Vilken Barnförsäkring ska man ha?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Vilken Barnförsäkring ska man ha?

    Vi har Trygg hansa till våra 3 barn, jag tycker att det börjar bli dyrt. CA 1700:-/barn och år betalar vi. Finns det någon annan försäkring som är bra? Genom skolan har barnen en försäkring som även täcker fritiden. Räcker inte den? eller måste man ha en egen?

    Jag tycker att våra räkningar bara växer och har inte råd att betala så mycket för försäkringarna. Tacksam för råd.
  2. 1
    Vilken Barnförsäkring ska man ha? Vi har Trygg hansa till våra 3 barn, jag tycker att det börjar bli dyrt. CA 1700:-/barn och år betalar vi. Finns det någon annan försäkring som är bra? Genom skolan har barnen en försäkring som även täcker fritiden. Räcker inte den? eller måste man ha en egen?

    Jag tycker att våra räkningar bara växer och har inte råd att betala så mycket för försäkringarna. Tacksam för råd.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Det jag tycker är viktigast med en barnförsäkring är att barnet får ersättning vid invaliditet eller annan skada som påverkar arbetsförmågan som vuxen. Samhällets stöd till sådana som aldrig kunnat arbeta är lågt, alltså kan en vettig försäkring betyda mycket.

    Hur mycket man får i engångsbelopp vid skador eller liknande kanske känns mindre viktigt.
    Jag har för mig att vi betalar ca 700 kr/barn och år via Länsförsäkrningar.
  4. 2
    Det jag tycker är viktigast med en barnförsäkring är att barnet får ersättning vid invaliditet eller annan skada som påverkar arbetsförmågan som vuxen. Samhällets stöd till sådana som aldrig kunnat arbeta är lågt, alltså kan en vettig försäkring betyda mycket.

    Hur mycket man får i engångsbelopp vid skador eller liknande kanske känns mindre viktigt.
    Jag har för mig att vi betalar ca 700 kr/barn och år via Länsförsäkrningar.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Det du ska tänka på när det gäller försäkringar tycker jag är att om man har en undantagsfri försäkring (dvs försäkringsbolaget har inte undantagit vissa skador eller sjukdomar) så ska man vara lite rädd om dem.

    OM du väljer att säga upp försäkringen och lita på kommunens försäkring så finns riskerna att:

    1) kommunen också vill spara pengar i framtiden och tecknar en ny försäkring som bara gäller under skoltid + resa till och från skolan

    2) ni väljer att sätta barnen i en skola i en annan kommun - då gäller kanske inte kommunens försäkring

    3) ni väljer att flytta... till en kommun som inte har samma typ av försäkring

    Dessutom kommer ju barnen bli vuxna och växa ur kommunens allmänna barnförsäkring och då ska era barn alltså teckna en egen försäkring - i halvvuxen ålder. Att då få en undantagsfri försäkring igen är ganska svårt - medan de flesta försäkringsbolag tillåter att man gör om sin barnförsäkring till en vuxenförsäkring med samma villkor.

    Sedan instämmer jag i Nissas idé där att invaliditetsutbetalningar och ev. inkomstskydd är viktigare än ev. bidrag för nätter på sjukhus eller liknande...

    SÅ innan ni bestämmer er för att byta försäkring - fundera på vad ni vill ha.
  6. 3
    Det du ska tänka på när det gäller försäkringar tycker jag är att om man har en undantagsfri försäkring (dvs försäkringsbolaget har inte undantagit vissa skador eller sjukdomar) så ska man vara lite rädd om dem.

    OM du väljer att säga upp försäkringen och lita på kommunens försäkring så finns riskerna att:

    1) kommunen också vill spara pengar i framtiden och tecknar en ny försäkring som bara gäller under skoltid + resa till och från skolan

    2) ni väljer att sätta barnen i en skola i en annan kommun - då gäller kanske inte kommunens försäkring

    3) ni väljer att flytta... till en kommun som inte har samma typ av försäkring

    Dessutom kommer ju barnen bli vuxna och växa ur kommunens allmänna barnförsäkring och då ska era barn alltså teckna en egen försäkring - i halvvuxen ålder. Att då få en undantagsfri försäkring igen är ganska svårt - medan de flesta försäkringsbolag tillåter att man gör om sin barnförsäkring till en vuxenförsäkring med samma villkor.

    Sedan instämmer jag i Nissas idé där att invaliditetsutbetalningar och ev. inkomstskydd är viktigare än ev. bidrag för nätter på sjukhus eller liknande...

    SÅ innan ni bestämmer er för att byta försäkring - fundera på vad ni vill ha.
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4
    En barnförsäkring ska ge bra ersättning vid invaliditet pga sjukdom och olycka. Notera särskilt sjukdom, som är den vanligaste orsaken till invaliditet hos barn. Kommunens försäkring för sina skolbarn brukar vara en olycksfallsförsäkring, oavsett om den bara gäller på skoltid eller dygnet runt och räcker enligt min mening _inte_.

    Om du dessutom har en försäkring utan undantag för dina barn, så skulle jag tänka mig för både en och två och tre gånger innan jag bytte, då inga försäkringar gäller för sådant som uppstått innan försäkringen tecknades.

    Jag har dock full förståelse för att du tycker att det är dyrt, försäkringar är nog en av de största utgiftsposterna vi har.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  8. 4
    En barnförsäkring ska ge bra ersättning vid invaliditet pga sjukdom och olycka. Notera särskilt sjukdom, som är den vanligaste orsaken till invaliditet hos barn. Kommunens försäkring för sina skolbarn brukar vara en olycksfallsförsäkring, oavsett om den bara gäller på skoltid eller dygnet runt och räcker enligt min mening _inte_.

    Om du dessutom har en försäkring utan undantag för dina barn, så skulle jag tänka mig för både en och två och tre gånger innan jag bytte, då inga försäkringar gäller för sådant som uppstått innan försäkringen tecknades.

    Jag har dock full förståelse för att du tycker att det är dyrt, försäkringar är nog en av de största utgiftsposterna vi har.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    TryggHansa är definitivt dyrast. Kolla runt lite på andra försäkringar och deras villkor. Vi har if till våra barn - betalar ca 1800 om året för alla tre.
  10. 5
    TryggHansa är definitivt dyrast. Kolla runt lite på andra försäkringar och deras villkor. Vi har if till våra barn - betalar ca 1800 om året för alla tre.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Men det är ju beroende på vad man har för villkor i försäkringen - TyggHansa har säkert någon försäkring med lite sämre villkor som kostar ungefär lika mycket som du betalar för dina försäkringar... samtidigt som jag har min lilla son försäkrad i If för ca 1500 kr/år (och min stora son försäkrad i Skandia för ca 2000 kr/år).
  12. 6
    Men det är ju beroende på vad man har för villkor i försäkringen - TyggHansa har säkert någon försäkring med lite sämre villkor som kostar ungefär lika mycket som du betalar för dina försäkringar... samtidigt som jag har min lilla son försäkrad i If för ca 1500 kr/år (och min stora son försäkrad i Skandia för ca 2000 kr/år).
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Det betalar vi med...för Trygg-Hansa. Men då har vi alla våra försäkringar i Trygg-Hansa fast jag tror inte vi hade rabatt på barnförsäkringen? Eller jo det KAN hända att man fick lite rabatt på barnförsäkringarna om man hade vuxenförsäkringarna hos dem när jag tänker efter...
  14. 7
    Det betalar vi med...för Trygg-Hansa. Men då har vi alla våra försäkringar i Trygg-Hansa fast jag tror inte vi hade rabatt på barnförsäkringen? Eller jo det KAN hända att man fick lite rabatt på barnförsäkringarna om man hade vuxenförsäkringarna hos dem när jag tänker efter...
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8

    När jag lusläste..

    ..villkoren för snart sex år sedan så var iof TH dyra (kanske tom dyrast) men hade bäst villkor att vi ändå valde den. Även granskat av "vår" personliga försäkringsrådgivare som representerar annat bolag. vet att även han jämförde oh granskade men ingen kunde erbjuda samma villkor för ersättning som just TH.

    Nu kan detta iof ha ändrats
  16. 8
    När jag lusläste.. ..villkoren för snart sex år sedan så var iof TH dyra (kanske tom dyrast) men hade bäst villkor att vi ändå valde den. Även granskat av "vår" personliga försäkringsrådgivare som representerar annat bolag. vet att även han jämförde oh granskade men ingen kunde erbjuda samma villkor för ersättning som just TH.

    Nu kan detta iof ha ändrats
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9
    Självklart! Men när jag jämförde snarlika försäkringsvillkor hos TH och if så blev if mycket billigare.
  18. 9
    Självklart! Men när jag jämförde snarlika försäkringsvillkor hos TH och if så blev if mycket billigare.

Liknande trådar

  1. Vilken barnförsäkring ska man ha?
    By anonymt namn in forum _06 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 21:34
  2. Vilken barnförsäkring är bäst?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 18:42
  3. VILKEN BARNFÖRSÄKRING????!
    By Missemu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 19:54
  4. VILKEN BARNFÖRSÄKRING??
    By Missemu in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 18:28
  5. vilken barnförsäkring ska man ha?
    By Jen med Vidar 02 och Olle 05 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 08:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar