Jag ska döda dig...
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Jag ska döda dig...

    är en av lekarna här hemma och jag tycker inte om det alls! Den snart 5 år store killen säger "men mamma, det är bara på låtsas!!" Men jag gillar det inte i alla fall. Det ska lekas stridsflygplan när vi åker bil och han ska döda fiender. Har era barn några sådana lekar? Vad har ni för åsikter om att leka lekar där man "dödar" varandra och hur hanterar ni det? Är villrådig över hur jag ska hantera situationen! Kanske jag gör en vuxensak av det hela (vet ju konsekvenserna av att någon dör) istället för att se det som den lek det antagligen är?
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  2. 1
    Jag ska döda dig... är en av lekarna här hemma och jag tycker inte om det alls! Den snart 5 år store killen säger "men mamma, det är bara på låtsas!!" Men jag gillar det inte i alla fall. Det ska lekas stridsflygplan när vi åker bil och han ska döda fiender. Har era barn några sådana lekar? Vad har ni för åsikter om att leka lekar där man "dödar" varandra och hur hanterar ni det? Är villrådig över hur jag ska hantera situationen! Kanske jag gör en vuxensak av det hela (vet ju konsekvenserna av att någon dör) istället för att se det som den lek det antagligen är?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Jag kan säga om vissa lekar/aktiviteter att "så gör/säger man inte" och använder ett strängt tonfall. I vanliga fall brukar jag diskutera och förklara förbud, men vissa gånger gör jag det inte, utan det får räcka med ett förbud utan förklaring.

    Döden är inget välkänt begrepp för barnen, så istället för att förklara förbudet mot att gå runt och äta med att "man kan sätta i halsen och kvävas till döds" så har jag istället sagt "man kan sätta i halsen och kräkas". Kräkas vet båda barnen vad det är och hur obehagligt det är.
    Först nu när de är 4 och 6 år har jag börjat gå över mer till att man faktiskt kan dö, men då har vi haft "turen" att grannens hundar blivit överkörda och dött. De vet alltså att när man dör så försvinner man.
  4. 2
    Jag kan säga om vissa lekar/aktiviteter att "så gör/säger man inte" och använder ett strängt tonfall. I vanliga fall brukar jag diskutera och förklara förbud, men vissa gånger gör jag det inte, utan det får räcka med ett förbud utan förklaring.

    Döden är inget välkänt begrepp för barnen, så istället för att förklara förbudet mot att gå runt och äta med att "man kan sätta i halsen och kvävas till döds" så har jag istället sagt "man kan sätta i halsen och kräkas". Kräkas vet båda barnen vad det är och hur obehagligt det är.
    Först nu när de är 4 och 6 år har jag börjat gå över mer till att man faktiskt kan dö, men då har vi haft "turen" att grannens hundar blivit överkörda och dött. De vet alltså att när man dör så försvinner man.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Absolut inte! Mina barn leker inte såna lekar, på sin höjd att de är riddare med svärd eller poliser som jagar bovar. Väldigt oskyldigt alltså.
    Varifrån har han fått det? Kolla med lek- och dagiskompisars föräldrar, fråga fsk-personalen om det och hur de gör.
    Prata om döden på ett naturligt sätt istället, även om ingen nyligen dött i släkten. Gå till en kyrkogård och prata lite om vad som finns där.

    Bra att du reagerar!
  6. 3
    Absolut inte! Mina barn leker inte såna lekar, på sin höjd att de är riddare med svärd eller poliser som jagar bovar. Väldigt oskyldigt alltså.
    Varifrån har han fått det? Kolla med lek- och dagiskompisars föräldrar, fråga fsk-personalen om det och hur de gör.
    Prata om döden på ett naturligt sätt istället, även om ingen nyligen dött i släkten. Gå till en kyrkogård och prata lite om vad som finns där.

    Bra att du reagerar!
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Aldrig

    mina barn skulle aldrig ta ordet "döda" i sina munnar. De leker "vilt" ibland, men aldrig att de ska "döda" varandra.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  8. 4
    Aldrig mina barn skulle aldrig ta ordet "döda" i sina munnar. De leker "vilt" ibland, men aldrig att de ska "döda" varandra.
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Det kanske är dags att introducera döden, och vad det är. Det är absolut inte OK att säga att man ska döda någon. Jag tror mer på metoden som någon beskrev, att förklara kyrkogårdar, begravning, sorg och så vidare. För att det inte ska bli FÖR nära kan man också tala om djur, och vad som händer när djur dör. Om en fågelmamma flyger in i ett fönster och bryter nacken, så kan hon dö, och då dör fågelungarna också om de inte lärt sig att hitta mat själva. Jag skulle försöka lägga det på barnets nivå, och se om inte "Jag ska döda dig" försvinner av sig självt i lekarna, när de får nytt perspektiv på vad det betyder. Annars får man ju påminna om att döden är något mycket sorgligt, som inte alls passar när man leker den typen av lekar.
  10. 5
    Det kanske är dags att introducera döden, och vad det är. Det är absolut inte OK att säga att man ska döda någon. Jag tror mer på metoden som någon beskrev, att förklara kyrkogårdar, begravning, sorg och så vidare. För att det inte ska bli FÖR nära kan man också tala om djur, och vad som händer när djur dör. Om en fågelmamma flyger in i ett fönster och bryter nacken, så kan hon dö, och då dör fågelungarna också om de inte lärt sig att hitta mat själva. Jag skulle försöka lägga det på barnets nivå, och se om inte "Jag ska döda dig" försvinner av sig självt i lekarna, när de får nytt perspektiv på vad det betyder. Annars får man ju påminna om att döden är något mycket sorgligt, som inte alls passar när man leker den typen av lekar.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Till och med

    2,5-åringen började idag att "jag ska döda dig" *suck* och han har definitivt ingen aning om vad han pratar om!! Klok tanke att relatera till något de faktiskt har varit med om och förstår innebörden av, döden har de tack och lov ännu inte drabbats av på nära håll! Så du tycker inte att jag överreagerar för att jag inte tänker acceptera sådant snack?
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  12. 6
    Till och med 2,5-åringen började idag att "jag ska döda dig" *suck* och han har definitivt ingen aning om vad han pratar om!! Klok tanke att relatera till något de faktiskt har varit med om och förstår innebörden av, döden har de tack och lov ännu inte drabbats av på nära håll! Så du tycker inte att jag överreagerar för att jag inte tänker acceptera sådant snack?
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    Så skönt

    att ni slipper sånt Jag tror att det kommer från förskolan - där leks det en hel del vilda lekar har jag sett. Men det kan säkert lika gärna vara hemifrån (försökt rannsaka mig själv) - även om barnen inte får se vilka program på TV som helst när jag är med så snappar de nog upp ändå? Barnens far är har inte riktig samma TV-censur som jag... (bussigt att skylla på honom va )

    Döden pratar vi mycket om just nu, stora killen som snart fyller 5 har mycket funderingar om det! Har läst böcker och pratat om det. Kyrkogård är nog nästa anhalt, bra idé!!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  14. 7
    Så skönt att ni slipper sånt Jag tror att det kommer från förskolan - där leks det en hel del vilda lekar har jag sett. Men det kan säkert lika gärna vara hemifrån (försökt rannsaka mig själv) - även om barnen inte får se vilka program på TV som helst när jag är med så snappar de nog upp ändå? Barnens far är har inte riktig samma TV-censur som jag... (bussigt att skylla på honom va )

    Döden pratar vi mycket om just nu, stora killen som snart fyller 5 har mycket funderingar om det! Har läst böcker och pratat om det. Kyrkogård är nog nästa anhalt, bra idé!!
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8

    Hoppas de fortsätter

    att leka utan att ta till såna ord!! Nä här måste det bli stopp för den sortens snack! Hjalmar är annars ingen kille som bråkar och slåss i någon större utsträckning (så vitt jag vet...) så det gör det ännu mer förvånande.
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  16. 8
    Hoppas de fortsätter att leka utan att ta till såna ord!! Nä här måste det bli stopp för den sortens snack! Hjalmar är annars ingen kille som bråkar och slåss i någon större utsträckning (så vitt jag vet...) så det gör det ännu mer förvånande.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9

    Döden

    är redan introducerad Men än så länge bara döda djur som tur är. Vi är förskonade från dödsfall i närheten. Men min mormor kommer att dö inom närmsta tiden (hon är nästan 100 år och rätt skruttig vid det här laget) och jag kommer ju att åka på hennes begravning. Hade faktiskt inte tänkt ta med Hjalmar för han har knappt träffat henne - men jag kanske ska tänka om och ta med honom när det nu blir dags?

    Jag tror ju att det är en sak de bara säger utan att förstå innebörden - men vissa saker får man nog lära sig att inte säga ändå!!
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  18. 9
    Döden är redan introducerad Men än så länge bara döda djur som tur är. Vi är förskonade från dödsfall i närheten. Men min mormor kommer att dö inom närmsta tiden (hon är nästan 100 år och rätt skruttig vid det här laget) och jag kommer ju att åka på hennes begravning. Hade faktiskt inte tänkt ta med Hjalmar för han har knappt träffat henne - men jag kanske ska tänka om och ta med honom när det nu blir dags?

    Jag tror ju att det är en sak de bara säger utan att förstå innebörden - men vissa saker får man nog lära sig att inte säga ändå!!
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Min Hjalmar har lätt att snappa upp uttryck som han sen säger och testar på alla möjliga sätt. En gång frågade han en liten kille i en bokhandel : "Är du korkad" . Shit, vilken utskällning han var på väg att få inan jag stoppade mig och frågade om han visste vad det betydde...


    Det gjorde han ju spklart inte. Jag talade om för honom vad det betydde ohc vilken känsla det kan ge att bli kallad korkad.

    Jag ska döda dig hade vi en kort period med här hemma också,, men det tog jag ur honom på samma sätt. Som du säger - viissa saker får man lära sig att inte säga i alla fall!
  20. 10
    Min Hjalmar har lätt att snappa upp uttryck som han sen säger och testar på alla möjliga sätt. En gång frågade han en liten kille i en bokhandel : "Är du korkad" . Shit, vilken utskällning han var på väg att få inan jag stoppade mig och frågade om han visste vad det betydde...


    Det gjorde han ju spklart inte. Jag talade om för honom vad det betydde ohc vilken känsla det kan ge att bli kallad korkad.

    Jag ska döda dig hade vi en kort period med här hemma också,, men det tog jag ur honom på samma sätt. Som du säger - viissa saker får man lära sig att inte säga i alla fall!
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Precis som man lär barnen att tacka då de fått något, att inte retas, att ställa sig sist i en kö osv så lär man dem att inte säga saker som "jag ska döda dig". Man talar om de första gångerna att det är jättefel att säga så, att när man är död finns man inte mer, att det inte är något man skämtar om. Sedan räcker det med ett "nej, inte så, det vet du" som markering.

    Tyvärr är det nog svårt att få bort om "alla" barn på dagis säger så, men man får börja med sig själv. Jag skulle även ta upp det på dagis om jag trodde att det förekom där (av eget och/eller andras barn).

    Så nej, jag tycker inte att du överreagerar om du gör en enkel markering varje gå de säger det.
  22. 11
    Precis som man lär barnen att tacka då de fått något, att inte retas, att ställa sig sist i en kö osv så lär man dem att inte säga saker som "jag ska döda dig". Man talar om de första gångerna att det är jättefel att säga så, att när man är död finns man inte mer, att det inte är något man skämtar om. Sedan räcker det med ett "nej, inte så, det vet du" som markering.

    Tyvärr är det nog svårt att få bort om "alla" barn på dagis säger så, men man får börja med sig själv. Jag skulle även ta upp det på dagis om jag trodde att det förekom där (av eget och/eller andras barn).

    Så nej, jag tycker inte att du överreagerar om du gör en enkel markering varje gå de säger det.
  23. Medlem sedan
    Jul 2001
    #12

    Vi har sagt

    ifrån att sådana lekar gör oss ledsna. Både min pappa och min svärfar är döda. Vi förklarade helt enkelt för barnen att vi inte vill att de leker den typen av lek eftersom vi blir ledsna då. Och det är inte något vi "hittar på", utan fakta. De flesta barn kan känna empatin med sin förälder om en sådan sak, även om de inte kan greppa döden som begrepp. Sedan får barnen leka monster, cowboys eller vad de vill bäst de gitter och skjuta pang pang med fingret, men inte rena "döden-lekar". Där går vår gräns. Eftersom barnen har husdjur som har dött pratar vi om döden naturligt i vår familj. Barnen är även med oss regelbundet till kyrkogården när vi ser till morfars/farfars gravar.
    Kristina med 3♥
  24. 12
    Vi har sagt ifrån att sådana lekar gör oss ledsna. Både min pappa och min svärfar är döda. Vi förklarade helt enkelt för barnen att vi inte vill att de leker den typen av lek eftersom vi blir ledsna då. Och det är inte något vi "hittar på", utan fakta. De flesta barn kan känna empatin med sin förälder om en sådan sak, även om de inte kan greppa döden som begrepp. Sedan får barnen leka monster, cowboys eller vad de vill bäst de gitter och skjuta pang pang med fingret, men inte rena "döden-lekar". Där går vår gräns. Eftersom barnen har husdjur som har dött pratar vi om döden naturligt i vår familj. Barnen är även med oss regelbundet till kyrkogården när vi ser till morfars/farfars gravar.
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    Ta upp det på nästa föräldramöte på förskolan! Om fler vågar stå emot så bildas ett motstånd mot att små barn ska få se våld på TV, och att det inte är okej att leka vilka våldsamma lekar som helst och ha ett respektlöst språk.

    Detta kan vara svårt att ensam våga stå för, men om en börjar så vågar fler säga det som de länge tyckt, men inte vågat säga för att andra skall tycka de är besvärliga.
  26. 13
    Ta upp det på nästa föräldramöte på förskolan! Om fler vågar stå emot så bildas ett motstånd mot att små barn ska få se våld på TV, och att det inte är okej att leka vilka våldsamma lekar som helst och ha ett respektlöst språk.

    Detta kan vara svårt att ensam våga stå för, men om en börjar så vågar fler säga det som de länge tyckt, men inte vågat säga för att andra skall tycka de är besvärliga.

Liknande trådar

  1. Döda mig!
    By NånAnnan in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 20:22
  2. På tal om att döda...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 20:23
  3. Döda mig... =/
    By Ciccii in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 13:31
  4. Att döda tid
    By Mactilda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 15:55
  5. Att döda en våldsman-
    By KAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 12:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar