min tanke när jag läste det här inlägget var att det kan ha med hennes medicin att göra. Ibland har medicinerna såna tråkiga biverkningar, det verkar vara individuellt. Vad har hon för mediciner och hur reagerar hon på dem?

    Mart
  9. Medlem sedan
    Mar 2009
    #5
    Hon har haft jätteproblem med sina mediciner och bytt och bytt och fått olika biverkningar som varit helt ohållbara. Så nu försöker vi utan. Hon har inte haft medicin sedan i september och anfallen kommer så sällan, så doktorn tyckte vi skulle försöka utan och se hur det går. Viktigare att hon kan leva ett normalt liv mellan anfallen sas. Så det är inte medicinen hon reagerar på iaf.

    Tofslan
  10. 5
    Hon har haft jätteproblem med sina mediciner och bytt och bytt och fått olika biverkningar som varit helt ohållbara. Så nu försöker vi utan. Hon har inte haft medicin sedan i september och anfallen kommer så sällan, så doktorn tyckte vi skulle försöka utan och se hur det går. Viktigare att hon kan leva ett normalt liv mellan anfallen sas. Så det är inte medicinen hon reagerar på iaf.

    Tofslan
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Hej!
    jag hittade hit nu. Vår son är 14 och fick sin epilepsi när han var 8. Vi har testat fler mediciner men ep:n verkar alltid "ta över". Han är också känslig mot buller och senast fick han ett anfall när det var melodifestival i hans skola. jag har också fått lära mig att brist på sömn och mat kan utlösa anfall varför det är viktigt att han t ex måste gå och lägga sig i tid varje kväll.
    /Lisen
  12. 6
    Hej!
    jag hittade hit nu. Vår son är 14 och fick sin epilepsi när han var 8. Vi har testat fler mediciner men ep:n verkar alltid "ta över". Han är också känslig mot buller och senast fick han ett anfall när det var melodifestival i hans skola. jag har också fått lära mig att brist på sömn och mat kan utlösa anfall varför det är viktigt att han t ex måste gå och lägga sig i tid varje kväll.
    /Lisen

Liknande trådar

  1. Apropå nedan fråga, omvänd fråga
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 06:47
  2. UL idag, fråga eller inte fråga.....hmm
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 18:54
  3. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
  4. Enkät, fråga eller inte fråga
    By cecilia in forum Sex & erotik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 17:07
  5. Flyttar fråga från "fråga mammor"
    By Vissis in forum Pappasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 23:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar