Fråga ang. missfall - för litet foster
Missfall
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Fråga ang. missfall - för litet foster

    I måndags konstaterades via VUL att mitt foster ej levde längre. Detta var mitt andra missfall. Vid båda mina missfall har jag varit inne på VUL under vecka 7 och båda gångerna har man då kunnat konstatera att hjärtat slår och att allt ser bra ut, rätt propotioner etc, MEN att fostret var mindre än mina beräkningar.

    Jag är säker på att jag inte har räknat fel eftersom jag hade koll på min ägglossning med ägglossningstest. För mig känns det som att det finns ett samband mellan att fostret var för litet från början och att jag sedan fick missfall. Min gynekolog hävdar däremot att det inte gör det och menar att ser man ett hjärta slå i vecka 7 så har fostret utvecklats som det ska fram tills dess. Att fostret är för litet beror antingen på mätfel eller att jag räknat fel. För mig känns detta jätte konstigt och jag ifrågasätter om det Verkligen stämmer. Någon annan som har egen liknande erfarenhet eller som vet något om detta? Skulle kännas skönt att få lite klarhet eftersom jag är orolig att uppleva samma sak även vid nästa graviditet.

    Linda
  2. 1
    Fråga ang. missfall - för litet foster I måndags konstaterades via VUL att mitt foster ej levde längre. Detta var mitt andra missfall. Vid båda mina missfall har jag varit inne på VUL under vecka 7 och båda gångerna har man då kunnat konstatera att hjärtat slår och att allt ser bra ut, rätt propotioner etc, MEN att fostret var mindre än mina beräkningar.

    Jag är säker på att jag inte har räknat fel eftersom jag hade koll på min ägglossning med ägglossningstest. För mig känns det som att det finns ett samband mellan att fostret var för litet från början och att jag sedan fick missfall. Min gynekolog hävdar däremot att det inte gör det och menar att ser man ett hjärta slå i vecka 7 så har fostret utvecklats som det ska fram tills dess. Att fostret är för litet beror antingen på mätfel eller att jag räknat fel. För mig känns detta jätte konstigt och jag ifrågasätter om det Verkligen stämmer. Någon annan som har egen liknande erfarenhet eller som vet något om detta? Skulle kännas skönt att få lite klarhet eftersom jag är orolig att uppleva samma sak även vid nästa graviditet.

    Linda
  3. Cilla v.10
    #2
    Jag beklagar verkligen att du råkat ut för ännu ett missfall.

    Jag vet inte om det har något samband med ett litet foster. Din gynekologs förklaring låter logisk. Samtidigt tycker jag att din också gör det.
    Jätte svårt när man själv inte vet.

    Däremot blir jag jätte orolig att jag är i samma sits som dig.
    Jag var också inne i v.7 och gjorde vul och de sa till mig att fostret såg fullt normalt ut för en graviditet i v.5-6. Men då var jag ju i v.7 (6+1).
    Hjärtat slog inte denna gång utan jag fick komma tillbaka på dag 7+0 och då slog hjärtat. Men han sa även denna gång att fostret såg mindre ut än mina beräkningar.

    Nu ska jag på vul på torsdag nästa vecka. Då är jag på dag 10+1 och med din beskrivning så undrar jag om inte jag har samma problem som du. Tänk om det inte finns något hjärtslag längre?!?

    I vilken vecka fick du dina missfall?
    Kunde man se om fostret dött tidigare under graviditeten då?

    Jag fick missfall (fosterlös graviditet) i sommras och jag vill så gärna att det går hela vägen denna gång.
  4. 2
    Jag beklagar verkligen att du råkat ut för ännu ett missfall.

    Jag vet inte om det har något samband med ett litet foster. Din gynekologs förklaring låter logisk. Samtidigt tycker jag att din också gör det.
    Jätte svårt när man själv inte vet.

    Däremot blir jag jätte orolig att jag är i samma sits som dig.
    Jag var också inne i v.7 och gjorde vul och de sa till mig att fostret såg fullt normalt ut för en graviditet i v.5-6. Men då var jag ju i v.7 (6+1).
    Hjärtat slog inte denna gång utan jag fick komma tillbaka på dag 7+0 och då slog hjärtat. Men han sa även denna gång att fostret såg mindre ut än mina beräkningar.

    Nu ska jag på vul på torsdag nästa vecka. Då är jag på dag 10+1 och med din beskrivning så undrar jag om inte jag har samma problem som du. Tänk om det inte finns något hjärtslag längre?!?

    I vilken vecka fick du dina missfall?
    Kunde man se om fostret dött tidigare under graviditeten då?

    Jag fick missfall (fosterlös graviditet) i sommras och jag vill så gärna att det går hela vägen denna gång.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3

    Ej meningen att skrämmas

    Var verkligen inte meningen att skrämma upp någon annan...Sorry. tänkte inte alls på det.

    Det här med samband mellan för litet foster och missfall är ju bara mina egna funderingar, får ju mycket snurriga tankar i huvudet efter ett missfall.... Om man betraktar det förnuftigt så borde ju så klart min gynekolog, som arbetat 30 år i yrket ha rätt i denna fråga.

    Cilla, har du haft några blödningar eller andra missfallsymptom denna graviditet eller har du gjort tidiga VUL p.g.a tidigare missfall? Mitt missfall konstaterades í vecka 10 men fostret måste ha dött ett par veckor tidigare.

    Håller tummarna för att det går vägen för dig Cilla.

    Linda
  6. 3
    Ej meningen att skrämmas Var verkligen inte meningen att skrämma upp någon annan...Sorry. tänkte inte alls på det.

    Det här med samband mellan för litet foster och missfall är ju bara mina egna funderingar, får ju mycket snurriga tankar i huvudet efter ett missfall.... Om man betraktar det förnuftigt så borde ju så klart min gynekolog, som arbetat 30 år i yrket ha rätt i denna fråga.

    Cilla, har du haft några blödningar eller andra missfallsymptom denna graviditet eller har du gjort tidiga VUL p.g.a tidigare missfall? Mitt missfall konstaterades í vecka 10 men fostret måste ha dött ett par veckor tidigare.

    Håller tummarna för att det går vägen för dig Cilla.

    Linda
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    Jag vill bara beklaga ditt missfall. Jag har inte någon sådan erfarenhet som du efterlyser. Hoppas att det går bra i framtiden.
  8. 4
    Jag vill bara beklaga ditt missfall. Jag har inte någon sådan erfarenhet som du efterlyser. Hoppas att det går bra i framtiden.
  9. Cilla..
    #5
    Det vet jag att du inte menade. Jag är ju dum som fortfarande är här inne nu när jag är gravid igen.

    Men jag har så himla svårt att tro att det är på riktigt denna gång.

    Jag har inte haft några blödningar med någon graviditet varken missfallen eller de som slutade med 2 barn.
    I somras hade jag en ofostrig graviditet. Alltså fanns hinnsäck och moderkaka men inget foster. Detta fick jag reda på i v.8.

    I går gjorde jag vul igen på dag 9+4 och än så länge lever fostret men jag har så svårt att glädjas till fullo. Utan tänker att nu kan något ha hänt m.m.

    Jag kanske borde sluta använda internet i ett par veckor och försöka fokosera istället för jag verkar inte var bra på det.

    Jag beklagar verkligen det som hänt dig och att du snart blir gravid igen och denna gång får behålla barnet.

    Kram
  10. 5
    Det vet jag att du inte menade. Jag är ju dum som fortfarande är här inne nu när jag är gravid igen.

    Men jag har så himla svårt att tro att det är på riktigt denna gång.

    Jag har inte haft några blödningar med någon graviditet varken missfallen eller de som slutade med 2 barn.
    I somras hade jag en ofostrig graviditet. Alltså fanns hinnsäck och moderkaka men inget foster. Detta fick jag reda på i v.8.

    I går gjorde jag vul igen på dag 9+4 och än så länge lever fostret men jag har så svårt att glädjas till fullo. Utan tänker att nu kan något ha hänt m.m.

    Jag kanske borde sluta använda internet i ett par veckor och försöka fokosera istället för jag verkar inte var bra på det.

    Jag beklagar verkligen det som hänt dig och att du snart blir gravid igen och denna gång får behålla barnet.

    Kram

Liknande trådar

  1. fråga om missfall
    By villhabarn. in forum Försöker bli med barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 14:23
  2. FÖr litet foster:(
    By anonymt namn in forum Missfall
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 16:38
  3. Missfall vid duplex, foster kvar...
    By anonymt namn in forum Komplikationer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 11:36
  4. Litet foster och gulsäck..
    By Mitt första mf? in forum Missfall
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 16:59
  5. missfall-fråga
    By undrar in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 00:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar