Någon som vet vad individuell
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Någon som vet vad individuell

    lönesättning innebär?

    Jag trodde jag hade stenkoll på detta tills i torsdags förra veckan när jag och chefen hade lönesamtal

    Tacksam för alla svar och gärna länkar
    "Vi är alla här av en särskild anledning. Upphör att vara fånge i ditt förflutna och bli i stället en arkitekt för framtiden"

    "Lev inte i forntiden, dröm inte om framtiden, koncentrera dig på nuet"
  2. 1
    Någon som vet vad individuell lönesättning innebär?

    Jag trodde jag hade stenkoll på detta tills i torsdags förra veckan när jag och chefen hade lönesamtal

    Tacksam för alla svar och gärna länkar
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Att lönerna sätts individuellt? Eller var det inte det?
  4. 2
    Att lönerna sätts individuellt? Eller var det inte det?
  5. Medlem sedan
    Mar 2009
    #3
    Att de sätts för varje person oberoende av annat. Du förhandlar alltså din lön själv. Redo?
  6. 3
    Att de sätts för varje person oberoende av annat. Du förhandlar alltså din lön själv. Redo?
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    På min arbetsplats är vi 6 stycken som har samma titel. Enligt honom så har han satt individuella löner på oss. Alltså enligt honom har vi fått lika mycket i löneförhöjning. Jag påpekade att vi har individuell lönesättning och enligt honom kan även individuell lönesättning sättas på en grupp människor?????!!!!!????
  8. 4
    På min arbetsplats är vi 6 stycken som har samma titel. Enligt honom så har han satt individuella löner på oss. Alltså enligt honom har vi fått lika mycket i löneförhöjning. Jag påpekade att vi har individuell lönesättning och enligt honom kan även individuell lönesättning sättas på en grupp människor?????!!!!!????
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Det har jag också alltid trott! Se även mitt svar till *Camilla*.
  10. 5
    Det har jag också alltid trott! Se även mitt svar till *Camilla*.
  11. Salander
    #6
    Tja om han tycker att alla sex varit precis lika duktiga iår så har han ju i princip rätt att ge er exakt samma. Låter otroligt och ogenomtänkt men, men..
  12. 6
    Tja om han tycker att alla sex varit precis lika duktiga iår så har han ju i princip rätt att ge er exakt samma. Låter otroligt och ogenomtänkt men, men..
  13. Medlem sedan
    Mar 2009
    #7
    I så fall är han lite...ehum...okunnig. Eller något annat. Vet han kanske inte vad "individuell" betyder?
  14. 7
    I så fall är han lite...ehum...okunnig. Eller något annat. Vet han kanske inte vad "individuell" betyder?
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #8
    Men det låter ju jättekonstigt? I min värld innebär individuell lönesättning precis det som ni skrivit här - dvs att lönen sätts på varje individ och alltså kan skilja sig mellan olika personer.

    På Unionens hemsida står: "I löneavtalet står det att lönen ska vara ”individuell och differentierad” . Det innebär att den bestäms utifrån en rad faktorer som har att göra med dina arbetsuppgifter, din prestation, din duglighet." https://www.unionen.se/Templates/Article____27669.aspx Sätter man då samma lön måste det ju betyda att ni har precis samma uppgifter, prestation och duglighet?
  16. 8
    Men det låter ju jättekonstigt? I min värld innebär individuell lönesättning precis det som ni skrivit här - dvs att lönen sätts på varje individ och alltså kan skilja sig mellan olika personer.

    På Unionens hemsida står: "I löneavtalet står det att lönen ska vara ”individuell och differentierad” . Det innebär att den bestäms utifrån en rad faktorer som har att göra med dina arbetsuppgifter, din prestation, din duglighet." https://www.unionen.se/Templates/Article____27669.aspx Sätter man då samma lön måste det ju betyda att ni har precis samma uppgifter, prestation och duglighet?
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
    Jag ska kontakta mitt fack imorgon. Jag har fått tre nya stora arbetsuppgifter med mycket större ansvar än mina kollegor, så det skiljer sig ganska mycket.
  18. 9
    Jag ska kontakta mitt fack imorgon. Jag har fått tre nya stora arbetsuppgifter med mycket större ansvar än mina kollegor, så det skiljer sig ganska mycket.
  19. Medlem sedan
    Sep 2005
    #10
    Det betyder att lönerna sätts individuellt och inte pga titel, arbete, yrke, utan mer hur du sköter ditt jobb.
  20. 10
    Det betyder att lönerna sätts individuellt och inte pga titel, arbete, yrke, utan mer hur du sköter ditt jobb.
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Fast löneförhöjning och lönesättning är ju inte exakt samma sak... Lönesättningen är ju mest intressant när man börjar ett nytt jobb. Sedan kan man ju få lön enligt de, enligt facket, procentuella höjningarna. I år har fd HTF t ex 3,1% och det kan man ju ge till alla trots individuell lönesättning... Allra särskilt i dessa tider... Men det kanske inte var så du menade?
  22. 11
    Fast löneförhöjning och lönesättning är ju inte exakt samma sak... Lönesättningen är ju mest intressant när man börjar ett nytt jobb. Sedan kan man ju få lön enligt de, enligt facket, procentuella höjningarna. I år har fd HTF t ex 3,1% och det kan man ju ge till alla trots individuell lönesättning... Allra särskilt i dessa tider... Men det kanske inte var så du menade?
  23. Medlem sedan
    Sep 2005
    #12
    Vissa chefer kanske fegar ur och vågar inte pga konflikträdsla sätta just individuella löner. Eller inte kanske, det är så.
  24. 12
    Vissa chefer kanske fegar ur och vågar inte pga konflikträdsla sätta just individuella löner. Eller inte kanske, det är så.
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13
    Fast lönesättning är ju inte detsamma som den årliga höjningen...?
  26. 13
    Fast lönesättning är ju inte detsamma som den årliga höjningen...?
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Är det så?

    Jag måste berätta att vi 6 som har samma titel har fått 150:- i löneförhöjmning (gapskrattar). Med det även jobbar fyra stycken hos oss med en annan titel, de har fått individuell lönesättning efter prestation under året som gått. De har fått flera tusenlappar extra ur avdelningens "pott". Klart man är förbanad!
  28. 14
    Är det så?

    Jag måste berätta att vi 6 som har samma titel har fått 150:- i löneförhöjmning (gapskrattar). Med det även jobbar fyra stycken hos oss med en annan titel, de har fått individuell lönesättning efter prestation under året som gått. De har fått flera tusenlappar extra ur avdelningens "pott". Klart man är förbanad!
  29. Medlem sedan
    Nov 2008
    #15
    Det där tror jag absolut på på vår arbetsplats. Jag har en feg chef.

    Till mig sa han att jag ska se allt hans beröm han gett mig som en löneförhöjning!
  30. 15
    Det där tror jag absolut på på vår arbetsplats. Jag har en feg chef.

    Till mig sa han att jag ska se allt hans beröm han gett mig som en löneförhöjning!
  31. Medlem sedan
    Sep 2005
    #16
    Jag har att det är så här iaf, jag förstår att du är förbannad, kanske dags att ifrågasätta?!
  32. 16
    Jag har att det är så här iaf, jag förstår att du är förbannad, kanske dags att ifrågasätta?!
  33. Salander
    #17
    Verkligen! Kan man handla mat för det? Vilket pucko!!
  34. 17
    Verkligen! Kan man handla mat för det? Vilket pucko!!
  35. Medlem sedan
    Sep 2005
    #18
    Oj, jag svarade på mitt inlägg högre upp. Ja det är så och att visa chefer är fega när det gäller induviduella löner har jag också märkt här!
  36. 18
    Oj, jag svarade på mitt inlägg högre upp. Ja det är så och att visa chefer är fega när det gäller induviduella löner har jag också märkt här!
  37. Medlem sedan
    Sep 2005
    #19
    Det har jag också.
  38. 19
    Det har jag också.
  39. Medlem sedan
    Mar 2009
    #20
    Vad kan du köpa för det? Beröm alltså. Allt som inte är beskattningsbart är inte lön och beröm för berömvärda insatser ska man bara ha. Töntig chef, låter det som.
  40. 20
    Vad kan du köpa för det? Beröm alltså. Allt som inte är beskattningsbart är inte lön och beröm för berömvärda insatser ska man bara ha. Töntig chef, låter det som.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Individuell plan LSS
    By EvaKar in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 14:08
  2. Individuell studiegång!
    By Sarapia in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 11:55
  3. Individuell utvecklingsplan
    By mi32 in forum Skolbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:25
  4. Individuell utvecklingsplan?
    By Anna in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 20:23
  5. Individuell utvecklingsplan i all ära,
    By Själv uppstressad in forum _96 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 17:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar