Storlek på cykel?
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Storlek på cykel?

    Vad har era för storlek på cykeln?
    Jag tänkte mig en 12-tums till tjejen nu när hon fyller 4. Jag vet att den är på gränsen till för liten, men samtidigt så är en 16-tums på gränsen till för stor. Hon fick prova en kompis 16-tums cykel och hon tyckte det var otäckt att inte nå ner med bägge fötterna på den. Eftersom vår tjej är lite försiktig av sig så tänker jag att det är bäst att börja med en 12-tums där hon når ner ordentligt med fötterna. Verkar inte det vettigt?
    Hon bör väl kunna ha en 12-tums den här sommaren i alla fall, så byter vi till 16-tums till nästa sommar.
  2. 1
    Storlek på cykel? Vad har era för storlek på cykeln?
    Jag tänkte mig en 12-tums till tjejen nu när hon fyller 4. Jag vet att den är på gränsen till för liten, men samtidigt så är en 16-tums på gränsen till för stor. Hon fick prova en kompis 16-tums cykel och hon tyckte det var otäckt att inte nå ner med bägge fötterna på den. Eftersom vår tjej är lite försiktig av sig så tänker jag att det är bäst att börja med en 12-tums där hon når ner ordentligt med fötterna. Verkar inte det vettigt?
    Hon bör väl kunna ha en 12-tums den här sommaren i alla fall, så byter vi till 16-tums till nästa sommar.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Håller med att det är svårt när de ligger mellan två storlekar. Min nyss fyllda 4-åring har inte börjat prova tvåhjuling än, så hon hade behövt den minsta modellen, men samtidigt är hon rätt lång och det känns fel att köpa nåt man måste byta upp ganska fort. Av den anledningen bestämde jag mig för att vänta till 5-årsdagen med cykel, och så fick hon en fin, rosa sparkcykel med Dora på nu när hon fyllde 4. Det uppskattades
  4. 2
    Håller med att det är svårt när de ligger mellan två storlekar. Min nyss fyllda 4-åring har inte börjat prova tvåhjuling än, så hon hade behövt den minsta modellen, men samtidigt är hon rätt lång och det känns fel att köpa nåt man måste byta upp ganska fort. Av den anledningen bestämde jag mig för att vänta till 5-årsdagen med cykel, och så fick hon en fin, rosa sparkcykel med Dora på nu när hon fyllde 4. Det uppskattades
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    fast en 14 tums då?

    Här fick barnen cykel redan på sin 3årsdag och då passade 12 tums helt ok, i år ser det lite knasigt ut för hjulen är små, sadeln är på max och styret lika så och egentligen borde hon få en större men hon ska nu lära sig att cykla utan stödhjul och då tyckte iaf storebror att den lilla var lättare att hitta balansen på så vi kör på samma vis med Rebecca.
    Nästa år får hon storebrors 14 tums då han får en ny.
  6. 3
    fast en 14 tums då?

    Här fick barnen cykel redan på sin 3årsdag och då passade 12 tums helt ok, i år ser det lite knasigt ut för hjulen är små, sadeln är på max och styret lika så och egentligen borde hon få en större men hon ska nu lära sig att cykla utan stödhjul och då tyckte iaf storebror att den lilla var lättare att hitta balansen på så vi kör på samma vis med Rebecca.
    Nästa år får hon storebrors 14 tums då han får en ny.
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Fast det finns inga 14-tums. Minsta är 12 tum och nästa är 16 tum.
  8. 4
    Fast det finns inga 14-tums. Minsta är 12 tum och nästa är 16 tum.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Vår dotter har inte heller provat tvåhjuling innan, mer än att hon suttit på en kompis cykel en gång. Vi kör på en 12-tums i alla fall, eftersom vår flicka är lite försiktig av sig så tror jag inte hon skulle använda en cykel hon inte känner sig trygg på.
    Sparkcykel vill hon inte ens prova så det är inget alternativ för oss.
  10. 5
    Vår dotter har inte heller provat tvåhjuling innan, mer än att hon suttit på en kompis cykel en gång. Vi kör på en 12-tums i alla fall, eftersom vår flicka är lite försiktig av sig så tror jag inte hon skulle använda en cykel hon inte känner sig trygg på.
    Sparkcykel vill hon inte ens prova så det är inget alternativ för oss.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Konstigt för stora sonen som nu är 6 år har en 14 tum (var tvungen att gå ut och titta efter för säkerhets skull).
    Såg även 14tums på Cykelringen i Rotebro/väsby när vi var där för 2 veckor sen.
  12. 6
    Konstigt för stora sonen som nu är 6 år har en 14 tum (var tvungen att gå ut och titta efter för säkerhets skull).
    Såg även 14tums på Cykelringen i Rotebro/väsby när vi var där för 2 veckor sen.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
  14. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Så tänker jag också.

    Om man ska lära sig cykla är det lättare med en cykel man kan hantera, även om den är lite för liten, En liten cykel är inte så tung och känns säkrare eftersom man når ner med fötterna.

    Signes storebror som har cyklat på 20 tum sen i höstas, lärde sig cykla för ett år sedan på våren då han var 5 år. Han fick ha sin 12 tummare då han skulle öva och när han väl lärt sig fick han ha sin 16 tummare tills vi insåg att den också var för liten.

    Så fort Hjalmar lärt sig åkte stödhjulen på och så fick Signe ärva minsta cykeln, den kommer hon få nöja sig med även i år och nästa år, då hon fyller 5, kommer hon få en ny 16 tum eftersom den vi hade var sönderkörd efter två barn. *s* Inte så kul att vara sist och _bara_ ärva heller.
    --oOo-- Mamma till Axel -99, Hjalmar -02 & Signe -05 --oOo--
  15. 8
    Så tänker jag också. Om man ska lära sig cykla är det lättare med en cykel man kan hantera, även om den är lite för liten, En liten cykel är inte så tung och känns säkrare eftersom man når ner med fötterna.

    Signes storebror som har cyklat på 20 tum sen i höstas, lärde sig cykla för ett år sedan på våren då han var 5 år. Han fick ha sin 12 tummare då han skulle öva och när han väl lärt sig fick han ha sin 16 tummare tills vi insåg att den också var för liten.

    Så fort Hjalmar lärt sig åkte stödhjulen på och så fick Signe ärva minsta cykeln, den kommer hon få nöja sig med även i år och nästa år, då hon fyller 5, kommer hon få en ny 16 tum eftersom den vi hade var sönderkörd efter två barn. *s* Inte så kul att vara sist och _bara_ ärva heller.
  16. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Nackdelen med en liten cykel (som jag märkt hos Isas äldre syskon) är att de får trampa så mycket när hjulen är små att det blir svårt att hålla balansen .När vi bytte till en större kunde de trampa lite lugnare och då var det lättare att hålla balansen. Men Isa har sin 12 tums ännu, fast med stödhjul. Ska nog försöka ta bort dem snart så får vi se hur det går. Annars har vi en 16 tums efter storasyster.
  17. 9
    Nackdelen med en liten cykel (som jag märkt hos Isas äldre syskon) är att de får trampa så mycket när hjulen är små att det blir svårt att hålla balansen .När vi bytte till en större kunde de trampa lite lugnare och då var det lättare att hålla balansen. Men Isa har sin 12 tums ännu, fast med stödhjul. Ska nog försöka ta bort dem snart så får vi se hur det går. Annars har vi en 16 tums efter storasyster.
  18. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    12 " tummare

    men så är Idun en kortis. Storebror fick en 16" i år och han är 106 cm lång.
  19. 10
    12 " tummare men så är Idun en kortis. Storebror fick en 16" i år och han är 106 cm lång.

Liknande trådar

  1. storlek på cykel
    By mamma till D & A in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 06:41
  2. Storlek på cykel
    By Annika med 3 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 11:50
  3. Storlek på cykel
    By Annika med 3 in forum _00 Alla barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 07:16
  4. Storlek på cykel
    By Sussie m.O-02&Is-04 in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 23:06
  5. Storlek på cykel
    By Sara m Julia & 2 till in forum _02 Vårbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 22:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar